Nieuwe Chinese elektrische auto’s. Wen er vast maar aan. Met de XPeng P5 is dat overigens helemaal niet verkeerd.
De elektrische auto uit China is een nieuw fenomeen. Eigenlijk is de reden vrij simpel: de Europese en Amerikaanse merken hebben gewoon liggen slapen en het niet serieus genomen. Natuurlijk, in 2015 verdiende je alsnog het meeste met auto’s met een verbrandingsmotor, maar een merk als Tesla liet al snel zien dat er voldoende vraag is naar deugdelijke elektrische auto’s.
In China gaat de opkomst van de elektrische auto veel sneller. Daar zijn meerdere redenen voor. Zo hebben veel fabrikanten niet te maken met een ‘historie’ waarbij ze zescilinder lijnmotoren of viercilinder boxers ‘moeten’ maken. Of een klantenschare die dat nog steeds van ze eist. Ook is smog en CO2-vervuiling een serieus probleem in China, dus daar zien ze elektrische auto’s wel zitten. Een van die fabrikanten die inziet op elektrische auto’s is XPeng.
Pas sinds 2014
XPeng wordt in 2014 opgericht met als doel elektrische auto’s maken. Ondanks de onbekende naam zitten er een paar grote namen achter die we zelfs in Europa kennen. De oprichter van Xiaomi en oprichter van UCWeb zijn erbij betrokken. De fabrikant richt zich enkel op elektrische auto’s én focust zich op autonome techniek. Kortom, er is een fabrikant uit Fremont, Californië die dat ook doet.
De eerste auto is de XPeng G3, een compacte crossover die in 2018 verschijnt. In 2019 komt de XPeng P7 op de markt, een grote elektrische fastback. In 2021 arriveert de XPeng G9. Misschien wel de belangrijkste is de XPeng P5. Dit is niet de mooiste, snelste, ruimste, dikste, duurste of gaafste auto van het merk, maar wel eentje die eens heel erg goed kan gaan verkopen.
Afmetingen XPeng P5
Het is een auto in het zogenaamde D-segment. De auto heeft een beetje aparte dimensies voor de middenklasse. De lengte is met 4,81 meter relatief lang. De breedte van 1,84 meter is relatief bescheiden, maar met een hoogte van 1,53 meter is ‘ie wel vrij hoog. Hierdoor oogt ‘ie ietwat iel in vergelijking met andere middenklassers. Er zit uiteraard wel een gedachte achter. Op deze wijze heb je alsnog voldoende binnenruimte, maar minder luchtweerstand. Daarom heeft de auto een vrij vlakke voorzijde (zonder grille, uiteraard) en een druppel-achtige vorm.
Het geeft de XPeng XP5 niet echt een heel herkenbaar voorkomen. Veel Chinese auto’s zijn er modern uit, zijn niet per se lelijk, maar missen wel een bepaalde identiteit of in elk geval herkenbaarheid. Toegegeven, dat was met Zuid-Koreaanse auto’s in de jaren ’90 ook het geval en met Japanse auto’s in de jaren ’70 eveneens.
Weinig vermogen, veel range
Waar veel elektrische auto’s inzetten is op maximale performance, doet Xpeng dat in dit geval op maximale efficiency. De elektromotor is goed voor 211 pk (155 kW) en 310 Nm. Niet buitengewoon veel, maar voldoende voor het type auto. De WLTP-range van de auto is 465 km en dat is erg gunstig, mede dankzij de vrij bescheiden 66,2 kWh-batterij. In de meeste gevallen zijn auto’s met een enorme range voorzien van een enorme batterij, maar die zijn weer heel erg zwaar. De XPeng P5 is wat dat betreft een erg ‘slimme’ automobiel.
Dat lijkt niet het geval te zijn met het laden, want dat gaat niet al te snel met de P5. Snelladen kan tot maximaal 70 kW en dat is niet heel indrukwekkend anno 2022 (het jaar dat de auto op de markt verschijnt). Nu hoef je bij een kleinere accu natuurlijk minder ver te laden. Daarnaast is niet elke snellader in staat om meer dan 70 kW te laden, zeker niet als het wat drukker is bij het laadstation. Maar even snel een flinke actieradius bijladen in korte tijd zoals met een Hyundai Ioniq 5 of Kia EV6 is er niet bij.
Prijs Xpeng P5
Een probleem voor de XPeng is – naast de naamsonbekendheid – dat de prijs niet enorm laag is. Voor iets minder dan 50 mille rijdt je er in eentje weg. Natuurlijk, dat is op zich een prima bedrag, maar de concurrentie is moordend en biedt bijna gelijke cijfers, alhoewel de XP5 wel een van de ruimste auto’s in zijn klasse is. Dat niet alleen, die actieradius is ook niet verkeerd.
Waar de XPeng P5 ook een verschil makt is de autonome techniek. Het is de eerste auto die op grote schaal is voorzien van LiDAR-technologie. Met radars en sensoren houdt de auto 150 meter (op 150 graden) in de gaten. De auto kan fietsen, auto’s en verkeerslichten herkennen. Net zoals met veel andere auto’s met autonome techniek aan boord kan de auto (veel) meer dan de wetgeving toelaat.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de XPeng P5.