Hyundai Nexo waterstof FCEV
De eerder geposte Audi A3 E-tron met de Vossen velgen heeft plaats moeten maken voor deze Hyundai Nexo. Het is een van de eerste uitgeleverde exemplaren. Levert tot nu toe veel vreemde blikken op van medeweggebruikers. Beter foto’s zullen nog volgen
gilettelubbers zegt
Aparte verschijning! Die verlichting op foto twee, dat is de normale verlichting?..
bmwlepto zegt
@gilettelubbers: Dat is inderdaad de normale verlichting. Boven langs is dagrijverlichting, en de twee lampen daar onder is het dimlicht.
bennyblisto zegt
Cool! Hoe doe je dit in de praktijk met tanken?
johnwaters zegt
@bennyblisto: eens je beseft hoe waterstof op industriële schaal geproduceerd wordt wil je niet meer gaan tanken.
johnwaters zegt
@johnwaters: niet iedereen woont onder jouw kerktoren.
bmwlepto zegt
@bennyblisto: Wij hebben een tankstation in Duitsland op een 15 min/ 15km van ons vandaan. Met een totale range van 550km effectief is dat goed te doen.
flutterby zegt
@bmwlepto: Het is een mooie auto en wens je veel tailgate free kilometers ermee!
15 km omrijden km te laden zou voor mij onacceptabel zijn. Had liever gewoon een grote batterij gezien zodat je thuis kan laden.
johnwaters zegt
Weer zo eentje die denkt milieuvriendelijk te rijden maar gaat rondrijden met de smerigste brandstof die er bestaat.
tazmania zegt
@johnwaters: licht dat eens toe? Want nu komt het gewoon als ‘jaloers’ over.
ford96 zegt
@tazmania: johnwaters heeft deels wel een pubt dat waterstof producte op grote schaal op dit moment op chemische processen, denk eerlijk gezegd niet dat het de smerigste brandstof is die er is. Hiernaast hebben normale elektrische auto’s het probleem dat ze accu’s nodig hebben, accu oroductie gaat nooit duurzaam worden, waterstof heeft wel degelijk mogelijkheden voor een meer duurzame vorm van productie, dat gebeurt echter alleen nog niet op industriële schaal.
pramm zegt
@ford96: Als je waterstof duurzaam wilt produceren vergt dat 3x zoveel elektriciteit dan wanneer je deze direct zou opslaan in een accu. Oftewel 3x zoveel windmolens nodig.
Daarnaast heeft een auto met brandstofcel nog altijd een beperkt accu pakket, maar belangrijker is dat de “zeldzame aardmetalen” (bij een brandstofcel is dat platina) worden verbruikt. Bij een elektrische auto met accu’s worden de zeldzame aardmetalen (lithium en kobalt) gebruikt en kunnen worden gerecycled.
Ook bij duurzame productie van waterstof via elektrolyse van elektriciteit uit windmolens, worden duurzame aardmetalen verbruikt voor de anode en cathode.
Daarmee is een auto op waterstof nooit duurzaam te maken.
Overigens heeft CE delft een analyse gemaakt (Well-to-wheel en cradle-to-cradle) waarbij een EV werd vergeleken met andere aandrijflijnen. De EV (wanneer niet gereden met duurzame energie) was al 20% schoner over 180.000 km. Wanneer gereden met duurzame energie zat dat op 70-80% schoner. En meer km’s betekent nog duurzamer.
funkiejopie93 zegt
@pramm: Dit is waar. Maar het is wel een oplossing om overcapiciteit van het electriciteit netwerk op te vangen en dit later te gebruiken in autos. Denk dat een combinatie niet zou misstaan, ook omdat mineralen en grondstoffen voor batterijen (nog) schaars zijn
jeppie zegt
@tazmania: erg veel elektriciteit nodig voor de elektrolyse van water in waterstof en zuurstof. Deze elektriciteit moet op de een of andere manier worden opgewekt.
oeverwal zegt
@jeppie: Slechts 4% van de waterstof productie gebeurd adv electrolysis. De rest gebeurd met fossiele brandstoffen (nog even los van hoe de electriciteit voor de eletrolyse wordt opgewekt).
jeppie zegt
@oeverwal: klopt ook ja. Helemaal vergeten
kjeld zegt
@tazmania: “95% van al het waterstof in de wereld wordt gemaakt door reforming van aardgas of andere fossiele brandstoffen. Minder dan 5% wordt geproduceerd door elektrolyse en het overige deel wordt gemaakt met experimentele methoden zoals een algen bioreactor.” https://www.egear.be/waterstof-maken/
Kortom, in theorie leuk maar als je het van gas moet maken… vergeet het dan maar.
sntial zegt
@johnwaters: leg uit?
gove zegt
@johnwaters: waterstof?
tonniejj zegt
@johnwaters: Eens je beseft dat waterstof DE TOEKOMST is, zou je zelf ook willen rijden en jezelf schamen met je fossiele gebakje. Toelichting: waterstof wordt nu nog gemaakt met de opwekking van elektriciteit via gas/kolencentrales, genoemd grijze waterstof energie. Straks wordt de CO2 afgevangen van deze grijze opwekking en heet het blauwe waterstof energie. In de toekomst wordt waterstof gemaakt dmv offshore windmolens welke energie opwekken en een naastgelegen platform dat hiermee waterstof produceert.
Zie zelf maar het IPCC 2018 rapport.
bmwlepto zegt
@tonniejj: Jij hebt je ingelezen.
tonniejj zegt
@bmwlepto: Thanks jij ook, echt gaaf dat je hiervoor hebt gekozen. Hopelijk wordt de techniek snel goedkoper en meer bereikbaar voor de rest. Het zou mooi zijn als alles zich snel doorontwikkeld om op die groene waterstof rond te kachelen. Groet en veilige km’s!
mashell zegt
@tonniejj: waterstof is niet de toekomst maar het verleden, verre verleden. Het is immers een product van sterren. Als brandstof ongeschikt, niet efficient te produceren. In grote hoeveelheden gevaarlijk om te transporteren. Komt nog bij dat de accu techniek veel sneller gaat. Waterstof is de spreekwoordelijke plasma TV. In theorie de beste optie maar ingehaald door de parktijk.
johnwaters zegt
@tonniejj: aardgas is de meest gebruikte grondstof om waterstof te produceren. Dan sta je goed voor lul met je zogezegde waterstof auto die fundamenteel ook op fossiele brandstof rijdt.
tonniejj zegt
@johnwaters: Beter mijn comment lezen John.
karhengst zegt
@tonniejj: CO2 afvangen. En dan? In de cola stoppen?
CO2 ondergronds opslaan is ook geen zaligmakend idee. Zeker niet mocht het los komen, want in een volk van CO2 ga je simpel gezegd dood.
Tenzij de stroom voor het maken van waterstof uit hernieuwbare bron komt is het het paard achter de wagen spannen.
tonniejj zegt
@karhengst: Beste Kahr, CO2 is een natuurlijk product dat normaal ook in de olie en gas bronnen voor komt, en bij de winning ook naar boven komt. Hier wordt het op de platformen al gescheiden en terug in de bron geinjecteerd. Sommige bronnen bestaan zelfs uit 80% CO2, deze zijn dan ook bruikbaar. Deze techniek is niet nieuw en wordt al enkele decennia succesvol en veilig toegepast.
sjoppie zegt
@tonniejj: plus 1
bmwlepto zegt
@johnwaters: Als er meer tankstations komen zoals in Helmond, of in Halle (België) dan is het schoner rijden dan alles wat er bestaat. In Halle en Helmond wordt de waterstof ter plekke in het tankstation geproduceerd door elektrolyse. In Helmond met behulp van 100% groene stroom. In Halle staat er een windmolen bij het tankstation die de benodigde energie op wekt! Je zou dus kunnen stellen dat je dan door de wind vooruit gestuwd wordt in je auto.
ozer1907 zegt
@bmwlepto: welke tankstation in Helmond?
bmwlepto zegt
@ozer1907: Op de Automotive campus in Helmond is een H2 tankstation gerealiseerd in 2013 al door waterstofnet.
bmwlepto zegt
@ozer1907: Op de automotive campus in Helmond staat sinds 2013 een H2 tankstation
rhellema zegt
@johnwaters: weer zo eentje die de kok wel eens heeft horen fluiten maar niet echt weet waar de lepel hangt!
Vanquish zegt
@johnwaters: Je zou je er eens in kunnen verdiepen, dat helpt ;).
fransananas zegt
@Vanquish: waterstof is niet groen en dat zal het nooit worden. Teveel verliezen in efficiëntie en teveel kostten om het groen te maken. Zonde, maar helaas de waarheid
tonniejj zegt
@fransananas: Al met al levert een waterstof proces zo’n 60% efficiëntie op, van productie – transport en omzetting naar elektriciteit/warmte. Hierbij kost 1kg waterstof zo’n 1 euro op dit moment, goed om 400-500km op te rijden. Hoeveel betaal je hiervoor aan benzine? Redelijk efficient
lekbak zegt
@fransananas: Waterstof is momenteel afval van de chemie. Het word nog op te kleine schaal gebruikt om speciaal te produceren. Net als lpg is het eigenlijk noodzakelijk dat een x percentage van de voertuigen het gebruikt. Anders word het weggegooit, en dat is pas zonde!
laptom zegt
@Vanquish: Waterstof is op dit moment inderdaad 1 van de meest vervuilende brandstoffen om te maken. Op dit moment heeft hij daar wel gelijk in. Maar het biedt natuurlijk wel mogelijkheden voor de toekomst.
technofreak zegt
@johnwaters: Lithium kunnen we nog niet synthetisch produceren, dus lithium komt uit de natuur, net als gas en olie. Daar heb je je eerste milieubelasting al te pakken. En al dat ruwe materiaal wordt echt niet met elektrische vrachtschepen van China naar Tesla vervoerd…
Dan het opladen: ongeveer 12% van de stroom in Nederland wordt ‘Groen’ opgewekt. Om alle auto’s in Nederland ‘aan de stekker’ te krijgen op windenergie, zouden er ongeveer 4300(!) windmolens in het milieu (horizonvervuiling, lawaai, een windmolen produceren is ook niet schoon, windmolens kunnen niet gerecycled) geplaatst moeten worden, naast die voor alle andere verbruikers.
Daarom wordt er nu voor 88% gebruik gemaakt van kolen-, gas-, biomassa- en atoomcentrales. Lekker milieuvriendelijk, dat elektrisch rijden.
Waterstof komt ook van nature voor, het is 2/3 onderdeel van al het water op de planeet (H²O, die linker dus).
Gooi je H² in een waterstof auto, komt er nieuw H²O uit als product. Er bestaan al hogedrukbrandstofcellen die waterstof en zuurstofatomen uit elkaar kunnen halen.
tl;dr: alle vormen van energie opwekken zijn slecht voor het milieu. Behalve, op termijn, waterstof. Water > wordt energie > wordt water. Er komt een moment dat je een tank water in je auto krijgt die met een brandstofcel daaruit electriciteit genereert.
Er zijn al speelgoedautootjes van 2 euro die het doen: https://www.real-world-physics-problems.com/salt-water-fuel-cell-car.html
vingers zegt
@johnwaters: Ontzettend gaaf, op de lange termijn is dit de toekomst. Nu wordt veel waterstof helaas alles behalve groen gemaakt. Maar feit is, gebruik van aardolie om producten te maken zoals brandstof is eindig en een ontzettende grote bijdrage aan het versterkt broeikas effect.
petrochemische brandstof maken via biomassa is nog veel minder efficiënt dan het maken van waterstof via zon/wind energie. Het voordeel is dat je de fluctuaties van de productie van groene elektriciteit goed kan opvangen als je er meteen waterstof van produceert.
Dus op de lange termijn zou dit in ieder geval een betere oplossing dan hoe we het nu doen.
johnwaters zegt
@vingers: misschien is het jullie nog niet opgevallen, maar hoe meer zogenaamde alternatieven er gebruikt worden voor de klassieke motor, hoe slechter het gaat. De lood en zure regen hype hebben we overleefd, deze hype zal ook wel overgaan.
baardmijt zegt
@johnwaters: Kijk, nú kom je tenminste me steekhoudende argumenten. Ik ben overtuigd! Of…
sntial zegt
Middenconsole = epic
tjongejongen zegt
Frontloper? Veel veilige en schone kilometers gewenst!
janjansen zegt
Gaaf zeg! Ben heel benieuwd naar je ervaringen met deze auto.
Als early adopter krijg je heel wat opmerkingen van conservatievelingen die er geen zak van snappen. Zet je schrap.
bmwlepto zegt
@janjansen: Thanks, ik was er al
op voorbereid
kobus1967 zegt
Mooie wagen, jammer dat Hyundai deze niet ook als BEV uitbrengt dan zouden er veel meer te zien zijn in Nederland.
Er zit in de Nexo al een 40Kwh batterij, verdubbel dat en laat het waterstofdeel weg.
Waarschijnlijk is hij dan nog goedkoper ook.
tjongejongen zegt
@kobus1967: Als waterstof auto. Geen waterstof met electriciteit mengen.
bmwlepto zegt
@kobus1967: Even ter correctie, in de Nexo zit een mini accu van +- 2Kw. Dit is om piekvermogens op te vangen bij vaak snel accelereren. De Kona heeft grotere Accu’s
kobus1967 zegt
@bmwlepto: https://www.autoweek.nl/auto/94747/hyundai-nexo-fcev/
Volgens de specs op autoweek is hij 40Kwh, maar die kunnen er ook naast zitten natuurlijk.
alloallo zegt
1x maal een Nexo op de Duitse Autobahn gezien. Ik vond het een mooie auto.
Veel plezier ermee
wildewesten zegt
Flinke TL-balk!
cvoo zegt
Lijkt wel een dashboard uit een Lexus, mooi hoor!
carfreakjim zegt
Ben heel benieuwd of het wat is in de praktijk. Ik vind dit in elk geval vele malen interessanter als full electric. Hij ziet er in elk geval wel gaaf uit.
2wheeler zegt
Tof dat je het nu al aandurft!
porscheboy zegt
Gaaf! Hoe zit het met de bijtelling op waterstofauto’s want ik zie een nieuwprijs van €74.000 dat is flink
bmwlepto zegt
@porscheboy: Bijtelling is 4% zonder limiet. Volgen jaar ook gewoon 4% over het totale aankoopbedrag. Dus gunstiger dan Full electric. Mia is beschikbaar en tevens Vamil.
porscheboy zegt
@bmwlepto: kijk aan! Dat betekend dat de overheid ook voordelen ziet in waterstof totdat daar ook een tesla taks op gaat komen.
tvr1974 zegt
@porscheboy: en volkomen terecht toch? De elektra en nu dus ook waterstof auto’s maken ook gebruik van onze wegen en de prijzen van die auto’s zijn voor het merendeel van de mensen (= lees particulieren die geen lease auto hebben gekregen van de baas) niet te betalen… Die auto’s zijn alleen maar betaalbaar per maand omdat je baas m betaald… Anders zou jij m ook niet rijden… of wel? Als je zelf 1000 // 1500 // 2000 euro voor je auto in de maand moet betalen? zou jij dat doen> ?
porscheboy zegt
@tvr1974: Terecht idd en ja ik heb zeker geen 1500€ of meer over voor deze auto. Np 74.000€ en dan maar 163pk en 9,5 naar de 100 is niet echt indrukwekkend. Maar wel goed dat andere het al aandurven
flik2punt0 zegt
Hoe rijdt het eigenlijk ? Gewoon als een elektrische auto met minder gewicht of?
bmwlepto zegt
@flik2punt0: Rijdt als een volledig elektrische auto. Veel koppel, heel zacht geveerd, en uitermate comfortabel.
torsen zegt
@flik2punt0: Massa rijklaar: 1889 kg
jamesbond007 zegt
Gaaf interieur ook! Veel plezier ermee!
tjorque zegt
Cool!
Nu nog duurzame productie van waterstof en het is een van de toekomstige brandstoffen waar ik helemaal achter sta…
Helemaal niet moeilijk, en het efficiëntie verhaal over elektrolyse is een flauw argument dat alleen maar te maken heeft met snelle ROI en verder niks met het milieu.
De zon schijnt dagelijks meer energie op aarde dan wat de mensheid in een jaar verbruikt. Hoezo efficiënt?
De toekomst is een gezonde mix van accu’s, waterstof, biomassa en andere synthetische clean fuels. Allemaal met hun voor en nadelen, dus toe te passen in functie van de noodzaak.
Alleen innovatie en integratie ervan moet sneller…
jonasautoliker zegt
Aparte verschijning, ben benieuwd hoe het bevalt. Voor die prijs had er trouwens wel een setje luxe platen op gemogen imo.
gumz zegt
Mooie wagen, had hier nog niet van gehoord. Veel plezier gewenst! Ondanks de kritiek, iemand moet ermee beginnen om technologie verder te kunnen ontwikkelen, wat de nadelen op dit moment ook mogen zijn.
larini zegt
Gave auto. Was er zelf ook naar aan het kijken maar kan hier in de buurt geen waterstof tanken.
jochen zegt
Fantastische kar, schitterende keuze.
Super boeiende techniek en een sprong vooruit ; love it!
Ik schrik van 2 zaken : wegenbelasting en acceleratie.
Waarom is de wegenbelasting zo hoog ? Hebben we hier geen speciaal tarief voor in Nederland ?
En het acceleratiecijfer lijkt ook zo hoog voor een elektrische wagen, klopt die bijna 10 seconden?
bmwlepto zegt
@jochen: Wegenbelasting op kenteken bij Rdw klopt niet. Wegenbelasting is namelijk €0. Acceleratie is hoog omdat hij 1900kg weegt en 163pk heeft.. Geen tesla cijfers helaas.
SimonMc zegt
Nooit verkopen. Dit wordt binnen een paar jaar een collectors item als de hele wereld met elektrische voertuigen ( dan wel zonder tussenstap ) gaat rijden.
quinn zegt
En dan van die lelijke standaard nummerplaten erop?
clk63bs zegt
@quinn: wat is daar mis mee? Ook een fobie voor duplicaatcodes?
mercedess65 zegt
73k aan Hyundai, jezus tering
allesmetturbo zegt
Gave keuze! Respect