Bedrijfswagen vergelijk – Elektrisch, benzine of diesel?

Movano
Ooit was de keuze makkelijk en waren bijna alle bedrijfsauto’s uitgerust met een dieselmotor. Inmiddels is de wereld veranderd en in dit artikel behandelen we dan ook de verschillen tussen een bedrijfswagen op elektriciteit, benzine en diesel.

Net als bij personenauto’s is er bij bedrijfsauto’s een enorme keuze qua uitvoeringen. Verschillen zijn er uiteraard ook, bij personenauto’s zijn er wat meer uitrustingsniveau’s en voor bedrijfswagen zijn er ook verschillende opbouwen te kiezen.

Er is keuze uit verschillende hoogtes, lengtes, gewichten en cabines. Dat is bewust gedaan. Zo kan elke ondernemer de bedrijfsauto samenstellen die perfect aansluit bij de wensen en eisen die er gesteld worden.

Net als bij personenauto’s kan bij bedrijfswagens gekozen worden voor verschillende vormen van aandrijving. Bij bedrijfswagens is er ook keuze tussen elektrisch, benzine of diesel. In sommige gevallen zien we zelfs LPG (autogas) en aardgas in de aanbieding en de eerste bedrijfswagen PHEV’s (plug-in hybride elektrische voertuigen) zijn ook aangekondigd.

Voor deze vergelijking beperken we ons tot de meest gebruikte vormen van aandrijving. De diesel is brandstof die nog het meest wordt gebruikt, maar de benzine bedrijfsauto is weer terug van weg geweest. Relatief nieuw is de elektrische bedrijfsbus. Een elektrische of diesel bedrijfswagen is hiermee ineens een keuze die je kunt maken.

Peugeot Bipper

Casus 1: Benzine

Wat zijn de voordelen van een bedrijfswagen met benzinemotor?

Het is een categorie die we niet heel vaak voorbij zien komen. Ze zijn er echter wel degelijk. We hebben zelfs een overzicht voor je met de beste benzine bestelauto’s van 2019 Een bedrijfswagen op benzine heeft een paar grote voordelen ten opzichte van een bedrijfsauto op diesel. Een benzinemotor loop over het algemeen rustiger en stiller dan eentje op diesel. Ook is de gaspedaalrepsons vaak beter, wat het rijden prettiger maakt.

Ook heeft een benzinemotor boven in de toerenrange meer kracht voorhanden. Mede dankzij het lagere gewicht voelt een bedrijfswagen op benzine vaak lichtvoetiger en agieler aan. Nog een voordeel is de uitstoot. Vaak ligt het verbruik ietsje hoger dan bij een vergelijkbare diesel, maar dat betreft CO2. Een benzinemotor heeft niet te maken met NOX-uitstoot.

Wat zijn de nadelen van een bedrijfswagen met benzinemotor?

Nadelen zijn er ook, uiteraard. Een bedrijfsauto op benzine is bijzonder lastig te vinden als je een occasion zoekt. Ze komen bijna niet voor.

Met name de grote en zware bedrijfswagens zijn er nauwelijks met een benzinemotor. Het verbruik van een benzinemotor ligt ook hoger. Zeker naarmate de bedrijfswagen groter en zwaarder wordt, begint het verschil in verbruik enorm toe te nemen. Als er ook nog eens veel kilometers mee gereden gaan worden, kan dit verschil aardig oplopen in het nadeel van een benzineversie.

Bedrijfswagen vergelijk - Elektrisch, benzine of diesel?

Casus 2: Diesel

Wat zijn de voordelen van een bedrijfswagen met dieselmotor?

Ze komen verreweg het meeste voor. Ongeveer 95% van de bedrijfswagens heeft een dieselmotor onder de kap. Benzine staat op een tweede plaats, gevolgd door LPG en elektrisch. Een heel groot voordeel van een dieselmotor is het verbruik. Daarom zijn modellen als de Peugeot Partner (kijk hier voor al zijn features) zo populair.

Zeker als je veel kilometers gaat maken betaalt dat zich altijd uit. Een dieselmotor is goed te onderhouden en kan veel kilometers aan. Zowel in nieuwe als occasions is de keuze enorm, je vindt altijd wel een bedrijfsauto die aansluit op je wensen. Ondanks dat bij personenwagens met dieselmotor de afschrijving onder druk ligt, is dat nog niet te zien bij bedrijfsauto’s. Dat komt mede door de export, bedrijfsauto’s uit Nederland zijn goed te verkopen op de internationale markt.

Wat zijn de nadelen van een bedrijfswagen met dieselmotor?

Aangezien diesel zo populair is onder bedrijfswagens kun je je afvragen of er wel nadelen zijn? Welnu, die zijn er. Ten eerste het milieu. Ondanks een beperktere CO2-uitstoot van de diesel, ligt die stikstof-uitstoot gewoon een stuk hoger.

Nog een nadeel zijn de rijeigenschappen. Dit geldt niet voor alle bedrijfswagens met een dieselmotor, maar er zijn ook bedrijfsbussen met een te kleine dieselmotor met weinig vermogen onder de kap voor (op papier) zo laag mogelijke maandlasten.Een te kleine dieselmotor moet echter vaak te hard werken en kan dan lawaaiig en onzuinig worden.

Bedrijfswagen vergelijk - Elektrisch, benzine of diesel?

Casus 3: Elektrisch

Wat zijn de voordelen van een elektrische bedrijfswagen?

Bij deze categorie worden de verschillen wat groter. Een elektrische bedrijfswagen heeft als groot voordeel dat de uitstoot niet plaats vindt bij de auto zelf. Omdat het rendement van een elektromotor véél hoger is dan bij een verbrandingsmotor, is de totale CO2-uitstoot ook nog eens lager.

De elektromotor kent geen NOX-uitstoot zoals een diesel deze kent. Een elektrische bedrijfsauto rijdt ook nog eens aanzienlijk prettiger vanwege het lagere geluidsniveau en het hoge koppel dat per direct beschikbaar is. Uiteraard kent de elektrische bedrijfswagen ook een paar fiscale voordelen, zowel bij bezit (bijtelling) als bij aanschaf (MIA VAMIL). We schreven een apart artikel over de 6 voordelen van een elektrische bedrijfswagen

Wat zijn de nadelen van een elektrische bedrijfswagen?

De nadelen zijn niet vreemd voor nieuwe technieken. Er is vooralsnog niet heel veel keuze uit elektrische bedrijfswagens, alhoewel er wel nieuwe modellen aankomen. Er worden heel veel nieuwe modellen (van klein tot groot) geïntroduceerd in de komende jaren. Het aanbod aan nieuwe elektrische bedrijfsbussen neemt toe, voor de occasions duurt dit uiteraard nog langer.

Het aanbod van occasions van elektrische bedrijfswagens is voorlopig nog erg beperkt.
Verder zijn er twee traditionele nadelen die aan elektrisch rijden verbonden zijn. Ten eerste is de actieradius van een elektrische bedrijfswagen veel beperkter. Ten tweede kan de laadtijd lang zijn, controleer dus altijd de laadmogelijkheden bij zowel een nieuwe als een tweedehands elektrische bedrijfsbus. Naarmate de tijd vordert en de techniek zich ontwikkelt, worden deze nadelen telkens minder aanwezig.