Met het heerlijke weer van de afgelopen dagen onstaan bij menigeen de nodige lentekriebels. Terrasjes pakken, hier en daar een voorzichtige datepoging; je kent het wel. Sommige cabriobezitters krijgen bij dit weer ook van dit soort speciale gevoelens. De auto her en der even afstoffen, kap open en rijden maar.
Met de zomer in het vooruitzicht – een zomer die naar het schijnt door alle CO2-uitstoot een gemiddelde temperatuur zal bezitten van 37,4 graden (echt waar!) – is het interessant om te weten hoe goed de twee belangrijkste nieuwkomers in cabrioland zijn: de BMW 1-serie Cabrio en de Audi A3 Cabriolet, waarmee Wouter al kortstondig kennis heeft gemaakt in Zuid Frankrijk. De prijzen van de basisuitvoeringen zijn vrijwel gelijk, maar wil je zo’n smeuïge zechscilinder in je 1-serie hebben, dan loopt het prijsverschil tamelijk snel op in het nadeel van de 1-serie. Komt bij dat zo’n 200 pk TFSI-motor ook helemaal niet verkeerd is.
BMW versus Audi: which is best? Het Engelse Autocar zocht het voor jullie uit en wijst uiteindelijk een duidelijke winnaar aan…
yannick zegt
stond in de nieuwe P-Magazine ook dit duel..
ik vind dat al die boekjes eigenlijk al maanden hiervoor moesten komen met cabrio battle’s… onder het moto! kies en bestel tijdig voor de zomer ofzo!
de audi is lang niet zo mooi als de BMW vind ik persoonlijk.
al heb je wel een medium audi voor de prijs van een super standaard niets extra bmw :-)
Jorden zegt
Eigenlijk best slim hoe BMW z’n 1 serie cabrio een klasse hoger doet voorkomen door de cabrio op coupé basis te bouwen…
De A3 nodigt mij minder uit me spaarcentjes op kapot te slaan…
Veel teveel hatchback idee voor een hoop geld
Ik weet ook wel dat de 1 serie gaan haar beter is maar, het lijkt meer!
AMG Powerrr zegt
Geef mij de einser. Heb de A3 Cabrio in het echt gezien het is een mooie auto maar de 1 is nog mooier (natuurlijk achterwielaandrijving)
lincoln zegt
wat heeft het dan voor een zin om er de verkoop prijzen bij te melden ..
voor die 3% die er daadwerkelijk 1 KOOPT ??
Onehp zegt
3%?? 0,03%!!
Julian zegt
bmw?
Sjefke zegt
Oowh dus prijsverschil is niet belangrijk meer in tests waar ook mensen die geintresseerd zijn in 1 van beide te kopen naar kijken? Natuurlijk is dat ook 1 van de punten waarop beoordeeld moet worden anders kon je net zo goed een Ferrari … spider mee laten doen die het zeker van ze wint…
Ik zou toch gaan voor de A3 cabrio gezien je meer waar voor je geld krijgt en je niet bang hoeft te zijn net als met een gewone A3 dat je er 20 tegenkomt in 20 minuten rijden. Ik vind hem persoonlijk ook mooier dan de BMW :)
Racer X zegt
Ik ga voor de BMW, de Audi is op meerdere fronten totaal niet mijn smaak.
Emmanuel zegt
Die 2.0 TFSI is inderdaad – hoe vreemd het oog mag lijken – een veel betere motor dan die 3.0 van BMW. Als je dat niet zou geloven, testrijd eens een BMW 325i en Golf GTI, en sta versteld van het verschil.
En ook met die DSG bak heeft Audi – in dat segment alleszins – een serieuze troef in handen.
Jeroen zegt
Het enige probleem is dat die audi er niet uitziet met die rare vierkante kont, Net alsof ie 3 keer hard tegen een muur is gereden. En zeker met de 135i is de BMW geniaal maar ja dan weer 70.000 pleuro afrekenen doet je snel switchen naar een 3 serie cabrio.
snoezeloes zegt
ik heb zowel een bmw als een audi gereden. en ik zweer bij bmw. de AUdi doet misschien in aanschaf mider AU in de portomonee, over een aantal jaren doet de AUdi dat wel , en de bmw die gaat maar door en door, zonder allerlei onderhoudskosten. en nu 18 jaar verder gaat de bmw nog steeds door en door. zonder een centje pijn, en nog steeds gebruikt hij geen drup olie. ik zal de lijst met onderdelen die zijn vervangen aan de audi( die we maar 5 maanden hebben gehad) maar niet noemen. Misschien had ik pech met de AUdi die ik kocht, maar ik heb het wel gezien met AUdi. voor mij niet weer.
mgs013 zegt
@ snoezeloes : bmw = Blijft Maar Werken lol
Josje zegt
@ Snoezeloes
dat probleem heb ik al vaker gehoord wat jij aangeeft.
mijn oom heeft een eigen bedrijf, en heeft een tijdje een dikke A6 gereden. na 4 jaar begonnen de problemen. snel verkocht, rijdt nu in een 6-serie (al ruim 4 jaar) nog nooit problemen gehad.
Marlboro zegt
Wie wint er nou eigenlijk? :P ik zit op kantoor en kan neit kijken.. en qua uiterlijk vind ik de BMW er wel beter uitzien.. heeft temminste een kont..
een cabrio zonder kont is niks waard. bijv: Golf3/4 cabrio is ook geen feest opzich maar de EOS ziet er al weer wat beter uit. en qua prijzen vind ik het wel redelijk. want de bmw ziet er daadwerkelijk ook veel beter uit.
peter zegt
@ Snoezeloes
hier zelfde verhaal
Birger zegt
Doe mij maar een landwind. Waar voor je geld en niet kapot te krijgen/
Pordon zegt
@ Snoezeloes. Bij ons precies hetzelfde, alleen dan met Mercedes en Audi.
Altijd Mercedes gereden en nu 2 jaar geleden een Audi A6 gekocht, met als voornaamste reden de Quattro voor in Oostenrijk. Maar na 2 jaar behoorlijk wat problemen gehad en in het totaal plaatje tipt een Audi gewoon nog net niet aan Mercedes en BMW. dus binnenkort weer terug naar Mercedes (C 320 CDI estate)
JP zegt
zou zeker voor de BMW gaan Audi ben ik niet echt over de spreken en het motorgeluid van de BMW en de achterwiel aandrijving gewoon precies wat je moet hebben. :P
Mercedes zegt
Geen muziek heerlijk,
Dat moet ze hier ook eens doen.
Waarom om je dan echt alle geluiden hoort.:lol:
peter zegt
wie heeft er nu gewonnen ?
AMG Powerrr zegt
@ Peter,
de Audi heeft gewonnen
lincoln zegt
@peter .. dat weet je pas over een jaar of 4 .. dan zijn de verkoop/winst cijfers bekent ..
peter zegt
@lincoln :-) ik bedoelde filmpje
lincoln zegt
@peter .. ooohh die dikkert .. ach man .. die heeft geen van twee gekocht ..
dus dat is gewoon 1 van de vele pompeuse blaat-apen in de auto journalistiek ..
als hij de winnaar direct had afgerekent .. dan had audi gewonnen ..
tdj zegt
@pordon, volgens mij hebben jullie gewoon pech gehad. In de betrouwbaarheidsstatistieken doet Audi het niet aanzienlijk slechter of beter dan Merc. en BMW. Zo ken ik bv. ook nog wel wat verhalen over de 5-er en versnellingsbakken.
wilco zegt
1 is mooier, lijnen zijn beter in balans, achterkant audi doet denken aan punto cabrio.
En bovendien, 4 pitter vs 6 pitter, en voorwiel vs achterwiel.
RGL zegt
Net 125i gekocht, na test beide voertuigen, inruiler 130 i
Niks tegen Audi, maar BMW toch straker en directer te sturen. Onderin veel meer power door 3.0 motor. TFSI Meer voor stadsgebruik, maar zeker geen slechte auto, maar nog net iets minder in afwerking, kracht en uitstraling.
binkie zegt
Ik heb ook de BMW gekocht, veel mooier model, rijdt fijn en is beter afgewerkt dan de Audi. En de BMW is.. goedkoper dan de Audi met het optiepakket dat ik er op heb. Scheelt 3K en dan heb je ook nog een betere auto. Allebei fijne wagens uiteraard, maar de BMW wint :)
Robinjo zegt
zonder twijfel de BMW! _0_
jan zegt
Ik rijd zowel met bmw als audi, op het gebied van motorgeluid is bmw absoluut om jaloers op te zijn. Prestaties zijn met DSG-bak van audi zeker niet te onderschatten. Qua sterkte van carrosserie is audi ongetwijfelt ongenaakbaar. Afwerking binnenin van bmw is mooier maar kost ook iets meer. Voor mij is de veiligste wagen de audi. Bmw geeft nog altijd dat tikkeltje meer uitstraling. Verbruik en kostprijs banden is bij BMW hoger maar wordt grotendeels bepaalt door die brave voet.
MorrisG zegt
Ik heb beide wagens zelf getest. Tja de TFSI motor mag je dan mogelijk technisch de betere (modernere) noemen, BMW heeft bij mij de voorkeur mbt styling, motorgeluid en wegligging, maar ieder zijn smaak.
Dat BMW de duurdere zou zijn is flauwekul. Vergelijk de optielijsten eens en dan zie je dat voor gelijke opties Audi meer geld vraagt.
Ook nog zoiets: de kap bij de Audi. Standaard handmatig vergrendelen, volledig automatisch: mogen we even vangen! Verder is kap van de A3 wel veel sneller en goed bedacht hoe deze in opgeklapte stand zichzelf afdekt. Echter let op dat de scharnieren open en bloot blijven en dus erg gevoelig voor stof en vuil op lange termijn. Bij Mini zijn we daar ook achter gekomen: veel smeren van scharnieren om irritant gepiep te verhelpen. Audi levert prijzige losse afdekkapjes hiervoor (niet in de opties/accessoire lijst) – niet praktisch. BMW heeft het netjes opgeborgen en maken die 13 seconden echt wat uit als je toch door kunt rijden ?
De Audi is op de achterbank zeer prettig breder op schouderhoogte, maar de zittingen voor en achter zitten minder diep en minder steun. Voorin zijn de sportstoelen van de BMW superieur over die van de Audi – mede door meer/beter instellingsmogelijkheden (ook hier weer meer waar voor je geld).
Je raadt het al: de BMW 1 besteld dus.