
De bedragen die Formule 1-teams aan ontwikkeling besteden zijn gigantisch. Logisch dat technische race-innovatie soms met een sneltreinvaart gaat, al moet het soms in de kleinste details worden gezocht, en is er ook nog zoiets als restricties van de FIA. Voor iedereen die wil weten wat de staat van een huidige F1-wagen is; dit overzicht helpt je.
Op het infoplaatje, gemaakt door de noeste petrolheads van Jalopnik, zien we een aaneenschakeling van feiten. Weergegeven naast een F1-auto van lijntjes. Eigenlijk een mini-samenvatting van het FIA-reglementenboek, maar dan duidelijk. Dus rechtermuisknop en ‘opslaan als’ aanrossen. Komt je vast nog eens van pas als je bijvoorbeeld wilt weten wat de maximale autobreedte, het aantal versnellingen, het verschil tussen de banden, of het invoeringsjaar van KERS is.
Alles in het groot bekijken doe je HIER.
Leuk gedaan
Cool, ik wist niet dat ze zo snel van 0-100 gingen.
Ik mis het gedeelte:
Met een Veyron mag je de weg op, met een F1 niet.
Voor degenen die het niet begrijpen: vergelijking van een F1 met de Veyron is totaal onnodig..
@tr81passat: De nieuwe SuperVeyron zal ongeveer even snel zijn. 0-100 in 1,8 sec, 0-300 wordt onder de 12 sec verwacht. Het is totaal onnodig en nutteloos, maar het is wel leuk om een normale auto voor de weg te zien die een F1-wagen kan bijhouden (op een recht stuk natuurlijk…).
@xilver: Dat is die Veyron die tot nu toe alleen bestaat op geruchtenwebsites als deze, niet?
@CBR600rr: Molsheim heeft dit zelf verspreid, ze hopen tegen de volgende Frankfurt Autoshow deze te onthullen. Nuja, met Bugatti weet je nooit, de Supersports werd quasi niet aangekondigd en van de ene dag op de andere was dat ding bestelbaar.
@tr81passat: de vergelijking bugatti-F1 wordt alleen maar gemaakt door de autojournalisten,fans en een enkeling van het vag bedrijf zelf. Formule 1 engineers weten maar al te goed dat de veyron een oudewetse zeepkist is vergeleken met een F1 wagen.
@lambo4all:
Wat een dom statement.
De buggatti is verre van een domme zeepkist in vergelijking met een F1. Hij is ontworpen met andere vereisten. Zoals duurzaamheid en gebruiksgemak. Het is daarom dat je hem niet met een F1 mag vergelijken.
@lambo4all: En door haters.. Zo te zien.
@lambo4all: Dat is het mooie van F1, het kan gewoon niet beter of modernern worden dan dat.
@xilver: Tuurlijk wel, zolang je maar genoeg geld hebt en niet wordt gepest door restricties. Daarnaast: alles wat je nu ziet rijden is al verouderd, d’r zijn alweer betere dingen in de maak.
@Vanquish: Zeker, en volgend jaar wordt het enkel beter gezien dat de topmerken hebben aangekondigd hun budgets nog te verhogen (Ferrari zat in 2011 rond de €450 mil).
@lambo4all: is een F1 niet meer dik gemotoriseeerde een zeepkist met de singleseater badkuip waarin de courreur zit, de houten plank die als bodemschraper moet dienen. Het is de charme van de F1 dat de wagens relatief simpel zijn (geen ruimte voor een passagier, geen verwarming, geen automaat, geen 4WD, geen navigatie, geen vestelbare stoelen, geen fatsoenlijk profiel op de banden etc). Maar gewoon een aerodynamische zeepkist met een dikke motor en wat vleugels.
@mashell: Jij hebt jezelf zojuist met stip genomineerd in de klasse “totaal geen verstand van F1 auto’s”
@mashell: een dik gemotoriseerde zeepkist? oja natuurlijk want een 2.4 liter v8 is gigaaaaantisch! daarbij is de 8 liter quad turbo v16 van de Veyron een grasmaaiertje. de gemiddelde F1 wagen heeft zo veel computers en is zo complex dat is niet normaal meer. een koude F1 motor aanzetten kan niet eens zo precies zijn de onderdelen op elkaar afgestemd, pas op racetemperatuur loopt alles soepel. het zijn de meest complexe wagens op de wereld en jij durft dat een zeepkist te noemen?
@tr81passat: Oneens, het geeft je wat perspectief over hoe snel dat daadwerkelijk niet is.
Wat ik wel vind is dat een 0-62 tijd een beetje het halve werk is. Een 0-200-0 (km/u) tijd was spectaculairder geweest denk ik.
@imdoctorbob: in quali trim (dus zonder de 200 liter brandstof) is de 0-200 sprint ongeveer 4,5 seconde.
@tr81passat: Hoezo? Is gewoon een vergelijking tussen een f1-bolide en de snelste productiewagen. Gewoon om aan te geven hoe snel zo’n ding juist is.
@iiprototype: Snelheid kan beter worden aangegeven dmv een rondje Nürburgring. Vergelijking van een productie auto met een speciaal voor racen ontwikkeld wagen is nutteloos. We gaan ook geen dragrace wagen vergelijken met een F1? of wel?
Nooit geweten dat de F1 toets op mijn toetsenbord zó veelzijdig is…
@flippert: Vandaar ook deze infographic….
Pfff, zitten ze de Veyron weer te promoten??
@kaasboerin: Ja joh, je weet toch nooit dat hier miljardairs zijn die een Veyron willen kopen.
Jaja, een infographic waar een F1 globaal wordt vergeleken met zo ongeveer de snelste straatauto: een Veyron SS. Daarnaast wordt hij nog vergeleken met een spaceshuttle en een Chevrolet small block crate engine…
Toch weten een paar jankballen het zo te draaien dat een Veyron afgezeken moet worden. Wat is er jongens, zitten jullie nierstenen scheef?? Of kan ik dit toeschrijven aan een psychische afwijking?
@baasbas: comment voor in de top tien van de week wat mij betreft!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wauw flamethrowers !!! Nice thinking :)
Feitjes als dit zijn heerlijk om te lezen onder de baas zijn tijd!
Het zou nog indrukwekkender zijn zonder de restricties !
Prachtige technologie! Weet iemand hoe lang zo’n F1-bolide toekomt met 40 gallons (dik 150 liter als ik me niet vergis). Volgens mij zou dit wel eens relatief lang zijn.
@benvan: tijdens een race is het verbruik ongeveer 1 op anderhalf. er moet +- 300km geraced worden.
Is het niet zo dat in de f1 de rand rond de cockpit wel verwijderd wordt??
@911GT2: dat klopt, doen ze bij het in en uitstappen, maar in geval van nood kunnen ze gewoon uitstappen zonder dat te verwijdere .
Ik vraag me af waar ze die 1.7 sec halen voor 0-100. Ben er tamelijk zeker van dat dit ergens in de 2 seconden zit, puur door het gebrek aan tractie bij lage snelheden. 0-200 of zelfs 0-300 is – zoals imdoctorbob ook zegt – veel indrukwekkender vergeleken met bv een Veyron.
@Mee: Ik heb ook mijn twijfels. Ik denk dat dit nog de acceleratietijd van een paar jaar geleden is ( toen nog met krachtigere V10, tractiecontrole en lichtere auto’s doordat bijtanken tijdens race nog toegestaan was). Ik weet wel dat Fernando Alonso vorig jaar de snelste racestart had gemaakt van het seizoen ( monza) en dat was toen 2.5s 0- 100 km/u maar wel met een volle tank en kerssysteem niet toegelaten onder 100 km/u
@Panther: Volgens mij zijn ze nu nog een stuk lichter dan een paar jaar geleden..
@Mee: vergeet niet dat deze wagens maar 600 kilo wegen en een heel laag zwaartepunt hebben. voeg hierbij een setje zachte pirelli slicks aan toe en het zou best kunnen.
vergeet niet dat een veyron is meer dan 3x zo zwaar is, maar zeker niet 3x zo veel rubber heeft om z’n kracht kwijt te kunnen.
Lol. “You know, like picking up a mushroom in Mario Kart.”