• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes C 250 CDI BlueEFFICIENCY: 500 Nm koppel

Auteur: autoblogger, gepost 10 september 2008 om 10:40 – 38 Reacties

Mercedes C 250 CDI BlueEFFICIENCYIn april konden we de C250 CDI al aankondigen. Deze leaseslet heeft precies evenveel peekaas als BMW’s 123d: 204. Het koppel van 500 Nm is echter fors hoger (en dus interessanter) dan de Duitse concurrent. Resultaat is dat de 2,2 liter viercilinder in 7 seconden naar de 100 km/u kan sprinten, de top is 250 km/u.

Ho ho! Dat alles natuurlijk wel in combinatie met een opmerkelijk laag gemiddeld verbruik (5,2 l/100 km) en een CO2-uitstoot van 138 g/km. w00t! Daar gaat het immers over in de huidige automarkt. Als extraatje heeft de auto daarom een schakelindicator op het dashboard. Deze geeft aan in welke versnelling de bestuurder onder de huidige omstandigheden het best zou kunnen rijden om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren…

De komst van de C 250 CDI BlueEFFICIENCY markeert een compleet nieuwe generatie dieselmotoren die Mercedes-Benz eind dit jaar zal introduceren. Reden genoeg om hiermee ook nog even de pioniersrol te benadrukken, het was namelijk reeds in 1936 dat de dieselmotor zijn premiere beleefde in een Mercedes-Benz-personenauto; de legendarisch geworden 260 D. Sindsdien heeft Mercedes de techniek van de motor met zelfontbrander consequent verder ontwikkeld en verbeterd. Tot de hoogtepunten behoren de eerste turbodieselmotor in de Mercedes-Benz 300 SD (1977), het debuut van de vierkleppentechniek (1995), de eerste diesel-personenauto?s met partikelfilter in Californie (1985), de directe “common-rail”-inspuiting (1997), het onderhoudsvrije diesel-partikelfilter (2003), alsmede de introductie van de BlueTEC-technologie voor de schoonste diesel ter wereld (2006).

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

c-klasse, Diesel, Mercedes

Vorig bericht: « Parkeerwachten boos op Amsterdamse scanauto
Volgend bericht: Kleemann CLK 63K AMG Black Series »

Lees Interacties

Reacties

  1. Laurens zegt

    10 september 2008 om 10:51

    1 op 20 zal je niet halen als je die volle 500 Nm aanspreekt ;) Maar ergt vet! Hoeveel Nm tovert BMW tevoorschijn?

    Login om te reageren
  2. Edman zegt

    10 september 2008 om 11:02

    Now we’re talkin’!

    Login om te reageren
  3. 59sec zegt

    10 september 2008 om 11:03

    @Laurens schrijft,
    “1 op 20 zal je niet halen als je die volle 500 Nm aanspreekt ”

    Who cares..
    Nog ff tunen, het wordt helemaal een feest!

    Login om te reageren
  4. Ton zegt

    10 september 2008 om 11:07

    De ‘satansvloeistof’ (volgens verschillenden) neemt autoblog over! :D

    Login om te reageren
  5. BR de Wilde zegt

    10 september 2008 om 11:09

    @ laurens

    BMW 123d heeft 400nm dus mercedes heeft 100nm meer. best knap. maar de 1 zal ongetwijfelt beter rijden.

    Login om te reageren
  6. V8 Vantage zegt

    10 september 2008 om 11:12

    Dacht dat Fiat de common rail had uitgvonden…

    Login om te reageren
  7. M-lover zegt

    10 september 2008 om 11:12

    @laurens:
    de 123d heeft 204pk@4400tr/min , 400Nm@2000tr/min koppel en 138 g/km aan CO2 uitstoot.

    kvind die 2.2 eigenlijk laf van mercedes… waren ze ook met een 2literblokje aan de slag gegaan zoals BMW zouden we waarschijnlijk nog een pittiger monstertje krijgen in de toekomst… (gezonde concurrentie is goed voor de klant!)

    @59sec:
    idd, chippie erop en dan even een dikke benzine eruit trekken :p lol

    Login om te reageren
  8. PAN zegt

    10 september 2008 om 11:13

    commonrail technologie is hellaas niet van Benz maar toch van de italianen: FIAT. Benz wou het al te graag hebben.

    Login om te reageren
  9. Mr. Marteen zegt

    10 september 2008 om 11:36

    @ Pan, precies !! tevens de reden waarom internet zo gevaarlijk is, de meeste nemen alles voor waar aan.

    Login om te reageren
  10. johnnyt-jet zegt

    10 september 2008 om 11:39

    maar goed dat autoblog geen abonnements geld rekent , een opzegging dan van mijn kant.

    Login om te reageren
  11. senna zegt

    10 september 2008 om 11:40

    Fiat is inderdaad de bedenker van commanrail en heeft het daarna aan Bosch overgedragen om te ontwikkelen.Mercedes is pas later in het verhaal gerold.
    Maar 500 nm uit een 2.2 liter waar gaat het naar toe en hoe lang zal de koppel strijd duren tot de versnellings bak het begeeft

    Login om te reageren
  12. BR de Wilde zegt

    10 september 2008 om 11:42

    @ M-Lover

    je hebt helemaal gelijk. de mercedes heeft 0,2 liter meer inhoud en dus geen 100 pk per liter zoals de 123d heeft. dat bewijst wel weer dat BMW toch de beste motorenbouwer is en blijft.

    Login om te reageren
  13. Incognito zegt

    10 september 2008 om 11:45

    @ BR de Wilde

    Ja inderdaad, BMW is daarom de beste?

    Zucht, soms ontbreekt het AB bezoekers aan gezond verstand en enige ability to reason.

    Login om te reageren
  14. johnnyt-jet zegt

    10 september 2008 om 11:46

    dus wie de meeste pk”s tovert heeft de beste motor. Het zal iets genuanceerder liggen .

    Login om te reageren
  15. Onehp zegt

    10 september 2008 om 12:10

    De fabrikant die de meeste PK’s tovert uit een motor in massaproduktie (duurzaam, betrouwbaar, betaalbaar, geciviliseerd, emissienormen, etc.) heeft idd een goede kans op de titel “beste motor”!

    Login om te reageren
  16. IlCuoreSportivo zegt

    10 september 2008 om 12:24

    als dat zo door gaat wordt ik nog mercedes fan.
    Wie had dat vijf jaar geleden gedacht???
    Mercedes de” beulen”fabrikant.

    Login om te reageren
  17. IlCuoreSportivo zegt

    10 september 2008 om 12:26

    V8 vantage,
    alfa zelfs, de 1vijf6 was de eerste wagen met common rail.

    Login om te reageren
  18. IlCuoreSportivo zegt

    10 september 2008 om 12:29

    Als ik een duitser moet kiezen ist een mercedes of galf gti.
    Zeker geen bmw, wie wil daar nu zijn imago mee om zeep helpen

    Login om te reageren
  19. Grote Smurf zegt

    10 september 2008 om 12:56

    ik dacht dan weer dat BlueTec een joint-venture was tussen VAG en Mercedes-Chrysler.
    @BR De Wilde: Merc zal mun motoren bewust minder scherp maken. Dat heeft dan weer te maken met de gemiddelde levensduur van een motor en de cilinderkoppakking. Als je spreekt over een motor met +500.000 km denkt iedereen aan een Merc. Als je spreekt over een nieuwe cilinderkoppakking aan -100.000km denkt iedeereen aan een BMW – raar hé?

    Login om te reageren
    • Ronnie zegt

      4 oktober 2010 om 13:18

      @Grote Smurf: Jij begrijpt het niet echt he. Google eens op motorproblemen bij de 250cdi en daarna op die van BMW 123d. De motor van BMW is veel solidener dan dat van BMW. Gek he, dat de VS meer dan 100’000 dieselblokken van BMW bestelt en niet van Mercedes. Gek he dat BMW altijd weer die Engine of the year awards wint. Gek he dat die 1 serie veel beter in de pannenstatistieken voor de dag komt dan die A en B series. Wordt wakker, mercedes loopt kilometers achter.

      Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    10 september 2008 om 13:05

    Tuurlijk degene met de meeste pk’s per liter heeft de beste motor. En degene met de grootste l*l neukt het beste… Wat een holbewoners niveau!
    Er spelen nog wel een paar andere factoren een rol, zoals duurzaamheid, verbruik, koppelkromme, geluid, gewicht en tegenwoordig ook uitstoot. Niet te vergeten: degene met de meeste vriendjes in de jury van een engine of the day, week, month, quarter, year,century. Die maakt pas echt superieure motoren. “Nigga please…”

    Login om te reageren
  21. Yellomello zegt

    10 september 2008 om 13:30

    @ W0o0dy schrijft,
    10 September 2008 om 13:05

    precies………..

    Login om te reageren
  22. dekster zegt

    10 september 2008 om 14:14

    Speed isn’t everything.

    Login om te reageren
  23. Incognito zegt

    10 september 2008 om 14:54

    Wo0o0dy, die heb ik. :)

    Login om te reageren
  24. YK zegt

    10 september 2008 om 15:01

    @W0o0dy,
    Correctie: “… degene met de grootste OUWE l*l neukt het… ”

    Het is hier wel een Mercedes-topic, hé. ;)

    Login om te reageren
  25. CSL zegt

    10 september 2008 om 15:18

    Ooh zeer nette prestatie weer. uiteraard uit Duitsland ;)
    Maar kan inderdaad niet tippen aan de 23d blok.
    Weet iemand hoeveel die auto met deze blok gaat kosten?

    Login om te reageren
  26. Texter zegt

    10 september 2008 om 16:12

    Sterk genoeg om in de S en G te gooien en flink te scoren. De G250CDI…ik zie het al voor me.

    Login om te reageren
  27. Ary zegt

    10 september 2008 om 16:55

    een top van 250 uit een 2.2! en in 7 seconden naar de 100 en 500nm koppel! dat zijn echt geweldige getallen voor een dieselende 2.2 motor

    Login om te reageren
  28. johnnyt-jet zegt

    10 september 2008 om 17:28

    toch begrijp ik de verbazing over het vermogen niet bepaalt : dit is nog wel het simpelst te realiseren voor een fabrikant . Vaak meer marketing dan iets anders .

    Login om te reageren
  29. SimonMc zegt

    10 september 2008 om 17:42

    Ah t’is wel leuk, maar van mijn part mogen die diesels opzouten.

    Laat die Diesotto maar komen !

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/24/mercedes-benz-introduceert-revolutionaire-motor

    Login om te reageren
  30. Sorcerer zegt

    10 september 2008 om 20:46

    100 Nm meer, maar vanaf en tot welk toerental en hoe zijn de bakverhoudingen? Voordat je me dat vertelt betekent het niks…

    Trouwens, ook indrukwekkend: Audi A4 2.0TFSi 211pk benzine: 1 op 15,2 (6.6L/100km) en 350 Nm koppel van 1500-4300 rpm. 0-100 in 6.9 sec. Benzinemotoren zijn ook lekker vooruit aan het gaan!

    Login om te reageren
  31. sus zegt

    10 september 2008 om 21:00

    Ten eerste…Het is gewoon een knap stukje techniek.
    En het gaat hier dan wel over Mercedes maar het is zoals gewoonlijk weer in een vergelijking met bmw ontsproten.
    Ik ben pas sinds kort overtuigd van een dieselmotor door met een nieuwe bmw 320d coupé te rijden. Ongetwijfeld zal ik binnenkort nog met een mercedes c220 cdi rijden dus voorlopig kan ik nog niet vergelijken.
    ik weet alleen dat bij deze motoren het vermogen niet het allerbelangrijkste is.
    Zelfs het koppel niet ! Al is het knap dat hier 500 nm uitkomt.
    Het belangrijkste is dat de behoorlijk smalle powerband van een turbodiesel over een breder gebied gelegd wordt. :-)

    Login om te reageren
  32. Timmie zegt

    10 september 2008 om 22:38

    Als je deze ziet rijden is het gegarandeerd een leaseauto. Geen gewone mens die hiernaar zal kraaien (te duur)

    Login om te reageren
  33. Haroddin zegt

    10 september 2008 om 22:45

    Waarom wordt de C eigenlijk met de 1 vergeleken, terwijl het mij eerder om een vergelijk met de 3 vraagt? Maarja, daar lepelen ze die 23d niet in

    Nog even muggenziften trouwens: ’t is een 2.1 en geen 2.2 (zoals in ’t artikel waarnaar gelinkt wordt wél correct vermeld).

    Ontopic: leuke ontwikkeling :)

    Login om te reageren
  34. Benjamin1 zegt

    10 september 2008 om 23:35

    En hoeveel gaat ie kosten??, dat is natuurlijk het allerbelangrijkste voor de leaseklanten……

    Login om te reageren
  35. Bangle zegt

    11 september 2008 om 09:06

    @Haroddin
    Je geeft zelf het antwoord al, het vergelijk met de x23d motor is interessant, en die wordt alleen in de 1-serie geleverd :)

    Ik ben het ermee eens dat het een mooie prestatie van Mercedes is, maar iets dat BMW al lang goed voor elkaar heeft met 100pk per liter dieselmotoren in combinatie met efficient dynamics.

    Login om te reageren
  36. Onehp zegt

    11 september 2008 om 12:31

    Geen concurrentie voor de 123d want andere klasse – prijsverschil zal rond 15000 euri zijn vermoed ik.

    Licht vermoeden dat de 123d geen hoger koppel heeft omdat de versnellingsbak niet gemaakt is voor veel meer koppel. (ZF bak met max 425Nm, iemand die dit kan bevestigen?)
    En ook omdat BMW bewust zijn koppelkrommes zo vlak mogelijk houdt.

    Login om te reageren
  37. tuup zegt

    11 september 2008 om 23:56

    @ M-Lover

    je hebt helemaal gelijk. de mercedes heeft 0,2 liter meer inhoud en dus geen 100 pk per liter zoals de 123d heeft. dat bewijst wel weer dat BMW toch de beste motorenbouwer is en blijft.

    ENNE ? sind wanneer is een 220cdi 2200 cc je moet een goed je huiswerk doen want het komt op 0,13 liter neer

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North