Een nieuwe elektrische auto kopen kost in de meeste gevallen klauwen met geld. Voor velen is het leasen van een elektrische auto daarom de manier waardoor ze er toch mee in aanraking komen.
Het kopen van een nieuwe auto is voor de meesten al een flinke investering. Daar komt voor een elektrische auto nog een paar duizend euro bij. Het ontwikkelen en produceren van zo’n auto kost namelijk een flink stuk meer dan een benzine- of dieselauto. En aangezien autofabrikanten geen ANBI’s zijn, berekenen ze die kosten keihard door naar hun klanten. Het resultaat? EV’s zijn pittig duur. Gelukkig is er voor de gewone sterveling ook een antwoord: leasen. Of het nou privé is of zakelijk, dankzij leasen kunnen veel meer mensen een elektrische auto rijden. In dit artikel gaan we meer op het leasen van die elektrische auto’s in.
Bijtelling
We beginnen met de bijtelling. Want wie lease denkt, denkt ook meteen aan bijtelling. We gaan het er alleen hier niet uitgebreid over hebben. In het artikel specifiek over de bijtelling van elektrische auto’s gaan we al dieper in op deze extra kostenpost voor zakelijke rijders. Om een korte samenvatting te geven: de bijtelling op een EV is nu vrij laag, maar stapsgewijs gaat die omhoog. In het jaar 2026 wordt dit zelfs helemaal gelijkgetrokken en hoeft de zakelijke leaser dus niet vanwege de bijtelling voor een EV te kiezen.
Zakelijk leasen
Nu we bijtelling toch al hebben genoemd, kunnen we net zo goed even in die zakelijke sferen blijven. Want neem het opladen. Natuurlijk, bij het ’tanken’ bij openbare oplaadpunten, zal er qua het declareren niet veel verschillen ten opzichte van een brandstofauto. Maar een voordeel van de elektrische auto is dat je natuurlijk voor je voordeur kunt opladen, met een laadpaal. Maar hoe gaat dat financieel in zijn werk?
Om te beginnen met die laadpaal zelf, die kan je namelijk via je leasemaatschappij leasen. Als je contract dan weer voorbij is, neemt de maatschappij je laadpaal weer weg. Past dat niet in het leasebudget? Dan heb je eigenlijk drie keuzes. Of de werkgever betaalt de laadpaal, of de werknemer moet ervoor opdraaien. De derde optie is dat de werkgever en -nemer de kosten delen.
Thuis opladen
Het tweede financiële punt is het opladen zelf. Want je moet het opladen wel op de een of andere manier kunnen opmeten, wil je dat kunnen declareren bij je werkgever. Daarvoor kan je een extra elektriciteitsmeter in de meterkast plaatsen, die alleen meet hoeveel energie de laadpaal verbruikt.
Een andere optie is het kopen van een slimme laadpaal, waarbij je eveneens kan meten hoeveel energie de laadpaal verbruikt. Sowieso is het aanschaffen van zo’n slimme meter geen slecht idee, als je kijkt naar de toekomst van ons energienet. De populariteit van de EV kan namelijk voor problemen zorgen op ons energienet. Als iedereen tegelijk gaat laden, zou die piekstroom het net kunnen overbelasten. Met een slimme laadpaal kan je inplannen wanneer de auto wordt opgeladen, om zo overbelasting van het energienet te voorkomen.
Vanwege dit laatste puntje, kan een slimme laadpaal ook interessant zijn voor mensen met een particuliere EV (zoals private lease) en een energieleverancier met een dubbeltarief. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om je auto tijdens de daluren op te laden, wanneer de energiekosten lager liggen. Kan je dus zowaar geld besparen, met je slimme laadpaal! Natuurlijk kan je ook handmatig tijdens de daluren je stekker in het stopcontact steken, maar je weet best dat je dat ooit eens een keer gaat vergeten…
Private lease
De andere tak van het leasen is de private lease. Voor particulieren is het leasen van een elektrische auto een goede uitkomst. Rond een elektrische auto hangt immers nog veel onzekerheid, met name als het gaat om de accu en de tweedehandsprijs. Want hoeveel gaat die auto straks waard zijn? Gaat de auto veel afschrijven, of juist vrij weinig? En gaat die accu na tien jaar nog wel energie kunnen leveren, of is deze dan ineens op?
Met private lease zijn al die problemen voor jou niet zo belangrijk. Het idee is immers dat je voor een vast bedrag per maand een auto bij een partij afneemt en alleen hoeft te kijken naar het leasebedrag. Als je tijdens je leaseperiode netjes met de auto omgaat en niet de kilometerafspraak overschrijdt of er flinke krassen op aanbrengt, kom je achteraf ook niet op verrassingen te staan. De afschrijving en staat van de accu zijn dan weer de problemen van de leasemaatschappij.
Of het voordeliger is om een elektrische auto te private leasen of te kopen? Dat ligt helemaal aan jou. Hoeveel kilometers je gaat maken, hoe groot je auto moet zijn, hoe religieus je bent in onderhoud, hoe lang je met de auto wilt rijden, et cetera. Daarnaast moet je wel in je achterhoofd houden dat je de risico’s van een auto afkoopt. Ook een leasemaatschappij weet niet hoeveel je Nissan Leaf over vier jaar waard gaat zijn, neem dan ook maar aan dat ze die onzekerheid met een leuke marge doorberekenen naar jou. Je stapt echter wel met minder zorgen in je auto, wat voor sommigen (zoals onze hoofdredacteur) ook wat waard is.
Conclusie
In dit artikel noemen we niet de bedragen die bij het leasen van een private of zakelijke leaseauto horen. Dit doen we bewust. Deze bedragen kunnen namelijk zó afhankelijk zijn van de situatie, dat het lastig is om een juiste vergelijking te maken. Of je beter voor een elektrische leaseauto kan gaan dan voor een dieselmodel? Dat kunnen wij niet voor je bepalen, dan is een pittig avondje met een paar Excel-sheets nog steeds de beste (en eigenlijk enige) oplossing.
Maar gewapend met dit artikel weet je wél waar je nog meer op moet letten. Een elektrische auto lijkt van de buitenkant misschien wel op een auto met een verbrandingsmotor, de fiscale verschillen kunnen groot zijn. Hou bijvoorbeeld rekening met die stijgende bijtelling en dat de kosten van een laadpaal er mogelijk ook nog bijkomen. Het leasen van een elektrische auto is dus wel wat complexer dan bij de auto met een verbrandingsmotor, maar dankzij de fiscale voordelen is het zeker een optie die je in je achterhoofd moet houden.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.