Elektrische auto’s zijn vaak duurder in vergelijking met benzine- en dieselauto’s. Voor de degenen die privékilometers maken met de auto van de zaak is het echter andersom. De reden: het verlaagde bijtellingstarief. Hoe bereken je deze bijtelling precies? Wat is de huidige stand van zaken? Hoe ziet de nabije toekomst eruit? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de bijtelling op elektrische auto’s.
Inhoudsopgave
Hoe werkt bijtelling?
Om bij het begin te beginnen: hoe werkt bijtelling überhaupt? Bijtelling komt om de hoek kijken op het moment dat je meer dan 500 km per jaar privé rijdt met een auto van de zaak. De belastingdienst ziet dit als loon in natura. Hierover moet dus belasting betaalt worden. Daarom moet er een bepaald bedrag van de waarde van de auto bij het inkomen worden opgeteld: de bijtelling.
Om de bijtelling te bepalen wordt een percentage van de fiscale waarde, oftewel de catalogusprijs, genomen. Voor alle auto’s die op fossiele brandstoffen rijden is het bijtellingspercentage momenteel 22%. Dat geldt dus ook voor hybrides, plug-in hybrides en elektrische auto’s met een range-extender. Alleen voor auto’s die helemaal geen CO2 uitstoten geldt anno 2021 een verlaagd tarief van 12%. Naast elektrische auto’s vallen ook auto’s die op waterstof rijden hieronder. Dit tarief geldt voor vijf jaar na de eerste toelating (dag dat auto ‘op kenteken’ wordt gezet). Daarna worden de dan geldende regels van toepassing.
Bij de fiscale waarde is de btw en BPM meegerekend. De accessoires af fabriek tellen ook mee, de accessoires die bij de dealer gemonteerd zijn niet. Kosten rijklaar maken en registratiekosten worden ook niet meegerekend. De fiscale waarde valt daarom lager uit dan de consumentenadviesprijs.
Voor elektrische auto’s geregistreerd in 2020 geldt de verlaagde bijtelling tot €40.000. Over het gedeelte van de cataloguswaarde dat dit bedrag overstijgt wordt het reguliere tarief van 22% gerekend. Als een auto €55.000 kost, geldt dus 12% voor de eerste € 40.000 en 22% voor de overige €15.000. Verderop in dit artikel geven we een uitgebreid rekenvoorbeeld om dit te verduidelijken.
Meer informatie over leasen in het algemeen is te lezen in het artikel over het leasen van een elektrische auto.
Voor 2021
De bijtellingsregels worden regelmatig gewijzigd. Voor registraties in 2020 werd een stuk minder bijtelling gerekend voor elektrische auto’s, namelijk 8%. Ook gold dit bijtellingspercentage nog tot €45.000 in plaats van tot €40.000. Om nog van de lagere bijtelling te kunnen profiteren, schaften zakelijke rijders eind vorig jaar massaal een elektrische auto aan, of ze sloten hiervoor natuurlijk een zakelijk leasecontract. Voor degenen die vorig jaar een auto aanschaften blijft het toen geldende tarief 60 maanden van kracht, ongeacht veranderingen in de tarieven.
In 2010 introduceerde de overheid voor het eerst een bijtellingsvoordeel voor emissievrije auto’s. De bijtelling voor elektrische auto’s was toen nog 0%. In 2014 werd dit opgehoogd naar 4%. Dit werd aangehouden tot en met 2019. In 2020 ging er een verhoging naar 8% bijtelling. In 2021 is dat nogmaals verhoogd naar 12% bijtelling.
Na 2020
De verhoging van 4% naar 8% en daarna naar 12% maakt deel uit van een stapsgewijze verhoging, zoals bepaald in het Klimaatakkoord. In 2026 zal de bijtelling van de elektrische auto’s op 22% uitkomen. Tot die tijd zal de bijtelling telkens een stukje verhoogd worden (zie tabel). Dit jaar is de bijtelling een stukje verhoogd en volgend jaar zal dit opnieuw gebeuren. Daarna blijft de bijtelling voor elektrische auto’s drie jaar op 16%. In 2025 wordt de bijtelling nog een keer met 1% verhoogd, voordat het bijtellingsvoordeel in 2026 is verdwenen.
De maximale cataloguswaarde is dit jaar verlaagd van €45.000 naar €40.000. Deze cataloguswaarde zal gehanteerd worden tot en met 2025. Vanaf 2026 is er geen verlaagd tarief meer en is de drempelwaarde dus ook niet meer van toepassing.
Het complete overzicht is te zien in de onderstaande tabel. Ter vergelijking is 2019 hierin ook meegenomen. Dit zijn de plannen zoals ze er nu uitziet, maar het kan zijn dat deze nog gewijzigd worden. In het Klimaatakkoord staat namelijk dat de bijtellingsregels jaarlijks worden gemonitord en indien nodig worden aangepast.
Jaar | Bijtelling | Drempelwaarde |
2019 | 4% | €50.000 |
2020 | 8% | €45.000 |
2021 | 12% | €40.000 |
2022 | 16% | €40.000 |
2023 | 16% | €40.000 |
2024 | 16% | €40.000 |
2025 | 17% | €40.000 |
2026 | 22% | – |
Bijtelling (plug-in) hybrides
Hoe zit het dan met plug-in hybrides? Zoals eerder genoemd kunnen die niet meer rekenen op een bijtellingsvoordeel. Voor dit type auto’s geldt gewoon het normale tarief van 22%. Voorheen kregen hybrides nog wél een voordeel. De voorwaarde was dat de CO2-uitstoot minder dan 50 gram per kilometer moest zijn. De Porsche 918 Spyder had bijvoorbeeld een CO2-uitstoot van 70 gram/ km en dus viel die PHEV buiten de boot voor de lage bijtelling. Doorsnee PHEV’s met een bescheiden verbrandingsmotor wel.
In 2014 en 2015 werd voor deze auto’s een verlaagd tarief van 7% bijtelling gehanteerd. De Mitsubishi Outlander PHEV werd bijvoorbeeld erg populair door deze maatregel. Voor 2014 was de bijtelling zelfs 0% en werd er dus geen onderscheid gemaakt tussen elektrische auto’s en hybrides, zolang de auto maar minder dan 50 gram CO2-uitstoot had.
Voorbeeld 1: Hyundai Kona Electric
Bijtelling 2020
Om een idee te geven van de kosten berekenen we van twee auto’s de bijtelling. Laten we als eerste een populaire leaseauto nemen met een cataloguswaarde van minder dan €45.000: de Hyundai Kona. Dit model is er ook als benzineauto en als hybride, maar we hebben het nu over de volledig elektrische variant. De 64 kWh Comfort-uitvoering heeft een cataloguswaarde van €40.715.
Aangezien dit bedrag onder de drempelwaarde van €45.000 ligt, geldt voor het volledige som de verlaagde bijtelling van 8%. Dat komt neer op €3.257,20 bruto bijtelling per jaar, oftewel €271,43 per maand. Dat is dus het extra bedrag waarover belasting betaald moet worden.
Hoeveel belasting dit is, hangt af van de belastingschijf. In dit voorbeeld gaan we uit van een jaarloon van minder dan €68.507. Voor deze schijf geldt momenteel een belastingtarief van 37,35%. Met een bruto bijtelling van €271,43 betaal je dan uiteindelijk netto €101,38 per maand.
Cataloguswaarde | €40.715 |
Bijtellingspercentage | 8% |
Bruto bijtelling | €271,43 |
Belastingtarief | 37,35% |
Netto bijtelling | €101,38 |
Bijtelling 2019
Vorig jaar was de bruto bijtelling voor elektrische auto’s in deze prijscategorie nog de helft, dankzij het bijtellingstarief van 4%. De netto bijtelling was echter niet precies de helft, omdat het belastingtarief voor een inkomen tussen de €20.711 en € 68.507 toen een fractie hoger lag. Met die gegevens komt het rekensommetje uit op netto bijtelling in 2019 van €51,71 per maand.
Bijtelling 2021
Volgend jaar gaat het percentage omhoog naar 12%. Het belastingtarief wijzigt ook, hoewel het verschil beperkt is. Ook nog een belangrijk voor deze specifieke auto: de drempelwaarde daalt van €45.000 naar €40.000. De cataloguswaarde van €40.715 komt hier net boven. Daarom moet voor de laatste €715 de volle 22% bijtelling betaald worden. De maandelijkse bijtelling wordt in 2021 met dezelfde auto en hetzelfde inkomen dan €153,26.
Ook interessant om te weten: zonder bijtellingsvoordeel – met een tarief van 22% dus – zou de netto bijtelling uitkomen op €278,80, uitgaande van de huidige belastingtarieven. Op dat niveau zal de bijtelling voor elektrisch rijden in 2026 uitkomen. Tegen die tijd zullen elektrische auto’s echter ook goedkoper zijn.
Elektrisch vs. benzine
Aangezien de Kona ook verkrijgbaar is als benzineauto, is het interessant om deze bijtelling van deze variant er nog even bij te pakken. Een volledig eerlijke vergelijking is helaas niet mogelijk omdat de krachtigste benzinevariant nog altijd minder vermogen heeft dan de Electric. De 1.6 T-GDI heeft namelijk 177 pk, waar de Electric 64 kWh er 204 heeft. Voor de goedkoopste uitvoering van de 1.6 T-GDI betaal je netto €194,83 per maand aan bijtelling. Ook met de verhoogde bijtelling is de krachtigere Electric dus nog altijd aanzienlijk voordeliger.
Kona Electric 64 kWh | 2019 | 4% | €51,71 |
2020 | 8% | €101,38 | |
2021 | 12% | €153,26 | |
22% | €278,80 | ||
Kona 1.6 T-GDI | 22% | €194,83 |
Voorbeeld 2: Tesla Model 3
Bijtelling 2020
De Tesla Model 3 stond vorig jaar met stip op één als het ging om de populairste leaseauto’s. In tegenstelling tot de Kona, overstijgt de cataloguswaarde van deze auto wel de drempelwaarde van €45.000. De goedkoopste versie is de Standard Range Plus. Deze heeft een cataloguswaarde van €48.980. Dat maakt het rekensommetje net een stukje lastiger.
Over de eerste €45.000 geldt gewoon het tarief van 8%. Dit komt dus neer op €300 bruto bijtelling per maand. Voor de resterende €3.980 geldt het volledige tarief van 22%. Dit komt neer op €72,97 per maand. Bij elkaar is de bruto bijtelling dus €372,97.
Voor deze auto gaan we uit van een inkomen boven de €68.507 en een bijhorend belastingtarief van 49,50%. Daarmee kom je onder de streep uit op een netto bijtelling van €184,62 per maand. Ter vergelijking: zonder bijtellingsvoordeel zou de netto bijtelling €335,39 zijn.
Totale cataloguswaarde | €48.980 |
Cataloguswaarde tot drempelwaarde | €45.000 |
Bijtellingspercentage | 8% |
Bijtelling | €300 |
Resterende cataloguswaarde | €3.980 |
Bijtellingspercentage | 22% |
Bijtelling | €72,97 |
Totale bruto bijtelling | €372,97 |
Belastingtarief | 49,50% |
Netto bijtelling | €184,62 |
Bijtelling 2019 en 2021
Degenen die vorig jaar een Model 3 kochten konden nog profiteren van de bijtelling van 4% die voor elektrische auto’s gold. Wat ook een belangrijk verschil was voor deze specifieke uitvoering: toen was de drempelwaarde nog €50.000. Die 4% gold dus voor de volledige cataloguswaarde. Het belastingtarief voor inkomen boven de €68.507 lag toen nog wel een stukje hoger. Dit resulteerde in een netto bijtelling van €84,49 per maand. Volgend jaar wordt de bijtelling €279,68 per maand, met de verhoging naar 12%.
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 2019 | 4% | €84,49 |
2020 | 8% | €184,62 | |
2021 | 12% | €279,68 | |
22% | € 444.49 | ||
BMW 330i | 22% | €472,18 |
Elektrisch vs. benzine
Wat kost een vergelijkbare benzineauto aan bijtelling? Aangezien de Model 3 zich in het D-segment bevindt kan de auto vergeleken worden met bijvoorbeeld een BMW 3-serie. De motorvariant die het dichtst in de buurt komt is de 330i met 258 pk. Dat is nog wel 20 pk meer dan de Standard Range Plus. Uitgaande van hetzelfde belastingtarief als zojuist komen we voor een 330i uit op €472,18 netto bijtelling per maand. Gezien de hogere cataloguswaarde is de 330i altijd iets duurder dan de Model 3 Standard Range Plus, maar momenteel in 2020 is de 330i voor de zakelijke rijder maar liefst 2,5 keer duurder. Nu snap je waarom je vaker een Model 3 dan een nieuwe BMW 3-serie ziet.
Samenvattend
Met een verhoging van de bijtelling voor elektrische auto’s van 4% naar 8% is dit jaar de eerste stap gezet in het afbouwen van het bijtellingsvoordeel. Ook is de drempelwaarde verlaagd van €50.000 naar €45.000. Ten opzichte van vorig jaar is het financiële voordeel dus al aanzienlijk verminderd. Desondanks wordt ook met 8% bijtelling de hogere cataloguswaarde van de elektrische auto’s ruimschoots gecompenseerd. De zakelijke rijder is qua bijtelling vaak nog minstens de helft goedkoper uit ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto.
Het financiële voordeel zal echter steeds verder worden afgebouwd, tot de bijtelling in 2026 op hetzelfde niveau als benzine- en dieselauto’s zit. Daar staat uiteraard tegenover dat elektrische auto’s steeds goedkoper worden. De tijd moet uitwijzen in hoeverre deze twee ontwikkelingen met elkaar in balans zullen zijn.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.