
De prijzen waren al niet mals, maar gaan nog verder omhoog.
Boetes, benzine maar ook nieuwe auto’s worden in 2026 duurder. Bij de kostprijzen van auto’s in Nederland heeft dat tenminste twee redenen: de aanpassingen aan de BPM en de Euro 7-regelgeving. In dit artikel gaan we er uitgebreid op in en leggen we uit waar de prijsstijging in zit.
BPM: strengere regels, hogere tarieven
De Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen (BPM) is de belasting die wordt geheven als je een nieuwe auto koopt of importeert. De hoogte van de heffing is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de betreffende auto. Hoe hoger uitstoot, hoe hoger de BPM. Dit wordt berekent via een systeem van schijfgrenzen met bijbehorende tarieven per gram CO2-uitstoot.
De komende jaren worden de regels strenger en gaan de tarieven omhoog. Dat gebeurt niet omdat auto’s meer gaan uitstoten worden, maar juist omdat ze schoner worden. Zonder aanpassing zou de BPM-opbrengst automatisch dalen. Om die opbrengst op peil te houden, verlaagt de overheid de grenzen en verhoogt zij de tarieven.
- 2026: schijfgrenzen dalen met 1,55% en tarieven stijgen met 1,57%
- 2027: schijfgrenzen dalen met 1,46% en tarieven stijgen met 1,48%
- 2028: schijfgrenzen dalen met 1,38% en tarieven stijgen met 1,40%
Elektrische auto’s hebben geen CO₂-uitstoot en vallen daarom buiten de schijventabel. In plaats daarvan betalen je bij aanschaf van dit type vierwielers een vast BPM-bedrag van 667 euro. Het maakt daarbij niet uit hoe groot, zwaar of krachtig de EV is.
Euro 7
De tweede prijsopdrijver is de Euro 7-norm, de opvolger van Euro 6. Waar Euro 6 vooral kijkt naar uitstoot uit de uitlaat (zoals stikstofoxiden en fijnstof), gaat Euro 7 een stuk verder. Onder de nieuwe norm vallen onder meer ook verdampingsemissies (zoals benzinedampen bij tanken of via kleine lekkages) en slijtage-emissie van banden en remmen.
Kortom: met Euro 7 wordt het volledige milieuprofiel van een voertuig onder de loep genomen. Auto’s moeten gedurende de hele levensduur (tot 200.000 kilometer of 10 jaar) aan de norm blijven voldoen. Euro 7 gaat in op 29 november 2026 en geldt voor nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens.
De strengere regels zorgen indirect voor hogere vraagprijzen. Fabrikanten moeten extra filters en sensoren toepassen, brandstofsystemen beter afdichten, slijtage van remmen en banden reduceren en dezelfde uitstoot over de hele levensduur garanderen. Die technische maatregelen kosten geld. En zoals gebruikelijk worden die kosten doorberekend aan de klant.
Foto: Solarbeam Yellow AMG GTs gespot door @PatrickC





Rijden toch allemaal leaseauto’s tegenwoordig? Onderdeel arbeidsvoorwaarden, tenminste bij het gros. Kosten worden door werkgevers als dan keurig doorberekend in dienstverlening en producten.
Ben jij een achterlijke D66 idioot die denkt dat dit eindeloos kan? Er worden steeds minder leaseauto’s aangeboden door bedrijven en in plaats daarvan een mobiliteitsbudget wat er voor zorgt dat het wagenpark nog sneller veroudert.
Weinig van te zien op een gemiddeld parkeerterrein bij kantoorlocaties, 90% lease?
Lease auto afschaffen en paar deelauto’s voor personeel die gebruik maken overdag van een auto de oplossing. De rest 2e handje kopen, fiets, trein of bus.
Vrolijk kerstfeest! 🤗
D66? Ik denk eerder VVD, het zijn alleen de beter betaalde die een gratis auto krijgen van de baas
Ik koop mijn auto’s. Rij er 10 jaar mee, zuinige hybrids, Lexus en Suzuki.
Over het algemeen zijn de beter betaalden nu (semi-)ambtenaren of mensen die indirect betaald worden door de overheid (bijvoorbeeld bij bedrijven die lekkere deals doen met de overheid). Ook wel de pratende klasse genoemd.
De ‘echte’ economie wordt steeds kleiner, veel van onze traditionele trotse multinationals als Shell en Unilever zijn reeds vertrokken, steeds meer MKB volgt. Dus ja; de ‘beter’ betaalden van nu stemmen grotendeels D66, daar zijn ze het meest bij gebaat. Een extreem dikke trog belastinggeld waaruit ze kunnen snoepen.
Graag een voorbeeld. Wat kost een BMW M2 nu en na invoer euro7?
Prijs zal eind 2026 bekend zijn denk ik.
Kunnen ze nu nog niet zeggen aangezien ze nu nog niet aan de norm voldoen. En dus ook niet de nieuwe uitstoot bekend is
Dingen die duurder worden in Nederland terwijl het voor velen al niet meer te betalen is, noem maar eens een beter duo…
Verbaas me hoeveel automobilisten en autogebruikers uitgezogen worden alsof ze in een bak bloedzuigers zijn gevallen en het accepteren als een kikker in een kookpan. Misschien is het dat wel. Honderden kleine verhoginkjes zodat de autorijder niet weet dat het water al 120 graden is geworden.
Straks weer lekker in een diesel rijden in engeland voor een strafbelasting van 87 pond per JAAR. Hier kost dat 1920 euro per jaar voor dezelfde auto. Hetzelfde europa, hetzelfde milleu.
Mooie beeldspraak.
Ik pak mijn Zundapp KS-50 2 takt wel weer uit de schuur ;) 😊.
Maar dan is toch de vraag!
Eten we er een boterham minder van ? Klachen en klachen.
Maar zo slecht hebben wij het in NL toch niet.
Weet niet wat klachen is. Nmaar dat is vermoed ik best ernstig…. Zover is het nog niet bij het gros. Men klaagt nog vooral.
Gewoon neer auto’s van +10 jaar oud op de weg. Prima toch? Zit genoeg mooi spul tussen.
Nou, het taalniveau gaat hier wel schrikbarend achteruit, als je nog niet eens klagen kunt spellen.
De vraag is niet zo zeer of het heel slecht is, maar wel welke trend het heeft (al twintig jaar neerwaards sinds alle woke gekte) en hoeveel beter het kan.
Bewust zo geschreven!! Klachen is idd niet goed. Moet oorspronkelijk zijn met een G. Ben het geklaag een beetje zat. Kijk om je heen! Zijn mensen die het veel en veel minder hebben. Dan wij. En als je bewust iets verkeerd speld. Komt er reactie op!!
Spelt
Ben wel benieuwd hoe dit bij de banden vretende EV’s gaat uitpakken.