
De Volvo EC40 is de volledig elektrische uitvoering van de C40. Net als zijn XC-broer ging hij eerst door het leven als Recharge, maar kreeg na een update een nieuwe naam.
Na wat vergaderingen was het Volvo-bestuur eruit. De helft van de nieuwe auto’s moet tegen 2025 volledig elektrisch zijn. Vijf jaar later mag er geen Volvo meer gemaakt worden met verbrandingsmotor, maar alleen nog met elektromotoren. Het elektrische offensief begint met het elektrificeren van twee goedlopende modellen: de C40 en XC40.
Inhoudsopgave
C40 Recharge
In maart 2021 treedt Volvo naar buiten met de nieuwe plannen. ”De toekomst van Volvo Cars is elektrisch en de C40 Recharge is de nieuwste uiting van toewijding aan een emissievrije toekomst. Volvo streeft ernaar dat elektrische modellen vanaf 2025 de helft van het wereldwijde verkoopvolume voor hun rekening nemen, terwijl de andere helft voorzien is van hybridetechnologie. Tegen 2030 moeten alle Volvo-modellen volledig elektrisch zijn aangedreven.” Een behoorlijk statement.




De C40 Recharge staat op het CMA-platform en is de eerste Volvo die helemaal ontworpen is als EV, samen met zijn XC-broer, de XC40 Recharge. De daklijn is wat langer en slanker dan bij de C40 met verbrandingsmotor voor betere aerodynamica. Het destijd nieuwe familiegezicht is aanwezig met een dichte grille en andere koplampen. De C40 Recharge heeft altijd twee elektromotoren (een voor, een achter) en een 78-kWh batterij die zorgt voor een actieradius van 420 kilometer.
Hallo EC40, doei C40
Aan het begin van 2024 voegt Volvo daad bij het woord. Het merk wil op dat moment dolgraag in 2030 volledig elektrisch zijn. Een eerste stap daarin is het rechttrekken van de naamstrategie. Daarom heten de XC40 en C40 Recharge vanaf dan EX40 en EC40. Da’s minder verwarrend voor klanten en zo passen de namen bij de andere EV’s.
Aan de andere kant betekent de komst van de EC40 dat Volvo stopt met het bouwen van de hybride C40. Daarmee verdwijnt de C40 met verbrandingsmotor uit het gamma. De XC40 blijft wel met verbrandingsmotor leverbaar. De PHEV-modellen krijgen vanaf dan ook niet de naam Recharge, maar worden aangeduid met T6 of T8.

Specificaties van de Volvo EC40
Volvo heeft drie verschillende uitvoeringen van de EC40 voor je in de aanbieding. De topsnelheid is altijd 180 km/u. De instapversie is de Single Motor. Deze variant heeft één elektromotor die op de achteras ligt. De krachtbron zorgt voor 238 pk en 420 Nm. De Volvo EC40 Single Motor doet er 7,3 seconden over om de 100 km/u aan te tikken. De stroom komt uit een 70-kWh batterij die je in 26 minuten kunt snelladen en voor maximaal 488 kilometer aan range zorgt.
Versie twee is de Single Motor Extended Range. Een sterkere elektromotor (252 pk, 420 Nm) ligt op de achteras en is gekoppeld aan een 82-kWh accupakket. Dankzij de grotere batterij kun je maximaal 584 kilometer rijden zonder tussentijds opladen. Opladen duurt ietsjes langer dan bij de Single Motor (10-80-procent in 28 minuten), maar de 0-100-sprint is wel 0,1 seconden sneller.
Voor wie meer dan 252 pk nodig heeft in de crossover is er de Twin Motor Performance. De naam verklapt al dat er een extra motor aan de aandrijflijn wordt toegevoegd. Door de aanvullende elektromotor groeit het systeemvermogen naar 442 pk en het koppel naar 670 Nm. De sprint naar 100 km/u is ongehoord voor een Volvo: 4,6 seconden. Dezelfde 82-kWh batterij is aanwezig en maakt een rijbereik van 551 kilometer mogelijk.
Bij de lancering van de EC40 komt Volvo meteen op de proppen met een speciale versie: de Black Edition. Zo’n beetje alles is hierbij zwart gemaakt. De lak is Onyx Black, de badges zijn hoogglans zwart en de 20-inch vijfspaaks wielen ook. Het toch al niet zo kleurrijke interieur kun je bestellen in de kleur houtskool. Veel donkerder dan dat wordt het niet.








