• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lynk & Co 01

Lynk & Co 01

De Lynk & Co 01 is een wonderlijk fenomeen. Niet alleen door de styling, maar vooral hoe hoe je ‘m kunt rijden.

Sommige auto’s worden beroemd doordat ze bijzondere prestaties hebben neergezet, andere auto’s omdat ze onderdeel werden van een complete generatie. Een T-Ford, Kever of Fiat 500 is niet direct een heel bijzondere auto, maar wel als je ziet wat ze teweeg hebben gebracht.

De Lynk & Co 01 zal niet direct de geschiedenis ingaan als een klassieker in wording. Maar het is wel een bijzondere wijze waarop je de auto aanschaft en hoe je er vervolgens geld mee kan verdienen.

Inhoudsopgave

  • Geely CX11
  • Lynk & Co 01 introductie in Nederland
  • Prestaties
  • Financiering
  • Lynk & Co 01: succes in Nederland
  • Meer lezen?

Geely CX11

Misschien dat Lynk & Co niet helemaal een belletje doet ringelen. Het is een Chinees merk dat onderdeel is van de Geely groep, waartoe ook merken als Volvo, Lotus, Zeekr en Polestar behoren. De auto bestaat al een tijdje onder de naam Geely CX11. Zo kwam de compacte SUV in 2017 op Chinese markt. Dat was nog een versie op benzine, de plug-in hybride heeft een benzine- en elektromotor en arriveerde in 2018.

Nu zul je vaker gehoord hebben dat de Lynk & Co eigenlijk een Volvo is en dat klopt ten dele. De Lynk & Co 01 staat op het CMA-platform waar Volvo en Polestar ook gebruik van maken, in dit geval de Volvo XC40. De bodemsectie en aandrijflijnen komen dus grotendeels overeen.

Lynk & Co 01, die binnenkort naar Nederland komt

Lynk & Co 01 introductie in Nederland

De Lynk & Co 01 maakt in Nederland pas zijn debuut ná de eerste facelift die in 2020 (modeljaar 2021) verschijnt. In Europa is de auto ook ietsje anders dan in China. In het thuisland kun je diverse motoren en uitvoeringen bestellen. Dat gaat niet in Nederland (en Europa). Je kunt namelijk niets bepalen op de kleur na en zelfs dan ben je zeer beperkt: je kunt kiezen uit zwart of blauw.

Er is maar één aandrijflijn: de plug-in hybride. Deze heeft een 1.5 driecilinder turbo benzinemotor aan boord met 180 pk en 265 Nm. Deze wordt dan ondersteund door een elektromotor met 82 pk en 160 Nm. Het systeemvermogen is 261 pk en het systeemkoppel bedraagt 425 Nm. Deze krachten worden op de voorwielen losgelaten. De accu heeft een nettocapaciteit van 14,1 kWh, waardoor je volgens de WLTP 69 km haalt als je puur en alleen elektrisch rijdt.

Lynk & Co 01

Prestaties

De prestaties van de Lynk & Co 01 zijn gewoon keurig voor het type auto. Van 0-100 km/u sprinten doet de Lynk & Co in 8 tellen en de topsnelheid van 210 km/u is ook niet verkeerd. Het opgegeven verbruik is wel een dingetje, want die 1 op 83,3 is een beetje misleidend. Dat is het resutlaat van de WLTP-testcyclus. Daarbij kan het eerste gedeelte gedaan worden op de accu en het laatste stukje moet de verbrandingsmotor bijspringen. Daardoor is het verbruik minimaal. Als je er flink mee gaat rijden is het verbruik flink hoger, zeker als je veel lange stukken op hoge snelheid rijdt.

Aan de andere kant is een PHEV net als een abonnement op de sportschool, als je het op de juiste wijze toepast, heeft het effect. Dat is met de Lynk & Co niet anders. Dus als je thuis kunt laden en op je werk ook, kun je de eerste 45-50 km (de meer realistische elektrische range die je in de praktijk kunt halen) elektrisch rijden.

Lynk & Co 01

Financiering

Bijzonder aan de Lynk & Co is vooral de manier ‘hoe’ je ‘m kunt rijden. Allereerst levert Lynk & Co maar een beperkte keuze. Niet alleen is er maar één aandrijflijn en één uitrustingsniveau (alles zit erop), maar je kan slechts kiezen uit twee kleuren: blauw of zwart. Je kan de Lynk & Co gewoon kopen. Dan is ‘ie voor 42 mille van jou. Daarnaast kun je ‘m ook gewoon private leasen of op de zaak leasen. Dat is nog niet zo heel erg bijzonder.

Je kan de Lynk & Co 01 echter ook via een abonnement verkrijgen. Bij introductie betaalde je 500 euro per maand. Voor dat bedrag zit onderhoud, wegenbelasting, verzekering en dergelijk er bij inbegrepen. Je kan dan zo’n 15.000 km per jaar vrij rijden. Maar het mooie is dat je ook geld kan verdienen met je Lynk & Co. Je kan de auto namelijk doorverhuren. Lynk & Co heeft een app waarmee je jouw auto ook kan aanbieden aan anderen. Alles wordt geregeld door Lynk & Co, dus alle gegevens van degene de auto huurt, het gebruik van de app, de betalingen: het gaat allemaal via Lynk & Co.

Lynk & Co 01

Lynk & Co 01: succes in Nederland

Deze manier werkt uitstekend. Waar veel merken als Aiways, Xpeng, Seres en MG helemaal vanaf 0 beginnen en matig verkopen, doet Lynk & Co het uitstekend. In 2021 werden er 3.297 exemplaren verkocht. Daarmee is de auto populairder dan een BMW 3 Serie, Audi A3 of Volvo V60. Sterker nog, er zijn in 2021 meer Lynk & Co 01’s verkocht dan Opel Astra’s!

Meer lezen?

Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Lynk & Co 01.

Vernieuwde Lynk & Co 01 nu te krijgen bij de Volvo-dealer
19 november 2024

Lees meer

Lynk & Co-klanten zijn boos, willen rechtszaak aanspannen
31 oktober 2024

Lees meer

Dit is het nieuwe (hogere) maandtarief van de Lynk & Co 01
10 april 2024
nieuw maandtarief Lynk & Co

Lees meer

Een tweedehands PHEV voor 25k, wat is er te kiezen?
17 februari 2024

Lees meer

Lynk & Co wordt weer duurder!
13 november 2023

Lees meer

Een Lynk & Co private leasen: wel/niet interessanter dan abonnement?
14 september 2023

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North