Mini roadtrip door Zwitserland
Mini roadtrip met mijn vader door Zwitserland met een A5 Sportback. Het is geen Alfa (zo hadden we geen pech, oververhitting of weigerende techniek), maar 235 km/u op de AutoBahn en een gecombineerd verbruik van zo’n 1 op 16 (inclusief AutoBahn en passen) zijn keurige waarden. Infotainment is fantastisch, stoelen zijn puik en de ‘fit and finish’ is heel erg goed. Stabiliteit op hoge snelheid is eveneens top, alleen zijn de 19” een maatje te groot en het sportonderstel een tikkeltje te hard. Maar het ziet er wel aardig uit ;) Binnenkort trouwens een update over de Alfa, houd AutoBlog en AutoJunk in de gaten!







Inderdaad een fijne wagen. Laatst een flink stuk door China mee geweest. Remmen doet hij bij 220+ ook goed heb ik mogen ervaren. Mijn collega heeft hem in het blauw vind ik zelf iets mooier.
@emping:
Hoe gaat dat in zijn welk met een Europees rijbewijs?
@supercar777: internationaal rijbewijs aanvragen en t zit goed.
@supercar777: haha, leuke glap
@hijman85: ror
@sntial: ror??
@emping: dat remmen valt mee kan ik je zeggen. Vrij recent stevig akkefietje met de remmen gehad, vermoedelijk door in DE iets te vaak de hierboven genoemde snelheid te rijden… ?
@Dreke: Geen enkel probleem mee ondervonden, eigenlijk! Paar passen mee gedaan en flink wat Autobahn.
@willeme: heb nu 50dkm erop zitten, onlangs staal op staal (?!) en over 2 wkn wiellagervervanging.
Superfijne auto (op de teller niet verder gekomen dan 253km/u ?) echt geen klagen, maar je merkt naar verloop van tijd dat de remmen niet geschikt zijn voor regelmatig dit soort snelheden.
Mooie wagen
Platte platen?!?!
**rent weg**
@marcow: ja en? Niet iedereen hecht waarde aan chocolade letters.
@marcow: Audi kennende zijn luxe nummerplaten een optie van een paar honderd euro ;)
@svenska_aeroplan_ab: die regelt Audi niet, kost je €7,- meer dan de “platte”. Ik heb mijn Audi S3 gewoon bij de Audi dealer gekocht en kreeg het er gewoon kostenloos op, lekker belangrijk verder.
@Svenska_Aeroplan_AB: Tjonge ,wat een verzinsel weer om een merk te bashen . Nou ik heb al 3 nieuwe Audi s gekocht en bij alle 3 zonder meerprijs deze nr platen gekregen . Vind je zelf niet dat je erg flauwe ongefundeerde opmerkingen maakt ,die kant noch wal raken.
@marcow:
Kan je die minder goed aflezen dan?
@marcow: “Luxe” kentekenplaten zijn echt de grootste flauwekul ever. Vergulde oormerken voor je heilige koe.
@dtwo: Nou ,denk dat de echte autoliefhebber dit erg op prijs stelt.
@dijan: Nooit bij stil gestaan eigenlijk. Het zijn gewoon plastic letters die erop geplakt zijn. Eigenlijk kan ik mij er totaal niet druk om maken. Als het erop zit: prima. Als het er niet op zit: ook prima. Het feit dat je met zo’n groot geel gevaarte op je bumper hebt vind ik veel erger ;-)
@marcow: eens het is een mooie auto maar er horen luxe platen op imho.
Geen origineel Nederlands geleverde Audi. Vandaar geen luxe platen.
Hele mooie uitvoering verder!!!
@thedgm: die snap ik niet?! Wat heeft dat er mee te maken dat er geen luxe platen op zitten?
@alfisstii: denk dat de Audi dealer op een nieuwe A5 wel luxe platen schroeft, deze heeft de eenvoudige platen er wss bij registratie in NL opgezet
@alfisstii: Dat het in dit geval gaat om een voertuig die is geïmporteerd. Als deze nieuw bij een Nederlandse auto dealer vandaan had gekomen. Dan hadden er luxe kentekenplaten op gezeten. Dit wordt standaard aangevraagd bij een kentekenaanvraag door Audi.
@thedgm: bij import kun je ook gewoon luxe platen bestellen
Prachtige auto!
Maar platen zonder opdruk? Of zijn platen met opdruk nog geen bekend fenomeen bij onze medemens uit Friesland? ?
@supercar777: Pfff, waar je je druk om maakt…?
Niet helemaal “mijn” configuratie maar wel een zeer nette wagen. Ben sowieso erg gecharmeerd van wat Audi de laatste jaren laat zien qua design. Proficiat en altijd leuk om met je pa (of zoon ?) een roadtrip te maken!
Schoonfamilie heeft exact dezelfde A5 sportback, met instap TDI dat wel. Maar wat een mooie auto!
Klinkt als een mooie trip!
Waarom zeg je dat de 19″ een maatje te groot zijn @willeme?
@imarinos:
Spoorgevoeligheid, minder comfort doordat de banden platter zijn. Niet iedereen hecht er waarde aan om zo hard mogelijk de hoek om te gaan.
@imarinos: Wat Arnoud zegt. In Nederland is het meer dan prima. De snelwegen zijn hier allemaal uitstekend. In Duitsland is dat minder het geval. Je krijgt wat meer dwarsrichels mee. Echt oncomfortabel is het zeker niet, sterker nog: sommigen vind het juist prettig dat je voelt wat er gebeurt. Geeft ook vertrouwen. Maar ik zou zeker niet voor grotere wielen gaan.
@willeme: ik begrijp je uitleg. Het is net waar je voor kiest… ik merk ook verschil tussen de 16″ van mijn E38 en de 20″ van de M550d. Maar het staat wel mooi.
@vroom11: Jealousy is a bitch!
@911targa: haha! True… maar niet voor mij. Kom op joh? Jalours op een A5 TDI? Ratelende motortjes die niet vooruit gaan? Niet dik dus…
@vroom11: Ik snap dat het geen dikke uitvoering is. Maar op het nou te bestempelen als “niet vooruit gaan” is wat overdreven. 235 km/h is wel gewoon vlot te noemen.
@87sandyd: vlotjes… en saaitjes. ?
@vroom11: Ach ja, het kan natuurlijk altijd dikker, sneller en beter. Persoonlijk vind ik het een bijzonder fraaie auto qua lijnvoering.
Qua aandrijflijn vind ik de werkelijkheid beter dan wat er op papier wordt beloofd. Deze A5 is vrij vlot. Van Zwitserland naar (midden) Nederland in amper 6 uurtjes vind ik zeker niet verkeerd. Sterker nog, ik denk niet dat er veel auto’s zijn waarmee je het sneller doet (zeker niet als je je aan de snelheid houdt bij de Baustellen!). De auto heeft mij wat dat zeer aangenaam verrast. Met een S5 of RS5 kun je even sneller accelereren, maar je moet wel 2-3 keer tanken, met deze slechts 1 keer ;-)
@willeme: tja, klinkt nog steeds niet spannend… toch? Ik rij zelf van hier (CH) vaak naar NL/B en doe dat niet veel sneller (2,3 keer tanken). Maar met 10x meer fun factor. Zeker qua top snelheid en tussen sprintjes. En hier in de bergen heb 100x meer fun.
Ik ben eerder een auto rijder met t motto: fijn sturen, power, goede remmen en een mooi geluid. Old school zou je kunnen zeggen. Secundair mag het er dan ook mooi uit zien. ?
@vroom11: Het is ook niet spannend bedoeld, maar wel effectief :-D. Voor al die dingen die je wilt, kunnen we volgende keer de Porsche pakken. Duurt het alleen wel langer voordat we op bestemming zijn ;-).
@87sandyd: 235km/h is snel in een 500 Abarth. Maar ik vind ook dat vandaag de dag dit soort modellen flink tegen de begrenzer aan moeten kunnen botsen. Zelfde als de sprint.. Een 0 naar 100 in 8 sec?, is ook zeker vlot maar niet voor dit model.
@kennone: p.s. verder lijkt het me ook een enorm fijne auto en zou ik hem ook wel graag op de oprit hebben staan
@911targa: idd, zo sneu. Jaloezie voegt niks toe.
Knap ding. Deze 19 inch wielen staan wel fantastisch zeg!
Leuke foto’s, have fun!
@autoblogger: Thanks!
Lol, de credibility van een auto afmeten aan het feit of er 7,- extra is uitgegeven aan kentekenplaten met opplakletters. Sommige mensen verdienen een high-five, met een stoel, in het gezicht.
@Gulli: ? brilliante opmerking. Audi geneuzel allemaal. Zo’n A5 is helemaal niet zo sportief en dan voegt een knalhard onderstel en 19 inch alleen maar stugheid toe maar zeker geen sportiviteit. Kost overigens zomaar 5 tot 10 km topsnelheid. Op een kleinere velg met een iets bredere band heeft ie een hogere topsnelheid
@gokartmozart:
Deels met je eens. De Audi A5 Sportback in ‘sport’-uitvoering met 19″ wielen is behoorlijk straf. S-Line onderstel en 20″ is absolute overkill. Je wint er wel wat mee: stabiliteit. In lange bochten is de A5 onverstoorbaar. Nooit heb je het idee dat ‘ie iets gaat doen. Sterker nog, je krijgt net even wat meer vertrouwen waardoor je met gemak achter (veel snellere) auto’s blijft aanrijden. Wellicht een beetje saai, maar bij 247 op de teller is dat heel erg prettig ;-)
Daarmee komend op de topsnelheid: die heeft mij verbaast. Op de heenweg zagen we al 235 op de GPS, op de terugweg nog wat meer zelfs. Die kleinere wielen zijn alleen handig om de snelheid op de teller hoger te krijgen, in het echt maakt het niet veel verschil, tenzij je veel grotere en bredere banden kiest (wat uiteraard af te raden is).
@willeme:
Tip: zoals ik heb kunnen ervaren met twee verschillende A5″s.Vervang demper en veer voor een eibach/bilstein set rijd zelfs met 20 inch top, vooral op hoge snelheid.
@hjal: Dat is grappig dat je dat zegt, binnenkort krijgt de Alfa zo’n kit eronder. De Sportline, niet de Pro, in verband met nog iets van comfort. Wellicht een ideetje!
@willeme:
Is het niet andersom?
De Pro-kit verlaagt “dezent”,
De SportLine is extremer.
@hatsikidee: Volgens mij niet. De Sportline is een B6 demper met rode Eibach veer. De Pro is een kortere B8 demper met straffere Eibach veer. Qua verlaging is het resultaat hetzelfde, ongeveer 30 mm voor beide. Beetje afhankelijk van het type auto.
@willeme:
Beide keren gekozen voor de pro set, bij de eerste die standaard onderstel had was het verschil zeer groot (van matig sturende naar zeer fijn) maar ook bij de tweede die origineel s-line had was het nog goed merkbaar.
Ik was met de Alfa gegaan.
@cazzo046: ik ook
@cazzo046:
Ja, inderdaad, met de Alfa was je gegaan.
Terugkeren is een andere kwestie…
?
Prachtige auto, en mooie trip zo!
Bijzonder net verbruik!! Dit aangezien ik dat verbruik amper haal met een Q2 1.4tsi van 1250kg
Ik zie WillemE niet, alleen een Audi. ?
Mooie wagen.
Fantastisch koppel, verbruik en actieradius. Dat is luxe.