
Van 2017 tot 2028 verkeersoverlast? Dat zit er dik in, want de gemeente Amsterdam heeft vandaag bijna unaniem voor het gigantische project gestemd.
Er wordt al jaren gesteggeld over een miljarden kostend project om van de Amsterdamse Zuidas een aantrekkelijker gebied te maken. Dat er nu een chronisch verstopte A10 dwars door het zakendistrict loopt, draagt niet echt bij aan de leefbaarheid. Onderdeel van het ruim tien jaar durende en twee miljard euro kostende project ‘Zuidasdok’ is dan ook het ondergronds aanleggen van de A10 Zuid.
Vandaag stemden 43 van de 45 leden van de Amsterdamse gemeenteraad voor de megaverbouwing van de Zuidas. Je kunt al die werklui na oplevering van de Noord-Zuidlijn natuurlijk niet zomaar weer naar huis sturen. Amsterdam zal zelf 250 miljoen euro in het project steken, de overige 1,75 miljard moeten betaald worden door de Staat belastingbetaler. Een paar trajectcontroles erbij en je kunt bijna quitte spelen dus. Overigens lieten veel bedrijven die op de Zuidas gevestigd zijn onlangs weten niets te zien in de plannen, maar daar trekt de gemeente zich dus niets van aan.
Het kost waarschijnlijk heel wat jaren pure verkeersellende, maar uiteindelijk gaan we daar ook wat voor terugkrijgen: 2 x 6 rijstroken, waarvan per richting vier doorgaand en twee voor bestemmingsverkeer. In totaal ligt er dan circa 70 kilometer asfalt tussen de knooppunten de Nieuwe Meer en Amstel. De tunnel zelf zal ongeveer een kilometer lang worden en 10 tot 15 meter beneden het maaiveld liggen. De aanblik van Zuidas-yuppen wordt je in de toekomst dan ook bespaard. De aanleg zou grotendeels plaats moeten kunnen vinden zonder dat het verkeer daar op de huidige A10 Zuid daar last van heeft, al is dat een bewering in de categorie ‘eerst zien, dan geloven’.
Officieel moet de Tweede Kamer de plannen nog goedkeuren. Aangezien verkeersminister Melanie Schultz van Haegen zich al eerder positief heeft uitgesproken over dit project, lijkt steun van de regering echter zo goed als zeker.




Jaja, zullen we vast even opschrijven dat dit dus minimaal 2x zoveel gaat kosten? Alleen weet niemand tegen die tijd nog dat ik dat nu al voorspelde. Ach ja, werken onze kinderen gewoon door tot 80 en wij tot 70. Geen kip die er om maalt (wel een stunt als er tegen die tijd nauwelijks nog autoverkeer is…goede investering).
@w0o0dy: Dit soort reacties hadden de mensen in Boston 30 jaar geleden ook toen ze de snelweg gingen ingraven. Dat project werd vele malen duurder dan “2x zo duur” en toch is er nu geen enkele Bostonian die er spijt van heeft. Sterker nog, de stad is erdoor opgebloeid. Nou verwacht ik niet dat Amsterdam hierdoor opbloeit, maar een slechte keuze zal het niet zijn om de A10 in te graven, ook als dat geld kost. Over 20 jaar zullen mensen zeggen “goh wat fijn om op die Zuidas te werken, mooi park tussen de kantoorpanden en goed bereikbaar met trein en auto.”
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
In ons eigen land investeren i.p.v. het buitenland, dat is goed.
Geloof nooit dat alle huurders en vastgoedeigenaren dit zomaar laten gebeuren.
@mrs250: ach joh .. Ze mogen er maar 11 jaar over doen (elf) .. Daar merk je nix van ..
@lincoln: nee, maar UN Studio en Symphony zijn wel in 1 klap 30% in waarde gedaald en The Edge heeft mazzel dat er een 20-jarig huurcontract op zit. Tegen die tijd zullen ze hopelijk wel klaar zijn…
@mrs250: Vind Symphony altijd heel mooi om te zien, terwijl heel veel mensen het lelijk vinden
@mrs250: Het is niet zo dat dit betaald word door de centen die eigenlijk naar het buitenland zouden gaan denk ik. Het bedrag dat het land verlaat zal alleen maar groter worden helaas.
@vr6audi: Waarom reply ik op de verkeerde? Tijd om iets nuttigs te gaan doen. Olie bijvullen in me auto of zo iets. (ha-ha)
@vr6audi: 10 voor de zelfspot
Bedrijven zullen niet alleen last hebben van de bouwoverlast. Ook zullen ze op termijn “minder/niet zichtbaar zijn” voor de weggebruiker. Niet dat het elke automobilist dat wat kan schelen maar het kan een reden zijn om je kantoor op de Zuidas te bouwen. Twee miljard voor zo’n klein stukje snelweg is veel, vooral als je je bedenkt dat de grond pal boven de tunnel straks niet verkocht wordt om kantoren op te bouwen, maar gebruikt wordt voor een park…
Ik heb natuurlijk geen inzicht in het kosten/baten analyse plaatje, maar als ik de nieuwsberichten rondom deze plannen lees heb ik mijn twijfels of die twee miljard het waard is en of het niet op een andere manier besteed kon worden.
@ruyjo: oh last hebben van overlast is een pleonasme.
Ze gaan de 10 miljard overschrijden .. Daar zet ik al mijn bezittingen voor in ..
@lincoln:
Als jij al je bezitting daar VOOR inzet gaat dat zeker genoeg vertraging opleveren.
Top idee, 4 banen onder de grond die er voor zorgen dat je die schiettent zo snel mogelijk achter je laat.
Wel zo veilig ook trouwens.
Zucht,zucht en nog eens zucht…
Juist ja, het ene prestige project is nog niet klaar of de andere gaat alweer beginnen. Wanneer leren ze nou eens van hun fouten?
Ik weet het, nooit…
En wij maar voor de kosten opdraaien.
@lekbak: 2 miljard is wat dit ministerie jaarlijks mag uitgeven aan onderhoud en wegenbouw .. Dat is 6% van wat er jaarlijks binnenkomt bij dat zelfde ministerie .. rara 94% ..
Beter gewoon heel veel partytentjes aan elkaar maken en die over de weg plaatsen. Die 1,75 miljard (op zijn minst) kan dan mooi naar de zorg, of gebruikt worden om de economie weer een duwtje te geven. Wat Amsterdam met die 250 miljoen doet, moeten ze lekker zelf weten.
spoorlijn aanleggen en de fyra erover heen laten rijden. ;-)
Gewoon doen lijkt me? We kunnen nooit genoeg asfalt hebben…
@dutchdriftking: Nederland gewoon 1 grote parkeerplaats. Vet man.
Van 2017 tot 2028 verkeersoverlast? Typisch Nederlands, In andere landen doen ze dit in een jaar.
@gop1: in Duitsland doen ze er echter minstens 3x zo lang over.
Veel ervaren wegenbouwers hier merk ik ??
@silenro: nee maar we mogen wel jaren tegen het trage gekloot van de wegenbouwers hier aankijken terwijl we in de files ernaast staan… In Japan legden ze in 3 dagen… Ik herhaal 3 dagen!! Een weg langs een ravijn nadat de oorspronkelijke weg met de aardbeving onder in dat ravijn terecht was gekomen… Waarom doen wij in NL dan 1,5jaar over het met speciaal asfalt versterken van een paar rijbanen op een fucking brug bij Utrecht? Nieuwe bouwen, op de plek brengen, de oude weghalen en de nieuwe er inschuiven…. Waarom kunnen wij zoiets niet?
@w0o0dy: Naar mijn idee zit er nog wel een verschil tussen een zompige veenbodem of een stevige rotsondergrond om op te bouwen.
Daarbij komt dat het in Nederland 0,0 overlast mag geven voor omwonenden en het milieu. Elke schep die in de grond gezet word is al in drievoud omschreven en daar hoort een bijpassende milieureportage bij.
Als je zoiets als de A10 onder het maaiveld aan wilt leggen binnen een paar jaar, zal je de hele snelweg dicht moeten gooien zodat je lekker de ruimte hebt om wat te doen. Want op deze manier word t inderdaad een oneindig project ja..
Ik las van de week dat het niet lekker gaat in de weg en waterbouw. Toeval?
10 jaar bouwoverlast, als ik ze bezig zie op de a2 in Maastricht voorspeld dit niets goeds
2 Miljard gebruiken zodat de witte boorden criminelen een rustiger lunch plekje hebben?
@norge:
Welkom in NL anno 2015.
Doe dat bedrag maar X4, tegen detijd dat ze klaar zijn, alle gebouwen weer recht gezet zijn en alle steekpenningen zijn betaald.
Ja, daar in 020 weten ze wel raad met het in 010 verdiende geld.
laat alles zoals het is. tegen die tijd dat het klaar is, is het werkvolk zodanig gekrompen, dat deze investering overbodig zal blijken.
Goed plan. Nu nog dat geld bij elkaar belasten bij burgers.