De ultieme Britse 4×4 zonder Land Rover-logo.
Sommige auto’s zijn ‘een instituut’. De absolute vedette. Voor velen is dat (terecht) de Range Rover. De Range Rover is luxe, terreinwaardig, comfortabel en zeer stijlvol. Het is de enige auto waarbij je altijd en overal kunt komen voorrijden. Lange tijd had de Range Rover het rijk alleen. Pas in de jaren ’90 kwamen de eerste serieuze alternatieven. Maar zo serieus als de Bentley Bentayga was de concurrentie niet.
Inhoudsopgave
Grote luxe SUV’s
Sinds de millenniumwisseling zijn grote luxe SUV’s enorm populair. Dermate populair dat de verkoop van grote sedans, coupé’s en cabriolets onder druk staat. Dat zijn precies de auto’s die Bentley altijd maakte. Bentley is al sinds de late jaren ’90 onderdeel van de Volkswagen Group, alwaar auto’s als Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg en Audi Q7 gebouwd worden.
Bentley EXP 9 Concept
Op basis van die auto’s kwam alleen een concept car. Het PL71-platform van de Audi Q7 werd gebruikt om een grote, luxe SUV op te bouwen. Het resultaat was de EXP 9. De auto werd ontworpen door Dirk van Braeckel, die ook de Continental GT en Skoda Octavia heeft getekend. Nu was de gedachte niet heel erg vreemd. Een SUV is enorm populair en als merken als Porsche, Maserati en BMW ermee weg komen, waarom Bentley niet? Sterker nog, een Bentley moet zeer luxe, krachtig en zwaar zijn. Dat lukt ook wel met een SUV.
Crewe
Aanvankelijk was het de bedoeling om de auto in Slowakije te bouwen. Daar rollen ook de Audi Q7 en Porsche Cayenne van de band. Organisatorisch is dat handiger, maar de Britse regering stak daar een stokje voor. De basis van de auto wordt in Zwickau gebouwd. Dan wordt de boel verscheept naar Banbury om gespoten te worden. Vervolgens vind de aankleding en afwerking plaats in Crewe, waar ook de andere modellen gebouwd worden.
Bentley Bentayga
Het resultaat was de Bentley Bentayga. De auto stond niet op het PL71-platform, maar het veel modernere en lichtere MQB-platform. Standaard is de Bentayga een vijfzitter, maar zes- of zevenzits configuraties zijn ook mogelijk. Bijzonder aan de Bentayga is zijn motor, ook ten opzichte van de technisch identieke Audi Q7, Porsche Cayenne, Lamborghini Urus en Volkswagen Touareg.
Twaalfcilinder
De Bentley heeft namelijk een 6 liter W12 met voor het eerst directe injectie onder de enorme motorkap. Mede dankzij deze motor (inderdaad, een twaalfcilinder) staat de Bentley Bentayga iets boven de Range Rover gepositioneerd. De andere modellen, ook de Lamborghini Urus, zijn niet verkrijgbaar met de W12 motor, waardoor de Bentayga een prestigieus USP heeft. Als tanken een hobby van de bestuurder is, althans.
Bentayga Diesel
De 6.0 motor is goed voor 608 pk en 900 Nm. Ondanks het alsnog hoge gewicht van de Bentayga duurt de standaardsprint 4,1 seconden en is een topsnelheid van 302 km/u mogelijk, ongekend voor een dergelijke auto. In 2016 wordt tevens de eerste Bentley diesel leverbaar. De Bentayga Diesel krijgt de motor uit de SQ7 mee, een 4 liter grote V8 TDI motor, goed voor 435 pk en 900 Nm.
Verbruik
Een andere belangrijke reden om te kiezen voor de diesel is het verbruik. Nu zullen Bentley-eigenaren niet wakker liggen van een hoger verbruik, maar met een Bentayga kun je net even wat sneller Europa doorkruisen. De diesel moet gemiddeld zo’n 1 op 12,7 doen. De V8 1 op 11 en de W12 doet 1 op 7. Althans, volgens de opgaven. De dieselmotor blijft vanwege dieselgate niet heel erg lang in het modelgamma aanwezig. Amper twee jaar later wordt deze uitvoering al weer geschrapt.
Bentayga Hybrid
Daarom volgen er twee belangrijke uitvoeringen. In 2018 komt de Bentayga V8. Deze gebruikt de 4 liter V8 benzine motor die we ook kennen uit de Audi S8, Continental V8 en Panamera Turbo. De V8 levert 550 pk en 770 Nm. Minder spectaculair, maar aanzienlijk schoner is de Bentayga Hybrid. Deze Hybrid heeft een 3.0 V6 turbomotor met elektrische motor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 449 pk, terwijl het maximale (gezamenlijke) koppel 700 Nm is. Het is in feite dezelfde aandrijflijn als in de Audi Q7 60 TFSI e te vinden is. De Bentayga Hybrid heeft dezelfde 17,3 batterij, waarmee ongeveer 50 kilometer puur en alleen op de elektromotor afgelegd kan worden.
Bentayga Speed
De leukste uitvoering komt in 2020, de Bentayga Speed. Deze is gebaseerd op de 6.0 W12, maar dan met meer vermogen: 635 pk. Het koppel blijft steken op 900 Nm. Daardoor sprint de Bentayga in 3,9 tellen naar de 100 km/u, ongekend voor zo’n tuinhuisje met lederen bekleding. De Bentley Bentayga blijkt al snel een schot in de roos te zijn. Al na twee jaar is het de meest populaire Bentley.
Facelift
In het najaar van 2020 voert Bentley een facelift door voor de Bentayga. De SUV van het Britse luxemerk komt nu meer overheen met het uiterlijk van de Continental GT. De meest in het oog springende wijziging zijn de nieuwe, rankere achterlichten.
Daar blijft het uiteraard niet bij. Ook het interieur is van een flinke update voorzien. Nieuw is de komst van een 10.9 inch groot display in de middenconsole. Het aanbod qua motoren is niet gewijzigd. Van de achtcilinder tot de twaalfcilinder en de hybride. Het blijft allemaal behouden met de Bentley Bentayga facelift.
Bentayga S
Een nieuw modelvariant voor de Bentley Bentayga is de komst van de S in 2021. Het is eigenlijk een manier van het merk om de SUV opnieuw onder de aandacht te brengen. Aan het vermogen is niets gewijzigd. Nog steeds is er sprake van 550 pk en 770 Nm koppel.
Wel nieuw is de afstelling van het onderstel. De S staat natuurlijk voor sport, de grote SUV is wat sportiever afgesteld. Een echte bochtenridder wordt het natuurlijk nooit, maar Bentley doet in elk geval een poging daartoe.
Verder nieuw op deze S zijn 22-inch velgen, S-badges, getinte koplampen en achterlichten, zwarte buitenspiegels en zwarte ovale uitlaatpijpen.
Artikelen Bentley Bentayga
Meer lezen over de Bentley Bentayga? Hieronder een overzicht van alle Bentley Bentayga artikelen die op Autoblog zijn verschenen.