• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hebben we over paar jaar geen old school handrem meer?

Auteur: hayte, gepost 28 september 2020 om 18:46 – 22 Reacties

De drift-handrem in de Ford Focus RS

Het trekken of duwen van een knop blijft terrein winnen van de traditionele hendel. Betekent dit dat we er over enkele jaren geen old school handrem meer hebben?

Het beeld kennen we allemaal wel. De hoofdrolspeler rijdt in een dik getunede Toyota Supra A80(-achtige auto) op een bochtige bergweg, trekt aan de handrem en weet zo de achterwielen uit te laten breken. Met de juiste controle over de rechtervoet en de twee handen, kan de bestuurder deze Supra zo heerlijk een bocht in laten driften. Het publiek gaat helemaal los, onze held krijgt wat boze blikken van de concurrentie en dames in amper verhullende kleding vliegen de bestuurder later om de oren.

In het hoofd van veel (voornamelijk mannelijke) autoliefhebbers, is dit het beeld dat tevoorschijn komt als ze aan de handrem denken. Dat ze de hendel in de praktijk eigenlijk vooral gebruiken voor hellingen en parkeren, doet er even niet toe. Het romantische beeld is wat telt.

Maar zoals we weten, staat die handrem de laatste jaren onder druk. Steeds meer auto’s worden immers met een elektrische handrem geleverd. Met een enkele duw of trek aan een knop blokkeert je auto automatisch de achterremmen. Een stuk makkelijker en luxer dan een handrem, uiteraard. Maar je kan daarmee niet het achterwerk uit laten breken en zo het romantische beeld van de eerste alinea uitoefenen.

Kennelijk zijn de meeste autoverkopers niet zo geïnteresseerd in dat romantische beeld. Volgens het Britse CarGurus is tegenwoordig slechts 24 procent van alle auto’s uitgerust met zo’n old school handrem. Een jaar geleden was dat nog 30 procent. De BMW 1 Serie, 3 Serie, Peugeot 208 en Nissan Juke hebben in het afgelopen jaar die traditionele handrem laten vallen, volgens het onderzoek.

Slechts één mainstream autofabrikant heeft nog een old school handrem op alle auto’s in het gamma, namelijk Dacia. Voor de rest hebben alle autofabrikanten minimaal één auto die een elektrische handrem heeft. Of een handrem die je met de voet bedient. Dacia geeft ook meteen aan wat voor soort auto’s nog wel met de handrem worden geleverd: goedkope bakken. Oh, en sportievere auto’s. De BMW M2 en Mazda MX-5 hebben bijvoorbeeld nog wel de traditionele handrem.

Overigens keek CarGurus voor dit onderzoek alleen naar autofabrikanten die auto’s bouwen voor de massamarkt. Een merk als Ferrari is hier bijvoorbeeld niet in meegenomen. Maar het is wel duidelijk dat dit geen goed nieuws is voor de toekomst van de traditionele handrem. Niet iedereen zal de hendel gaan missen, maar het is wel weer een (iconisch?) onderdeel van het interieur dat is vervangen door een knopje.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, 208, 3-serie, BMW, Dacia, interieur, juke, Nissan, onderzoek, Peugeot

Vorig bericht: « Video – Bizar, BMW M4 maakt klapper van de week
Volgend bericht: Video: Volkswagen Golf 8 GTI TCR laat zich zien! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

    28 september 2020 om 18:52

    Wat is überhaupt het voordeel van een elektrische handrem? Lijkt me duurder om te fabriceren en is gevoeliger voor storingen. Lees toch regelmatig verhalen van de ANWB over (vooral Franse auto’s) waarvan de elektrische handrem defect is en de auto dus niet meer van z’n plek wil.

    Login om te reageren
    • transaxleman zegt

      28 september 2020 om 19:04

      Je hoeft geen plek meer te maken voor handremkabels. Je hoeft geen gaten in je bodemplaat te voorzien voor die kabels (beter voor geluid in de auto). Je hoeft geen handrem meer te stellen in je productieproces.
      Kwestie van draadje aansluiten op de remklauw en klaar. Kabelboom zit er toch al voor de wielsensoren en remblokindicators. Inleren gaat automatisch.

      Daar komt bij, als je een modulair platform ontwikkelt dan hoef je 0 rekening te houden met een handremkabel ontwerp voor alle varianten.
      En in het interieur hoef je geen grote mechanische hevel te plaatsen, een knopje past overal en dus in elk design.

      En de auto heeft opeens zelf controle over de handrem. Dus een heuvelstart is extreem simpel, dat regelt de auto zelf.
      En in Nederland is dat niet zo spannend gezien het hier zo plat is, maar in de rest van de wereld is dit een hele fijne functie.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        28 september 2020 om 19:59

        Er moet wel ergens een elektromotor geplaatst worden, die de kabels aantrekt.

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          28 september 2020 om 20:25

          De kabels zijn gewoon de (zeer dikke) in de remklauwen ingebouwde motoren aansturen.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            29 september 2020 om 17:40

            Daar heb ik niks van begrepen, sorry…

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 september 2020 om 19:36

      @F36GC: er is een praktisch voordeel, de elektrische handrem kan voorkomen dat de auto rolt als je de start stop automaat gebruikt.
      En ergens voelt zo’n hefboom inmiddels ook wel een beetje primitief.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      28 september 2020 om 20:21

      Ook bij de Audi A6 2004, voor Audi de eerste exemplaar, brak de, anderzijds zeer degelijk bevestigde, kabel bij zijn steun af.
      Soms moet je er van zeer dichtbij ( voor mij sinds 1974 ) de toch logische constructie zo de mist te zien ingaan.

      Login om te reageren
    • trolle zegt

      28 september 2020 om 21:06

      @F36GC: hoeveel Duitse wagens die ik al gehad heb op mijn werk die plots niet meer vooruit willen is fenomenaal. Tevens ook alleen nog maar Duitse merken gehad met dat probleem

      Login om te reageren
  2. Homer55 zegt

    28 september 2020 om 18:53

    Mis het niet.. Wellicht ook doordat je het bij Mercedes met je voet bedient. Met automaat nooit gebruikt eigenlijk
    Met mn Micra was het wel fun.

    Login om te reageren
  3. wimof zegt

    28 september 2020 om 20:26

    Ook de zo logische motorzwengel moest het ooit afleggen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 september 2020 om 20:43

      @wimof: ik verkies nog geregeld de zwengel boven de startmotor. Dan is het nog leuk om een motor te starten.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      28 september 2020 om 23:38

      Mja, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die een klap tegen zijn schenen kreeg van een handrem.

      Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    28 september 2020 om 21:58

    Mijn schoonouders rijden een auto met elektrische handrem maar dat geeft alleen maar problemen en ellende

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      28 september 2020 om 22:24

      Schoonouders, inderdaad een onprettig concept.

      Login om te reageren
  5. evdw zegt

    28 september 2020 om 22:13

    De electronische handrem van mijn Model 3 werkt ook zelfs zonder knop. Volledig automatisch gaat de auto op de rem zodra je tot stilstand komt. Werkt erg comfortabel en voorlopig ook zonder storingen.

    Login om te reageren
    • Arie Jan zegt

      28 september 2020 om 22:38

      @evdw: Misschien had een handrem het interieur wat spannender gemaakt dan alleen een iPad met een stuurwiel.

      Login om te reageren
      • evdw zegt

        28 september 2020 om 23:01

        Tsja ik zou niet weten waarom een interieur spannend zou moeten zijn en al helemaal niet dat dit met een handrem knop of hendel zou moeten lukken.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          29 september 2020 om 08:02

          @evdw: knoppen en hendels geven iemand een gevoel van controle.

          Login om te reageren
        • Yzord zegt

          29 september 2020 om 12:11

          @evdw: Nou misschien omdat je 100% van de tijd tegen een treurig inteieur aankijkt? Ik snap wel dat er een autopilot op zit. Je valt al in slaap van alleen het interieur al ?

          Login om te reageren
  6. mustang750supersnake zegt

    28 september 2020 om 23:21

    geef mij maar de oude hendel…..heb je ook lekker zelf nog de controle….zelfde als startknop…

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    29 september 2020 om 10:17

    Tja, het enige wat je nodig hebt is een chiptuner welke de beveiliging van de elektrische handrem wil omzeilen. Dan kan je op een besneeuwde parkeerplaats nog steeds schitterende drifts maken. Overigens is een puur mechanische rem best prettig wanneer je elektrische storingen hebt…….

    Login om te reageren
  8. tge2 zegt

    29 september 2020 om 10:20

    Ik koop toch amper nieuwe auto’s meer. Saaie zooi.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North