• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Video: Hoe bouw je ’s werelds langste tunnel?

Auteur: carbert, gepost 25 maart 2011 om 20:13 – 15 Reacties

Bouwen aan

Wij, chauvinistische Nederlanders, zijn apetrots op onze waterwerken. Voor petrolheads is de afsluitdijk de kers op de slagroom wat betreft bouwprojecten. In China hebben ze de langste brug ter wereld, en de Zwitsers zijn meer de mannen van de tunnels. Al 12 jaar wordt er gewerkt aan de langste ter wereld.

20 Jaar graven en bouwen in Alpenland moet straks resulteren in een Gotthard tunnel voor snel treinverkeer tussen Italië en Zwitserland. Ergens diep in de rotsen wordt door 2.500 man gewerkt aan een 57 km lange tunnel. Deze ingenieurs en bouwvakkers komen iedere dag 25 meter verder, en inmiddels is de hoofdtunnel uitgegraven.

Mocht je zoiets hebben van ‘Er is toch allang een Gotthard (trein)tunnel?!’, dan heb je helemaal gelijk. Die is er namelijk al sinds 1882. Deze is echter langer, hoger, breder en sneller.

In onderstaande video zie je hoe Volvo trucks van het type FMX 6×4 ieder keer braaf een loodzware bak puin via hellingen van 22% afvoeren. Echt mannenwerk, volgens Wouter. Mooi project, maar over de Gotthardpas ‘knallen‘ is wellicht leuker dan een tunnel per trein pakken. Wil je zien hoe je een tunnel van 8 miljard graaft? Bekijk dan de video op Autojunk!

Volvo FMX 6x4

Ook interessant!

  • Video: daarom haal je nooit in in een tunnel
  • Video: Opletten is een kunst
  • Video: vrachtwagen past net (niet)
  • Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance
    Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

record, tunnel, Verkeer, Video, Volvo

Vorig bericht: « Interieurboer Vilner leeft zich uit op de M-klasse
Volgend bericht: Knight Rider Part Two? Man rijdt zichzelf aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. MAB zegt

    25 maart 2011 om 20:16

    Dat is lang zeg.. damn:P

    Login om te reageren
  2. Jokkebrok zegt

    25 maart 2011 om 20:18

    Ow… ze zijn pas 21 jaar bezig…

    Login om te reageren
    • supasweet zegt

      25 maart 2011 om 21:11

      @Jokkebrok: eind jaren 90 tot 2017, dan denk ik niet dat ze al 21 jaar bezig zijn, maar eerder max 15-16 jaar, als we 1995 of 1996 nemen

      Login om te reageren
      • carbert zegt

        25 maart 2011 om 21:49

        @supasweet: Al 12 jaar wordt er gewerkt aan de langste ter wereld.

        Sinds 1999 dus ;)

        Login om te reageren
        • Jokkebrok zegt

          26 maart 2011 om 02:01

          @carbert: @35 Started as early as the END of the 19 9tees
          Grapje mijn fout, maar 12 zit natuurlijk ook erg dicht bij 21

          Login om te reageren
  3. Priusje zegt

    25 maart 2011 om 20:30

    Je zou maar met een supercar in die tunnel rijden… Episch!

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      25 maart 2011 om 21:36

      @Priusje: ga jij maar lekker met een bugatti op rails rijden

      Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        25 maart 2011 om 22:17

        @NLBUURMAN:

        lijkt me best epic, andere wielen er onder en gas geven op rails. :D

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 maart 2011 om 22:11

      @Priusje: Ja leuk, doe jij dat, ga ik bovenlangs!

      Login om te reageren
  4. raphael zegt

    25 maart 2011 om 22:25

    Pwah voor tunnels moet je dus duidelijk bij de Zwitsers zijn. Wat een fantastisch stukje graafwerk!

    Login om te reageren
  5. antoon zegt

    26 maart 2011 om 08:52

    Leuke reclame. Als ik het zo bekijk zijn het modellen met de 13 liter 400PK motoren. Dat lijkt heel wat, maar het is zowat het instap vermogen voor het 13 liter segment.

    Als er echt zwaar werk word gedaan op moeilijk te bereiken plekken worden de truck vaak speciaal geprepareerd. Als je een Volvo cabine wilt betekend dit dat je naar Terberg moet. voor bijvoorbeeld een leuke 10X10 bij 700 pk.

    Login om te reageren
  6. janklaassen zegt

    26 maart 2011 om 09:36

    Mooie omgeving daar, kom er vaak in de zomer langs!

    Login om te reageren
  7. janklaassen zegt

    26 maart 2011 om 09:36

    Die Zwitsersen weten er wel wat van ee, damn

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    26 maart 2011 om 10:37

    Hier hebben we een tunnel van 25 kilometer ,lekker om even je top uit te proberen .
    Wel even je nummerplaat er af schroeven.
    Staat namelijk een |æ5&§ camera precies in het midden.

    Login om te reageren
  9. Dimglor zegt

    26 maart 2011 om 16:15

    Had verwacht van wat meer over die tunnel te zien.. Is eigenlijk gewoon een reclamefilmpje voor Volvo….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North