Gillet Vertigo.5
Een vergeten Belgische trots? Laat ik jullie voorstellen aan… De Gillet Vertigo.5!
Dit is de derde versie van de Gillet Vertigo, genaamd de .5, die ik heb mogen vastleggen voor Speed8classics. In de stille heuvels van Gembloux, België, werkte een piloot en ingenieur met een racend hart aan iets buitengewoons. Tony Gillet, ooit een onverschrokken heuvelklimkampioen, was zijn obsessie met snelheid nooit ontgroeid. Maar in tegenstelling tot anderen droomde hij er niet alleen over, hij bouwde het ook.
In 1982 zette hij zijn eerste stappen in de auto-industrie als Belgische importeur van Donkervoort-auto’s, om later in 1991 zijn eerste eigen prototype te ontwikkelen… de Gillet Vertigo. Dit was een van de lichtste sportwagens ter wereld, met een volledig carbonvezel honingraat-chassis dat slechts 990 kg woog. In 1994 werd de Gillet Vertigo de snelst accelererende auto ter wereld, met een 0–100 km/u-tijd van 3,266 seconden.
Tony hield persoonlijk toezicht op elke met de hand gebouwde auto in zijn Belgische werkplaats. Eén bijzondere Vertigo kwam in handen van Prins Albert van Monaco, die een van de grootste fans van de wagen werd. Terwijl de grote namen zoals Ferrari en Porsche beschikten over marketingmachines en internationale showrooms, had Tony iets anders: puurheid. De Vertigo was niet zomaar een auto; het was de gedistilleerde essentie van autosport gemaakt door een racer, voor racers.
Wat een geweldig Belgisch erfgoed!







Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.