Mercedes Benz G580 EQ met trekhaak.
Met slechts 1.450 exemplaren is de elektrische G-klasse geen verkoopsucces en dus een best bijzondere spot. Wat deze echter nog meer bijzonder maakt is de trekhaak, deze was af-fabriek niet leverbaar maar kan kennelijk een flinke 3-assige trailer voorttrekken. Gave combinatie!







Geen trekgewicht op kenteken dus ben je ook niet verzekerd als het mis gaat. Dan ben je wel een stumperd als je hier een trekhaak op laat zetten. Voor een fietsendrager prima maar de rest… Versnellingsbak en remmen zijn er ook niet op berekend. Auto weegt al bijna 3.100 kg. Is niet voor niets dat Mercedes-Benz hier geen trekhaak op toestaat!
Waarom zou de massa van de G580 EQ iets uitmaken? Volgens de wetgeving mag je 3500 kg (auto) + 3500 kg (aanhanger) rijden met een BE-rijbewijs?
Omdat er geen Trekgewicht geregistreerd staat.
Dan kun je vast wel wat trekken met zo ‘n ding, maar je bent niet verzekerd.
De C klasse e350, dat hybride ding, had dat ook voor de station.
De sedan had wel trekgewicht geregistreerd, bij de station waren ze dat ‘vergeten’(?)
Zelfde auto, zelfde trekhaak, maar onverzekerd in geval van de station..
Mijn Sorento PHEV had soortgelijk probleem. Ik kreeg na een jaar wachten de facelift. Men was vergeten te melden dat het trekgewicht van deze facelift van 1500 naar 1000 kilo zakte. Uitstootdingetje. Dealer gaf aan ‘dat het wel kon’. Ja doei: niet verzekerd bij een mogelijk incident. Hij heeft snel een pre-facelift geregeld zodat de sleurhut weer meekon.
Nee, niet vergeten. Bij de Estate ging de uitstoot destijds met een trekhaak naar 51 gram en dat kwam ie niet meer in aanmerking voor de laagste bijtellingscategorie die toen van toepassing was (7% met max. 50 gram). Derhalve in Nederland als Estate dus niet leverbaar met trekhaak…
Versnellingsbak??
Remmen niet toereikend??
Die G had eigelijk de batterijtechnologie van de cla/ glc moeten hebben en lijkt iets te snel op de markt te zijn gebracht. Met die aerodynamica van een baksteen wil je op zen minst supersnel kunnen laden, zeker als je ook zoekt te slepen.
Voor de lokale infra aannemer die nu mooi overheidsopdrachten binnenhaalt, want emissieloos vervoer
Geinig. Vorige week haalde mij er 1 in op de A6. Vond het wel grappig dat ze de G klasse ook electrisch gemaakt hebben. Niet wetende dat het 1 van de 1450 stuks was.
Is dit wel een echte fabrieks G580 EQ? Dacht dat die er anders uit zag (afwijkende neus/grille en o.a. vierkant wielcover achterop). Dit zou ook een grondige conversie kunnen zijn (van een 2004 model ofzo) en zodoende wel met geldig trekgewicht.
Is een import, in september naar NL gehaald. Voor t eerst begin dit jaar op kenteken gezet. Dus wel de real deal dan, verwacht ik
Die vierkante koffer achterop is optioneel. Verder klopt deze auto ook gewoon.
Degene die ik bij Stuttgart gezien heb had inderdaad een andere dichte grille.
Wat een geneuzel over wel of niet een trekhaak en wat mag. Want nog steeds een gruwel deze auto (niet alleen de elek-versie). Hoor protesten aanstaande zaterdag wel in Amsterdam-Zuid of vage industrie-terreinen te Brabant.
Absurd ding. M’n pa is er blij mee hoor met alleen maar rondjes ‘om de kerk’, maar hij rijdt in de praktijk maar 225 km op een lading 🤣
En ruim 3.000 kilo…. Wat een tank.
Dat zal wel aardig wat aan wegenbelasting gaan kosten. Komt een gewone G-klasse wel een eindje op een tank, of hebben ze dit dorstige probleem allemaal?
Heeft ie nu de oude Tesla model S/X laadkabel in zijn auto steken (en niet de CCS)?