Onze familycar: Fiat Tipo berline
Op vraag van flik2punt0, foto's van onze Fiat Tipo berline.
Nadat de turbo van onze Toyota Rav4 de geest gaf, moesten wij snel een nieuwe wagen zoeken. De zoektocht begon dan naar een benzine wagen die een beetje praktisch is.
Zelf ben ik een grote fan van de Tipo sinds de lancering en ergens bleef deze ook in het achterhoofd hangen en heb deze dan aan mijn ouders voorgesteld.
Niet lang erna werd de krabbel gezet voor deze directiewagen.
Voordelen:
Design exterieur en interieur, de Tipo is imho de mooiste in zijn klasse.
Ruime wagen voor zowel passagiers, koffer is zeer groot.
Veel uitrusting voor uw geld, deze kwam met pdc achter, (kleine) gps, automatische klimaatcontrole, regensensoren, lichtsensoren, cruise control etc.
Rijdt aangenaam en comfortabel maar…
Minpunten:
– Imho is deze wagen underpowerd, een na 1.4 benzine uit de fiat 500 kan je niet snel noemen en heeft daardoor toch een serieus verbruik Zelf heb ik in de korte tijd dat ik ermee heb gereden 8L/100km verbruikt. Momenteel staat het verbruik wel iets lager.
– Uitrusting van de berline is niet zo uitgebreid zoals de station of hatchback, die 2 kan je wel uitrusten met xenon lichten, leer en de grotere gps. Maar dit zijn details, zoals gezegd bij de punten, is de uitrusting zeer uitgebreid.
– Nog een klein detail. Zoals je wel kan verwachten voor deze prijs, Kan je veel en lelijk plastiek vinden in de wagen. Fiat heeft echter hierover nagedacht en heeft het plastiek dan ook op plaatsten gebruikt die je niet opmerkt tijdens het rijden. Het stuur en de pook zijn van mooi zacht leer gemaakt waardoor je niet de indruk krijgt dat je met een budgetwagen rijdt.
Uiteindelijk tellen de punten veel zwaarder door dan de -punten en zijn wij hier thuis zeer tevreden van de wagen.
Aangezien wij dringend een vervangwagen nodig hadden werd het ook een directiewagen anders zou ik graag een rode berline kiezen met zwart interieur.
PS: Mocht er een hoge piet van Fiat/Abarth meeleest, ik ben u eeuwig dankbaar als er een abarth versie komt.








Sorry, maar een directiewagen is wat overdreven
@emilio89: volgens mij betekent dat leaseauto in België.
@emilio89: Een directiewagen is in België een stockwagen waar de dealer even mee rijdt (directie, soms een verkoper) of als demowagen wordt gebruikt. Deze had dus 3000 km bij aankoop maar daardoor kregen wij ook een serieuze korting.
@fuxhound: excusez-moi. Nooit geweten :)
@fuxhound: ah weer wat geleerd!
@emilio89: Haha, ik moest ook even “hmm’en”.
Wist het ook niet!
Mooie Tipo! Helaas zie ik ze nog maar weinig. Het is een erg mooi model.
Netjes! Geen veiligheids wonder ?
@blacksquad: Dat is inderdaad de aanleiding van de upload. :p
Ok
Netjes.
Heel erg mooie wagen! Maar over dat underpowered, de 1.4 benzine met 95pk Neem ik aan? Niet de t-jet met 120pk en met chipje kan dat 160pk met 280nm worden?
@flik2punt0:Thanks. :)
Het is inderdaad de 1.4 met 95pk’s. In België is alleen deze of een 1.6 (110pk) met automaat beschikbaar in de berline. Die t-jet klinkt wel als een geschikte motor voor deze wagen en zou toch imo een minimum mogen zijn in zo’n redelijk zware wagen. Nu ja, de doorsnee koper hecht waarschijnlijk geen belang aan vermogen.
Mooi uiterlijk, vreselijk interieur! Veel rijplezier!
@persian1: ik heb de foto’s bij Fiat gekeken, maar vreselijk vind ik het interieur niet. Niet het mooiste maar gewoon cq normaal zou ik het noemen
Vind het best een mooie auto, veel plezier ermee!
Leuke en mooie auto man! Veel veilige KM’s gewenst! Hoop deze ook nog eens meer te zien in NL.
Nette wagen. Mocht van mij wel wat lager op zn wielen staan. Ik wacht alleen even op de station. In het rood met 18inch en hopelijk met de 1.6jtd want de 1.3 heeft te weinig power
Leuke wagen heb er al mee gereden en was ook aangenaam verrast door de uitrusting, de enorme ruimte en het design.
Dit is echt een hardstikke leuke wagen, maar de zwaardere motor doet deze koets wel meer recht.
Schijnen al volop in de Tax’ te worden gebruikt in Italië en Turkije.
Raar eigenlijk dat FIAT zo weinig ruchtbaarheid aan deze wagen geeft.
Moet toch wel toegeven dat het speciaal is om een eigen bericht op de hoofdpagina van Autoblog te zien. :p
Hierbij een kleine update:
Enkele weken geleden zelf nog eens gereden van Antwerpen naar Zutphen en terug. Tegen 120-130 op de snelweg was het verbruik rond de 7L/100km.
Juist een brief van de importeur gekregen ivm een bijwerkingsoperatie. De airbagbekabeling zou tegen het oog van de stuurwielbedrading schuren waardoor er slijtage op kan komen die uiteindelijk kortsluiting kan veroorzaken met als gevolg een onjuiste activering van de stuurwielairbag. Wij zullen dan zo snel mogelijk een afspraak met de dealer maken.
Tot nu toe zijn wij tevreden met de wagen en hopen dat wij nog veel zorgvrije kilometers kunnen afleggen.
Korting gekregen van de verkoper om dit hier te plaatsen? :’)
Mooie wagen trouwens, niks mis mee
Opvallend dat een kapotte al turbo reden is voor een nieuwe auto. Maar los daarvan is dit zeker een net karretje. Veel plezier ermee.
@lekbak: turbo reparaties kunnen namelijk zeer hoog uitvallen. Mogelijk moeten er meer onderdelen vervangen. Daarbij komt nog de tijd bij wat het kost voor in – uitbouwen turbo en extra werkzaamheden.
Fijn dat u er blij mee bent maar ik vindt het (zeker in deze kleur..) een lelijk hok… geldt overigens voor de meeste Sedan’s in het C segment op de A3 sedan na…
Fraaie auto. Zeker de voorzijde. In Turijn veel te zien ….
Aparte wagen en het eerste wat me in het interieur opvalt is dat de toerenteller rechts zit ipv links.
@redbeams: Opzich toch niks geks? Kan zo verschillende auto’s opnoemen waar dat ook zo bij is!
@remylahaye: Tja dat snap ik ook wel maar 9 van de 10 is het toch andersom.
Mooi ding! Ziet er een stuk mooier uit dan ik verwachtte. Vaak lijken kleinere sedans een beetje uit verhouding, dat gevoel heb ik bij deze niet.
Ik wil eigenlijk een soort mini forum op de hoofdpagina met daarin een stem systeem of een auto van een lezer wel of niet op de startpagina van Autoblog thuishoort.
Dit lijkt me een stuk handiger dan helemaal over een foto heen scrollen als deze je niet interesseert.
Ik vind het wel een mooi karretje. Keurig kleurtje, chroom op de juiste plekken en klassieke sedan lijnen.
Veel plezier ermee!
Op zich geen verkeerde auto, is nu wel niet echt mijn ding. Enfin, ik heb er nog niet in plaatsgenomen, laat staan mee gereden maar iets zegt mij dat de tipo nooit een smile op mijn gezicht zal toveren.
@cisn: het is een Fiat, ga er maar vanuit dat het verrassend goed rijdt en verrassend inventief is in het ontwikkelen van problemen :D
In vergelijk met z’n concurrenten (Seat Toledo, Skoda Rapid) is de Tipo inderdaad de mooiste.
11.5 naar 100 doet m’n Volvo 440 ook. Nooit het gevoel tekort te komen. Grappig wel dat de Tipo terug is :)
Jammer jammer had fiat ff meer zn best gedaan dan had dit veel strakker kunnen zijn imo.
@geoffreygt: mee eens! Fiat zal vast goed z’n best hebben gedaan, maar je zit aan bepaalde dingen vast waar je niet omheen kan als je Italiaan bent en een budget hebt. Ik vind dit niet perse een mooie auto om te zien, hij staat uit verhouding op zijn wielen, maar ik vind eigenlijk geen 1 moderne Fiat mooi.
Erg fraaie auto! Zou deze zeker op men lijstje zetten als ze hier net zo’n dikke roggelende abarth versie van maken als van de 124 spider :D met 200pk is dit echt een topper!
De Tipo lijkt mij een interessante wagen maar in tegenstelling tot wat je schrijft zijn xenonlichten niet verkrijgbaar, ook niet op de andere varianten. Een Tipo 5deurs zag ik wel zitten (met DCT versnellingsbak) maar geen xenon, geen panoramisch dak en geen beige lederen interieur (enkel het saaie zwart) maken dat ik dan toch niet voor deze wagen kies…