BMW komt met een 9 Serie

Auteur: , 48 Reacties

Men werkt in München momenteel druk aan het nieuwe vlaggenschip van de Beierse autobouwer want de 7 Serie is simpelweg niet luxe genoeg meer om de strijd met de meest luxe modellen van de andere premium merken aan te kunnen.

Na de bevestiging van de X7 is er dus wederom high-end nieuws van BMW. Op de autoshow van Beijing gaat BMW ons een concept tonen die de ontwerprichting voor het model gaat illustreren. De 9 Serie zal plaatsnemen boven de 7 Serie en de nadruk zal liggen op luxe. Een eerste idee van hoe de auto eruit zou kunnen gaan zien is terug te vinden in de BMW Pininfarina Gran Lusso Coupe Concept van vorig jaar, die ook al werd gehint als vooruitblik op een eventuele 8 Serie. Aangezien het een oneven getal betreft zal het echter zeer waarschijnlijk een luxe sedan worden en niet een coupé, dus denk er een paar deuren bij.

Als de reacties in Beijing goed zijn zal BMW verder gaan met ontwikkeling van het topmodel, dat naar verluidt gebaseerd zal worden op het nieuwe lichtgewicht platform waar ook de toekomstige Rolls Royce Phantom op gebouwd zal gaan worden. Overigens zal het concept in Beijing ook de nieuwe richting voor alle interieurdesigns van BMW tonen en zullen er uiteraard weer wat nieuwe technieken en gadgets in de concept zitten die uiteindelijk hun weg zullen vinden naar productiemodellen van BMW.



48 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Hebben ze daar Rolls Royce niet voor?
@k-man: Precies wat ik ook dacht. Volgens mij willen ze de Mercedes kant op gaan. Die willen met de S klasse gaan concurreren met Bentley en Rolls-Royce.

Stiekem hoop ik dat ze die Gran Lusso ongewijzigd op de markt brengen. Wat een prachtige auto!
@exotic: Mercedes doet dat omdat ze hopeloos gefaald hebben met Maybach. BMW is echter wel succesvol mey Rolls Royce…dus het is toch een andere situatie.
@k-man: ’t Is ook niet als VW een station maakt dat ze geen Audi, Seat en Skoda station meer maken hee..
@k-man: De nieuwe Rolls zal toch ook ergens op gebaseerd moeten worden.. De kunst ik tegenwoordig om zo veel mogelijk modellen op het zelfde platform te knallen. Dit scheelt ontwikkelingskosten en is dus pure winst.
Met voorwielaandrijving?
Niet zeiken, t is gewoon een prachtige auto
@marikoelolo: ik moet wat vaker eerst lezen daarna plaatjes kijken :)
Mja. De eerste 8-serie heet geflopt te zijn omdat ie te zwaar en te bombastisch was.
Dit wordt vast een lekker lichtvoetig, coupeetje – toch?
@mout: Zat er net aan te denken, huidige M6 weegt al meer dan 1900kg, en dat zou ik ook niet echt een kleine armoedige auto noemen kwa luxe…

Maar Mercedes maakt een S-coupe en meer modellen is beter!!!! (blijkbaar…)
@mout: de reden dat de 8 serie niet goed liep is omdat die destijds al erg duur was. Een van de laatste die we hebben gehad was 326.000 gulden en dat was een gewone 850CI wel met M-Pakket en gewoon vol maar toch in de jaren 90 waren dit geen prijzen…
Achterkant en zijprofiel mooi. Voorkant veel te zwaar. Precies een boot.
Wat een onzin. Maak de 7-serie dan gewoon luxer. De huidige 5-serie zit al op het luxe niveau van de vorige generatie 7, dus wat is dan het nut van nog een model erboven?
Dit zou de eerste echt mooie en vernieuwde BMW zijn in jaren als we de i-serie niet meerekenen. Al het andere van BMW van 1 t/m 7- serie lijkt al jaren hetzelfde en lijkt allemaal hetzelfde.
Mooi dat ze ook eindelijk vloeiende achterlichten kunnen tekenen i.p.v. met een niet aansluitend hoekje.
@kroon: Een 1 lijkt op een 7? Je bedoelt ook 4 wielen en een stuur zeker…

En dat niet aansluitend hoekje is juist top, recht uit de dagen van de prachtige E34 en E32.
Iedereen die hierop reageert zal nooit zo’n auto kunnen bezitten laatstaan betalen. Het is een prachtig ontwerp en ziet er super uit. Ik persoonlijk zou er een sedan van maken als je wilt concurreren met die afschuwelijke S klasse van Benz. Maar dat is mijn mening. Laat maar snel op de snelwegen rijden dit schepsel. Hebben we weer wat om naar te kijken.
@demoder: Dus alleen mensen die het kunnen betalen, mogen reageren? Dan zal Autoblog een gezellige boel worden.
@berlinetta: Nee dan lees je het niet goed. Het gaat erom dat deze auto zo snel wordt afgezeken.
@demoder: Ik had inderdaad niet goed gelezen.
@demoder: dat afzeiken valt hardstikke mee. En bovendien, die “afschuwelijke” s klasse die je niet kan betalen en waar je nog nooit in hebt gezeten. Zou je daar dan ook niet is je mond over moeten houden? Bmw got owned my mercedes nigga! Deal with it fanboy.
@lambo4all: En dat zegt iemand die zich lambo4all noemt! laat me niet lachen. Trouwens totaal geen BMW fan. Dus oordeel niet. Lambo Pussy
Is geen toevoeging. Deze 9 serie zal alleen maar de 7 serie devalueren. Wat is dan nog een 7? Een duurdere 5? Luxe is hij niet, want dat is de 9?
@baasbas: Beetje vreemde opmerking. Dus de S-klasse is ook niet luxe, want dat is de toekomstige Pullman? Een Ghost is ook niet luxe, want dat is de Phantom? Ze willen gewoon auto’s in verschillende prijsklassen aanbieden, zoals ieder ander automerk dat doet.
@berlinetta: Hoezo is dat vreemd? Per definitie wordt een 7 niet slechter natuurlijk, het is nog altijd dezelfde auto. Maar gevoelsmatig devalueert hij gigantisch. Het is niet meer de big daddy
@baasbas: Marketingtechnisch is het eerder een goede stap. Mensen die eerst een 7-serie kochten, omdat ze het neusje van de BMW-zalm willen hebben, gaan nu voor de duurdere 9-serie.
@berlinetta: Dat is aannemelijk ja, maar mijn vraag blijft: wie koopt er dan nog een 7? Niemand toch? Uiteindelijk geldt dat je als fabrikant een bepaald aantal weg moet zetten om er nog wat aan over te houden.

Dan vind ik de oplossing van @celicatwincam: logischer: een 7 GC… Introductie van een GC schijt niet op huidige 7 kopers en het biedt toch de mogelijkheid om iets anders ernaast te bieden.
@baasbas: Om dezelfde reden dat mensen nog een 3 of een 5 kopen.
@berlinetta: Deels ben ik dat met je eens, maar ten opzichte van een 7 of 9 juist totaal niet. Wel eens achterin een 3 serie gezeten? Van 3 naar 5 doet veel qua ruimte binnen. En dan bedoel ik natuurlijk waar het telt: achterin. Maar beenruimte toevoegen bij een 760LI… tsja. Wat wil je doen op de achterstoelen, badmintonnen? Vanaf een bepaalde ruimte biedt ‘meer ruimte’ niet meer waarde… of meerwaarde zo je wilt. Daarom moeten er dus andere redenen zijn om 9 de holy grail te maken i.p.v. de 7. Dus je kan op de 9 meer luxe krijgen dan op de 7. Dus een 7 wordt minder door luxe-inflatie… Dus wat moet je nog met een 7? Is een 7 dan een ‘budget-9’? Dat gaat ook niet helpen met de verkoopcijfers. Maar de 7 schrappen is ook raar. Een 7 GC introduceren zou dus handig zijn. Dan blijft de 7 bestaansrecht houden denk ik, al is het maar in naam.
@baasbas: Ja daar heb je ook wel weer gelijk in. Nog meer ruimte achterin is inderdaad niet nodig. Nog meer luxe hebben ze Rolls voor. We zullen het wel zien. Er zal sowieso wel een markt voor zijn ergens in die zandbak of het verre oosten.
@berlinetta: Draakje borduren op de hoofdsteunen als ‘actiemodelletje’ :-)
Zal ongetwijfeld voor rijke chinezen en russen zijn. Maar maken zeg ik. Dat Lusso concept is erg fraai. 960iXdrive :)
@paulaner: xDrive!?! Jij RWD verrader ;)

Tevens…960:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Volvo_960_rear_20080331.jpg
@jaapiyo: shame on me. Maar in zo’n slagship lijkt me dat het meest praktisch ism veel koppel. Waarden zijn toch allang over boord gegooid.

Haha kudos voor die Volvo.
En nu nog even wachten op de X9
Gewoon maken met de V12 onder de motorkap! Mooie vormen
dus ipv Gran Lusso Coupe wordt het de Lusso Gran Coupe? @baasbas: dat vraag ik me ook af, hadden ze niet beter gewoon de 7-serie wat kunnen upscalen? Evt een 7 serie GC met extra luxe, maarja die rijke chinezen zijn overal voor te porren als het maar duur is…
Volgens mij waren ze hier laatst ook mee aan het testen op de ‘Ring! Er kwam in ieder geval een keer een zeer grote gecamoufleerde BMW voorbij.
Mooie auto. Achterkant lijkt alleen best wel op een Lincoln MKZ.
Komt er ook nog een 918i, ik wil er namelijk ook 1tje.
@jerry: Bij Porsche hebben ze ‘m al staan voor je!
Heb me vroeger is verbaasd over de enorme hoeveel McD. restaurants in een heel klein stadje in de States. Dr zaten er 2 tegenover elkaar op hetzelfde kruispunt. En binnen een straal van 500m nog 2. Ik heb 1 van die lui gevraagd waarom er zoveel vlakbij elkaar zitten, dat heeft toch geen enkel nut dacht ik. Bleek dat McD. het niet uitmaakt dat er 1 of 2 minder lopen. Zolang zij er zitten zit de concurrent er niet. En daar gaat het om.
In zekere zin krijg ik steeds meer dat gevoel bij BMW. Het maakt ons niet uit of het verkoopt. Zolang we maar vertegenwoordigd zijn. Verder vind ik @baasbas: z’n punt sterk. Je verlaagd zo de 7 serie. Het vlaggenschip van BMW sinds jaar en dag. Als ze er echt een full sedan van maken gooien ze mijns inziens hun eigen glazen in. De GC optie lijkt me dan een betere optie.
Persoonlijk vond ik het BMW CS Concept van enkele jaren terug toch net wat mooier.
Dit is de laatste stuiptrekking van Pininfarina denk ik zo
Wat een enorm vergezocht model. Laat BMW eindelijk een keer een supercar maken (nee niet de i8 maar een echte) in plaats van het uitbreiden van hun bestaande modellen.
Waarom geen 8 serie?
9 Coupe ,9 GrannCoupe , 9X, 9 GrannXCoupe..
Denk dat er helemaal geen 9 serie komt. Denk eerder dat we krijgen te zien wat de design richting van BMW zal zijn de komende jaren. Zoals de Z9 de Bangle tijdperk inluidde, en de CS concept de v. Hooydonk tijdperk, denk ik dat dit concept de Habib tijdperk zal inluiden. Dat zou ook wel ongeveer kunnen kloppen, want de Z9 werd ongeveer twee jaar eerder getoond voordat de Bangle 7 serie uitkwam, de CS concept werd ongeveer twee jaar voor de huidige 7 serie getoond, en nu deze “9 serie” die ongeveer 2 jaar voor de volgende generatie 7 serie zit.
Beetje een BMW CL idee volgens mij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).