• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Infographic: Even je F1-kennis opvijzelen

Auteur: ricardo, gepost 15 november 2012 om 15:41 – 39 Reacties

Infographic: Even je F1-kennis opveilen

De bedragen die Formule 1-teams aan ontwikkeling besteden zijn gigantisch. Logisch dat technische race-innovatie soms met een sneltreinvaart gaat, al moet het soms in de kleinste details worden gezocht, en is er ook nog zoiets als restricties van de FIA. Voor iedereen die wil weten wat de staat van een huidige F1-wagen is; dit overzicht helpt je.

Op het infoplaatje, gemaakt door de noeste petrolheads van Jalopnik, zien we een aaneenschakeling van feiten. Weergegeven naast een F1-auto van lijntjes. Eigenlijk een mini-samenvatting van het FIA-reglementenboek, maar dan duidelijk. Dus rechtermuisknop en ‘opslaan als’ aanrossen. Komt je vast nog eens van pas als je bijvoorbeeld wilt weten wat de maximale autobreedte, het aantal versnellingen, het verschil tussen de banden, of het invoeringsjaar van KERS is.

Alles in het groot bekijken doe je HIER.

Klik voor groot

Ook interessant!

  • Video: Hamilton pakt Verstappen
  • Video: Leclerc doet Verstappen na
  • Video: ook de herstart is foutloos
  • Video: bizarre herstart, Hamilton achteraan!

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, infographic, Techniek

Vorig bericht: « Video: Bentley Flying Spur met SLS BS in zijn kielzog
Volgend bericht: Het past! 28 meisjes in een MINI [record] »

Lees Interacties

Reacties

  1. rsvbf1 zegt

    15 november 2012 om 15:47

    Leuk gedaan

    Login om te reageren
  2. jordy14 zegt

    15 november 2012 om 15:51

    Cool, ik wist niet dat ze zo snel van 0-100 gingen.

    Login om te reageren
  3. tr81passat zegt

    15 november 2012 om 15:51

    Ik mis het gedeelte:
    Met een Veyron mag je de weg op, met een F1 niet.

    Voor degenen die het niet begrijpen: vergelijking van een F1 met de Veyron is totaal onnodig..

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      15 november 2012 om 16:09

      @tr81passat: De nieuwe SuperVeyron zal ongeveer even snel zijn. 0-100 in 1,8 sec, 0-300 wordt onder de 12 sec verwacht. Het is totaal onnodig en nutteloos, maar het is wel leuk om een normale auto voor de weg te zien die een F1-wagen kan bijhouden (op een recht stuk natuurlijk…).

      Login om te reageren
      • CBR600rr zegt

        15 november 2012 om 17:08

        @xilver: Dat is die Veyron die tot nu toe alleen bestaat op geruchtenwebsites als deze, niet?

        Login om te reageren
        • xilver zegt

          15 november 2012 om 20:03

          @CBR600rr: Molsheim heeft dit zelf verspreid, ze hopen tegen de volgende Frankfurt Autoshow deze te onthullen. Nuja, met Bugatti weet je nooit, de Supersports werd quasi niet aangekondigd en van de ene dag op de andere was dat ding bestelbaar.

          Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      15 november 2012 om 16:13

      @tr81passat: de vergelijking bugatti-F1 wordt alleen maar gemaakt door de autojournalisten,fans en een enkeling van het vag bedrijf zelf. Formule 1 engineers weten maar al te goed dat de veyron een oudewetse zeepkist is vergeleken met een F1 wagen.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        15 november 2012 om 16:19

        @lambo4all:

        Wat een dom statement.
        De buggatti is verre van een domme zeepkist in vergelijking met een F1. Hij is ontworpen met andere vereisten. Zoals duurzaamheid en gebruiksgemak. Het is daarom dat je hem niet met een F1 mag vergelijken.

        Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        15 november 2012 om 16:19

        @lambo4all: En door haters.. Zo te zien.

        Login om te reageren
      • xilver zegt

        15 november 2012 om 16:20

        @lambo4all: Dat is het mooie van F1, het kan gewoon niet beter of modernern worden dan dat.

        Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          15 november 2012 om 17:03

          @xilver: Tuurlijk wel, zolang je maar genoeg geld hebt en niet wordt gepest door restricties. Daarnaast: alles wat je nu ziet rijden is al verouderd, d’r zijn alweer betere dingen in de maak.

          Login om te reageren
          • xilver zegt

            15 november 2012 om 20:04

            @Vanquish: Zeker, en volgend jaar wordt het enkel beter gezien dat de topmerken hebben aangekondigd hun budgets nog te verhogen (Ferrari zat in 2011 rond de €450 mil).

            Login om te reageren
      • mashell zegt

        15 november 2012 om 16:31

        @lambo4all: is een F1 niet meer dik gemotoriseeerde een zeepkist met de singleseater badkuip waarin de courreur zit, de houten plank die als bodemschraper moet dienen. Het is de charme van de F1 dat de wagens relatief simpel zijn (geen ruimte voor een passagier, geen verwarming, geen automaat, geen 4WD, geen navigatie, geen vestelbare stoelen, geen fatsoenlijk profiel op de banden etc). Maar gewoon een aerodynamische zeepkist met een dikke motor en wat vleugels.

        Login om te reageren
        • CBR600rr zegt

          15 november 2012 om 17:10

          @mashell: Jij hebt jezelf zojuist met stip genomineerd in de klasse “totaal geen verstand van F1 auto’s”

          Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          17 november 2012 om 15:51

          @mashell: een dik gemotoriseerde zeepkist? oja natuurlijk want een 2.4 liter v8 is gigaaaaantisch! daarbij is de 8 liter quad turbo v16 van de Veyron een grasmaaiertje. de gemiddelde F1 wagen heeft zo veel computers en is zo complex dat is niet normaal meer. een koude F1 motor aanzetten kan niet eens zo precies zijn de onderdelen op elkaar afgestemd, pas op racetemperatuur loopt alles soepel. het zijn de meest complexe wagens op de wereld en jij durft dat een zeepkist te noemen?

          Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      15 november 2012 om 16:23

      @tr81passat: Oneens, het geeft je wat perspectief over hoe snel dat daadwerkelijk niet is.

      Wat ik wel vind is dat een 0-62 tijd een beetje het halve werk is. Een 0-200-0 (km/u) tijd was spectaculairder geweest denk ik.

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        17 november 2012 om 15:53

        @imdoctorbob: in quali trim (dus zonder de 200 liter brandstof) is de 0-200 sprint ongeveer 4,5 seconde.

        Login om te reageren
    • iiprototype zegt

      15 november 2012 om 16:33

      @tr81passat: Hoezo? Is gewoon een vergelijking tussen een f1-bolide en de snelste productiewagen. Gewoon om aan te geven hoe snel zo’n ding juist is.

      Login om te reageren
      • tr81passat zegt

        16 november 2012 om 09:50

        @iiprototype: Snelheid kan beter worden aangegeven dmv een rondje Nürburgring. Vergelijking van een productie auto met een speciaal voor racen ontwikkeld wagen is nutteloos. We gaan ook geen dragrace wagen vergelijken met een F1? of wel?

        Login om te reageren
  4. flippert zegt

    15 november 2012 om 16:05

    Nooit geweten dat de F1 toets op mijn toetsenbord zó veelzijdig is…

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      15 november 2012 om 16:07

      @flippert: Vandaar ook deze infographic….

      Login om te reageren
  5. kaasboerin zegt

    15 november 2012 om 16:20

    Pfff, zitten ze de Veyron weer te promoten??

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      15 november 2012 om 16:21

      @kaasboerin: Ja joh, je weet toch nooit dat hier miljardairs zijn die een Veyron willen kopen.

      Login om te reageren
  6. baasbas zegt

    15 november 2012 om 16:26

    Jaja, een infographic waar een F1 globaal wordt vergeleken met zo ongeveer de snelste straatauto: een Veyron SS. Daarnaast wordt hij nog vergeleken met een spaceshuttle en een Chevrolet small block crate engine…

    Toch weten een paar jankballen het zo te draaien dat een Veyron afgezeken moet worden. Wat is er jongens, zitten jullie nierstenen scheef?? Of kan ik dit toeschrijven aan een psychische afwijking?

    Login om te reageren
    • spotterfozz zegt

      15 november 2012 om 17:49

      @baasbas: comment voor in de top tien van de week wat mij betreft!

      Login om te reageren
  7. Rik3 zegt

    15 november 2012 om 16:26

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. cksotos zegt

    15 november 2012 om 16:30

    Wauw flamethrowers !!! Nice thinking :)

    Login om te reageren
  9. dordtstar zegt

    15 november 2012 om 16:36

    Feitjes als dit zijn heerlijk om te lezen onder de baas zijn tijd!

    Login om te reageren
  10. stanny zegt

    15 november 2012 om 16:44

    Het zou nog indrukwekkender zijn zonder de restricties !

    Login om te reageren
  11. benvan zegt

    15 november 2012 om 17:57

    Prachtige technologie! Weet iemand hoe lang zo’n F1-bolide toekomt met 40 gallons (dik 150 liter als ik me niet vergis). Volgens mij zou dit wel eens relatief lang zijn.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      17 november 2012 om 15:54

      @benvan: tijdens een race is het verbruik ongeveer 1 op anderhalf. er moet +- 300km geraced worden.

      Login om te reageren
  12. marvinr zegt

    15 november 2012 om 18:00

    Login om te reageren
  13. 911GT2 zegt

    15 november 2012 om 18:09

    Is het niet zo dat in de f1 de rand rond de cockpit wel verwijderd wordt??

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      15 november 2012 om 23:01

      @911GT2: dat klopt, doen ze bij het in en uitstappen, maar in geval van nood kunnen ze gewoon uitstappen zonder dat te verwijdere .

      Login om te reageren
  14. Mee zegt

    15 november 2012 om 18:50

    Ik vraag me af waar ze die 1.7 sec halen voor 0-100. Ben er tamelijk zeker van dat dit ergens in de 2 seconden zit, puur door het gebrek aan tractie bij lage snelheden. 0-200 of zelfs 0-300 is – zoals imdoctorbob ook zegt – veel indrukwekkender vergeleken met bv een Veyron.

    Login om te reageren
    • Panther zegt

      15 november 2012 om 19:53

      @Mee: Ik heb ook mijn twijfels. Ik denk dat dit nog de acceleratietijd van een paar jaar geleden is ( toen nog met krachtigere V10, tractiecontrole en lichtere auto’s doordat bijtanken tijdens race nog toegestaan was). Ik weet wel dat Fernando Alonso vorig jaar de snelste racestart had gemaakt van het seizoen ( monza) en dat was toen 2.5s 0- 100 km/u maar wel met een volle tank en kerssysteem niet toegelaten onder 100 km/u

      Login om te reageren
      • jeffreym3 zegt

        17 november 2012 om 10:48

        @Panther: Volgens mij zijn ze nu nog een stuk lichter dan een paar jaar geleden..

        Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      17 november 2012 om 15:57

      @Mee: vergeet niet dat deze wagens maar 600 kilo wegen en een heel laag zwaartepunt hebben. voeg hierbij een setje zachte pirelli slicks aan toe en het zou best kunnen.
      vergeet niet dat een veyron is meer dan 3x zo zwaar is, maar zeker niet 3x zo veel rubber heeft om z’n kracht kwijt te kunnen.

      Login om te reageren
  15. kickass zegt

    15 november 2012 om 21:33

    Lol. “You know, like picking up a mushroom in Mario Kart.”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North