• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Italië wil rijverbod instellen voor 80-plussers

Auteur: ricardo, gepost 5 juli 2010 om 21:28 – 73 Reacties

You

Het grote gevaar op de weg – slome ouderen in trage auto’s- wordt wellicht van de weg gehaald in Italië, ze zijn daar serieus aan het overwegen iedereen boven de tachtig een rijverbod op te leggen. Wellicht gaat het dodental in het verkeer daar dan eindelijk omlaag.

Met ruim vijfduizend verkeersdoden in 2009 is Italië goed vertegenwoordigt in de bovenste regionen van Europa’s gevaarlijkste wegen. Om dit getal een beetje naar beneden te krijgen willen ze een maximum leeftijd instellen voor het hebben van een rijbewijs. Ga je daar overheen (lees: je bent stokoud), dan mag je ‘m inleveren en moet je genoegen nemen met het OV of een fiets.

De plannen van het Italiaanse Parliament Transport Committee zijn om een leeftijd te prikken tussen de 80 en 85 jaar. Al kan je nog zo goed sturen en ben je zo kwiek als een jonge hond, wie té oud is doet niet meer mee. Geen onderscheid. (bron: Telegraph)

Ook interessant!

  • Verbrandingsmotor in Italië
    Verbrandingsmotor in Italië binnenkort ook verboden
  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Hamilton nieuwe motor
    Hamilton nieuwe motor voor 'kansloze' GP Italië?
  • porsche 964 gestolen
    Nederlandse Porsche 964 gestolen in Italië!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

bejaarden, crash, rijbewijs, Verkeer

Vorig bericht: « Video: ook de SLS AMG doet Goodwood
Volgend bericht: Heftig: Mercedes G-Wagon LAPV 6.X Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. AudiQuatro zegt

    5 juli 2010 om 21:30

    Ik vind het nu een geniaal idee, ik bedoel 65+?, in de bus!! Das best wel mijn mening,maar als k zelf 80 ben zal k graag nog willen auto rijden, ik kan me dan ook niet voorstellen dat k dan zo door het verkeer zou sukkelen!

    Login om te reageren
  2. laulau zegt

    5 juli 2010 om 21:31

    Dat moeten ze hier ook doen. Weg met die agila´s en wagon-r´s

    Login om te reageren
  3. Martin zegt

    5 juli 2010 om 21:34

    Afnemen is ook weer onzin. Ik zeg alle mensen boven de 80 een serieuze rijtest laten doen. Kunnen ze nog mee dan met een jaar verlengen, wordt het een twijfelgeval inleveren.

    Login om te reageren
  4. The360box zegt

    5 juli 2010 om 21:35

    Totaal onzin, er gebeuren trouwens meer ongelukken met -20’gers dan 65+’s. Totaal nutteloos en in NL zal dit plan toch nooit doorkomen want dat betekent dus minder geld in de schatkist. :?

    Login om te reageren
    • Acacio zegt

      5 juli 2010 om 21:37

      @The360box:

      En toch, als ik bij mijn opa in de auto zit…

      Login om te reageren
    • zdev zegt

      5 juli 2010 om 21:49

      @The360box: per gereden kilometer maken 65+ers veel meer brokken dan jongeren.

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        5 juli 2010 om 21:53

        @zdev: Hoe bedoel je dat? Het zal mij een worst zijn zolang de verzekering maar uitkeer, :?

        Login om te reageren
  5. integralechubasco zegt

    5 juli 2010 om 21:37

    zet ze gewoon in een volvo… die zijn toch zo ‘”‘veilig'”‘….

    Login om te reageren
    • CEY zegt

      6 juli 2010 om 00:09

      @integralechubasco: ik denk liever aan min eige veiligheid nie?

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        6 juli 2010 om 00:12

        In Nederland willen de hoge vriendjes maar al te graag dat veel mensen rijden, want wij als melkkoe met onze auto’s…

        Login om te reageren
        • Tony Casa zegt

          6 juli 2010 om 00:51

          @BmwMPower: niemand houdt jou tegen om de hoge vriendjes een hak te zetten en jouw auto te verkopen.

          Login om te reageren
  6. The360box zegt

    5 juli 2010 om 21:37

    @ mezelf:http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/13/wie-is-onveiliger-achter-het-stuur-tiener-of-opoe , verstevigt mijn mening.

    Login om te reageren
  7. Bob zegt

    5 juli 2010 om 21:38

    Sneu voor Valentino Balboni

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    5 juli 2010 om 21:39

    alleen werkende mensen mogen een rijbewijs ..

    Login om te reageren
  9. Topless zegt

    5 juli 2010 om 21:40

    Onzin. Wanneer je nog goed genoeg kunt rijden, is er niets aan de hand.
    Bob Lutz is overigens 78 en vliegt nog altijd met zijn straaljager.

    http://jalopnik.com/5566158/maximum-bob-lutz-buzzes-town-in-fighter-jet-causes-chaos

    Login om te reageren
  10. zdev zegt

    5 juli 2010 om 21:45

    Je moet toch van Italië houden. Geniaal. Laten we dit hier instellen met 65. En laten we beginnen met een opfriscursus voor elke Nederlander van Rijschool Peper in de Reet.

    Login om te reageren
  11. dimacodavid zegt

    5 juli 2010 om 21:45

    Ik ben het helemaal eens met Martin, ze zouden mensen boven een bepaalde leeftijd (75) elk jaar een rij-examen moeten afnemen of ze nog bekwaam genoeg zijn. Om nou alle mensen van boven de 80 over 1 kam te scheren lijkt me ook geen goed idee.

    Login om te reageren
  12. realcar zegt

    5 juli 2010 om 21:55

    Tja en jongens jonger dan 30………

    Login om te reageren
  13. 9000cse zegt

    5 juli 2010 om 21:56

    Okay! En wat te denken van een maatregel, waarbij iedereen, -ondanks zijn/haar leeftijd!- die schuld is aan een ongeluk, waarbij een gewonde valt ten minste 5 jaar en in geval van een dode ten minste 10 jaar de rijbevoegdheid te ontnemen?

    Login om te reageren
  14. Topless zegt

    5 juli 2010 om 21:59

    @9000cse

    Dus bijvoorbeeld, je let even niet op (kan iedereen gebeuren), rijdt tegen een andere auto aan. De bestuurder, die geen gordel om heeft, stoot zijn neus tegen het stuur en loopt een bloedneus op. En jij mag 5 jaar niet meer auto rijden. Prima idee, ik ben voor.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      5 juli 2010 om 22:19

      @Topless:
      Snap je nou echt niet wat ik bedoel, of doe je maar zo?

      Login om te reageren
  15. Bob zegt

    5 juli 2010 om 22:02

    @zdev

    Ik moet misschien wel tot 67 werken en voor straf dan ook nog fietsen zeker die laatste paar jaar.

    Login om te reageren
  16. Nico zegt

    5 juli 2010 om 22:03

    Dat jongeren in verhouding meer km’s maken dan 65+ers dus dat de kans op een ongeluk ook groter is. Als je dat in acht neemt zou ie nog weleens gelijk kunnen hebben.

    Maar er mag wel iets aan gebeuren ja, het aantal rijdende hindernissen groeit.

    Vorige week is er bij een werkgever van mij(Verzorgingstehuis in Eindhoven) een 89jarige dame verongelukt doordat ze ‘niet’ goed werd en volle gas met haar Ignis automaat tegen de gevel reed, haar 92 jarige zus raakte daarbij zwaar gewond.
    Voor hetzelfde geld gebeurd het op een kruising, of snelweg, dan heb je een ergere ravage.

    Ik vind het vervelend om dan de vrijheid van oudere wat te beperken, maar over het algemeen laat het hedendaagse verkeer hun deelname niet meer toe.

    Login om te reageren
  17. Henkhenk zegt

    5 juli 2010 om 22:07

    @zdev
    @The360box
    Waarschijnlijk hebben jullie beide gelijk. Waar de jongeren het grootste netto aandeel in verkeersdoden hebben, zullen ouderen een veel groter aantal (doorgaans niet dodelijke) ongevallen veroorzaken per gereden kilometer.

    Cijfers zijn op vele manieren uit te leggen en te interpreteren en dat geldt ook hier. Als ik om me heen kijk denk ik dat de rijvaardigheid en vooral de oplettendheid van de gemiddelde oudere in het verkeer toch wel echt beduidend slechter is dan wat het zou moeten zijn, hoe (overdreven) voorzichtig ze soms ook proberen te rijden. Voor de jongeren zal dit juist weer precies het tegenovergestelde zijn.

    Ik ben overtuigd voorstander van het kritischer bekijken van risicogroepen in het verkeer. Dat ouderen daarbij aangekeken worden lijkt me zeker niet verkeerd. Bovendien denk ik dat er niet eenzelfde manier is om beide genoemde groepen te toetsen, omdat het bij jongeren vooral aan gevaarlijk gedrag ligt, en bij ouderen aan een onvermogen om alles mee te krijgen. Het vaker en uitgebreider testen van mensen vanaf een bepaalde leeftijd die toch willen rijden lijkt me daarbij een betere oplossing dan het over een kam scheren. En het moge duidelijk zijn dat er ook voor jongeren best gekeken mag worden naar veiligheidsbevorderende maatregelen.

    Login om te reageren
    • zdev zegt

      6 juli 2010 om 09:52

      @The360box: jongeren rijden veel meer kilometers en maken in verhouding veel minder brokken dan ouderen.

      Ik woon in Bejaardije (Drenthe) en daar is je leven niet zeker met al die fossiele zombies op de weg. Ze rijden met 60 de snelweg op, gooien hun auto zomaar opzij, remmen zomaar af, knipperlichten horen ze niet, en ze vergeten naar rechts te kijken of daar iemand aankomt. Elke paar weken hoor je weer dat er eentje een huis binnen rijdt of de weg op schiet, vaak komt iedereen met de schrik vrij.

      Het zijn overigens niet alleen bejaarden, ook de Drentse huisvrouwen kunnen er wat (niets) van. Ze hebben het reactievermogen van een slak en het anticiperingsvermogen van een ezel. “Een echte Drent zit op zijn krent”, ze zijn gewoon van nature slooooom. Een randstedeling zou hier knettergek worden en de hele weg op de toeter rammen.

      Ook zijn het vaak stijfkoppen: “ik ried vieftig en da’s snel zat, ook voor doe”, denken die boertjes op een B-weg. Met gevaarlijke inhaalacties van anderen tot gevolg. Ongelukken worden aan de inhalers verweten, maar ik durf wel te stellen dat de slome duikelaar passief agressief is. Je hebt niet het recht voor een ander te bepalen hoe hard die mag rijden. En als je ergens 80 mag, houd je daar dan ook aan.

      @Henkhenk: inderdaad, niets op tegen om iedereen elke 5 jaar sowieso een verfrissingscursus te geven en jongeren en ouderen elk jaar. Artsen zouden hier ook strenger op moeten zijn.

      Ook zou de politie meer moeten kunnen controleren op medicijngebruik bij jong en oud. Van hoestdrankjes kun je al behoorlijk suf worden, anti-hooikoorts tabletjes zelfs, en de combinatie van verkeer en pillen tegen angsten, diabetes, depressies of hartkwalen is dodelijk.

      Er rijden meer mensen op met versuffende pillen in hun mik dan met alcohol op. 1 Op de 10 Nederlanders! De BoB campagnes zouden ze ook daar op moeten richten.

      Login om te reageren
  18. Carlos zegt

    5 juli 2010 om 22:07

    hahah, doet me denken aan een van de beste South Park episodes van seizoen 7 te zien hier:http://www.southpark.nl/

    Login om te reageren
  19. Megakix zegt

    5 juli 2010 om 22:08

    Ja, wat we al weten uit het eigen verkeer, die oudjes zijn helemaal crazy !!!!!! En maar rekening met ze houden…weetje, ze krijgen al AOW, en van mij mag daar een gratis openbaar vervoerkaart bij !

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    5 juli 2010 om 22:14

    80+ers zorgen wel voor een hoop doden ..

    dat kan je gewoon weg niet ontkennen ..

    Login om te reageren
  21. Nico zegt

    5 juli 2010 om 22:17

    In feite alles boven de 20…

    Login om te reageren
  22. Benjamin1 zegt

    5 juli 2010 om 22:19

    HALLELUJAH, eindelijk!

    Italië kennende zullen ze voor dhr Balboni wel een uitzondering gaan maken.

    Login om te reageren
  23. GOD zegt

    5 juli 2010 om 22:23

    Gewoon vanaf een bepaalde leeftijd eens in de zoveel jaar een rijtest afleggen en dan niet zo iets van.. oh das nog wel redelijk voor iemand van 80.. geslaagd!!! nee gewoon net zo streng als bij iemand van 18 jaar die op moet.
    Niks tegen ouderen en ik gun het ze van harte en begrijp zelfs dat ze niet zo goed meekomen met het verkeer.
    Maar er is een grens en als ik sommigen ouderen zie rijden dan bedank ik god op me knieen dat nog nooit 1 van die ouderen mij om het leven heeft gebracht.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      5 juli 2010 om 22:28

      @GOD: …je spreekt jezelf toch nooit tegen…God ? ;p

      Login om te reageren
  24. Topless zegt

    5 juli 2010 om 22:28

    In Italie hebben ze ook ooit een wet gehad die mensen van beneden de 21 en boven de 65 verbood in een auto te rijden die harder kan dan 180. Toen moest Enzo Ferrari een Fiat 132 gaan rijden, Ferrari’s waren taboe.

    PS Dat van die jongeren van <21 is misschien iets voor hier? Die maken namelijk nogal wat brokken omdat ze denken dat ze kunnen autorijden.

    Login om te reageren
  25. rene zegt

    5 juli 2010 om 22:29

    Ouderdom als parameter is geen parameter en als het er al een was ,wel de goedkoopste.

    Login om te reageren
  26. Tony Casa zegt

    5 juli 2010 om 22:38

    Ik wil een rijverbod voor 18-jarige petjes.

    Login om te reageren
  27. rene zegt

    5 juli 2010 om 22:39

    Mijn mening over veiligheid is primo ,stop met die vermogenexplosie (bij alle merken en zowel auto’s als moto’s ).
    Is echt voor niks maar dan ook voor niks nodig.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      5 juli 2010 om 23:53

      @rene: tuurlijk wel, je moet soms bepaalde situaties kunnen voorkomen, door ‘goede koolstofvezelremmen’, of door een rem-parachute-spoiler’ of door ‘extra gasgeven’..ben jij soms jónger dan 21 of ouder dan 80 ? Huh ? ;-)

      Login om te reageren
  28. Griffin zegt

    5 juli 2010 om 23:14

    Alsof dit een verschil gaat maken in Italie. Idioten zijn het in het verkeer… bumperkleven is er tot een ware kunst verheven (zelfs de politie doet het), de klaxon is belangrijker dan een stuur of remmen en hoewel men er officieel rechts rijdt is daar in de praktijk weinig van te merken. Daarbij maakt het niet uit of je in een 35-tons vrachtwagen rijdt, een snelle sedan of in een oud Fiatje 500. Een bestuurder van 80 of ouder maakt daar weinig verschil!

    Login om te reageren
  29. Northwestern zegt

    5 juli 2010 om 23:34

    Top Gear had dit toch allang uitgevonden? Alle petjes in een Reliant Robin!

    Login om te reageren
  30. jdz06 zegt

    5 juli 2010 om 23:48

    precies! pensioen? inleveren dat rijbewijs, zijn we van een hoop ellende af ^^

    Login om te reageren
  31. Mr. V8 zegt

    6 juli 2010 om 00:29

    Prima! Direct invoeren hier en doe dan maar vanaf 60, na een rijcursus mag er bepaald worden of het rijbewijs ingetrokken word of niet.

    Login om te reageren
  32. floryn zegt

    6 juli 2010 om 00:34

    Liever een medische en vaardigheidstest dan een verbod op een bepaalde leeftijd. Een leeftijd zegt niets. Misschien is de meerderheid van de mensen vanaf die leeftijd wel niet meer in staat om op een veilige wijze een auto te besturen, maar het is zuur als je het nog wel kan.

    Login om te reageren
  33. Rohrl-fan zegt

    6 juli 2010 om 01:21

    Misschien is het een beter idee om chauffeurs boven de 80 niet volledig het recht tot sturen te ontzeggen, maar hen wel te beperken qua afstanden die ze mogen afleggen.

    Stel dat een bejaarde chauffeur een ritje wil maken of gewoon naar de winkel moet, dan kan dat, maar enkel in een straal van bijvoorbeeld 50km rond zijn huis. Zo blijft men mobiel en dus onafhankelijk van anderen.

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      6 juli 2010 om 14:16

      @Rohrl-fan:

      Goed idee, zeker als je in ogenschouw neemt dat onze hele maatschappij en sociale leven rond de auto zijn gebouwd.

      Vooral op het platteland is de auto voor jong en oud een onmisbare vriend.

      Verder, laten we nu eens wat meer rekening met elkaar houden, elkaar wat gunnen op de weg !
      We kunnen dit zelf oplossen. Verdraagzaamheid dat is de sleutel !
      Want misschien wordt jij zelf ook wel 84 jaar oud en wil je ook nog wat kunnen rondtuffen !

      Login om te reageren
  34. Vankonten zegt

    6 juli 2010 om 01:36

    @ The360Box (ja, helemaal bovenaan);

    Met die snelheid kun je ook weinig brokken maken ;)

    Login om te reageren
  35. Steve zegt

    6 juli 2010 om 08:01

    Ik kom maar net terug uit Milaan, rij ij al gevaarlijk 120 waar je maar 90 mag doen zitten ze je bijna van de weg te duwen. Ik heb geen respect voor Italianen hoor op het veld of op de weg.
    Ps : Veel Audi’s R8 gezien maar geen enkel ferrari, zouden ze zo onbetrouwbaar zijn ?

    Login om te reageren
  36. lodewijk zegt

    6 juli 2010 om 08:55

    Ik ben 20, rij ongeveer 20.000km per jaar en heb nog nooit een ongeval gehad.
    Wel heb ik 1 keer de aanhangwagen lichtjes in de haak gezet, zonder veel erg.

    Mijn mening is dat iedereen, vanaf hun eerste rij-jaar verplicht 5-jaarlijks een rijcursus moet volgen.
    Betaald door de overheid..
    (En geen rijschoolgedoe, maar dingen zoals slipcursussen, nachtrijden,..)

    Er zou beter veel meer tijd en geld besteed worden aan preventie dan aan boetes, flitsers etc.

    Maar dat brengt niets op natuurlijk.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      6 juli 2010 om 09:23

      @lodewijk: “Betaald door de overheid..” betekent betaald door de belastingbetaler. Dat is leuk voor mensen die met de trein gaan… profiteur.

      Login om te reageren
  37. Gert zegt

    6 juli 2010 om 08:58

    Ik vind het onzin om simpel te zeggen dat alle 65+ers hun rijbewijs moeten inleveren. iedere paar jaar opnieuw examen (voor iedereen!) lijkt me meer zin hebben. Ouwetjes rijden sloom, maar liever zo’n slome op de weg dan een aap van 20 die net uit de luiers is en met z’n 15 jaar oude Swift of Golf denkt dat ie Schumi himself is.

    gratis ov zou trouwens een prima plan zijn om sowieso mensen uit de auto te krijgen.

    Login om te reageren
  38. Mennek zegt

    6 juli 2010 om 09:05

    Ik denk eerder dat het aan de idiote rijstijl van de italianen zelf ligt…
    Hoe meer je naar het zuiden gaat hoe gekker dat ze in de auto worden…

    Login om te reageren
  39. mcx zegt

    6 juli 2010 om 09:19

    Vrijheidsberoving! Als iemand in staat is goed te rijden mag je dit niet ontnemen.
    Voor al die schreeuwerds… kijk eens verder dan de km-teller, beetje anticiperen als er een oudje voor je rijdt.

    Login om te reageren
  40. paul zegt

    6 juli 2010 om 09:33

    kan me helemaal aan sluiten bij het argument van Mennek.
    ik kom zelf regelmatig in italie omdat me familie daar woont.
    met name in de grote steden is het drama en hoe zuidelijker je gaat des te gekker wordt het.

    kijk maar eens langs de kant van de weg in Italie, daar zie je regelmatig een herdenkingskruis staan omdat iemand zich heeft doodgereden.

    maar wat dan wel opvalt is dat de gemiddelde leeftijd altijd zo’n beetje 20jaar is.???????????????????????

    Login om te reageren
  41. jack_abarth zegt

    6 juli 2010 om 10:27

    Lol @zdev,

    Wel ironisch dat je in bejaardije woont ;)
    Overigens lag ik helemaal dubbel om het zinnetje:
    “ik ried vieftig en da’s snel zat, ook voor doe”

    Login om te reageren
    • zdev zegt

      6 juli 2010 om 17:21

      @jack_abarth: ja, ik heb het mooi uitgezocht he…
      @jip: lees ff met een korrel zout!

      Login om te reageren
      • jip zegt

        7 juli 2010 om 11:08

        @zdev:
        hehe zal ik doen. Drenthe is wel een plek waar je door kan rijden, dat het dan vaak niet gedaan wordt snap ik ook niet. 180 rijden is hier vaak geen probleem. En ’s nachts is er hier in ieder geval geen hond op de weg dus dan kun je zo hard als de auto kan… als je durft XD

        Login om te reageren
  42. MDV zegt

    6 juli 2010 om 10:34

    Mee eens. Moeten ze in Nederland ook eens doen.
    Laat ze maar met de bus of taxi naar de soos gaan.

    Login om te reageren
  43. Vince zegt

    6 juli 2010 om 10:54

    Gewoon elke x jaar een verplichte rijtest voor alle automobilisten, ongeacht leeftijd. Verplicht je om mee te gaan met veranderingen in het verkeer en wetgeving en haalt de mensen die niet in staat zijn om veilig te rijden van de weg. Scheelt een hoop irritatie, vertraging en verkeersslachtoffers.

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      6 juli 2010 om 11:08

      @Vince:

      Vanaf 70, elke 5 jaar, betaald door de automobilist bestaat al in NL. Nadeel is dat er in die 5 jaar heel veel kan gebeuren. Zo kan iemand op zijn 70ste nog redelijk normaal autorijden. 71ste begint diegene te dementeren. 73ste verliest diegene het gevoel in zijn of haar voeten.

      74ste en 75ste zijn dan levensgevaarlijk. Denk aan rokende koppelingsplaten bij het wegrijden. Abrupt remmen, vergeten waar je bent en het verliezen van zicht.

      Login om te reageren
  44. Guust Flater zegt

    6 juli 2010 om 11:18

    Ik vind het altijd komisch wanneer mensen pleiten voor een regelmatige verplichte rijtest voor een ieder. Mensen die hiervoor pleiten, gaan er altijd van uit dat zij zelf toch slagen (want zij vinden zelf dat ze goed rijden) en dat anderen (waarvan ze vinden dat deze slecht rijden) van de weg verdwijnen. Bij zo’n test bepaalt echter de examinator of je goed rijdt, en niet jijzelf. En examinatoren hebben toch een ander idee over hoe je moet rijden dan de gemiddelde automobilist. De mensen die zo’n test willen, zouden zelf wel eens het slachtoffer kunnen worden van hun eigen idee.

    Login om te reageren
  45. jip zegt

    6 juli 2010 om 11:23

    @zdev
    Ooit van generaliseren gehoord?

    Login om te reageren
  46. Citrofiel zegt

    6 juli 2010 om 11:39

    In grotere landen dan Nederland wonen mensen meestal verder van noodzakelijke voorzieningen af. Een auto kan dan onmisbaar zijn om bijvoorbeeld boodschappen te doen. Een bus komt ook bij lange na niet in elk verouderend gehucht… Weer een onzinnig plan, past echter prima bij Italië.

    Login om te reageren
  47. 406_v6 zegt

    6 juli 2010 om 12:02

    Gelijk ook maar alle huisvrouwtjes en geitewollensokken types hun rijbewijs afnemen dan? oh ja, linkse baan is voortaan minimaal 180 kmh… :mrgreen:

    Login om te reageren
  48. Mr. V8 zegt

    6 juli 2010 om 12:06

    @ zdev: hahaha, zeer vermakelijk stukje text! Ben het roerend met je eens overigens.

    Login om te reageren
  49. Klojum zegt

    6 juli 2010 om 12:38

    Tsja… En nu maar wachten tot alle klagers hier zelf de leeftijdsgrens bereiken waarbij ze hun rijbewijs verplicht moeten inleveren. ‘ns Kijken hoe ze dan piepen.

    Login om te reageren
  50. Ronny zegt

    6 juli 2010 om 13:59

    Gewoon een zwarte doos in elke auto en die kloojo’s van de baan halen godverdomme. Bij elk ongeval is dan perfect achterhaalbaar. Gewoon de laatste 5 minuten voor het ongeval opslaan.

    Ikzelf rijd ook vaak te snel, maar veroorzaak geen ongevallen. De onverantwoorde speeders moeten van de baan. Ook zij die nooit een richtingaanwijzer gebruiken <= grootste gevaren

    Oooh wat erger ik me dagelijks :D haha

    Login om te reageren
  51. stijnfolkers zegt

    6 juli 2010 om 16:00

    geweldig idee, ik ben laatst aangereden door zon *** bejaarde, en ik moet, vooral met het lekkere weer, vaak remmen voor bejaarden die traag rijden of zomaar de weg oversteken met hun auto zonder hun knipperlicht uit te steken…

    Login om te reageren
  52. Kuukske zegt

    6 juli 2010 om 16:19

    Ze kunnen beter eerst de stuurmanskunsten van de mensen in de grote steden aanpakken want dat is ook niet echt veilig…

    Login om te reageren
  53. chef oliefilter zegt

    6 juli 2010 om 19:12

    Er zijn ook uitzondingen. Ik werk bij een volvo garage en daar was een vrouw van 88 met een 850 t5 en die reed echt super.

    Login om te reageren
  54. Gerrelekker zegt

    7 juli 2010 om 10:10

    Geen goed idee: als dit er doorkomt betekent dit voor veel mensen totale uitsluiting van het sociale leven: naar de dokter, winkel, eens een kaartje gaan leggen enz enz. Dit brengt dan extra overlast mee voor derden zoals de kinderen en kleinkinderen die dan iedere keer naar de winkel, dokter en apotheker moeten lopen.
    Ik ken italie niet goed genoeg maar ik kan me voorstellen dat er velen in kleine dorpjes wonen die totaal geisoleerd liggen, deze mensen afsluiten is totaal onwaardig.

    Login om te reageren
  55. Cantago zegt

    7 juli 2010 om 16:01

    Beter ieder jaar een rijtest! Mensen van 70 jaar rijden ook niet meer geweldig hoor…

    Login om te reageren
  56. MrHyde zegt

    7 juli 2010 om 20:03

    Ik denk dat ze in Italië eerst eens een andere rijcultuur moeten aannemen, ipv het af te schuiven op de oudjes. Ja ik weet dat ze soms sukkelen, maar dat gesjees daar zorgt voor meer ongelukken. Trouwens, iets dat misschien een vertekend beeld geeft waarom de Italianen zo hoog scoren in de ongevallenstatistieken is omdat er relatief veel op motoren en scooters wordt gereden. Deze zijn bij een aanrijding een stuk kwetsbaarder.

    Login om te reageren
  57. hjkort zegt

    9 juli 2010 om 10:17

    Ik vind dat het rijbewijs vele malen strenger moet zijn. Er zijn te veel mensen die meermaals afrijden om toch eindelijk dat roze papiertje (nu pasje) in handen te krijgen.
    Ik vind dat de regels voor een nieuw rijbewijs aangescherpt dienen te worden en intensiever moeten zijn. (misschien voertuigbeheersing naar japans voorbeeld?)
    Een verhoogde rijvaardigheid is denk ik ook geen overbodige luxe.
    Daarna bij het verlengen van het rijbewijs ook een nieuw afrijden.
    Natuurlijk zijn daar grote kosten voor de consument aan verbonden, maar dat houdt niemand waarschijnlijk tegen om toch te willen rijden.
    Als beginnend bestuurder na 2 jaar nogmaals afrijden, daarna 5 jaar, dan 3 periodes van 10 jaar en afhankelijk of je dan 65+ bent weer elke 5 jaar.

    Login om te reageren
  58. steven simons zegt

    17 oktober 2010 om 14:46

    Wie wordt er vandaag de dag nog zo oud ?
    ofwel sterf je aan kanker, aids ,hartziekten,. . .
    Als je geluk hebt,sterf je in het verkeer !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North