• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Santana

Mijn Santana.

Heeft eerder op autojunk gestaan zie ik!
https://www.autojunk.nl/2017/03/1983-volkswagen-santana
https://www.autojunk.nl/2017/04/1983-volkswagen-satana
Toen in 'iets' mindere staat.

Heb 'm vorig jaar van een bekende van mij overgenomen. Met zwager de complete bodem onder handen genomen (Passat coupe als donor). Schroefset d'r onder gemaakt en her en der de koets aangepakt.
Is nog lang niet af, maar is nu al een bijzonder leuke verschijning. En het rijd.. als een kart, fantastisch.

Spotter: peternator
Geüpload op: 31 januari 2019
Plaats: 151
Kenteken: Onbekend
klassiekers rood santana Volkswagen
FacebookTweetPinLinkedIn

Meer coole spots!

  • Audi S7
    Audi S7
  • Volkswagen Santana
    Volkswagen Santana
  • Bentley Flying Spur W12
    Bentley Flying Spur W12
  • 1983 Volkswagen Santana
    1983 Volkswagen Santana
  • Volkswagen 412
    Volkswagen 412
  • Volkswagen Derby
    Volkswagen Derby
  • bmw e46 m3
    bmw e46 m3
  • Bugatti Veyron Centenaire
    Bugatti Veyron Centenaire

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    31 januari 2019 om 15:31

    Zeldzaam inmiddels, maar erg leuk!!

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      2 februari 2019 om 11:06

      @ghost: wel eens in China geweest . Rijd niets anders als dit model Santana vaak als taxi.

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      2 februari 2019 om 11:57

      @ghost: Nog zeldzamer met een 5 cilinder erin.

      Login om te reageren
  2. dwersbongel zegt

    31 januari 2019 om 16:28

    Ziet er al goed uit!

    Zal je vast wel eens zien rijden in Drachten.

    Login om te reageren
    • denniss00 zegt

      2 februari 2019 om 00:25

      @dwersbongel: Drachten de beste ??

      Login om te reageren
  3. fendercd60 zegt

    31 januari 2019 om 17:54

    Nog nooit van gehoord, maar hij ziet er netjes uit!

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      2 februari 2019 om 12:14

      @fendercd60: Het is in principe een Passat Sedan.
      Het topmodel van de Santana-reeks in Europa was de vijfcilinder 2.5 GX, goed voor 115 pk. Deze motor deelde de Santana met de Audi 80 coupé van die tijd.
      Erg populair was de Santana niet in Europa, omdat je voor hetzelfde bedrag een Audi 80 kon kopen, die toen al iets meer prestige had.

      Login om te reageren
  4. rutger97 zegt

    31 januari 2019 om 19:11

    Ziet er leuk uit!

    Login om te reageren
  5. toniominestrone zegt

    31 januari 2019 om 19:32

    Lekker strak gelijnde koets.

    Login om te reageren
  6. saffie89 zegt

    1 februari 2019 om 13:12

    Leuk! Wat ga je nog allemaal doen?

    Login om te reageren
    • peternator zegt

      1 februari 2019 om 13:19

      @saffie89: ’t Plan is om er een ‘racer’ van te maken. Dus vooral: gewichtsbesparing (interieur eruit, kuipstoelen voor en achter) en tuning. Eerst kijken hoever we de huidige motor kunnen krijgen. De motor lijkt nog redelijk fris, maar eerst moet er een grote beurt tegenaan en kijken we hoe die zich houdt als we wat gaan kietelen.

      Uiterlijk laat ik even wat het is :)

      Login om te reageren
      • numpty zegt

        3 februari 2019 om 13:08

        @peternator: Mocht je het budget hebben, zou ik zeggen een 1,8T 5v er in (geen TSI, maar de eerste generatie 18T’s) Dan kan je echte sleeper creëren. Mooi gedaan zo ver. Succes met je project.

        Login om te reageren
        • peternator zegt

          3 februari 2019 om 15:42

          @numpty: dat is wel iets waar ik naar wil kijken inderdaad. Of een oude 5 cylinder. Alleen al vanwege het geluid ?

          Login om te reageren
  7. lekkaah zegt

    1 februari 2019 om 22:49

    Wat leuk zeg, ik heb nog nooit van dit model gehoord, erg gaaf!

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      2 februari 2019 om 03:57

      @lekkaah: Merkwaardig! Jij bent als autofreak anders toch zo goed op de hoogte? De productie in Emden werd in 1984 gestaakt, omdat de verkopen in Duitsland tegenvielen. Hij werd toen echter verder aangeboden als VW Passat Stufenheck = sedan. Wereldwijd werd het echter een succesnummer. Er werden er in totaal zo’n 4 miljoen exemplaren van gebouwd en hij was het begin van het succes van VW in China, alwaar hij vooral gebruikt werd als taxi.

      Login om te reageren
  8. joppe zegt

    1 februari 2019 om 22:52

    Sorry, hier heb je niks aan. Maar ik heb dit altijd zo’n lelijk model gevonden! Het doet me helemaal niks. Maar zoals ie er hier staat vind ik m nog wel grappig. Veel plezier ermee!

    Login om te reageren
  9. johnwaters zegt

    1 februari 2019 om 22:55

    Het rijdt als een kart m.a.w. het hobbelt en bobbelt over de weg.

    Login om te reageren
  10. drdre1 zegt

    1 februari 2019 om 22:58

    Was een van m’n vergeten favorieten uit m’n jeugd. Leuk om die weer ‘ns terug te zien. ??

    Login om te reageren
  11. eefie zegt

    1 februari 2019 om 23:01

    Leuke en fijne auto. Mijn vader had er vroeger ook eentje, ik dacht een 5-cilinder. Wel eens pech mee gehad, midden op de Snelweg in Parijs.

    Login om te reageren
  12. amghans zegt

    1 februari 2019 om 23:03

    De eerste in China/voor de Chinese markt gebouwde VW, als ik me goed herinner, vermoedelijk in joint venture met een Chinees bedrijf. Pas later ook in Europa geleverd.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      2 februari 2019 om 03:37

      @amghans: De introductie van de Santana vond al in 1981 plaats, maar de productie begon pas in 1984 voor Europa. De productie in China ging in 1985 pas van start.

      Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      2 februari 2019 om 03:44

      @amghans: Foutje! Sorry! Hij kwam toch al in 1981 in Europa op de markt.

      Login om te reageren
  13. bram_greenway zegt

    1 februari 2019 om 23:07

    Ik had die als Passat 5-deurs….

    Login om te reageren
  14. gokartmozart zegt

    1 februari 2019 om 23:28

    Een Passat Coupe als donor?
    Jammer dat ie gesloopt is dan want daar bestaat er dan maar 1 van…..
    Ik heb zo’n Satana ( woordspeling ) 30 jaar geleden eens meegehad als leenauto van de garage omdat mn Golf in onderhoud was…. geen pretje en zo kaal als een biljard…. ik begrijp het enthousiasme ook niet dan.

    Login om te reageren
    • peternator zegt

      2 februari 2019 om 08:09

      @gokartmozart: Ik bedoelde – inderdaad – een Passat 5drs Hatchback. De jongen van wie ik de Santana kocht had ook een prachte rood-oranje 3drs Coupe staan, hence my verwarring.

      Waren er echt wel meer dan 1 van hoor, ook in Nederland ;-) https://www.flickr.com/photos/davydutchy/42247920841

      Login om te reageren
  15. c200 zegt

    2 februari 2019 om 03:31

    Zonde, had liever origineel gehouden.

    Login om te reageren
  16. tom307 zegt

    2 februari 2019 om 03:52

    Mooi man! Zolang er liefhebbers zijn zoals jij zullen deze categorie oldtimers de volgende eeuw doorstaan. Ik ken ze, een jaar of 8 terug was ik in Shanghai en daar zag je ze regelmatig als taxi. Gaaf en houd ons op de hoogte.

    Login om te reageren
  17. spidermann zegt

    2 februari 2019 om 06:42

    Taxi Sjanghai.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      2 februari 2019 om 07:57

      @spidermann: niet alleen in Shanghai.

      Login om te reageren
  18. stefetta zegt

    2 februari 2019 om 07:50

    Jeugd sentiment!! Mijn moeder had een Santana 1.9 5 cilinder… een oude.. dus toen de einddemper stuk ging heb ik die netjes vervangen door een rechte pijp… dat geluid!! Good memories :)

    Login om te reageren
    • peternator zegt

      2 februari 2019 om 13:18

      @stefetta: ja vet! Ik heb er nu alleen een einddemper opzitten.. die naar een sidepipe leid ?

      Login om te reageren
  19. niex zegt

    2 februari 2019 om 08:28

    Een hele gave vw uit een tijd dat je idd zelf je handen vuil maakt ipv “chippuh”. Mooi man. Maar een racer? Is ie daar niet wat te lomp voor? Een oude scirocco is daarvoor beter geschikt lijkt mij, ik zou m ong zo laten en er van genieten!!!

    Login om te reageren
    • peternator zegt

      2 februari 2019 om 08:59

      @niex: haha, fair enough. Het is een beetje gekomen toen ik ‘m kocht. Hij was in best slechte staat. We begonnen dus met strippen en grapten dat we er wel een racemachine van konden maken omdat ‘ie nu toch al zo kaal was. Geïnspireerd op de tourwagens uit de DTM in jaren 80.

      Het is serieus een goed handelbare auto, nu met de schroefset en dichtgelaste/verstevigde/minder torderende achteras eronder werd dat helemaal duidelijk. En ja (@johnwaters), hobbelen en bobbelen op de korte oneffenheden, maar wel loeihard door de bocht kunnen.

      Leeggewicht is af-fabriek slechts 927 kg, wat niet zwaar is voor zo’n lel van een auto. Nu er qua interieur alleen het dashboard, de deurbekleding, de stoelen en de bank er nog in zit en alle bekleding, isolatie en reservewiel is verwijderd zeker al de nodige kilo’s van af weten te halen.

      Nee, het zal nooit zo lichtvoetig als een Scirocco worden, maar ik vind het wel leuk om te kijken wat we er uit kunnen halen :)

      Login om te reageren
  20. superhans zegt

    2 februari 2019 om 08:48

    Bijzondere verschijning. Ik vind hem nu eigenlijk leuker, dan destijds. Deel je tzt ook foto’s van het interieur?

    Login om te reageren
    • peternator zegt

      2 februari 2019 om 11:34

      @superhans: jup! Interieur is nu echt een lachertje ?

      Login om te reageren
  21. mpgc zegt

    2 februari 2019 om 09:17

    Leuk hoor! Mooi dat je hem op de weg houdt. Verlaging en velgen maken hem precies goed.

    Login om te reageren
  22. mler zegt

    2 februari 2019 om 10:01

    Mijn vader had er een, de NB-04-HV. Blauw metallic en uiteraard op LPG in 1984. Metalen imperiaal op het dak voor de vakanties. Mooie herinneringen aan.

    Login om te reageren
  23. jasg zegt

    2 februari 2019 om 11:46

    Had ik maar in deze tijd een auto met mijn achternaam

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North