Is je baas verplicht een laadpaal voor elektrische auto’s te installeren op je werk? We vertellen je precies hoe het zit.
Bij elektrische auto’s gaat het altijd over range en over laadtijd. Als je echter gewoon thuis en op je werk de auto aan de stekker kunt hangen, vertrek je vrijwel altijd met een volle accu. Alleen thuisladen kan natuurlijk ook al voldoende zijn, maar als je de auto ook op je werk op kunt laden is dat helemaal ideaal.
Dan moet je werkgever dat wel faciliteren. Dit roept een aantal vragen op. Wat zijn de regels? Kun je een laadpaal ‘eisen’ van je werkgever? Of andersom: ben je als werkgever verplicht laadplaatsen te creëren? Het flauwe antwoord is: ja en nee.
Een werkgever is momenteel niet verplicht om zomaar een laadpaal te installeren, ook al is daar misschien behoefte aan. Er is echter sinds 2020 wél een verplichting bij nieuwbouw of een (grondige) renovatie. Dit is bepaald in de EPBD III-regels van het Europese Parlement.
Concreet is vastgesteld dat 1 op 10 parkeerplekken voorzien moet zijn van een verplichte laadpaal voor elektrische auto’s. Dat niet alleen, ook moet 1 op de 5 parkeerplekken alvast voorzien van de benodigde leidingen. Dit geldt trouwens niet alleen voor bedrijfspanden, maar ook voor woongebouwen met meer dan 10 parkeervakken.
Zoals gezegd, gaat de vlieger niet op voor bestaande parkeerplaatsen. Deze eisen gelden in de eerste plaats voor nieuwbouw. Bij een ingrijpende renovatie gelden echter dezelfde regels. ‘Ingrijpend’ betekent dat er minstens een kwart van het oppervlakte verbouwd wordt.
Vanaf 2025 moet er echter ook bij bestaande parkeerplaatsen oplaadpunten zijn geregeld. Het gaat dan om minstens één oplaadpunt per 20 parkeerplaatsen. Werkgevers zullen dus toch binnen afzienbare tijd laadpalen moeten gaan aanleggen.
Conclusie: je kunt je werkgever wel vragen om een laadpaal maar je baas is niet verplicht daar gehoor aan te geven. Wel kun je in de gaten houden of er een grote verbouwing aankomt. Dan is dat een goed moment om het onderwerp laadpalen aan te kaarten. Het moet sowieso volgens de regels, maar niet alle werkgevers houden zich daar ook aan.
Bij een kleinere verbouwing of een parkeerplaats die op de schop gaat kun je trouwens ook een balletje op te gooien. Dan kun je de baas er op wijzen dat tegen 2025 laadpalen sowieso verplicht zijn. Dan kun je maar beter alvast voorbereid zijn als bedrijf, nietwaar?
Bedrijven kunnen er trouwens ook nog een slaatje uit slaan, want de laadpalen kunnen ook openbaar gemaakt worden. Buiten werktijd bijvoorbeeld. Als bedrijf kun je dan verdienen aan mensen die hun auto op komen laden.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.