De volledig elektrische Hyundai Ioniq 5 is het automobiel equivalent van een homerun. De auto klopt van A tot Z.
Inhoudsopgave
Hek van de dam
De eerste Hyundai Ioniq is een prima auto. Een compacte Prius-killer met een scala aan mogelijkheden qua aandrijflijn. De Ioniq verkocht niet eens zo slecht, maar ondanks dat alle verkopen van de HEV, PHEV en EV-versies bij elkaar opgeteld kunnen worden, deed de Kona Electric het veel beter. Logisch, naast een elektrische auto kunnen we in Nederland heel goed een stoere crossover waarderen. Ook is het lekker als een auto een beetje praktisch is.
Maar als het ook nog eens een coole auto is zonder echte nadelen, dan is het hek van de dam. De Hyundai Ioniq 5 is zo’n auto. Het begon met de 45 EV Concept. Deze werd getoond op de IAA in Frankfurt in 2019. Volgens Hyundai is de EV45 geïnspireerd op de eerste Hyundai Pony uit 1976. Die auto werd destijds niet door Hyundai zelf ontworpen, maar door de Italiaanse grootmeester Giorgetto Giugiaro Daarmee bedoelen ze ook alleen geïnspireerd, het is geen kopie of een moderne interpretatie.
Pony
Wel zijn er vierkante koplampen, relatief hoog geplaatste vierkante achterlichten en een vrij eenvoudige lijnvoering. Waar de eerste Pony nog een vrij slanke en ranke auto is, geldt dat niet voor de EV 45 Concept. Aan de andere kant lijkt de auto nergens anders op. In de meeste gevallen betreft het een concept dat een concept blijft. Hooguit komt er nóg een concept die erop lijkt. Of er wordt een designdetail verwerkt.
De schrik was in februari van 2021 dan ook groot dat het productiemodel nauwelijks afweek. De Hyundai Ioniq 5 ziet er namelijk nog steeds uit als een concept car. De styling komt niet direct overeen met de andere Hyundai’s. Dat is ook niet direct de bedoeling. Hyundai wil met Ioniq een elektrische submerk creëren. Bij een apart submerk hoort een eigen design. De Ioniq 5 houdt het midden tussen een crossover en liftback. Het apparaat is in elk geval enorm.
Afmetingen Hyundai Ioniq 5
De totale lengte is 4,65 meter, terwijl de breedte (zonder spiegels) 1,89 meter bedraagt. De hoogte is 1,61 meter. De basis van de Ioniq 5 is het E-GMP-platform. Dat platform maakt in 2021 driemaal zijn debuut, want naast deze Ioniq 5 staan ook de Kia EV6 en Genesis GV60 erop. In tegenstelling tot de elektrische Ioniq en Kona, staat de Ioniq 5 op een ‘puur’ EV-platform.
De Hyundai Ioniq 5 komt in het voorjaar van 2021 op de Nederlandse markt. Er zijn drie verschillende varianten in technisch opzicht en vier uitrustingsniveau’s bij de introductie. De instapper heeft een 58 kWh-accupakket en een 170 pk en 350 Nm sterke elektromotor. Deze sprint in 8,5 seconden naar de 100 km/u. Op een volle accu heb je een actieradius van 384 km, volgens de WLTP.
481 km
Een stapje hoger staat de Hyundai Ioniq 5 met 73 kWh-accupakket. Deze heeft ook een iets sterkere motor: 217 pk en 350 Nm. Op de sprint is deze versie ook iets sneller naar de 100 km/u: 7,4 seconden. Het belangrijkste van deze uitvoering is de range, die bedraagt namelijk 481 km. Het topmodel is de Ioniq 5 met 73 accupakket én vierwielaandrijving. Deze heeft niet alleen een motor (en aandrijving) op de achteras, maar ook op de vooras. Het maximum vermogen en koppel is dan ook aanzienlijk hoger met 306 pk en 600 Nm. Daardoor kun je in 5,2 seconden naar de 100 km/u sprinten. De range is 460 km (WLTP). Qua topsnelheid is het niet zo spannend, ongeacht de uitvoering haalt de Hyundai Ioniq 5 precies 185 km/u.
Laden is in de Ioniq 5 mogelijk tot maar liefst 350 kW, waardoor je de accu’s zeer snel weer hebt opgeladen. In een paar minuten tijd kun je zo’n 100 km erbij laden en als je even een kopje koffie en croissantje pakt, kun je ‘m volladen binnen 20 minuten. Als dat nog niet voldoende is, kun je met het zonnepaneel op het dak (optioneel) nog een paar kilometers bijladen via de zon. Ook handig, je kan de Hyundai Ioniq 5 niet alleen laden, je kunt er ook mee opladen. Naast de gebruikelijke smartphones kun je ook bijvoorbeeld elektrische fietsen opladen met de accu. In het interieur zit een V2L-aansluiting.
Uitrustingsniveau’s
Er zijn vier uitrustingsniveau’s: Style, Connect, Connect+ en Lounge. De Style is van zichzelf al behoorlijk compleet uitgerust, wat ook wel mag voor een auto die rijklaar voor 46,5 mille op de prijslijst staat. De Connect heeft elektrische stoelverstelling, stoelverwarming en stuurwielverwarming. De Connect+ heeft batterijverwarming, warmtewerende voorruit, warmtepomp en lederen bekleding. Ook gaaf is het Augmented Reality Head-up Display. De Lounge is de meest luxe versie en heeft Pixel-LED-koplampen en massagefunctie op beide stoelen (inclusief geheugen). Daarnaast kun je de versie op afstand inparkeren én zit er zo’n handige camera op.
2023 modeljaarupdate
In het najaar van 2022 brengt Hyundai een vernieuwde variant uit van de IONIQ 5. Deze 2023 modeljaarupdate brengt de nodige verbeteringen naar de elektrische auto. De batterijcapaciteit van de 72,6 kWh accu is vergroot naar 77,4 kWh. Dit resulteert in een verbeterde actieradius. Hyundai communiceert een maximaal rijbereik van 507 kilometer voor de 2023 IONIQ 5.
De update brengt nog meer vernuftigheden met zich mee. Zo is er de optie om de traditionele spiegels te vervangen voor cameraspiegels. In het interieur zijn twee nieuwe schermen te vinden waar je de situatie links- en rechtsbuiten in de gaten kunt houden.
De rijervaring is tevens verbeterd, met de introductie van adaptieve schokdemping op de Hyundai IONIQ 5 2023. Daarnaast is het mogelijk geworden om de accu te preconditioneren. Met deze techniek kun je sneller snelladen vanaf de start. Met een accu die niet voorverwarmd is dien je langer te wachten.