Elektrische bedrijfswagens, alles wat je moet weten!

Elektrische bedrijfswagens, alles wat je moet weten!
Steeds meer ondernemers en ZZP’ers zien de voordelen van elektrisch rijden, maar het onderwerp leeft vooral ook voor personenwagens. Is elektrisch rijden voor bedrijfswagens ook interessant en wat zijn de aandachtspunten, daarover gaat dit artikel.

Elektrisch rijden is een vorm van mobiliteit die moet passen bij de inzet van de bedrijfsauto. Zo is bijvoorbeeld de aanschafprijs van een elektrische bestelwagen vaak hoger dan die van vergelijkbare diesel- of benzinevarianten.

In veel gevallen is het elektrisch rijden echter wel goedkoper: de onderhoudskosten zijn veel lager en bovendien zijn de kilometerkosten vaak lager, zeker als er slim wordt omgegaan met opladen.

Daarnaast neemt ook de range van deze auto’s steeds verder toe en je kunt veel besparen op brandstofkosten. Er zijn dus genoeg redenen om elektrische bedrijfswagens te overwegen. Steeds meer ondernemers zien de voordelen van een duurzaam wagenpark.

Toch zullen er ook absoluut ondernemers zijn waar een elektrische bedrijfswagen (nog) niet handig is. Bijvoorbeeld omdat er weinig tijd is voor laden of omdat er grote afstanden overbrugd moeten worden.

Ook niet onbelangrijk: het is maatschappelijk verantwoord. Veel klanten waarderen het als er een elektrische bestelwagen een pakket komt afleveren in plaats van een ronkende diesel. Bovendien waren er eerder vooral kleine bestelauto’s te krijgen die elektrisch hun kilometers maakten, maar tegenwoordig is er ook een groeiend aanbod van grote elektrische bedrijfsauto’s.

Elektrische bedrijfswagens, alles wat je moet weten!

Elektrisch rijden heeft dus voor- en nadelen?

Dat klopt, elektrisch rijden heeft voordelen maar zeker ook nadelen. Het is vooral belangrijk goed te kijken naar de toepassing voor jouw nieuwe bedrijfsauto. Rijd je veel korte stukjes en niet teveel kilometers op een dag?

Rijd je veel binnen steden of net daarbuiten, maar niet veel op de snelweg? Dan kan een elektrische bedrijfsauto zeker erg interessant zijn. Maar als je honderden kilometers moet overbruggen op een dag waarvan een groot deel op de snelweg, dan zul je in ieder geval beperkte keuze uit bedrijfswagens hebben en wellicht behoort een elektrische bedrijfsauto helemaal (nog) niet tot de mogelijkheden.

Een aantal voordelen op een rij:

Veel economische stimulering vanuit onder andere de overheid en provincies zorgt ervoor dat een elektrische bedrijfswagen in veel gevallen redelijk voordelig kan worden aangeschaft, met name door ondernemers.

Een elektrische bedrijfsauto is stil. Erg stil. Als je huidige bus een dieselmotor heeft ga je potentieel een oase van rust ervaren.

Elektrisch rijden heeft als bijkomend voordeel dat het optimale koppel vrijwel altijd bereikbaar is. Dat betekent dat je altijd optimaal op het verkeer kan anticiperen.

Het is beter voor het milieu. Dat kan een prima overweging zijn vanuit persoonlijke overwegingen of overtuigingen. Maar daarnaast laat je ook aan anderen zien dat je probeert milieuvriendelijk en vooruitstrevend bezig te zijn.

Elektrisch rijden is goedkoper. Hoeveel goedkoper precies? Dat is erg afhankelijk van de bedrijfswagen die je aanschaft en hoe je daarmee rijdt en waar en wanneer je de auto aan de lader zet.

Onderhoudskosten zijn lager. Doordat een elektrische auto veel minder bewegende onderdelen in zijn motorruimte heeft, heb je een stuk minder onderhoud nodig.

Elektrische bedrijfswagens, alles wat je moet weten!

Een aantal nadelen op een rij:

Maar het is niet alleen rozengeur en maneschijn, er zijn nog steeds nadelen aan elektrisch rijden. Sommigen lossen zich met tijd op, anderen zijn inherent aan elektrische mobiliteit.

Weinig laadpalen. Hoewel er in rap tempo publieke laadpunten uit de grond schieten in ons land, zijn er toch nog wel wat blinde vlekken te vinden. Bovendien kan er niet overal zomaar een (snel)laadpaal geplaatst worden.
De actieradius is gemiddeld genomen nog wat krapper dan bij een auto met verbrandingsmotor. Je zult dus vaker aan de stekker staan dan aan de pomp.

Elektrische auto’s zijn relatief prijzig. Er kan minder aan stuk, maar bijvoorbeeld een accupakket kan erg prijzig zijn als het vervangen moet worden. Ook is er nog weinig bekend over de levensduur van accu’s en elektromotoren doordat de technologie relatief nieuw is.
Opladen duurt (veel) langer dan tanken en dat kan een belemmering zijn. Als je een beetje handig bent met je agenda kun je hier echter wel in veel gevallen omheen plannen.

Minder schoon dan gedacht. Een elektrische auto kán heel schoon zijn, maar elektriciteit wordt vaak nog opgewekt in vervuilende energiecentrales. Bovendien is de productie van accu’s alles behalve milieuvriendelijk en kunnen ze potentieel bijzonder vervuilend zijn als ze ooit gerecycled moeten worden.

Welke financiële regelingen en subsidies zijn er voor elektrische bedrijfswagens?

Voor ondernemers zijn er meerdere financiële regelingen en subsidies vanuit de overheid die het nóg aantrekkelijker maken om als professional een elektrische bedrijfsauto te rijden. Laten we beginnen met een overzicht van die financiële voordelen, want daar zijn bedrijfswagenrijders immers dol op.

Doordat de overheid de uitstoot van het Nederlandse wagenpark omlaag wil brengen zijn, er meerdere regelingen en subsidies die het rijden van elektrische bedrijfswagens aantrekkelijker maken voor ondernemers. Dit zijn de afkortingen en begrippen die je als toekomstige elektrische bedrijfsauto rijder even uit je hoofd moet leren:
• MRB (Motorrijtuigenbelasting)
• BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen)
• MIA (Milieu Investerings Aftrek)
• Bijtelling
• Subsidies

MRB (Motorrijtuigenbelasting)

Als je een elektrische auto rijdt betaal je in Nederland tot en met 2020 geen motorrijtuigenbelasting. Dit is een stimuleringsmaatregel die geldt voor alle elektrische auto’s, zowel zakelijk als particulier aangeschafte auto’s. Waarschijnlijk wordt de MRB tot en met 2025 niet op elektrische auto’s en auto’s met brandstofcel (waterstofauto’s) geheven.

Elektrische bedrijfswagens, alles wat je moet weten!

BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen)

De hoogte van de BPM wordt bepaald door de CO2-uitstoot van een voertuig. Aangezien een elektrische bedrijfsauto geen CO2-uitstoot heeft, is dat bedrag op een elektrisch voertuig nihil. Er is door de overheid bepaald dat er in ieder geval tot en met 2020 geen BPM op elektrische auto’s zal worden toegepast. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit verlengd tot 2025.

MIA (Milieu Investerings Aftrek)

De Milieu Investerings Aftrek is in het leven geroepen om ondernemers te helpen duurzamer te ondernemen. Het is een belastingvoordeel die milieuvriendelijker willen zijn. Bedrijven die hun energierekening willen drukken door bijvoorbeeld zonnepanelen te gebruiken of hun pand beter te isoleren kunnen een verzoek indienen bij de Belastingdienst voor de Milieu Investerings Aftrek.

Ook elektrische auto’s en bedrijfswagens vallen onder dit soort milieu sparende zaken. Met de MIA krijg je tot 36% investeringsaftrek bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek die je sowieso al kunt genieten als ondernemer.

Er is een heel overzicht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland waar je precies kunt zien waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor een investeringsaftrek. Waterstofauto’s genieten op dit moment 36% investeringsaftrek bovenop de reguliere investeringsaftrek op auto’s tot €50.000 euro. BEV’s (Batterij Elektrische Voertuigen) genieten een MIA-korting van 27% op een bedrag tot €40.000 euro. Voor elektrische bedrijfswagens en bestelbussen geldt in beide gevallen echter een plafond van €75.000 euro.

Vamil

De willekeurige afschrijving milieu-investeringen (ook wel Vamil genoemd) betekent dat 75% van de investeringskosten op een willekeurig moment mag worden afgeschreven. Dat kan dus ook in het jaar van aanschaf al zijn. Dit kan je als ondernemer voordelen opleveren zoals rentevoordeel en een gunstiger liquiditeit.

Elektrische bedrijfswagens, alles wat je moet weten!

Bijtelling

Als je een zakelijke leaseauto meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt betaal je in Nederland bijtelling. Normaal gesproken is dat 22% maar in het geval van een elektrische auto bedraagt de bijtelling over de eerste €50.000 euro 4%. Mocht je bedrijfswagen duurder zijn dan €50.000 euro dan moet je over het resterende bedrag wel gewoon 22% bijtelling betalen.

Subsidies

Los van de hierboven genoemde landelijke regels, zijn er per gemeente en provincie ook nog regelingen en subsidies om duurzaam ondernemen te stimuleren. Veel steden willen bijvoorbeeld minder vervuilende auto’s in hun binnensteden toelaten en geven daarom extra kortingen op elektrische bedrijfswagens. Veel gemeenten leveren bijvoorbeeld ook gratis laadpalen als je aan kunt tonen dat je veel elektrisch rijdt.

Laadpalen

Als ondernemer heb je de mogelijkheid om de laadpaal mee te nemen in je MIA-voordeel. Dit moet dan wel binnen de gestelde limieten voor de MIA zijn en het bedrag voor de laadpaal dat in de MIA wordt meegerekend mag niet hoger zijn dan €2500 euro. Wel is het toegestaan een losstaande MIA-aanvraag te doen voor installatie van een laadpaal die duurder is dan €2500.

Blijft de vrijstelling MRB en bijtelling bestaan?

De kans is groot dat de regelingen de komende jaren aangepast worden. De reden daarvoor is dat het belastinggeld dat wordt opgehaald bij de automobilist ook voor andere zaken van de rijksbegroting worden gebruikt. Als iedereen elektrisch gaat rijden loopt de Nederlandse staat veel euro’s mis die ze nodig hebben voor andere zaken dan de automobilist.

Wel heeft de overheid tot op heden de voordelen op reeds verkochte auto’s gehandhaafd, door de belastingkortingen tot vijf jaar na aanschaf van de auto te laten gelden. Koop je dus in 2020 een elektrische bedrijfswagen, dan geniet je volgens de huidige regels nog belastingvoordeel t/m 2025. Dit belastingvoordeel is ook overdraagbaar naar de volgende eigenaar mocht je de auto eerder verkopen.

Elektrische bedrijfswagens, alles wat je moet weten!

Elektrische bedrijfswagens

Het aanbod aan bedrijfsauto’s met een elektrische aandrijflijn is nog een stuk beperkter dan bedrijfswagens met traditionele verbrandingsmotoren. Het aanbod groeit nog wel en wordt steeds diverser en relevanter.

Elektrische bestelauto’s en bestelwagens op de markt op dit moment:
Citroën Berlingo Electric
• Maxus EV80
• Mercedes e-Vito
• Mercedes EQV
• Nissan e-NV200
Peugeot Partner Electric
• Renault Kangoo Z.E.
• Renault Master Z.E.
• Streetscooter Work
• Volkswagen e-Crafter

Hoe werkt een elektrisch aangedreven bedrijfsauto?

Iedereen weet wel ongeveer hoe een bestelauto op benzine of diesel werkt. Voor degenen die het niet weten een beknopte samenvatting: brandstof (diesel, benzine of in sommige gevallen gas) wordt vermengd met zuurstof in een motorblok en dat wordt tot ontploffing gebracht. De vrijgekomen energie brengt cilinders in beweging en die beweging wordt vervolgens met wat slimmigheden doorgezet naar de wielen die jouw bestelwagen in beweging brengen.

Maar een elektrische auto heeft geen brandstof, geen ontploffingen en dus geen motoronderdelen die in beweging komen door die ontploffingen. Hoe kan het dan dat die wielen toch gaan draaien? We zullen proberen het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

Denk even aan twee magneten die elkaar afstoten. De belangrijkste onderdelen van de elektromotor zijn eigenlijk magneten en een spoel die elkaar in beweging brengen op het moment dat er energie door de spoel wordt gestuurd. Die energie is de elektriciteit. Op het moment dat je elektriciteit uit de accu’s van een elektrische bedrijfsauto door die spoel leidt reageert deze op het magnetisch veld en komt deze in beweging.

Die beweging wordt gebruikt om de wielen te laten draaien. Door de hoeveelheid elektriciteit te regelen, regel je de kracht waarmee de magneten elkaar afstoten. Denk hierbij aan een lamp met een dimmer: hoe verder je draait, hoe meer stroom er door de lamp gaat en hoe feller deze brandt. Bij een auto werkt het hetzelfde: meer stroom betekent meer kracht voor de magneten. En hoe harder deze magneten elkaar afstoten, hoe harder de wielen draaien.

Elektrische bedrijfswagens, alles wat je moet weten!

De elektriciteit die nodig is om de elektromotor te laten draaien komt bij bestelauto’s die wij als elektrisch kennen in principe uit accu’s. Deze accu’s worden opgeladen aan stekkers, in principe net als een oplaadbare batterij die je gebruikt in je huishoudelijke apparaten of mobiele telefoon. Maar omdat ze een groot, zwaar object in beweging moeten brengen zijn er veel van nodig. Het gevolg: accu’s zijn vaak enorm groot en zwaar. Dat is een nadeel want al dat extra gewicht vraagt om extra inspanning van de elektromotoren. Daardoor zijn je accu’s eerder leeg en dus wil je meer accu’s die weer gewicht toevoegen. Een vicieuze cirkel dus.

En brandstofcel / waterstofauto’s dan?

Bij elektrische auto’s denken we vaak direct aan stekkers en opladen aan een laadpaal. Maar er is nog een variant van elektrisch rijden die belangrijk kan worden: bedrijfswagens met een brandstofcel, ook wel waterstofbedrijfsauto’s genoemd.

Waterstof staat nog in de kinderschoenen, maar heeft als voordeel dat het net zo snel getankt kan worden als een conventionele bedrijfsauto die op benzine of diesel rijdt. In een speciale motor wordt waterstof omgezet in elektriciteit, die vervolgens gebruikt wordt om elektromotoren aan te drijven. Het voordeel is dat je veel minder accu’s (en dus gewicht) aan boord hoeft te hebben omdat de elektriciteit vrijwel direct naar de motor geleid kan worden.

Op dit moment zijn er slechts een paar waterstof tankstations. Sommige bedrijfswagenfabrikanten hebben al bedrijfsauto’s klaar om in productie te nemen, maar lijken nog op de uitrol van meer tankstations te wachten. Er zijn ook third party aanbieders die bestaande auto’s ombouwen naar waterstoftechniek.

Er zijn toch ook PHEV bedrijfswagens?

Natuurlijk is volledig elektrisch een mogelijkheid maar er zijn ook PHEV bestelwagens. Bedrijfswagens met een Plug-in Hybrid aandrijflijn. Deze hebben het voordeel dat ze niet gebonden zijn aan de beperkte elektrische actieradius van volledig EV bedrijfswagens. Het aanbod van PHEV’s bij busjes is nog beperkt. Vooral Ford zet hier op in het afgelopen jaar.

Er zitten dus veel facetten aan de elektrische bedrijfswagen. Veel pluspunten die vooral binnen stedelijke gebieden naar voren komen. Maar ook enkele duidelijke beperkingen die ervoor zorgen dat een volledig elektrische bestelbus nog niet voor elke toepassing en elk bedrijf geschikt is. Ook zijn er een aantal innovatieve en ook zeer duurzame alternatieven in de vorm van Waterstof en PHEV. Er zal de komende tijd nog veel veranderen en veel aanbod bij komen.