
Soms heb ik het echt helemaal gehad met al dat mileu geneuzel, hybride zus, minder uitstoot zo. Er hangt zo’n geitenwollen-sokken en sandalensfeertje omheen. Gelukkig is er nog de Amerikaan Karl Jacob, hij heeft zijn Viper een groene injectie gegeven. En dat heeft goed uitgepakt!
De Hennessey Viper met ‘slechts’ 1.000 pk kan met de staart tussen de benen afdruipen want de Viper van Karl levert namelijk 1.100 pk en is daarmee de snelste auto die loopt op bio-ethanol (E85). (via)
En een paar video’s :D
Het starten
Een kort ritje
Dyno run
World Record Run
leuk met 400 en dan het dak open
leuk voor een Greenpeace racing team
tsja… wel een leuke auto. Ik neem hem wel gewoon op LPG ofzo :P over 25 jaar!
Ik vind de vipers altijd wel wat hebben, vooral de oude (1e) maar een beetje té amerikaans naar mijn smaak :o toch maar liever een vette dan ;)
o my god…..what a sound!!
Dit is toch niks nieuws? E85 is voor 85% ethanol, oftewel alcohol. Daarvan is het octaangetal hoger dan normale benzine. Het is dan ook niet meer dan normaal dat een auto er harder op loopt. Dat gebeurt met elke auto. Ik zou het dan ook graag bij elke pomp terugzien. Dan ga ik gelijk voorbereidingen treffen voor een nog sneller blok. Overigens ga je wel een stukje meer verbruiken….
@ alwood Ferrari is toch het beste dan (als je het geld hebt)
Toch vind die motor het zo te horen niet helemaal fijn om er stationair op te lopen.
Of is dat gewoon standaard voor zo’n Amerikaanse motor?
@ Armada
je moet niet vergeten dat het hier om een 8300cc blok gaat, die lopen zowiezo al wat anders dan de geraffineerde 2 literblokjes die wij kennen;)
gelukkig heeft de hennessey zijn gruwlijke geluid behouden! komtie met deze brandstof en 100pk extra boven de standaard 400km/h uit?? zijn er geen officiële cijfers bekend?
wat een wagen!
Als extra bonus vind ik deze Viper er nog goed uitzien ook. In tegenstelling tot de standaard Viper.
En is het laatste filmpje niet dubbelop?
hij klinkt alleen niet meer zo goed:(
@ rick dos
Nu niet meer
@ RS Cosworth:
Die lopen idd een stuk soepeler als de normale 4 cilinders die we hier gewend zijn. De ontsteking loopt immers verdeeld over 10 slagen, en niet over 4….
@ Armada:
Klopt dat ze het niet helemaal fijn vind. kwestie van goed afstellen en het is overigens wel opgelost….
Op de foto heeft ie mooiere velgen dan in het echt, maar ja het is en blijft een viper en dus lelijk en amerikaans :(
Heeft iemand dat ooit beweerd dan, dat die brandstof suf is??
Eigenlijk is deze brandstof beter dan de benzinemaatschappijen ons willen doen laten geloven.
Alle toerenmotoren klinken wat rauw stationair en lopen wat te ‘hunten’ rond het stationair toerental. Komt door het lichte vliegwiel.
Met bio-ethanol kun je leuke dingen doen (zie 1018 pk Koenigsegg CCXR)!
Zijn dat nou de benzinepompen (of oliepompen) die je hoort voordat de Viper gestart word?
In het laatste filmpje brult de Viper wel erg lekker op een hele toepasselijke locatie zo tussen de vliegtuigen…
Dat is geluid is echt briljant! Komt dat ook door die ontsteking? Klinkt bijna als WOII jager!
@ bram
klopt helemaal, dit soort v10 blokken werden ook in die vliegtuigen gebruikt alvorens door hemi onder handen genomen te zijn:)
Die Viper is echt gruwelijk maar ik ben het wel eens dat hij stationair niet mooi klinkt.
En ja dat ligt puur aan dat amerikaans moterblok ik even wat research gedaan en het is een hemi motorblok.
En die klinken altijd zo stug en lelijk maar zijn wel de meest gruwelijke motorblokken die je hebt, vind ik persoonlijk de beste ter wereld ik heb er ook 1 in mijn dodge charger liggen 420 pk. 5.2 liter.
groeten Freelix
http://youtube.com/watch?v=jJWFHMAMHDI
Check deze link maar effe een echt hemi blok
groeten freelix
http://youtube.com/watch?v=gAOsRKLaZGQ
En bij deze hoor heel goed die rare sound
groeten freelix
is bio ethanol niet kankerverwekkend?
I think so… leuk verhaaltje voor de greenpeace fans
Dit is op mojava airport!
Staat een ex KLM vliegtuig met de blauwe en witte kleuren!
Maar echt een stoere bak hoor!
@ Freelix:
je moet geen appels met peren vergelijken: amerikaanse v8-en zijn zo opgebouwd dat ze een afwijkende ontstekingsvolgorde hebben (crossplane/flatplane verhaal). Een V10 kan alleen maar conventioneel worden gemaakt, dus dat gaat zowiezo al niet op.
verder heb je het over een 5.2 hemi uit een charger, maar dan vraag ik me toch ten zeerste af welke motor dat dan is, want hemi blokken zijn niet zo klein gemaakt. Dat zijn gewoon squish blokken voor zover ik weet….
lang leve de amerikanen
Vet verrot geluid maakt dat ding, zeker weer een amerikaanse auto!
Maar dit wel een auto die nog redelijk geaccepteerd word, veel beter dan een corvette.
@ DB9
Dit geval gaat 189Mph
http://www.e85viper.com/2007/04/world_record_on.html
Dat is omgerekend 302,4 Kmh
Dus beetje bullshit om te zeggen: leuk met 400 en dan het dak open
dat ding haalt die snelheid niet eens man.
@ Wat een gezeik
zeker amerikaans? de hennessey venom TT is een van de snelste straatlegale auto’s in de wereld. en die 189mph is met de e85. De benzineversie met 1000 pk maakt in de tussenaccelartie gehakt van welke veyron dan ook en heeft een top van 400 dus dat haalt ie met gemak,
man
@ Wat een gezeik
Je heb die site zelf nog niet goed gelezen volgens mij..
Unfortunately we also had a intercooler problem. The intercoolers decrease the temperature of the air before it enters the engine. The air entering the engine wasn’t cool enough and the temperature got too high. This caused the engine management system to start shutting down power to the engine about 4th gear.
Met een langere eindoverbrenging haalt ie de 400 km/h gemakkelijk, hijs gestroomlijnder als een Veyron en heeft meer Pk’s dus zie niet waarom die dat niet gaat halen..
@ RScosworth
jank niet zo man, heb gewoon een
tyfushekel aan diekutauto’seen fatsoenlijke auto komt uit europa of Japan.
-EDIT: Fatsoenlijke mensen bezoeken ook autoblog-
@ Pannekoek
rare mensen die amerikanen, zet dat dan gewoon in de titel!
bedankt voor de info, maar het blijft een amerikaanse auto en dat zou m bij mij nooit worden
@ Wat een gezeik
Zozo met jou kun je een professioneel gesprek voeren zeg. De intelligentie straalt ervan af!
@Wat een gezeik
als je een “tyfus hekel hebt aan die kutautos”(kleuter), waarom zeg je dan tegen RScosworth dat hij niet moet janken? Wat een kinderlijk gedrag zeg..
Ik heb het ook niet op zulke autos, maar kan het wel beter formuleren! ;)
Jajajaja, zo ist wel weer genoeg! Hij maakte gewoon een foutje, lekker boeie!
damn…. ik vind ´t pas knap als ze dat met een opeltje voor mekaar krijge :D
@ Wat een gezeik en de rest van de amerikanen haters; USA heeft nou eenmaal de mooiste
auto’s,trucks,motoren,SUV’s,pickups en met de dikste motoren en de meeste liefde voor auto’s.
Ze kunnen tenminste retromodellen maken van iets wat heel mooi was, dat lukt zeg maar de duitse en jappaners niet of wil je graag een retro van de 1e 316i of een audi 80 of 190e MB.
En zonder de USA waren er helemaal geen X5,M6,Cayenne,Lamborgini,Ferrari deze bestaan alleen door en worden speciaal gemaakt voor de Amerikaanse markt.Dus een beetje rustig tegen de USA svp.USA rules!!
@freelix cool filmpje dat ‘rare’ geluid zit in iedere opgevoerde jank en dat klinkt bij mij als
muziek in mijn oren.Straalt super power uit.
Ik ben niet onder de indruk, ze hebben gewoon een Viper op E85 laten lopen. Van het aantal peekaa’s ben ik ook niet onder de indruk, ze halen het immers uit 8.3 liter!! En het chassis is niet zo goed dus 1100 peekaa is waarschijnlijk te veel.
Deze auto is naar mijn mening te amerikaans voor Europa, geef mij maar iets europees voor hetzelfde geld!
@ Rob USA
Eigenlijk zjn de ferrari’s begonnen als europese race-auto’s, en de lambo’s als antwoord op de straatauto’s van ferrari. Dus daarin heeft de USA helaas geen aandeel.
En BMW heeft eigenlijk ook wel meer auto’s dan een 316 waarop ze retro-modellen kunnen inspireren, maar ook dat terzijde.
Voor de rest kan ik je pro-USA tirade wel begrijpen:
Op zijn eigen manier hebben de VS ook een mooie autocultuur. Dat hele brute “bigger = better” heeft zeker zijn charmes. Dit is welliswaar een hele andere cultuur dan de europese, maar toch: ieder zijn ding!!
@ Rob USA: Volgens mij heeft BMW er zelfs jaren terug al 1 gehad… BMW Z8 heette die geloof ik… ;-)
@ RenJie
je moet niet zo janken
@ freelix
strak filmpje, maar ik ga tog liever voor deze http://media.putfile.com/Anais740
Is een of andere oude toyota die het helemaal niet verkeerd doet
@Wat een gezeik: kun je ook normale woorden gebruiken in je reacties? En wat meer respect voor mede-bloggers zou ook niet verkeerd zijn. Dit soort taalgebruik is echt niet nodig.
Ik vind dat de overheid zo snel mogelijk moet zorgen dat we een aantal procenten bio ehtanol door alle benzine kunnen gaan mengen. Die ethanol kunnen we tenslotte deels hier maken en dan hebben we gelijk lucratieve bezigheden voor onze akkerbouwers….
302 km/h heeft hij op de test rum gehaald. Dat valt me eerlijk gezegd tegen voor 1.100 pk!
rum is lekker, maar ik bedoelde test run! ;-)
Tja, altijd dat gejank over die cilinderinhoud. Je moet het aantal liters eigenlijk vergelijken met iemand die aan bodybuilding doet.
Groep1, grote cilinderinoud:
Mannen die van nature heel massief gebouwd zijn, heel lang blessurevrij en eerlijk kunnen trainen met als eindresultaat een nog zwaarder en nog massiever lichaam. Met andere woorden dit zijn de echte mannen.
Groep2, kleine cilinder inloud:
Mannen die van nature heel tenger gebouwd zijn maar wel het zelfde resultaat wensen te bereiken als die massieve mannen, maar niet door hard trainen en het liefst in veel kortere tijd. Dit bereiken zij door oneerlijke training,anabolen, welke je weer kunt vergelijken met turbo’s en compresssoren)
Groep 1 loopt over 30 jaar nog steeds rond met een massief lichaam, groep 2 daarentegen is terug bij af, ligt thuis op de bank met het zelfde slappe lichaaam waarmee ze begonnen zijn, echter met kapotte lever, kapotte nieren en een slappe lul
@ Halfdome
Haha, lol :P
mooie vergelijking, alhoewel ik niet weet of ik een turbo/compressor met anabolen zou willen vergelijken.
Maar in welke groep plaats jij dan de mannen met een tengere bouw die door héél hard trainen en een aangepast voedingspatroon toch een brede bouw krijgen? ;)
@Deon
Dat noem ik de harde werkers voor wie ik altijd respect heb, echter mensen met een hele tengere bouw (ectomorph) zullen nooit echt heel breed worden immers:
Een ectomorph is iemand met lange spieren, lange botten, mager gebouwd, komt moeilijk spieren en vet aan en heeft van nature dus een slank gebouwd lichaam.
Een endomorph is het type dat redelijk spieren heeft maar duidelijk zichtbaar vet.
Meestal rond gebouwd, iets bredere heupen en zet gemakkelijk vet en iets moeilijker spieren aan.
En mesomorph heeft alle voordelen: van nature atletisch en gespierd, weinig vet en zet gemakkelijk extra spier aan. en minder snel vet.
Een turbo/compressor zou je ook als voedingsupplement kunnen zien, je kunt uit een 2.0ltr 250pk halen, maar ook 800 of meer. Laten we erop houden dat die laatste anabolen zijn. Alles wat snel groeit, ziet er impossant uit, maar gaat helaas niet lang meer, aan ieder voordeel zit een nadeel zullen we maar zeggen
Ik dacht dat steroïden voor de groei waren en anabolen voor herstel ?
Ontopic: is die wagen van west coast customs niet sneller? Die liep toch ook op bio-ethanol en had 1200 pk ofzo met 2000nm?
@ Kevski Style
Ik heb een custom made hemi blok v8 420 pk 5.2 liter uit amerika laten over komen en hem zelf in mijn dodge charger gezet
groeten jeroen
Waarom die zo stationair loopt is waarschijnlijk omdat er een “wildere” nokke as inzit.
In amerika worden motoren vaak opgevoerd, voor drag races worden dan vaak hemi motoren gebruikt maar ook ford 351c en 351W motoren. De 351C heeft van nature meer power, is een meer old school blok. De 351W is nu een favoriet omdat deze in grote aantallen zijn gemaakt en veel onderdelen beschikbaar zijn voor dit type blok.
Ik zelf ben ook meer van de grote inhoud ipv een turbo. De enige turbo setup die ik wel zou overwegen is die van bmw waarbij er 2 turbo’s zijn. Het probleem met de doorsnee turbo is dat er ook een toerengebied is waarbij de turbo de motor niet helpt. Hierdoor minder zuurstof en dus minder kracht.
Maarre een viper is cool, mooie V10 en dan ook nog eens meer dan 1000 pk. Jammer dat hij het alleen op het rechte stuk kwijt kan…….
@ Freelix:
Specs? Waar je het namelijk over hebt is een small bore blok met een big bore cilinderkop. Ik moet het nog zien dat dat kan. En ik heb verschillende blokken opgebouwd voor de drag….
@ Freelix:
En als je hebt ook pics. Ik heb net even wat heen en weer gemailed met wat mensen die ik ken in Amerika en ook die hebben er nog nooit van gehoord….
Aan iedereen die 189Mph niet veel vind voor een auto met 1100pk:
Als je goed leest, gaat het hier om een standing mile en niet om een run om de topsnelheid te testen.
Dus over een afstand van ongeveer 1600 meter zit de auto al op 302km/h.
En lees de site van de link er maar eens op na wat er allemaal aan de Viper gebeurd is. http://www.e85viper.com/ Dan heb je ook meteen een indicatie waarom deze Viper stationair voor het leken-oor wat rommelig klinkt.
Geweldig ding, veel mooier en enger dan een ferrari ofzo. Ik vind em ook extremer dan een Vette. Dus doe mij maar n Viperrrr. Ben benieuwd wat de top is van die 1100 pk uitvoering. Ik zou em begrenzen op 400, om de banden te sparen.
2 miles long, op die afstand haal je je echte top echt niet hoor. Ik denk dat deze Viper gewoon naar die ene kombaan moet gaan. Daar haalt ie de 400 wel.
@deon ja maar deze merken leven NU op de USA automarkt zonder deze waren ze er vast niet meer geweest en anders zeker niet met hun huidige modellen die ze wel degelijk bijna helemaal
ontwikkelen voor de USA
helemaal goed, zeker wel mijn stijl:)
t lijkt mij wle dat er de nodige aanpassingen aan de motor zijn, omdat het em sterk lijkt dat je er gewoon E85 in doet en het dan mogelijk is om die snelheden te halen… maar bewijs het tegendeel maar:)
Opzich, ik heb niks tegen turbo’s en compressor’s, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er zou gebeuren als je er een compressor op aansluit, en nogwel wat andere aanpassingen:)
ik vind het ook raar dfat de viper vergeleken word met de veyron, maar dat terzijde.
ik vind de VSA car’s helemaal geweldig, als je er wat op tegen hebt met ej dat helemaal zelf weten, maar houd je taalgebruik alsjeblieft ff normaal:)
@ w0o0dy
zo goed?
perfecte auto PRACHTIG!!