• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Feest bij Audi: 35 jaar Audi 80

Auteur: robbie, gepost 19 november 2007 om 19:59 – 34 Reacties

Audi 80 - 1972

Aangezien het vandaag toch al een beetje een pro–Audi dag is op autoblog kan er nog wel een klein schepje bovenop. Het was je misschien ontgaan, maar dit jaar is het 35 jaar geleden dat Audi de 80 introduceerde. En die was zijn tijd natuurlijk ver vooruit, met onder andere een diagonaal gescheiden remsysteem en als klap op de vuurpijl werd de Audi 80 ook nog eens Auto van het Jaar (1973). En een grappig detail is dat in oa Amerika de 80 op de markt kwam als Audi Fox, tegenwoordig hoort die naam bij een heel ander VAG product.

De naam 80 sneuvelde in 1994 ten kostte van de A4, maar dat hoef ik de echte fan natuurlijk niet te vertellen (via autoblog.it).

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Video: drift fail met een Audi
    Video: drift fail met een Audi
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, Audi, Video

Vorig bericht: « Deze BMW wil iedereen hebben
Volgend bericht: 50 Cent en auto’s: I got an F40! Me too! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Shrike zegt

    19 november 2007 om 20:05

    Die A4 uit 1994 doet toch niet zo verouderd aan vind ik.

    Login om te reageren
  2. Robbut zegt

    19 november 2007 om 20:05

    Toch mooi werk van ze.. telkens weer goeie dingen ontwikkelen.
    wij hebben ook bijna alle modellen gehad:)

    Login om te reageren
  3. Rick dos zegt

    19 november 2007 om 20:16

    Het laatste model Audi 80. Wat een beauty was dat toen ik het voor het eerst zag. De eerste Audi A4 was ook mooi daarna was de pret met Audi voor mij eigenlijk voorbij.

    Dit is ook weer zo makkelijk. Het zogenaamd vieren van de Audi 80 om de nieuwe A4 alleen maar te promoten. Hoe kun je nou 35 jaar vieren als je de type aanduiding niet meer voert?

    Login om te reageren
  4. LC zegt

    19 november 2007 om 20:17

    Heerlijk zo’n stukje auto geschiedenis in de avond.

    Login om te reageren
  5. zwaantje zegt

    19 november 2007 om 20:18

    Elke generatie worden ze ook gewoon echt mooier!

    Login om te reageren
  6. LC zegt

    19 november 2007 om 20:20

    @Rick dos; daar heb je een punt maar elke vorm van publiciteit is goed mee genomen.

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    19 november 2007 om 20:24

    @LC

    Nee, natuurlijk. Ik vind het alleen weer zo makkelijk.

    Login om te reageren
  8. LC zegt

    19 november 2007 om 20:27

    @Rick dos; Dat is het ook ;)

    Login om te reageren
  9. RenesisHP zegt

    19 november 2007 om 20:28

    Ik heb ooit in een kettingbotsing gezeten met de 80, was compleet afgeschreven, maar wij hadden niks.

    Login om te reageren
  10. vla zegt

    19 november 2007 om 20:35

    wat vinden jullie nù van mijn gespotte S4 ;)
    http://www.autojunk.nl/pix/view/134250

    Login om te reageren
  11. CSL zegt

    19 november 2007 om 20:36

    Inovatie? AUdi?

    Login om te reageren
  12. dekster zegt

    19 november 2007 om 20:44

    “De naam 80 sneuvelde in 1994 ten kostte van de A4, maar dat hoef ik de echtE fan natuurlijk niet te vertellen.”

    @vla
    Is dat niet gwn een audi 100 met audi motorsport logo (€1.50 in de supra bazar ;) )

    Login om te reageren
  13. Guan zegt

    19 november 2007 om 20:45

    Grappig: ‘2007. The new Audi A4’. En toen had hij even niets meer te vertellen (t.o.v. het voorgaande model) :D

    Login om te reageren
  14. sacha zegt

    19 november 2007 om 20:49

    @Rick dos: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

    Login om te reageren
  15. vla zegt

    19 november 2007 om 20:51

    @ Dekster
    kweeniet, het ziet er nog tamelijk professioneel uit, kijk naar die uitlaat, een auto verraadt zich altijd aan de uitlaat (dat is waarom Citroën zijn uitlaten wegstopt :P ) (no hard feelings, Citrofiel ;) )

    Login om te reageren
  16. vla zegt

    19 november 2007 om 20:52

    @ Dekster
    btw kheb van dicht gekeken en er stond echt S4 op, deze link bevestigt zijn bestaan ook nog eens
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Audi_S4

    Login om te reageren
  17. Rossi zegt

    19 november 2007 om 20:56

    Alleen de audi 80 uit 1986 vind ik niet om aan tezien…. Me opa had die….

    Login om te reageren
  18. dekster zegt

    19 november 2007 om 20:57

    @de vlaeminck
    Je ziet onmiddelijk of het wel of niet nep is aan het interieur. (dat heb je toch gedaan hoop ik? :) )

    Login om te reageren
  19. vla zegt

    19 november 2007 om 21:03

    @ Dekster
    :oops: :oops: :oops: :oops: mag ik mezelf nog autokenner noemen jongens?

    Login om te reageren
  20. HeyHuub zegt

    19 november 2007 om 21:30

    @de vlaeminck

    Dat is gewoon een Audi 100 met een S4 plaatje erop geplakt. Te zien aan de velgen, grill, bumpers, de 100 batch achterop en de uitlaat.

    Login om te reageren
  21. Rick dos zegt

    19 november 2007 om 21:32

    @Sacha

    Ze mogen wel eens werken voor hun geld!

    Login om te reageren
  22. Rob USA zegt

    20 november 2007 om 05:50

    De 1e generatie audi 80 “modern design” hahaha. Dat is pas echt een hok!
    Ik begrijp dan ook wel dat onze oosterburen niet zo gek zijn op retro modellen
    als je dit soort auto’s hebt geproduceerd. Net als de 190 en de 1e generatie 3 serie trouwens. No germany keep on dreaming of really good designed cars!

    Login om te reageren
  23. Rob USA zegt

    20 november 2007 om 06:18

    Ok, de beetle maar dan houd het wel op.

    Login om te reageren
  24. Japie zegt

    20 november 2007 om 08:14

    Mooie filmpje/overzicht,…was altijd grote fan van de Audi 80,….maar dat verdween plotsklaps bij het verschijnen van de A4,…..Damn wat is dat toch een mooie wagen,…vooral vanaf de 2000 uitvoering.

    Login om te reageren
  25. Fiat Coupe 20v turbo zegt

    20 november 2007 om 11:30

    Mooi filmpje (zoals altijd van Audi) De mooiste auto die ik voorbij zag komen is toch wel de UrQuattro, prachtig in al zijn lelijkheid. Ooit komt er een dag dat zo’n wagen voor m’n deur staat.

    Login om te reageren
  26. Kees zegt

    20 november 2007 om 13:00

    @Rick Dos

    Jou gelijk weer iets af te zeiken reactie op VAG vind ik pas makkelijk. Get a life…

    Login om te reageren
  27. Rick dos zegt

    20 november 2007 om 13:04

    @Kees

    LOL! :) Is je panty al gescheurd? Of moet ik even doorgaan?

    Login om te reageren
  28. de sjonnies zegt

    20 november 2007 om 13:30

    voordeel van een oude *** te zijn, het is nl een broodje aap verhaal, de Audi 80 was een Passat met een kont en bedoeld als niche in de markt.
    De echte trekker moest de Passat worden met zijn hatchback (echter zonder 5e deur a la Renault R16) en de Passat Variant .
    De Audi 80 was bedoeld om de conservatieven die geen hatchback wilden een alternatief te bieden en heeft altijd veel slechter verkocht als zijn broer de Passat. Voor het gescheiden remsysteem, daar was ene Volvo al mee uitgerust,
    De 2e generatie was ook een Passat kloon, pas bij de derde generatie kon je van een echte Audi spreken en kon Audi qua marketing en design zijn eigen gang gaan ! http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Vw_passat_b1_v_sst.jpg

    Login om te reageren
  29. YK zegt

    20 november 2007 om 14:26

    @Rick dos,

    Ga maar lekker door joh, je kan het toch al zo goed. ;)

    Login om te reageren
  30. Nick zegt

    20 november 2007 om 19:58

    @CSL:
    Jazeker, vooral vroeger.

    DKW was de eerste productieauto met voorwielaandrijving, ver voor de Citroën Traction-Avant of de Cord 8-nogwat waarvan de meeste denken dat ze pioniers waren.
    Ze waren ook de eerste met een bruikbare middenmotor layout.
    De eerste met droogcarter smering (dry-sump lubrication) in een productiewagen.
    De eerste die de DCT transmissie hadden ontwikkelt maar vervolgens door Kégresse naar Citroën werd “ontvreemd” (om het maar zo te noemen)
    Later kwamen ze samen met Porsche terug met de PDK in de ’70- en ’80-er jaren.
    Ook waren ze de eerste met een permanente vierwielaandrijving op een productieauto. Jensen, Spyker en Porsche vallen hier dus buiten.
    De eerste met een goedkope manier om aluminium chassissen met laser-voorverhitting te kunnen MIG-lassen en daardoor te massaproduceren.
    Een apart chassis (frame) voor een lichtgewicht vervangbare grille.
    Stratified directe injectie voor in een ottomotor
    Multikanaals spruitstuk voor betere vulling over hele toerenbereikMaar ja, zo kun je door blijven gaan.

    Audi, of toentertijd Auto-Union zat barstens vol innovatie en toch conservatisme.
    Bedrijven als DKW, Horch, Wanderer waren zeer conservatief maar NSU en Audi erg innovatief.

    Zonder Audi zou Volkswagen waarschijnlijk maar een paar jaar geleden gestopt zijn met luchtgekoelde RR boxer-aangedreven auto’s.

    Login om te reageren
  31. Chief_S5 zegt

    20 november 2007 om 21:25

    Gefeliciteerd Audi.. ;) Nu op naar de 40 jaar! Blijft een heerlijk merk. Er straat trouwens zo’n oude generatie Audi 80 bij mij in de buurt, echt een grappig autotje.
    @ Nick: Ik ben het helemaal met je eens. :)

    Login om te reageren
  32. Jan Willem zegt

    20 november 2007 om 22:18

    Ik ga Morgen naar de nederlands introductie van de A4 in Ede.

    :D:D

    Login om te reageren
  33. banaan zegt

    20 november 2007 om 23:46

    @Nick: de eerste vierwielaangedreven productiewagen die geen terreinwagen was, was de Subaru Leone wagon van 1972.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_Leone
    http://en.wikipedia.org/wiki/Four_wheel_drive#History

    Altijd raar waarom mensen denken dat Audi er eerder mee was.

    En die eerste voorwielaangedreven DKW dateert van 1931, dus net voor de fusie met het toenmalige Audi. (Dat vormde dan Auto Union waaruit later, na overname door VW, het huidige Audi voortvloeide.) Wat we nu kennen als Audi heeft dus de voorwielaandrijving niet uitgevonden.

    De directe benzine-injectie zoals we ze nu kennen (de vooroorlogse experimenten en mechanische DI van de 1995 Mercedes 300SL buiten beschouwing gelaten) werd in 1996 geïntroduceerd door Mitsubishi.
    VW/Audi kwam pas in 2000 met dit principe, onder de naam GDI.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection
    Ik heb ooit ergens gelezen dat VW/Audi hiervoor technologie van Mitsubishi gekocht zou hebben, maar ik vind de bron niet terug. Hoe dan ook, VW/Audi was er niet de eerste mee.

    Wat bedoel je met een multikanaals spruitstuk?

    Login om te reageren
  34. Nick zegt

    29 maart 2008 om 12:56

    @Banaan: Dat was geen permanente vierwielaandrijving zover ik weet.

    En wat betreft DKW, dit vormde samen met Wanderer, Audi én Horch tot Auto-Union.
    Het bedrijf wat we tegenwoordig kennen is nog steeds Audi-NSU Auto-Union AG, enkel is de naam veranderd naar Audi AG, wat volgens velen niet naar Audiwerke AG refereert maar naar Auto-Union Deutschland Ingolstadt AG.
    Sterker nog, het submerk Audi is op non-actief gesteld, samen met Horch, DKW én Wanderer. Het merk wat overblijft is eigenlijk dus NSU in het oude kantoor van Audiwerke in Ingolstadt.

    De directe injectie die door Mercedes-Benz werd gebruikt was niet stratified, waar de brandstof in laagjes om de bougie heen word geinjecteerd maar gewoon een injector die de hele cilinder vult.

    Een multikanaals spruitstuk of wel VLIM (variable length inlet manifold) is een airbox-spruitstuk combinatie die door middel van het Helmholtz resonantie principe via verschillende luchtstromingen de lucht door motor in leidt.
    Dus de aspiratie is daardoor niet alleen afhankelijk aan het drukverschil maar door wervelingen. Dit verbeterd de ademvrijheid.
    Ik meen dat ze dit in 1901 hadden uitgevonden, samen met de eerste lichtmetalen krukas.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North