Gespot: Is dat dan zo bijzonder?

Auteur: , 119 Reacties

De meeste mensen lopen doodleuk door wanneer er iets bijzonders geparkeerd staat. Bij een opvallend grote of juist opvallend lage auto staan vaak veel mensen te kijken; een M5 of RS6 is voornamelijk weggelegd voor spotters en andere doorgeleerde liefhebbers. Nog steeds blijven er genoeg auto's over die je dan maar nèt moet herkennen...


Audi S2 Coupé

Zo opwindend als veel mensen een Audi S5 nu vinden, zo spannend vond men deze Audi S2 aan het begin van de jaren ’90 waarschijnlijk ook. Ik moet bekennen dat ik een S5 een stuk mooier vind om te zien, maar de exclusiviteit van de S2 Coupé maakt het alsnog iets interessants, naast de 220 pk die de 2,2 liter vijfcilinder turbomotor levert. Hiermee is de auto in staat de honderd aan te tikken in 5,9 seconde, en door te accelereren tot 246 km/u. Voor de hedendaagse autokenner is het niets vergeleken met alles dat nu te koop is, maar eigenlijk zijn het nog steeds geen verkeerde cijfers. Helaas is dit model het slachtoffer van mishandeling. Veel stoere knulletjes met petjes en blijkbaar ook nog eens een rijbewijs vinden het hélemáál te gek om de auto te voorzien van verchroomde velgen, spoilers, tribals en geblindeerde ramen om zich achter te verbergen. Dat is erg jammer, wat in originele toestand kan ik elke bijzondere auto waarderen. Gelukkig is het afgebeelde exemplaar ten minste nog voorzien van origineel Audi lichtmetaal. Ondanks het matige imago is het een leuk en relatief onopvallend scheurijzer; tegenwoordig hebben veel über-Audi’s fabriek-af al het een-en-ander aan tupperware en overbodige plastic rommel aan boord. Er werden maar 1.901 S2 Coupé’s gebouwd tegen een prijs van f.130.590 gulden elk.

Audi S2 Coupe - Foto Jim Appelmelk
Audi S2 Coupe - Foto Jim Appelmelk
Audi S2 Coupe - Foto Jim Appelmelk

Audi S6 Plus Avant

Ik zou er zo langs gefietst zijn. Het was Willem die toevallig ergens had gelezen hoe zeldzaam deze auto was, afgezien van het feit dat ik zelf sowieso niet wist dat er een S6 Plus Avant bestond. Net als veel andere krachtpatsers uit die jaren is deze niet erg opwindend om te zien, maar anderzijds niet voorzien van overdadige bumpers. Ieder nadeel heb z’n voordeel. De zeldzaamheid en onopvallendheid van de auto maken hem moeilijk om te spotten. Er werden gedurende de productieperiode van tussen juni 1996 en oktober 1997 maar 952 exemplaren geleverd, waarvan 855 als Avant en slechts 97 als sedan. Deze waren nog krachtiger en sneller dan de gebruikelijke S6. Daarvan waren al twee verschillende versies. De S6 met de 2,2 liter vijfcilinder turbomotor die onder andere de S2 ook heeft, 227 pk krachtig, en daarnaast nog de S6 4.2 met V8, die zich met 286 pk perfect kon meten aan de BMW M 635 CSI. De S6 Plus heeft 326 pk voorin de onopvallende koets liggen. Van nul naar honderd kon de auto in 5,6 seconde.

Audi S6 Plus Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi S6 Plus Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi S6 Plus Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi S6 Plus Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi S6 Plus Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi S6 Plus Avant - Foto Jim Appelmelk

BMW M 535 I E28

De M 535 I werd gelanceerd als de sportieve versie van de 535 I, maar stond nog onder het èchte neusje van de zalm, de M5. De laatste was voorzien van 286 pk uit dezelfde 3,4 liter motor, de M 535 I hield het bij 212 pk. De auto was wel voorzien van een “M-Technic” ophanging, wat de wegligging van de auto verscherpte. Velgen en koetspanelen maakten de auto herkenbaar als zodanig, want deze werden niet geleverd op de gewone 535 I. Het is dus te zien als een 535 I met een sportonderstel. Echt veel zijn er niet geleverd, na 10.335 exemplaren stopte de productie.

BMW M 535 I E28 - Foto Jim Appelmelk
BMW M 535 I E28 - Foto Jim Appelmelk
BMW M 535 I E28 - Foto Jim Appelmelk
BMW M 535 I E28 - Foto Jim Appelmelk
BMW M 535 I E28 - Foto Jim Appelmelk

BMW M 635 CSI E24

De afgebeelde 6 serie is volgens sommigen mooier dan de huidige 6 serie (E63/E640 zoals de meesten die kennen. De lijnen uit het eind van de jaren jaren ’70 uiterlijk moet je maar net liggen, maar het design bevat wel weer minder eigenaardigheden dan de huidige “interpretatie”. In 1976 rolden de eerste exemplaren al van de band, het duurde maar liefst zeven jaar tot de topversie werd gelanceerd. Op de Frankfurt Motorshow van 1983 stond hij dan eindelijk. De M 635 CSI. Uitgebreid als de huidige zes serie – zescilinder, achtcilinder, of misschien wel een V10? – was het gamma toen nog niet, want net als de instapper, de 628, moest de M 635 CSI zich redden met een zescilinder in lijn motor. Hij was weliswaar krachtiger dan de andere motoren, want met 286 pk had de auto 68 pk méér tot zijn beschikking dan de 635 CSI, maar met een nieuwprijs van 90.000 Mark – het bedrag in guldens kan ik zo gauw niet vinden – was de auto bijna 40% duurder! Wèl reed je dan in een halve M1, want daar was de motor direct van geleend. Slechts 4.088 eigenaren hadden dit genoegen, in de Verenigde Staten werden nog eens 1.767 exemplaren van de M6 verkocht, een M 635 CSI met een tot 260 pk geknepen motor met katalysator. Momenteel is het een vrij zeldzame auto die te koop is tegen redelijke bedragen. Voor twaalfduizend euro rijd je in BMW’s topmodel uit de eighties.

BMW M 635 CSI E24 - Foto Jim Appelmelk
BMW M 635 CSI E24 - Foto Jim Appelmelk
BMW M 635 CSI E24 - Foto Jim Appelmelk
BMW M 635 CSI E24 - Foto Jim Appelmelk

Lancia Thema 8.32 “Ferrari”

Misschien vind ik deze zelf wel de leukste uit het hele rijtje, ondanks het feit dat de auto weinig indruk weet te maken met de ruwe cijfers. Het is een V8 van Ferrari zoals deze te vinden is in de Mondial 3.2 en de 328, maar toch niet helemaal. De tweeëndertigklepper levert niet de 270 pk zoals in de twee Ferrari’s, maar is getemd tot een niet veel zeggende 215 pk, wat later nog eens tot 205 pk is gereduceerd door montage van een katalysator.
Nou heb ik zelf nooit met deze auto gereden, ik heb verteld dat de auto enigszins teleurstelt ten opzichte van de donor-auto, maar toch leek het me leuk, sinds ik van de auto afweet, om iets als dit on the road te zien. Het bescheiden uiterlijk van de auto steekt scherp af tegen de wulpse, lage lijnen van Ferrari’s. Wie geen kenner is heeft geen boodschap aan de logo’s, velgen, de gele lijn en de inventieve spoiler die zomaar uit de achterklep naar boven kan komen. Zet deze onopvallende “Halve Ferrari” maar voor mijn deur neer. Graag inclusief monteur.

Lancia Thema 8.32 - Foto Jim Appelmelk
Lancia Thema 8.32 - Foto Jim Appelmelk
Lancia Thema 8.32 - Foto Jim Appelmelk
Lancia Thema 8.32 - Foto Jim Appelmelk
Lancia Thema 8.32 - Foto Jim Appelmelk
Lancia Thema 8.32 - Foto Jim Appelmelk
Lancia Thema 8.32 - Foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz E 36 AMG W124 “T”

AMG’s staan bij veel mensen bekend als redelijk opvallende Mercedessen, voorzien van kenmerken als grote voorbumpers, sommige voorzien van typische kieuwen, een bepaald aantal uitlaten, meestal rondom geperforeerde schijfremmen-formaatje-LP, en natuurlijk het interieur. Deze details zijn door de jaren heen ontstaan, want op de eerste AMG’s die ik in boekjes en op straat zag, zoals de C36 AMG, had de afdeling frutselvoorziening zich nog niet zo uitgeleefd. Erg vroege AMG’s zijn zelfs haast onherkenbaar, zoals deze zeldzame E 36 AMG Kombi van de W124 “generatie”. Geen giga voorbumpers. Gedeeltelijk AMG velgen. Geen schreeuwerige uitlaten. Geen AMG logo’s in de stoelen. De RDW liet echter niets aan duidelijkheid te wensen over, want hier stond precies wat er schuil moest gaan onder de onopvallende lijnen. Een 3,6 liter zescilinder met een maximum vermogen van 272 pk drijft de achterwielen aan.

Mercedes-Benz E 36 AMG W124 T - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz E 36 AMG W124 T - Foto Jim Appelmelk

Subaru Impreza STI Type R “GC8E2DD”

Wat is hier zo bijzonder aan? Een passant zal er niet warm of koud van worden, een autoliefhebber zal wellicht even kijken wat er anders aan is dan aan de meeste exemplaren die je in Europa tegen zal komen. Twee deuren in plaats van vier deuren. In Japan is het nog niet zo uitzonderlijk; hier op het continent is het een ware zeldzaamheid tussen vele sedans. In Nederland rijden enkele exemplaren rond, waarvan deze er één is. Nadat Subaru Technica International zich over de Impreza WRX had gebogen was een nieuw icoon ontstaan. Hier heeft deze zijn titel “STI” aan de danken. De letters staan voor verfijnde rijeigenschappen en snelheid, want het onderstel en de transmissie zijn onder handen genomen. De viercilinder boxermotor met inhoud van 2 liter, en tevens voorzien van een turbo levert 280 pk, naar Japanse beperkingen, te verdelen over alle vier de wielen. Dit model is er één onder in totaal ten minste 234 versies.

Subaru Impreza STI Type R GC8E2DD - Foto Jim Appelmelk
Subaru Impreza STI Type R GC8E2DD - Foto Jim Appelmelk
Subaru Impreza STI Type R GC8E2DD - Foto Jim Appelmelk
Subaru Impreza STI Type R GC8E2DD - Foto Jim Appelmelk
Subaru Impreza STI Type R GC8E2DD - Foto Jim Appelmelk
Subaru Impreza STI Type R GC8E2DD - Foto Jim Appelmelk

Volvo S60R

Als er één merk is dat met geen enkele ordinair uitgedoste auto geassocieerd kan worden, dan is dat Volvo wel. De van origine zijn het degelijke, grote, vaak rechthoekige modellen die we het beste bij ouwe lullen vinden passen. Zo nu en dan zit er echter een ouwe lul tussen die zich eens flink te goed wil doen aan een hele hoop paardenkrachten, maar toch merktrouw wil blijven. Voor deze mensen zijn er Volvo’s met een extra initiale: de R. Volvo’s met deze extra letter zijn aangekleed met smaak, afgezien van de geblazen 2,5 liter vijfcilinder.. De voorbumper verraadt wel wat, maar valt niet in de categorie Plastic Fantastic, de velgen vallen niet al te veel op, maar duiden volgens kenners onmiskenbaar op potentie. Ordinaire uitlaten ontbreken, maar twee beschaafde uitlaten verraden iets over zijn afkomst. De hoeveelheid vermogen die onder de grote motorkap wordt verstopt is weliswaar niet halsbrekend, eigenlijk is het voor een gezonde hoeveelheid plezier ruim voldoende. Zo is het alweer een groot aantal jaren geleden dat een AMG 300 pk of minder had (als we de C30 CDI AMG vergeten), maar een keurige heer in pak is er al van onder de indruk. De S60R is voorzien van 4WD, maar deze is niet permanent. Meestal wordt het vermogen via de voorwielen op de weg gebracht Van-nul-tot-honderd doet de R in 6,6 seconden, ik zou er tevreden mee zijn. Het profileert zich immers niet als een opwindend racemonster, je moet de kinderen er zonder gene mee naar school moeten brengen (hoewel ik adviseer om ze te laten fietsen).

Volvo S60R - Foto Jim Appelmelk
Volvo S60R - Foto Jim Appelmelk
Volvo S60R - Foto Jim Appelmelk
Volvo S60R - Foto Jim Appelmelk
Volvo S60R - Foto Jim Appelmelk

Volvo S80 V8

Een ècht zeldzame vogel uit deze Zweedse familie is de S80 V8, een topmodel waar waarschijnlijk niet zo veel behoefte aan was als men bij Volvo had gehoopt. Volvo had nog geen ervaring met V8 motoren, maar heeft tòch niet bij Mama Ford aangeklopt voor een V8. Samen met Yamaha ontstond er een 4,4 liter V8 met een maximum vermogen van 315 pk. Via een automatische versnellingsbak wordt dit verdeeld over twee of vier wielen, afhankelijk van de situatie. Wegscheuren met wielspin zit er wel degelijk in, maar Volvo vertrouwt erop dat het niet al te vaak gebeurt. Het zou het imago van Volvo wel eens kunnen schaden, of vinden we het stiekem juist wel mooi? Voor de S80 V8 zijn genoeg alternatieven, met name uit Duitsland, maar eigenlijk toch weer niet helemaal. De uitstraling van Volvo is zo veel anders dan die van Audi, Mercedes-Benz, BMW, en Porsche dat het niet gauw zal gebeuren dat iemand lang twijfelt tussen de Volvo en “de Duitser”. Om een S80 V8 te rijden moet je Volvist in hart en nieren zijn. Oh ja, of lid zijn van de koninklijke familie. Maar zijn dat niet óók èchte Volvisten?

Volvo S80 V8 - Foto Jim Appelmelk
Volvo S80 V8 - Foto Jim Appelmelk
Volvo S80 V8 - Foto Jim Appelmelk



119 reacties

leuk, graag meer
@hjkort: wil je meer? ik heb op me werk een audi RS6 + staan. nummer 177 van de 999. gaat door tot 280. V8 Biturbo. zal wel een paar foto’s maken
Dit type Subaru staat bij mij ook in de straat ;)Erg mooie wagen, incl Enkei velgen (matbruine)
Ik kom er dagelijks langs en nog steeds vindt ik hem erg indrukwekkend.
Zeer mooie compilatie auto’s.
De S2 valt bij mij het meest in de smaak, dit door een kleine passie van de Audi 80 Cabrio.
Hier heeft deze kleine(snelle) rakker wel wat kleins van weg.
Geinspireerd door de leuke S2 filmpjes die er op internet bestaan, blijft dit karretje me altijd bij.
Ook de BMW 635 is een mooie auto om te zien.
Ondanks dat er dus veel meer mooiere auto’s nu bestaan zou ik me er echt niet voor schamen om er in te moeten rijden.
Heel vet die 2e BMW!
wij hebben thuis een lancia thema 8.32 gehad vondt het een super wagen, maar als je er iets aan kreeg dan was je het haasje gelukkig niet veel meegehad echt een wolf in schaaps kleding , vaker staat er een met z’n golf langs je petje scheef en ma stoer doen en dan vroem wegh ben je staan ze te kijken hahaha
Zonder typeaanduidingen = discreter en mooier.
Renault had vroeger een Safrane met biturbo V6 dacht ik?
Jammer dat zulke Franse auto’s erg teleurstellende interieurs (goedkoop plastic) hebben, maar hij had prima tussen de andere modellen gepast.
Leuk topic, zo zie je ook eens wat “sleepers” voorbij komen. Die Lancia thema is toch wel erg tof!
Kijk! zo leer ik nog eens iets! de BMW M 635 CSI E24 weet ik te staan en ben er al verscheidene keren langs gelopen, niet wetende dat dit een best speciaal exemplaar is. :) Volgende keer zal ik deze auto dan ook eens wat uitgebreider bekijken.
Wat staat de linkerspiegel van die s60 vreemd :|
gadverdamme wat is die 6 verpauperd.
Die s60R/v70R blijft toch een prachtige auto.. kleeft tocht niet z`n fout imago aan als een M/AMG/S/RS
Lelijk eendje
Die S80 V8 is niet bijzonder, ik vind dat ge die versie nog redelijk dikwijls ziet. (in België)
Ik dacht eerst ff dat die scooby een 22b was, maar die spot je niet zomaar. (400stuks wereldwijd)
circlestorm69
Leuk topic.
Meer van dit soort auto’s graag.
Jeugdsentiment!

Ik zag dagelijks een Lancia Thema 8.32 toen als ik puber naar school fietste; vond die uitschuif spoiler erg vet.

De Audi’s zijn ook gaaf. Jeugdliefdes…en nooit meer overgegaan!

Zo’n Volvo S80 V8 zie je niet zo heel vaak, maar diezelfde motor ligt ook in de XC90 en die zie je toch wel bijna dagelijks als je veel op de weg zit.

@ Appeltje; over de BMW M 635 CSI…
een D-Mark was destijds iets van 1,10 dus zeg maar dat ie 100.000 gulden kostte.(=45.000 euro) Het is dat het al lang terug is, maar nu klinkt het heel goedkoop voor zo’n auto.
Die 8.32 is echt magisch. Nette velgen en een subtiel geel streepje, maar onderhuids een waar beest.

S60R heeft zo’n mooie kleurstelling! Zonde van die afgetrapte/afgereden spiegel.
vooral die M535 is stoer :D
Lancia Thema 8.32, wat een bak!
Een familielid van mij heeft de S80 V8 gehad. Vaak ingezeten. Het was geen waanzinnig spannende auto, maar er kwam me toch een ongeciviliseerde brul uit die V8, echt heerlijk!!
@Davidz, klopt dat er een safrane bi-turbo is, snelste wat ik kon vinden was gewoon wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Safrane

Thuis de eerste echte ibiza cupra r gehad, veel mensen weten ook niet dat er daar maar 200 van gemaakt zijn
Doe mij die S2 en Subaru maar! Jam jam! :D
Leuk dit soort zeldzame youngtimers. Hier mag je er wel meer van posten. De E36 Combi is echt zeldzaam. Ik geloof dat het lastig is om er een te vinden.
Die 635 CSI staat in Delft. Nogal fout ding, maar wel goed fout. Op de foto’s kan je het al zien: extreem veel camber, vooral achter. Vraag me af of er mee gedrift wordt.
@r3fl3x: Het lijkt er mij eerder op dat ie bezig is met hem te “stancen” (voorbeelden http://www.stanceworks.com) want de voorkant hoeft nog iets omlaag en hij is klaar ondanks die hoge banden, staat hem erg sexy :D

Leuk stukje lezen dit :D
Mooi topic. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Subaru Impreza STI 22B (zal wel niet zijn volledige naam zijn), dat was volgens mij de straatversie van de Impreza die het dichtst bij de WRC-versie zat destijds.
@Circlestorm69 :
BMW M635CSI : 88.782,- euro. (gegevens autoweek)
Dus ongeveer 195.000 ouderwetse pietermannen.
Die Lancia is behoorlijk cool en heeft een vermakelijk geluidje. Er staat er 1 bij Oostplein. Alleen dan wel in de parkeergarage onder het appartementencomplex waar de eigenaar woont. Ik zie hem maar zelden rijden.
De Volvo verrast met zijn koppelverloop. Dat apparaat geeft een waanzinnige turboschop vanaf zo’n 1900rpm.
Ik ben zelf meer fan van de station. De V70R.
Jammer dat je niet even het interieur van de Thema erop zet. Dat is helemaal anders dan van de gewone Thema’s, met ronde Ferrari klokjes enz. Tevens blijft het leuk, je ziet een Thema maar als je hem start ronkt ‘ie als een Ferrari.

Leuke spots, die S6 Plus ken ik nog wel uit ‘mijn tijd’ kuch… idem met die S2. Geweldige 5-cilinder motoren!
@Racert,

Het is geen 22B, die had namelijk een wide-body erop zitten.
Ter aanvulling op me eigen reactie.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Subaru_Impreza_22B_STi.jpg
@jack_abarth:
Zijn onbetaalbaar aan het worden die 22B’s, dan heb je ook nog de in Engeland gebouwde 2-deurs P(rodrive)1, daar betalen ze een vermogen voor maar de WRX STi R lightweight is de meest interessante, alu panelen en electronische diffs en de bij Subaru rijders zo geliefde ‘dikke’ versnellingsbak.
Twee deurs Impreza’s stijgen hard in marktwaarde, heb er vorige week nog eentje in GB ‘gescoord’
Ik blijf mijn ouwe zeggen dat hij de ’82 M535I nooit had moeten weg doen. Op de sloop beland, niet met schade maar hij was op na 12 jaar door 6 gezinsleden dag in dag uit te zijn afgetrapt ( ;
Maar die 1e M na de M1 word denk een verzamelobject daar deze in stukken mindere aantallen gebouwd zijn dan de latere M’s
FYI,

de M535I was in ’82 rond de 80.000 gulden, toen 1 van de 5 in NL
Er staat bij Fiat van der Voorde in Vlaardingen nog een hele, hele mooie Lancia Thema 8.32 te koop.
Kost wat, maar dan heb je ook iets.
Haha LOL @ Mercedes-Benz E 36 AMG W124 “T”

2 verschillende velgen haha.
@de sjonnies,

Is dat dan met een sequentieële bak, en/of ook gelijk met een Dogbox?
Dat is namelijk leuk rijden, alleen het geluid is oorverdovend klote.
@jack_abarth:
Nee ’t zijn gewone 5-bakken die erg kort zijn.
Heb 1 Impreza WRX die in Japan getuned is en die 350 pk uitbraakt.
Topsnelheid slechts 200 km/h want de Japanse auto industrie had destijds afspraken gemaakt met elkaar
Die dingen gieren naar hun topsnelheid !
Die Lancia is errug mooi.
Helaas zit hij in een prijsklasse dat iedereen er eentje kan kopen, maar dan geen geld meer hebben om hem goed te onderhouden.
En dat kan aardig in de papieren lopen.
ik ben toch wel benieuwd hoe je die Mercedes e36 AMG ooit hebt herkent. Nooit geweten dat zoiets bestond… en als je die foto’s ziet dan is er ook weinig meer van over.
Waarom lijkt bij oude BMWs alles altijd schots en scheef te zitten?
@de sjonnies,

Oh, dat is niet niks 350pk, ben jij toevallig ook aanwezig in Assen tijdens de Jappendag?
@jack_abarth:
Nee, want de eerste die we gehaald hebben is pas 3 weken hier en ze staan allebei nog op Engels kenteken.
Die S60R doet 5.6 sec ipv 6.6 ;)
In alle eerlijkheid, als ik er voorbij gelopen was en ik had ze bewust gezien, de Mercedes-Benz E 36 AMG W124 “T” had ik er niet uitgehaald als zijnde speciaal.. En de subaru spreekt me ook helemaal niet aan.. V8 volvo is wel nice. :D
@As_long_as_it_is_fast:

Totdat je voor de eerste keer de motor van zo’n Impreza start, de zware koppeling laat opkomen en wegrijdt, die mijnheer die in je spiegel in zijn Aston Martin zit te duwen ff weg accelereert.
Over rotondes vliegt alsof er geen bochten in zitten.
Ik heb heel veel auto’s mogen berijden, maar een Impreza WRX Sti type R staat in mijn top drie.
Alleen al om het totaal niet matchende uiterlijk met de auto zijn prestaties.
@de sjonnies: ik laat mij graag overtuigen van het tegenovergestelde ;) dus als ge ene staan hebt…
@appeltje: “Gelukkig is het afgebeelde exemplaar ten minste nog voorzien van origineel Audi lichtmetaal” Is niet juist, zijn Porsche Cup1 velgen en die zaten alleen op de Audi RS2.
een e28 m535i met kat heeft minder pk dan een 6 of 528i die nooit een kat had….
Die Impreza blijft mooiste generatie van het ding. Deze ziet er ook goed uit. Mooier dan de 4 deurs ook.

Mooie kleur lichtblauwig op die Volvo.

Ouwe 6-series zijn ook mooi maar dit exemplaar is wel een beetje fout.

En heeft die Benz voor en achter nou verschillende velgen? Ziet er niet uit zeg.
Wow die 6serie ziet er echt gevaarlijk uit!!
leuk als je een gezin hebt.

schat we nemen nu een normale auto. ik wil niet meer zo’n racegeval.

ok een v70 v8 (en dat laatste zeg je er niet bij ;-))


die bwm 8 zie ik ook nooit. hoe zeldzaam is die? dat vindt ik nou een prachtige wagen
het mooie aan die sub is dat hij DCCD heeft
Driver Controlled Center Differential
ik wou dat ook wel graag
@timberleek,

Alleen de S80 en XC90 zijn volgens mij als V8 geleverd.
Maar een V70 T6 is overigens ook niks mis mee.
BMW M 535 I E28
“De M 535 I werd gelanceerd als de sportieve versie van de 535 I, maar stond nog onder het èchte neusje van de zalm, de M5”

Dat klopt niet helemaal, de M535I waar ik naar refereerde was een E12 en de eerste M na de M1, toen was er nog geen 535 wel een 528, de motor kwam dan ook uit de 635CSI en ik dacht de cylinderkop van de 745
mmh,
kan ik hier geen youtube filmpjes embedden?
http://www.youtube.com/watch?v=7QH_3ftHmbk
Svenska Aeroplan AB
Zie hier de reden waarom ik Audi-fan WAS en nu niet meer BEN… Audi maakte onopvallende, kwalitatief goede, fijn rijdende, ingetogen auto’s… Die tijden zijn helaas over met die kermis-mobielen van Audi vandaag de dag!

PS: die mensen met die Lancia Thema hebben wel smaak! Nog een mooie Saab Cabriolet ernaast ook…

;)
@Svenska Aeroplan AB: welke autofabrikant niet (BMW,AUDI,MERC)?, je ziet hier de verschillen met vroeguh, auto’s van alle 3,. ze zijn allemaal verandert tegenover jaren 80/90..
Volgens mij is die S124 geen AMG, beide niet..

Hier een echte, veel meer van deze auto hier: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?p=226892#p226892 :





PS: Wel leuk onderwerp!
Het blijf een mooie wagen zo subaru impreza Type-R
Zelf rijd ik er ook eentje maar dan in het zwart.

Standaard zijn deze wagens super snel.
Dit dankzij de kort versnellingbak die er onder hang.
Hier even foto van de mijn ;)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7ONRFI8O.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KSOCWRMM.jpg
Een mooie verzameling zeldzame bolides. Zeker een RS2 of een S6 Plus welke ondanks de leeftijd goed vooruit komen.

Ikzelf zou er nog een S63 AMG bijzetten. Het W220-model welteverstaan, met z’n 6,3 liter V12 met 444 paardjes..

(Ja, hij bestaat echt)
Ik ben er alleen nog maar even snel doorheen gescrolld, maar ik ben nu al fan van deze aflevering. :)
@MercedesForum
Check de RDW maar! Het is een echte! Leuk dat er nog een is geïmporteerd in de laatste paar jaren, verder zie je ze nooit. Weet je hoeveel er van zijn?


Kenteken 37-KKZ-9
Voertuigsoort personenauto
Merk MERCEDES-BENZ
Handelsbenaming E 36 AMG KOMBI


Brandstof Benzine
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 3606 cm3
Vermogen 200 kW

Hoe ik hem destijds heb herkend… Goeie vraag… Volgens mij vanwege de velgen of het AMG logo. Toen ben ik naar het interieur gaan kijken. Vervolgens heb ik via de RdW gechecked wat het was. Later ben ik terug gegaan met camera en statief, maar het was niet echt een buurt waar ik heel lang uitgebreid foto’s durfde te maken rond dat tijdstip…

@Benz..
Ik ken ze! Een aantal jaren geleden zag ik op Autogespot voor het éérst aan CL 63 AMG C215 verschijnen, een Nederlandse. Daar zijn er maar 25 van. In diezelfde tijd, tussen de 55 AMG zonder compressor en de 55 AMG met compressor werden er ook een S 63 AMG geleverd, zoals je zegt, en zelfs een G 63 AMG! Beide heel zeldzaam.


Hartelijk bedankt voor alle reacties, ik was wel benieuwd hoe mensen zouden reageren op deze reeks want het zijn bijna stuk voor stuk auto’s om zo voorbij te lopen. Zeker naar die Thema 8.32 heb ik uitgekeken, ik kwam hem bij toeval tegen, en verder heb ik er nooit eentje gezien buiten het circuit van Assen/Zandvoort.
toeval trouwens die dat s60r en s80 v8 in dezelfde straat staan of….?
Ik geloof dat het geen toeval is, daar woont een echte Volvist!
Subaru is vet, maar enkel die velgen passen niet.
Koop toch oz prodrive velgen als je met een sti rijdt.
@ Appeltje: De Volvo S60R tikt na 5,6 seconden z’n naald de 100km/h aan. Verder een amusant artikel!
Jammer dat die M535i de originele velgen mist want dit is helaas geen porum…
Voor de rest is die 8.32 echt een sleeper 1e klas wat mij betreft.
H
Die THEMA(L)! de mooiste van het stel! wat een bak!!
Ik heb tot 2 jaar geleden een Lancia Thema 8.32 gehad. Type 2 maar dan zonder kat. Puur uit jeugdsentiment gekocht maar stelde uiteindelijk toch teleur. Veel problemen en maar weinig rijplezier daarvoor terug. Motor is geweldig, klink enorm goed en is krachtig genoeg voor de Thema. De wegligging is slecht, enorm storingsgevoelig en bijna geen onderdelen voor te krijgen. Ik had mijn Alfa 164 Q4 er op in geruild maar heb daar veel spijt van gehad.
@ferry832:
’t zijn natuurlijk ook vaak de vorige eigenaren die er
nooit de zak geld die een 8.32 nodig heeft er aan uit gegeven hebben.
’t is een gevoelige wagen die je moet toespreken en met gevoel moet berijden.
Heeft er ooit een eerste klas hork met een 8.32 gereden, dan heb je drama, en drama is een Italiaans woord wat de Italianen niet voor niets hebben uitgevonden !
@de sjonnies: KLopt helemaal. Ik had er 1 die nog maar 1 eigenaar had gehad in Italie. Volledige onderhoud historie aanwezig en maar 90.000 gereden.

Grote probleem van de 832 is dat ze vaak voor lange tijd stilstaan en dat is funest. Als ze te koop staan dan duurt het erg lang voordat er een nieuwe eigenaar komt. Die van mij had ook 2 jaar stil gestaan voordat ik hem kocht. Ik onderhield de auto altijd goed maar toch vaak elektronische storingen, hij liep op een gegeven moment 2500 toeren stationer en niemand kon dit traceren.

Over de Statos zeiden ze op 1 uur rijden moet je 2 uur sleutelen. Moest er altijd om lachten totdat ik het idee kreeg dat dit ook voor mijn Thema gold. Ook een dure grap is de distributie die om de 20.000 vervangen moest worden en je alleen op specialisten aangewezen bent. Bracht hem naar Guus van Eyk maar die maakt er dankbaar ( erg duur ) gebruik van dat hij 1 van de weinige is die er verstand van heeft.

Geef mij maar een Integrale. Die heb ik ook gehad en biedt veel meer rijplezier.
@ferry832:
Integrale EVO’s worden nu ook rapido duurder, de beste exemplaren komen uit Japan
Weet er eentje in Japan te staan met 40000 op de teller en moet 20mille kosten.
Uiteraard links gestuurd.
@de sjonnies: Ik weet dat een goede evo flink geld kost. Kijk vaak op autoscout naar evo`s in Europa maar in Italie weten ze tegenwoordig ook te rekenen. Mijn droomauto is een Dealer Collection maar die kan ik helaas niet betalen.
Thema, die is echt gaaf.
Ondanks dat ie mijn S8 (D2, 360pk) niet kan bijbenen wil ik even kwijt dat ik de Thema 8.32 een extreem lekkere auto vind! Ik heb vorig jaar het plezier mogen hebben om een paar kilometer in een 8.32 te rijden en het moet gezegd: het geluid is waaaaanzinnig lekker en hij is rap genoeg!
de man die de dealer heeft opgezet waar ik werk die heeft toevallig zo’n lancia met ferrari motor, hij gebruikt hem aleen bijna nooit meer, staat altijd maar te staan in de garage, netzoals zijn andere sport autos tevens
Gek toch, dat zo’n saaie bak als de Thema iedereen (mijzelf incluus) zo in vervoering brengt door het woordje ‘Ferrari’, terwijl mensen die er daadwerkelijk in hebben gereden behoorlijk wat kritischer zijn. Ferry832 prefereert zelf een 164! (die ik ook tof vind, een ruige 605)
@Pallas: Je, de 832 maakt veel los door het blok maar de auto geeft weinig liefde terug. Ik was wel verbaasd dat toch veel mensen de auto kende. Als ik tankte of bij het parkeren werd ik vaak aangesproken en of ze dan de motor even zien. De motor was wel het betrouwbaarste en het sterkste punt aan de auto.

Overigens raak je de Thema aan de straatstenen niet kwijt. De auto heeft een slechte reputatie. Veel liefhebbers maar bijna niemand die het aandurft er 1 te kopen.
I love the BMW’s…
@ de sjonnies ik heb ook al verschillende sti versies gereden onder de gewonen moet ik zeggen dat ik de my 05 het beste vindt (heb ik zelf trouwens lange tijd gehad maar is zo duur in verbruik :-( )de allebeste dat ik ooit gereden heb is de lichfief type 25 de r heb ik nog nooit gereden is hij veel verschil wat is de huidige 2dehands marktwaarde kan je is foto’s posten sti is echt mn passie
@bpc:
Uit pure liefhebberij halen we ze uit Engeland.
De STi – R type heeft de ‘rode motor'(280 pk standaard)
en de dikke korte versnellingsbak.
Het zijn alleen 2-deurs die we kopen.
Tevens hebben de R types electronisch instelbare diffs (er zit een draaiknopje op de console om de diffs in te stellen ) een alu motorkap en kofferdeksel.
Ze zijn officieel alleen in Japan verkocht en er zijn velen gebruikt geimporteerd in Engeland.
Voordeel is dat de gemiddlede Japanse petrolhead enorm zuinig is op zijn snelle wagen en dat de meesten absurd goed onderhouden zijn.
Zo kochten we een STi-R, reden de wagen naar Nederland alwaar een Impreza kenner zo voor € 15000 aan werkelijk professionele tuning en modificaties wist op te noemen;
onder andere gesmede uit magnesium legering gemaakte sportvelgen.
Het allergrootste wonder is : je geeft de verkoper cash, stapt in en tuft gewoon terug naar Nederland via Frankrijk. Zonder dat de Impreza 1 foute klap geeft !
ik heb een tijd geleden een a4 avant rs-porsche gespot, fotoos nog niet geupload, volgens mij is die ook wel redelijk zeldzaam
Die 635 vind ik wel vet.
Beetje een Amerikaans gevoel krijg ik er bij.
Zo in het zwart met die velgen en sowieso het eighties design. Fout maar wel lekker fout.
Oja die Volvo S80 V8 is ook mooi.
Paar fatsoenlijke velgen eronder en je bent klaar.
Leuk artikel!
Leuk artikel. Ik vind bijvoorbeeld de saab 9-3 viggen ook wel in dit rijtje passen
@Stopwearingpants Je bedoelt de RS2 neem ik aan ;-)
Met auto’s als de 8.32 is het precies hetzelfde als met mijn Audi S8: de aanschaf gaat nog best, maar dan begint het. Zo’n auto vraagt gedegen onderhoud en dat is Prijzig met een hoofdletter. Zo’n auto’s worden echter vaak bereden door mensen die dik willen rijden maar voor onderhoud geen cent over (willen) hebben. En tsja, dan krijg je dus auto’s met achterstallig onderhoud; wanneer je zo’n auto koopt dan ben je aan de beurt. Een goed onderhouden 8.32 (of S8) zou ik zo durven kopen, maar die moet je nu eenmaal met een lampje zoeken.
super! meer van dit!
favoriete topic :)
Ik sluit me aan bij de meeste, meer van dit topic!
Duitse tanks, saaie Italiaan. Als het om wolven in schaaps kleren gaat vind ik ze wel speciaal, maar allemaal zo vierkant. behalve de BMW M 635 CSI E24, die is erg mooi.
Compagnon van me pa heeft ook S80 V8, ding klinkt heerlijk en rijd als een trein!:O
Mja misschien speciaal, maar als ik de foto’s bekijk zijn de meeste niet echt goed onderhouden….
er bestaan nog veel meer japanse sleeper hoor zoals de nissan sunny gti-r en mazda 323 gtr bijvoorbeeld maar die heb ik hier op autoblog nog nooit voorbij zien komen :(
Deze auto,s zijn voor lief hebbers. Heb zelf een 8.32. Heb er heel veel plezier mee. En mijn zoontje word ook gek als ik hem start. Oke, onderhoud en onderdelen zijn duur, maar er zijn zat mensen op club site,s die je willen helpen, maar je krijg er wel wat voor terug. Mooi geluid, kinderen die omkijken, mensen in oude auto,s die vragen is het een echt. Op de snelweg mensen die voor bij rijden en even naar rechts gaan dat ze je nog een keer willen zien.
Die volvo s60 r heeft kleurverschil naar het linker voorscherm en is dus een keertje gespoten, Lastig kleurtje overigens…..
@ hammerhead
die sunny is nooit in NL geleverd. In duitsland stond er een tijd terug een te koop voor 15.000 euro… je moet wat over hebben voor een links gestuurde.
supertopic!
@Jack Abarth
Ook een 22B spot je welleens hoor.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A37HW83D.jpg
Ja, het is een echte. En volgens mij ook de enige op nl kenteken.

En morgen JAF? Mogelijk tot morgen dan!
@T-mon klopt ze zijn allebij nooit in nederland geleverd. maar ik vind het gewoon leuk dat je met die auto’s mensen kan verassen. (ik heb zelf een mazda 323 gtr +/- 300 pk)
Bij een mazda verwacht je niet veel aan snelheid. Maar ik had een 323F v6, en die ging als de brandweer op assen tusssen de skyliners. [email protected]:
En niet te vergeten: de Renault Safrane Biturbo in Baccara-uitvoering! In de jaren ’90 dé ultime “boevenwagen” die Frankrijk wakker hield!
klopt normaal gesproken niet maar een 323 gtr heeft wel full time 4wd en 1,8 liter turbo. dus sloom zijn ze zowieso niet.
@hammerhead: wil je foto’s posten? Ik ken het model, die zie je echt heel weinig maar ze zijn erg gaaf. En alle anderen die dikke auto’s hebben… posten die handel!
Gaaf hammerhead! ik kende de auto tot voor kort niet, maar het is zeker een relatief onopvallende rariteit. En… Ontzettend snel en zeldzaam.

@Markus
Dan post ik nog eens foto’s van m’n 458! Of nee wacht, die is net afgebrand :-(
@Appeltje: klopt zeldzaam zijn ze ook wel van de gtr zijn er maar 2500 gemaakt(ong 7 in nederland) en van de gtx 5000(ong 15 in nederland)
@ hammerhead: leuk, thanks! Dik ding, lekker agressief. De velgen zijn niet helemaal mij smaak, maar smaken verschillen natuurlijk.
@ appeltje: 458 wordt een behoorlijke zeldzaamheid op deze manier…
http://img9.imageshack.us/img9/7557/img5662j.jpg Dit is de voor ganger van die 323 gtx Ook zeldzaam
ik zie elke dag een RS6 rijden
De 8.32 is pracht wagen net als de LX met 6 cilinders..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).