De Seat Ateca is de eerste compacte crossover voor Seat.
Jarenlang moest Seat het zonder crossover doen. Daar zat op zich ook wel een logica achter. Sowieso duurde het eventjes voordat Volkswagen zélf een aantrekkelijke crossover had. De Duitsers waren er redelijk vroeg bij met de Touareg, maar daarna ging het heel erg tergend traag. Waar met name de Japanse en Zuid-Koreanen de markt overleden met interessante modellen, duurde het even voordat de Europese merken volgden. De reden erachter was echter niet heel erg vreemd. Mensen in deze prijsklasse die een praktische gezinsauto met hoge instap wilden, opteerden veelal voor een midi-MPV. Ondanks dat Seat het sportieve merk van Volkswagen was, het het merk meerdere MPV’s in de aanbieding, zoals de Alhambra, Altea, Altea XL en Toledo.
Inhoudsopgave
Altea Freetrack
Van die Altea was er een ‘offroad’-versie, die Altea Freetrack. Zie het als de Allroad-, Cross Country-, of Outback versie. Seat maakte alleen de fout door de auto hoog in de markt te positioneren. De auto was enkel leverbaar met dikke motoren, vierwielaandrijving, automaat en luxe uitrusting. Ondanks dat de auto zeker zijn kwaliteiten had, was het niet echt een alternatief op een Toyota RAV4 of Honda CR-V. Dit terwijl Skoda (Yeti), Volkswagen (Tiguan) en Audi (Q3) wél hun eigen softroaders kregen.
20V20 Concept
De Seat Ateca maakte daar een einde aan. De 20V20-concept op de Salon van Genève was het eerste teken van leven van een compacte crossover voor Seat. De Seat Ateca staat op het MQB-platform, waar andere VW-producten ook gebruik van maken. Ondanks dat de naam Ateca een Spaanse stad is en Seat veel auto’s in Spanje bouwt, rolt de Ateca in Tsjechië van de band. De auto wordt daar samen met de technisch grotendeels identieke Skoda Karoq gebouwd.
Seat Ateca
In tegenstelling tot de Altea Freetrack is de Ateca er in allerlei smaakjes. De instapper is een 1.0 TSI met 115 pk, voorwielaandrijving en een handbak. Daarmee is de auto 250 kilogram lichter dan de lichtste Altea Freetrack, terwijl de Ateca er uit ziet als een échte crossover. Een stapje hoger staat de 1.4 TSI met 150 pk. Deze kan eventueel worden besteld met een DSG automaat met dubbele koppeling of vierwielaandrijving. Een combinatie tussen die twee is ook mogelijk.
Dieselen kan met de bekende 1.6 TDI (115 pk) of 2.0 TSI (150 pk) motoren. De 1.6 heeft altijd voorwielaandrijving, maar een automaat is optioneel leverbaar. De 150 pk TDI kan eventueel besteld worden met vierwielaandrijving. De 2.0 TDI met 190 pk heeft standaard een DSG bak en 4-Drive. In 2018 wordt de 1.4 TSI vervangen door een 1.5 EVO TSI die evenveel vermogen levert.
Cupra Ateca
Bijzonder in 2018 is de komst van de Cupra Ateca. In feite is dat een apart merk. Op het kentekenbewijs staat dan ook gewoon ‘Cupra’. Uiteraard is de auto technisch grotendeels gelijk aan de Seat Ateca. Wel heeft de Cupra (naast een eigen logo) een aparte huisstijl qua kleuren: donkergrijs met bronzen accenten. De Cupra Ateca heeft een 2.0 TSI motor met 300 pk en 400 Nm tot zijn beschikking. Een zeventraps DSG automaat en 4-Drive vierwielaandrijving zijn standaard. Van 0-100 km/u accelereren duurt slechts 5,2 seconden. De topsnelheid is 247 km/u.
Facelift Seat Ateca
In 2020 wordt de Seat Ateca gefacelift. De wijzigingen zijn best ingrijpend. De Seat Ateca was eigenlijk de laatste nieuwe Seat met de oude neus. De Seat Ateca vertoont nu meer gelijkenissen met de nieuwe Seat Leon. De 1.5 TSI is nu de basismotor. De 1.0 is in zijn geheel niet meer leverbaar. Sowieso is het aanbod qua Ateca’s een stuk kleiner geworden. De 1.5 TSI met 150 pk is er weliswaar in bepaalde uitvoeringen (Style, Style Business, Xperience, FR en FR Business), maar die zijn technisch identiek. Sommige versies daarvan kun je bestellen met de automaat.
Het sub-topmodel is de 2.0 TSI 4-Drive FR Business. Deze heeft standaard 190 pk, vierwielaandrijving en een automaat. Opmerkelijk is dat er nu slechts één diesel is, de 2.0 TDI met automaat in de FR Business uitvoering. Over uitvoeringen gesproken, nieuw is de ‘Xperience’. Deze zijn iets ruiger aangekleed, net als de Freetrack destijds.
Facelift Cupra Ateca
In de zomer van 2020 word de Cupra Ateca voorzien van een update. Volgens Cupra (Seat dus) is de Cupra Ateca een absolute hit. In 2019 zijn er al 10.000 van verkocht. Niet verkeerd voor een compleet nieuw model met slechts 1 model.
De Cupra Ateca heeft alsnog een 2.0 TSI viercilinder turbomotor met 300 pk en 400 Nm. Deze is uiteraard gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Ondanks de ogenschijnlijk identieke specificaties kun je een sneller accelereren met de Cupra Ateca. Van 0-100 km/u duurt slechts 4,9 seconden, drie tienden sneller dan voorheen. Optioneel kun je de Cupra Ateca laten voorzien van een Akrapoviç uitlaatsysteem en Brembo remschijven.
Artikelen Seat Ateca
Wil je meer lezen over de Seat Ateca, lees de artikelen hieronder.