Er zijn genoeg redenen om zelf te kiezen voor een elektrische auto, maar daarnaast is er ook nog subsidie mogelijk. In dit artikel geven we een overzicht van de verschillende subsidies en regelingen die er in Nederland zijn voor EV’s. We behandelen zowel de subsidies en regelingen voor particuliere als die voor zakelijke rijder.
Een subsidie is een bijdrage van de overheid om een activiteit te stimuleren waarvan het economisch belang niet direct voor de hand ligt. Dat was zeker van toepassing tijdens de begindagen van elektrisch rijden. Maar nu de markt voor EV’s in rap tempo volwassen wordt zijn er nog steeds mogelijkheden om subsidie te krijgen voor je elektrische auto. Sterker nog, voor consumenten komt er zelfs een subsidie mogelijkheid bij.
Inhoudsopgave
- Welke subsidies zijn er voor EV’s?
- Aanschafsubsidie voor consumenten
- Hoogte van de subsidie voor elektrische personenauto’s
- Hoe kan ik dan die aanschafsubsidie aanvragen?
- Verwachte effecten van de ‘consumentensubsidie’
- Subsidies voor zakelijke rijder elektrische auto
- Investeringsafrek (MIA/VAMIL)
- Korting op bijtelling voor zakelijk elektrisch rijden
- Voordelen van elektrische auto die langzamerhand verdwijnen
- Is de subsidie de moeite waard?
Welke subsidies zijn er voor EV’s?
De afgelopen jaren werd subsidie voornamelijk in verband gebracht met zakelijk elektrisch rijden. Een aantal steunmaatregelen hadden uitsluitend voordeel voor zakelijke gebruikers, maar andere maatregelen komen ook particulieren ten goede. We beginnen met een overzicht van alle regelingen.
- Investeringsaftrek bij aanschaf elektrische auto (MIA/VAMIL)
- Geen BPM bij aanschaf volledig elektrische auto’s
- Bijtellingskorting voor zakelijke berijders
- Lagere houderschapsbelasting tot 2025
- Aftrekbaarheid van kosten van laadpalen
- Consumentensubsidie van €4.000 bij aanschaf van elektrische auto
- Gratis parkeren in sommige gemeentes
Aanschafsubsidie voor consumenten
Een artikel over subsidie voor een elektrische auto zou tot en met 2019 vooral gaan over de zakelijk voordelen die er te behalen zijn wanneer je als bedrijf kiest voor een elektrische wagen. Maar verrassend genoeg (voor velen) kwam het kabinet met een steunmaatregel voor consumenten. Deze moet er voor zorgen dat ook consumenten de EV gaan omarmen. De overheid geeft aan dat vanwege de milieuvoordelen van elektrische auto’s alsmede het toegenomen aanbod aan modellen, de tijd rijp is voor een dergelijke maatregel. Voor deze aanschafsubsidie gelden diverse spelregels. Dit zijn de belangrijkste:
- De subsidie kan aangevraagd worden vanaf 1 juli 2020. Alleen auto’s waarbij de koop- of leaseovereenkomst op of na 4 juni (de datum van publicatie van de Staatscourant) is gesloten komen in aanmerking.
- De regeling geldt alleen voor 100% elektrische auto’s. Plug-in hybrides komen dus niet in aanmerking voor de regeling
- De regeling voor elektrische occasions geldt alleen wanneer een occasion bij een erkend autobedrijf is aangeschaft.
- De regeling geldt ook voor Private Lease.
- De subsidie zal gelden voor auto’s met een cataloguswaarde van € 12.000 tot € 45.000
- De elektrische auto moet minimaal een actieradius van 120 km hebben.
- Het gaat om auto’s uit de categorie M1. Lichte voertuigen als een Biro of een Carver vallen daar dus niet onder.
- De auto moet als elektrische auto geproduceerd zijn. Auto’s die achteraf zijn omgebouwd komen dus niet in aanmerking voor deze subsidie.
Een actuele lijst van alle auto’s die in aanmerking komen, evenals een overzicht van alle voorwaarden, is te vinden op de website van de RVO.
Hoogte van de subsidie voor elektrische personenauto’s
De volgende bedragen zijn vastgesteld door de overheid:
- Voor 2021 bedraagt de subsidie € 4.000 bij aanschaf of lease van een nieuwe auto en € 2.000 bij aanschaf van een gebruikte auto.
- In 2022 bedraagt de subsidie € 3.700 bij aanschaf of lease van een nieuwe auto en € 2.000 bij aanschaf van een gebruikte auto.
- Voor 2023 bedraagt de subsidie € 3.350 bij aanschaf of lease van een nieuwe auto en € 2.000 bij aanschaf van een gebruikte auto.
- In 2024 bedraagt de subsidie € 2.950 bij aanschaf of lease van een nieuwe auto en € 2.000 bij aanschaf van een gebruikte auto.
- Als laatste in 2025 bedraagt de subsidie € 2.550 voor de aanschaf of lease van een nieuwe auto.
Belangrijk wordt om rekening te houden met de minimale eis van de overheid qua bezit. Bij koop van jouw nieuwe elektrische auto is het van belang dat jij de auto minimaal 3 jaar in bezit houdt. Verkoop je hem binnen 3 jaar dan moet je een gedeelte van de subsidie terugbetalen. Tenzij je wederom een auto koopt die in aanmerking komt voor dezelfde subsidie, dan mag je de periode dat je die auto bezit meetellen om aan de minimale 36 maanden te komen.
Voor Private Lease dan zijn de eisen nog iets strenger. Dan moet het een contract van minimaal 4 jaar betreffen. Ook hier mag deze termijn bestaan uit twee auto’s als die tweede auto ook maar in aanmerking zou zijn gekomen voor subsidie.
Kies je voor subsidie bij aanschaf van een tweedehands elektrische auto dan is de minimale periode van bezit 3 jaar (36 maanden). Het is hierbij ook van belang dat die auto niet eerder op jouw naam stond of van iemand die op hetzelfde woonadres verblijft. Je mag hem dus niet ‘fictief’ aan je vrouw of kinderen verkopen om die € 2.000 subsidie te incasseren.
Nog een laatste kanttekening: de subsidiepot kan ook leeg zijn voor het jaar voorbij is. Er was voor 2020 een subsidieplafond van €10.000.000 voor nieuwe auto’s en €7.200.000 voor gebruikte auto’s bepaald. In 2021 is dat respectievelijk €14.400.000 en €13.500.000. De plafonds van de volgende jaren zijn nog niet bekend.
Hoe kan ik dan die aanschafsubsidie aanvragen?
De subsidie kan sinds de zomer van 2020 online aangevraagd worden. Dit kan pas nadat de koop- of leaseovereenkomst is gesloten. De subsidie moet vervolgens binnen 60 dagen aangevraagd worden. Hiervoor kun je terecht op de website van de RVO. Let wel, je bent niet de enige die interesse heeft in een aanschafsubsidie. Het subsidiebudget is gauw op en de kans is groot dat op het moment dat je dit leest er geen subsidie voor een nieuwe auto meer beschikbaar is.
Verwachte effecten van de ‘consumentensubsidie’
Het kabinet verwacht dat door deze subsidie er een hoop extra elektrische auto’s op de Nederlandse wegen zullen verschijnen waardoor de prijzen van gebruikte modellen nog verder dalen (door meer aanbod). Volgens het kabinet betekent dit dat in 2025 deze subsidie zijn effect zal hebben en er dat de markt voor elektrisch rijden dan op zichzelf kan staan. Door dit zetje in de rug verwacht men dat de consument doorkrijgt dat elektrisch rijden goedkoper is door lagere gebruikskosten.
Subsidies voor zakelijke rijder elektrische auto
Elektrisch rijden en zakelijk gebruik. Als jij voor een onderneming belast bent met de aanschaf van het wagenpark dan denk jij waarschijnlijk voornamelijk aan Investeringsaftrek. Als jij ‘berijder’ bent en op zoek kan naar een nieuwe auto, dan denk JIJ waarschijnlijk vooral aan lage bijtelling.
Investeringsafrek (MIA/VAMIL)
Als je voor jouw bedrijf een elektrische auto hebt aangeschaft (personenauto of bedrijfswagen). Dan kan je daarvoor mogelijk aanspraak maken op Milieu investeringsaftrek (MIA) of de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Die eerste geeft je het recht om eenmaal per voertuig een percentage van 13,3% van de aanschafwaarde extra van je resultaat af te halen. De tweede geeft je de vrijheid om zelf de afschrijving van je auto vorm te geven.
Voor nu focussen we ons even op de specifieke kosten waarvoor deze regelingen gelden. Het maximale bedraag waarover deze gelden is € 40.000 incl bijkomende kosten en/of oplaadpunt
- aanschafprijs van de auto (+ kosten rijklaar maken)
- accessoires af-fabriek
- laadpaal
- auto’s die gekocht zijn in het buitenland (onder voorwaarden)
- kosten voor het zelf ombouwen van een bestaand voertuig naar een volledig elektrisch voertuig (exclusief de aanschaf van dit voertuig)
Kosten die niet in aanmerking komen voor MIA zijn:
- losse onderdelen zoals een dakkoffer of fietsendrager
- eventuele korting die u heeft gekregen (deze moet u van het investeringsbedrag aftrekken)
- eventuele subsidie die u voor de auto (en de laadpaal) heeft gekregen (deze moet u van het investeringsbedrag aftrekken)
Bron: rvo.nl
Korting op bijtelling voor zakelijk elektrisch rijden
Het is belangrijk om te weten dat je ook in 2021 korting krijgt op de standaardbijtelling bij privégebruik van je zakelijke auto. Dit voordeel wordt langzaam afgebouwd.
Met een verhoging van de bijtelling voor elektrische auto’s van 4% naar 8% is vorig jaar de eerste stap gezet in het afbouwen van het bijtellingsvoordeel. Ook is de drempelwaarde (cataloguswaarde auto) verlaagd van €50.000 naar €45.000. Ten opzichte van vorig jaar is het financiële voordeel dus al aanzienlijk verminderd. De zakelijke rijder is qua bijtelling vaak nog minstens de helft goedkoper uit ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto. Ben je benieuwd naar enkele berekeningen van het voordeel dat elektrisch rijden heeft op je bijtelling? Lees dan het artikel over bijtelling elektrisch rijden.
Voordelen van elektrische auto die langzamerhand verdwijnen
- Houderschapsbelasting per 2025 omhoog
- BPM per 2025 omhoog (zij het naar een beperkt bedrag)
- bijtellingspercentage per 2021 omhoog
- Gratis parkeren bij veel gemeenten niet meer van toepassing
- Aanschafsubsidie, de ‘subsidiepot’ is eindig maar sowieso einddatum 31-12-2025
Is de subsidie de moeite waard?
Dat kan je wel stellen. Zowel zakelijk als voor de consument wordt er door de overheid flink uitgedeeld wanneer je kiest voor een elektrische auto. Je bespaart vooralsnog op de maandelijkse kosten door een fikse korting op de houderschapsbelasting. Maar al bij aanschaf pak je het eerste voordeel. Consumenten door de nieuwe aanschafsubsidie en de afwezigheid van BPM op elektrische auto’s. Zakelijk geldt voor personenwagens ook een duidelijk voordeel doordat er op EV’s geen BPM wordt gerekend en de MIA/VAMIL regelingen brengen extra voordeel. Elektrisch rijden kan dus zeker goed zijn voor de portemonnee!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.