Elektrische auto’s zijn vaak duurder in vergelijking met benzine- en dieselauto’s. Voor de degenen die privékilometers maken met de auto van de zaak is het echter andersom. De reden: het verlaagde bijtellingstarief. Hoe bereken je deze bijtelling precies? Wat is de huidige stand van zaken? Hoe ziet de nabije toekomst eruit? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de bijtelling op elektrische auto’s.
Inhoudsopgave
Hoe werkt bijtelling?
Om bij het begin te beginnen: hoe werkt bijtelling überhaupt? Bijtelling komt om de hoek kijken op het moment dat je meer dan 500 km per jaar privé rijdt met een auto van de zaak. De belastingdienst ziet dit als loon in natura. Hierover moet dus belasting betaalt worden. Daarom moet er een bepaald deel van de waarde van de auto bij het inkomen worden opgeteld: de bijtelling.
Om de bijtelling te bepalen wordt een percentage van de fiscale waarde, oftewel de catalogusprijs, genomen. Voor alle auto’s die op fossiele brandstoffen rijden is het bijtellingspercentage momenteel 22%. Dat geldt dus ook voor hybrides, plug-in hybrides en elektrische auto’s met een range-extender. Alleen voor auto’s die helemaal geen CO2 uitstoten geldt anno 2023 een verlaagd tarief van 16%. Naast elektrische auto’s vallen ook auto’s die op waterstof rijden hieronder. Dit tarief geldt voor vijf jaar na de eerste toelating (de dag dat auto op kenteken wordt gezet). Daarna worden de dan geldende regels van toepassing.
Bij de fiscale waarde is de btw en BPM meegerekend. De accessoires af fabriek tellen ook mee, de accessoires die bij de dealer gemonteerd zijn niet. Kosten rijklaar maken en registratiekosten worden ook niet meegerekend. De fiscale waarde valt daarom lager uit dan de consumentenadviesprijs.
Voor elektrische auto’s geregistreerd in 2023 geldt de verlaagde bijtelling tot €30.000. Over het gedeelte van de cataloguswaarde dat dit bedrag overstijgt wordt het reguliere tarief van 22% gerekend. Als een auto €45.000 kost, geldt dus 16% voor de eerste €30.000 en 22% voor de overige € 15.000. Verderop in dit artikel geven we een uitgebreid rekenvoorbeeld om dit te verduidelijken.
Meer informatie over leasen in het algemeen is te lezen in het artikel over het leasen van een elektrische auto.
Bijtelling door de jaren heen
Het bijtellingsvoordeel voor emissievrije auto’s werd voor het eerst geïntroduceerd in 2010. De bijtelling voor elektrische auto’s was toen nog 0%. In 2014 werd dit opgehoogd naar 4%. Dit werd aangehouden tot en met 2019. In 2020 kwam er een verhoging naar 8% bijtelling. In 2021 is dat nogmaals verhoogd naar 12% bijtelling en sinds 2022 is dit 16%.
De bijtellingsregels worden dus regelmatig gewijzigd. Dat geldt ook voor de drempelwaarde. In 2021 gold de lagere bijtelling bijvoorbeeld nog tot €40.000 in plaats van tot €30.000. Het geldende tarief op het moment dat je een auto aanschaft blijft 60 maanden van kracht, ongeacht veranderingen in de tarieven. Als het tarief verhoogd wordt zie je daarom vaak dat er aan het eind van het jaar nog massaal elektrische auto’s gekocht worden.
Na 2020
De verhogingen van 4%, naar 8%, naar 12%, naar 16% maken deel uit van een stapsgewijze verhoging, zoals bepaald in het Klimaatakkoord. In 2026 zal de bijtelling van de elektrische auto’s op 22% uitkomen en is het voordeel dus weg. Tot en met 2024 blijft de bijtelling 16%. In 2025 wordt de bijtelling nog een keer met 1% verhoogd naar 17%, voordat het bijtellingsvoordeel in 2026 is verdwenen.
Hoewel de bijtelling van 2022 tot en met 2024 op 16% blijft staan, verandert wel de drempelwaarde. De maximale cataloguswaarde is in 2023 verlaagd van €35.000 naar €30.000. Dit blijft zo tot en met 2025.
Om het overzichtelijk te maken, hebben we de veranderingen in de bijtelling hieronder op een rijtje gezet:
Jaar | Bijtelling | Drempelwaarde |
2019 | 4% | €50.000 |
2020 | 8% | €45.000 |
2021 | 12% | €40.000 |
2022 | 16% | €35.000 |
2023 | 16% | €30.000 |
2024 | 16% | €30.000 |
2025 | 17% | €30.000 |
2026 | 22% | N.v.t. |
Bijtelling (plug-in) hybrides
Hoe zit het dan met plug-in hybrides? Zoals eerder genoemd kunnen die niet meer rekenen op een bijtellingsvoordeel. Voor dit type auto’s geldt gewoon het normale tarief van 22%. Voorheen kregen hybrides nog wél een voordeel. De voorwaarde was dat de CO2-uitstoot minder dan 50 gram per kilometer moest zijn. Met een Porsche 918 Spyder (om eens iets geks te noemen) hoefde je dus niet op bijtelllingsvoordeel te rekenen.
In 2014 en 2015 werd voor PHEV’s een verlaagd tarief van 7% bijtelling gehanteerd. De Mitsubishi Outlander PHEV werd bijvoorbeeld erg populair door deze maatregel. Vóór 2014 was de bijtelling zelfs 0% en werd er dus geen onderscheid gemaakt tussen elektrische auto’s en hybrides, zolang de auto maar minder dan 50 gram CO2-uitstoot had.
Rekenvoorbeeld: Kia EV6
Bijtelling 2023
Om het even concreet te maken geven we een voorbeeld van het berekenen van de bpm. Voor dit rekenvoorbeeld nemen we de Kia EV6 als uitgangspunt. De goedkoopste versie is de variant met de 58 kWh batterij. Deze heeft een cataloguswaarde van €44.595.
Over de eerste €30.000 geldt gewoon het tarief van 16%. Dit komt dus neer op €400 bruto bijtelling per maand. Voor de resterende €14.595 geldt het volledige tarief van 22%. Dit komt neer op €267,58 per maand. Bij elkaar is de bruto bijtelling dus €667,58.
Voor deze auto gaan we uit van een inkomen boven de €73.071 en een bijhorend belastingtarief van 49,50%. Daarmee kom je onder de streep uit op een netto bijtelling van €330,45 per maand.
Totale cataloguswaarde | €44.595 |
Cataloguswaarde tot drempelwaarde | €30.000 |
Bijtellingspercentage | 16% |
Bijtelling | €400 |
Resterende cataloguswaarde | €9.595 |
Bijtellingspercentage | 22% |
Bijtelling | €267,58 |
Totale bruto bijtelling | €667,58 |
Belastingtarief | 49,50% |
Netto bijtelling | €330,45 |
Bijtelling 2022
Degenen die vorig jaar een Kia EV6 kochten waren goedkoper uit, hoewel de bijtelling gelijk is gebleven. Dat komt door de drempelwaarde, die toen nog €35.000 was. Daarmee kwam je uit op een bruto bijtelling van €642,58 per maand en een netto bijtelling van €318,08 (uitgaande van dezelfde belastingschijf).
Elektrisch versus benzine
Wat kost een vergelijkbare benzineauto dan qua bijtelling? Aangezien de EV6 zich richting het D-segment begeeft kan de auto vergeleken worden met bijvoorbeeld een BMW 3-serie. De motorvariant die ook qua prijs het dichtst in de buurt komt is de instapper. Dat is de 318i met 156 pk. Dat is 14 pk minder in vergelijking met de 170 pk sterke EV6 58 kWh. Uitgaande van hetzelfde belastingtarief als zojuist komen we voor een 318i uit op € 416,44 netto bijtelling per maand. Daarmee is de 318i echt een klap duurder dan de Kia en dan hebben we het over de instapper van BMW. Nu snap je waarom je vaker een EV6 dan een nieuwe BMW 3-serie ziet.
Kia EV6 58 kWh | 16% | €307,49 |
BMW 318i | 22% | €416,44 |
Samenvattend
Met 16% bijtelling, die alleen over de eerste €30.000 geldt is het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s lang niet meer zo groot als voorheen. Desondanks wordt ook met 16% bijtelling de hogere cataloguswaarde van de elektrische auto’s ruimschoots gecompenseerd. De zakelijke rijder is qua bijtelling nog altijd flink goedkoper uit ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto.
Het financiële voordeel zal echter steeds verder worden afgebouwd, tot de bijtelling in 2026 op hetzelfde niveau als benzine- en dieselauto’s zit. Daar staat uiteraard tegenover dat elektrische auto’s steeds goedkoper worden. De tijd moet uitwijzen in hoeverre deze twee ontwikkelingen met elkaar in balans zullen zijn.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.