• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verschillende banden monteren: het gevolg [video]

Auteur: CasperH, gepost 16 december 2011 om 11:03 – 83 Reacties

Audi slingeren voor gevorderden

Collega Dennis peilde onlangs jullie mening over het rijden met winterbanden op alleen de aangedreven wielen. Er ontstond een hevige discussie in de comments en dus besloten we ons video-archief eens in te duiken.

Chef Bandenbrander Wowther had namelijk al eens een flinke variatie aan banden op de pijnbank gelegd. Daarbij is er ook wat materiaal geschoten wat uiteindelijk niet in die video terecht kwam.

Één van die items werd door het artikel van Dennis plotsklaps actueel: wat gebeurt er met een auto die is uitgerust met verschillende kwaliteiten banden op de voor- en achterwielen. In dit geval zit het A-merk rubber op de voorwielen gemonteerd terwijl op de achterwielen Hashibashi Yoko Ono Klappa Bando rubber is gemonteerd, per wiel toch een besparing van meerdere tientjes, maar goedkoop blijkt toch echt duurkoop.

Wat denken jullie? Is Wouter zijn stoelbekleding net zo bruin als zijn jasje na het uitvoeren van een uitwijkmanoeuvre op snelheid? Kijken dan!

Het gevolg mag duidelijk zijn: de balans van de auto is dusdanig verstoord door de verschillende kwaliteiten rubber, dat bij een manoeuvre waarbij normaal gesproken de controle wellicht behouden kan worden, nu de achterwielen te snel hun grip verliezen. Was er aan de voorzijde ook goedkoop rubber gemonteerd dan was het weggedrag voorspelbaarder geweest en had dezelfde manoeuvre waarschijnlijk in onderstuur of een gelijkmatige slip over vier wielen geresulteerd. Nu verliezen de achterbanden hun grip veel eerder dan de voorbanden waardoor een heftige overstuurreactie ontstaat die zeer lastig op te vangen is. Deze situatie zal ook optreden bij bijvoorbeeld winterbanden op twee wielen: doordat de gripniveaus in noodsituaties zo ver uit elkaar liggen reageert een auto onvoorspelbaar en zal het een stuk lastiger zijn een plotselinge manoeuvre met goede afloop uit te voeren.

Wowther  met bruin jasje

Ook interessant!

  • Video: vrachtwagen verliest voorband
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • Video: Politie achtervolgt Audi RS6 met twee lekke banden
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

a6, Audi, banden, Video, wouter-karssen

Vorig bericht: « BMW M3 F80 gesnapt door onze spyfotograaf
Volgend bericht: Belg tankt ex-baas failliet »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    16 december 2011 om 11:07

    Zeer mager artikel.
    Maar er zullen wel honderden reacties op komen.
    Zoals bij ieder bandenartikel…

    Login om te reageren
    • lastcombo zegt

      16 december 2011 om 11:10

      @Hubert: Point Taken.

      Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    16 december 2011 om 11:11

    Winterbanden winterbanden….. Op nog geen 900 kg doe ik niet zo moeilijk. Morgen komen er verse PZero’s in de maat 195/45 r16 onder m’n auto ;)

    Login om te reageren
    • kenner zegt

      16 december 2011 om 11:17

      @Jochempie:
      Ik blijf lekker rondrijden op mn zomerbanden, maak toch niet veel km’s, meer voor het moooie; 215/40/17 onder Corsa,

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        16 december 2011 om 12:30

        @kenner: Netjes, ik rijd ongeveer 35k per jaar dus neem ik íetsje meer comfort..

        Login om te reageren
      • Bart_V zegt

        16 december 2011 om 20:26

        @kenner: haha lol onder een Corsa
        velgen groter dan de auto xD

        Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      16 december 2011 om 13:55

      @Jochempie: pzero.. Ik dacht dat dat 300 banden waren?! Maar blijkbaar niet want deZe banden zijn een beetje heel smal en klein voor een supercar.

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        16 december 2011 om 13:55

        @lambo4all: banden die tegen snelheden boven de 300 bestand zijn*

        Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    16 december 2011 om 11:13

    dus als je niet van plan bent om als een mongool te rijden is er eigenlijk nix aan de hand ..

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      16 december 2011 om 11:19

      @lincoln: nope, of gewoon niet in een Audi rijden;)

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      16 december 2011 om 11:25

      @lincoln: Dat kan nog eens vies tegenvallen, bij aankoop van mijn auto ‘kreeg’ ik er ‘Hercules WR1 Raptis’ banden bij.. Zoek ze maar eens op google, dan zie je hoe levensgevaarlijk slechte banden kunnen zijn. Bij regen had dat ding amper grip, in milde bochten zonder gas te geven (zelfs met 20km/h) begon ’t kontje al te zwabberen en de tractiecontrole lamp te knipperen.. Een paar keer doorgeschoven waardoor ik bijna tegen de stoep/muur/hek aan vloog, direct de kliko in gegooit. Per direct 1 vd beste banden eronder gegooit, nooit bezuinigingen op je banden.. Weet nog steeds niet hoe die banden überhaupt gecertificeerd zijn..

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 december 2011 om 18:44

        @kaasboerin:

        “hercules wr1 raptis” !!

        naamtechnisch moet dat gewoon een topproduct zijn ..

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          17 december 2011 om 06:13

          @lincoln: Inderdaad, mensen die mij en de dergelijke situaties kennen noemen me mr. Hercules, het is te erg voor woorden, voor een lachpartij moet je ze eens googlen.. Helaas heb ik ’t op de harde manier moeten leren, €5k schade.. N O O O I T meer..

          Login om te reageren
    • masterstig zegt

      16 december 2011 om 16:12

      @lincoln: Zo is het, gewoon goed anticiperen als het sneeuwt of ijzelt enz. Gewoon nog beter opletten en je snelheid op de weersomstandigheden aanpassen….

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        16 december 2011 om 18:08

        @masterstig: Geloof me buddy, kan vies tegenvallen, nou heb ikzelf toevallig een 3er die bekend staan om slechte tractie in bepaalde weersomstandigheden, maar met slechte banden kom ik niet ver.. Ik móet goede winterbanden, vandaar ook mijn keuze; Vredestein Wintrac Xtreme (195,- p.s.), ik moet wel anders glijdt dat dingen alle kanten op, of ik nou als “een mongool rijdt” of niet.. Het rubber is je enige contact metde weg, het wordt veelsteveel onderschat, niet bezuinigen op rubber!!

        Login om te reageren
        • norge zegt

          16 december 2011 om 18:20

          @kaasboerin: Zo is het, punt uit.

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          16 december 2011 om 18:43

          @kaasboerin:

          yep .. ik vind “dure” banden trouwens ook al goedkoop ..
          begrijp niet dat ze die dingen voor zulke prijzen op de markt kunnen knallen ..

          en het verschil tussen goed en goedkoop is bovendien nooit meer dan 3 tientjes per band ofzo ..
          waar hebben we het dan over ??

          Login om te reageren
          • timberleek zegt

            16 december 2011 om 20:23

            @lincoln:

            valt best mee hoor.
            Het onderzoek is het duurste. aan de band zelf komt in veel gevallen geen mensenhand meer te pas. heb een keer een presentatie van VMI gehad (producent van banden-maak-machines). daar zag je gewoon 1 doolhof van onderdelen waar rubber in ging en banden uit kwamen rollen. er zat nog 1 iemand voor het apparaat toezicht te houden op een stoeltje

            Login om te reageren
  4. jelle1990 zegt

    16 december 2011 om 11:14

    Logisch, achterbanden hebben gewoon te weinig grip vergeleken met de voorbanden waardoor ie achter gaat glijden.

    Login om te reageren
  5. supercarwaar zegt

    16 december 2011 om 11:23

    maak er dan een vergelijking van

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      16 december 2011 om 12:27

      @supercarwaar: Vergelijking is er al. Ze hebben deze tests namelijk ook een tijd terug gedaan met vier kwaliteitsbanden en vier discountbanden. De video hier is een vervolg erop waar twee discount en twee kwaliteitsbanden zijn gemonteerd.

      OT: Prima test denk ik zo. Het is natuurlijk niet wetenschappelijk, maar ik zei het toen ook al bij dat artikel. Je merkt er niet veel van in normale situaties, maar in een snelle uitwijkmanovre op de snelweg heb je dit soort praktijken al snel. Correct me if I’m wrong, maar als ik plots aan het stuur trek doordat er bijvoorbeeld een vrachtwagen(!) mij van de weg duwt, dan heb ik graag dat ik in een mooie lijn doorrijd. Zelf ervaring mee gehad en maar te vaak bijna noodsituaties. Bespaar nooit op banden. Het is je eerste contact met de weg en oh zo belangrijk. Je hebt al zoveel geld uitgegeven aan je auto, je veiligheid telt ook mee.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        16 december 2011 om 12:38

        @jzaero: +1, helemaal correct.

        Login om te reageren
  6. Hubert zegt

    16 december 2011 om 11:24

    Je moet dan Vredestein filmpje eens kijken.
    Typisch gevalletje : Wij van WC-eend adviseren….

    Login om te reageren
  7. godspeed zegt

    16 december 2011 om 11:26

    Zo kun je dus wel mooi dwars met een FWD :) Bedankt voor de tip! Denk overigens dat dit ook wel goed werkt op AWD’s met niet al te veel vermogen (lees impreza 1.8 GL).

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      16 december 2011 om 11:28

      @godspeed: Dwars gaan doe je op ’t circuit.. Jij wilt niet dat dat (plots) gebeurt op normale wegen..

      Login om te reageren
      • godspeed zegt

        16 december 2011 om 11:38

        @kaasboerin: Ach een beetje de hooligan uithangen mag toch wel zo af en toe, mits overzichtelijk en zonder anderen in gevaar te brengen natuurlijk. Bovendien als je normaal rijdt lijkt het me sterk dat je zomaar zo extreem uitbreekt.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          16 december 2011 om 12:29

          @godspeed: Wat denk je van een plotse lane change op de snelweg omdat er een vrachtwagen je van de weg af duwt? Ik heb het al vaak meegemaakt, ik rijd namelijk vaak A15, A16, A20. Deze wegen hebben een hoge dichtheid vrachtwagens. Met 120km/u langs rijden, als zij plotseling naar links komen. Dan maak je dit soort manoeuvres vaak genoeg mee. Het is niet een dagelijkse handeling, maar wel iets wat zomaar kan gebeuren en daar gaat het hier nou juist om.

          Login om te reageren
  8. faalhaas zegt

    16 december 2011 om 11:45

    Ik ben wel eens achterstevoren gegaan toen mijn achterbanden grip verloren, bij de oprit naar de A6 (Grote U-bocht)
    Stuk of 5x gecorrigeerd en het gas ingestampt wanneer mogelijk maar toch met mn achterkant tegen een passerende Audi geklapt.
    Neem van mij aan dat je altijd gelijke banden wil hebben , het liefst iets wat liever onderstuurt dan overstuurt. (FWD)

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      16 december 2011 om 12:31

      Klopt, overstuur is veel lastiger te corrigeren dan onderstuur. Maar vergis je niet, een correctie van onderstuur kan zomaar plots leiden tot overstuur wanneer je auto te abrupt terugkomt. Onderstuur gecorrigeerd met gas loslaten, daarna normaal ingestuurd, maar auto kwam te snel terug waardoor overstuur ook nog eens van de partij was.

      Login om te reageren
  9. tstile zegt

    16 december 2011 om 11:53

    Natuurlijk maakt het uit.

    Zo kan het ook al uitmaken als je voorbanden minder profiel hebben dan je achterbanden. Die voeren dan minder water/sneeuw af wat dus ook een ander weggedrag tot gevolg heeft. etc etc

    Het scheelt al een hoop als je niet steeds de grenzen opzoekt met je auto in de bochten etc.

    Maargoed, zie je ooit weleens iemand echt het uiterste uit z’n auto halen in NL….

    Noodsituaties oke, maargoed, je kan je wel overal voor indekken maar het blijft een kwestie van een beetje geluk hebben in het leven.

    Een auto zonder hoofdsteunen is bijv. ook heel gevaarlijk, toch rijden er nog zat van rond.

    Login om te reageren
  10. jackass266 zegt

    16 december 2011 om 11:58

    Maak er een vergelijking van. 1: voor A achter B. 2: voor B achter A. 3: alles A. 4: alles B.

    Login om te reageren
  11. Megakix zegt

    16 december 2011 om 12:01

    Wat rijdt die gozert toch achterlijk hard ! ;-) Logisch dus ?

    Login om te reageren
  12. JMWPvG zegt

    16 december 2011 om 12:06

    En dan de slip in het filmpje in 4 shots filmen ???
    En niet in èèn keer !!!

    Login om te reageren
  13. Bart_V zegt

    16 december 2011 om 12:08

    ALTIJD de beste banden ACHTER monteren
    ongeacht FF FR AWD FR MR RR auto
    onderstuur is nog altijd veiliger dan overstuur

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      16 december 2011 om 12:39

      @Bart_V: toch nog iemand die er ook zo over denkt.

      Alleen coureurs kunnen goed om met overstuur, en zelfs zij hebben nog liever een auto die eerder onderstuurt dan overstuurt.

      Login om te reageren
      • mrs250 zegt

        17 december 2011 om 06:35

        @vale46: maar dat is omdat overstuur vaak meer tijdsverlies betekent om op te lossen, afhankelijk van de auto, rijstijl, etc, etc.

        Login om te reageren
    • knalfa zegt

      16 december 2011 om 13:19

      @Bart_V: Nou ja bij een beetje bocht al rechtdoor gaan is ook geen pretje! Zeker niet als er dan nog een boom of hekwerk in de pad staat.

      Hou het er maar gewoon op dat je het beste 4 dezelfde banden rondom kan hebben

      Login om te reageren
      • Bart_V zegt

        16 december 2011 om 20:23

        @knalfa: uiteraard ;)

        Login om te reageren
  14. Joel_D zegt

    16 december 2011 om 12:16

    En als je nou goede banden achter heb, en “slechte” voor?

    Login om te reageren
  15. pomfriet zegt

    16 december 2011 om 12:18

    overstuur is leuker. achterkant van me 1 serie verloor grip in de bocht regende beetje, had 0.0 profiel. Door mijn uitstekende stuurmanskunsten alles onder controle gehouden. Leuk ook nog. Ik beveel het iedereen aan.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      16 december 2011 om 12:21

      @pomfriet:
      Stoer!

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        16 december 2011 om 12:28

        @Hubert: Dat “me 1 serie” doet het hem hè? ;)

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          16 december 2011 om 12:56

          @RRenault:
          Ik was zwaar onder de indruk van : “Door mijn uitstekende stuurmanskunsten alles onder controle gehouden.”

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            16 december 2011 om 13:12

            @Hubert: Pomfriet is de nickname van Ken Block op Autoblog. Dat je dat niet wist ;)

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              16 december 2011 om 13:25

              @E34M5Touring: Waar is z’n DC Shoes avatar dan? :D

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                16 december 2011 om 14:01

                @kaasboerin: Jongahh hij is incognito kerel. Je weet zelluf gast ;)

    • vale46 zegt

      16 december 2011 om 12:41

      @pomfriet: Niet iedereen kan overstuur goed controleren.
      Over het fun-gehalte moet ik je wel gelijk geven!

      Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      17 december 2011 om 13:33

      @pomfriet: ‘Door mijn uitstekende stuurmanskunsten’ zit Ivo niehe ook op autoblog ???

      Login om te reageren
  16. marokkaanseheld zegt

    16 december 2011 om 12:24

    Ik heb gewoon B-Merk banden.
    Tegenwoordig kosten A-banden meer dan het hele waarde van mijn auto.

    Login om te reageren
  17. vale46 zegt

    16 december 2011 om 12:33

    4 winterbanden of geen winterbanden.
    Als je er 2 hebt begin je op hetzelfde moment te schuiven als dat je er geen hebt.
    Altijd 4 banden banden van hetzelfde type nemen en als voor en achter verschillend slijten, altijd de beste banden achteraan.

    Zo moeilijk is het nu toch niet??

    Login om te reageren
    • youril zegt

      16 december 2011 om 13:01

      @vale46: Idd dit wordt ook standaard verteld als je een slipcursus gaat doen. Als er 2 banden versleten zijn en je koopt 2 nieuwe altijd de beste banden achter, doe je dit niet dan krijg je dus wat je op het filmpje ziet. En bij een natte en/of glade weg is dit nog veel erger.

      Login om te reageren
  18. Northwestern zegt

    16 december 2011 om 12:37

    Michelins rondom, altijd. Is nog het goedkoopst ook (per kilometer)

    Login om te reageren
    • Mich zegt

      16 december 2011 om 13:11

      @Northwestern: Precies, dat vergeten mensen die op goedkope banden rijden ook vaak. Die goedkope dingen slijten vaak 10x zo snel. Het is gewoon puur naar een prijskaartje kijken en denken slim te zijn.

      Login om te reageren
  19. carbuff zegt

    16 december 2011 om 12:45

    Banden zijn de belangrijkste factor bij remmen. Beknibbelen op banden is gewoon niet al te slim.

    Login om te reageren
  20. Joopieboy zegt

    16 december 2011 om 12:46

    Goed artikel maar toch zal helaas deze discussie blijven bestaan, er zijn altijd mensen die het beter weten!

    Zelf was ik altijd erg kieskeurig met banden, ik had zelf 16 inch met Pirelli P Zero Nero onder een Renault van 1300 euro. Toen ik daarna een jongere en duurdere auto kocht zat daaronder Uniroyal, wat een ramp! Nu onder de Volvo standaard Michelin Eco Contact zitten, dat gaat nog wel, maar als je ineens moet uitwijken dan heeft het toch niet veel vertrouwen. Daarom wil ik van de zomer weer terug naar de Pirelli’s. Banden zijn duurder als de velgen maar dat is alles waard. En in de winter uiteraard een set degelijke Vredestein Snowtrac 3’s. Mij krijgen ze niet.

    Login om te reageren
  21. djansen zegt

    16 december 2011 om 13:28

    Na eerst een zogenaamd informatief filmpje (betaald door Mitsubishi) over waar de Outlander gebouwd wordt…Who cares? Nu een Vredestein advertorial? Wat een onzin zeg. Dat je als redactie dit zelf serieus neemt.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      16 december 2011 om 16:33

      @djansen: Vredestein ad?
      Ik heb nergens de naam zien staan hoor.
      Kan mij het wat geven dat dit door een bandenfabrikant betaalt word. Het is informatief en de naakte waarheid.

      Login om te reageren
      • djansen zegt

        16 december 2011 om 17:37

        @vale46: Vredestein staat groot op de deur van de testauto en daarbij wordt het ook nog eens genoemd door deze ”onafhankelijke” journalist. Maar goed, jij hecht blijkbaar geen waarde aan onafhankelijkheid bij een journalist. Daarnaast is het natuurlijk gewoon een verschrikkelijke domme test. Met een noodvaart aan komen rijden op een nat wegdek en vervolgens een ruk aan het stuur geven.

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          16 december 2011 om 17:57

          @djansen: Wouter heeft geen enkele keren Vredestein gezegd, enkel subtiele reclame op de auto en beneden op het scherm.
          Om eerlijk te zijn was het mij niet opgevallen.

          Dit heeft trouwens niks met onafhankelijkheid te maken, hij wil gewoon het punt maken dat met 2 goede voorbanden rijden en mindere achterbanden gevaarlijk kan zijn. De manier waarop hij dat probeert aan te tonen(die overdreven ruk aan het stuur) is wat minder, maar je hebt de essentie wel beet.

          In denk dat AB gewoon hun testcircuit en hun testauto mocht gebruiken in ruil voor een klein beetje reclame.
          Ik denk niet da ze met dit bakken geld verdienen.

          Login om te reageren
  22. vwr20 zegt

    16 december 2011 om 13:35

    Ik heb 4WD dus ik heb op alle 4 even dure banden.

    Login om te reageren
    • super zegt

      16 december 2011 om 20:16

      @vwr20:
      ja, want veiligheid heeft alles te maken met hard op kunnen trekken in de sneeuw.

      Login om te reageren
  23. audiracer zegt

    16 december 2011 om 13:42

    Altijd die semi-objectieve bandentest-zeik fragmenten. Bij de goede band staat nog net het ESP niet aan, en bij de af te raden band wordt lekker extra hard aan het stuur getrokken. Net echt!

    Login om te reageren
  24. umadbrah zegt

    16 december 2011 om 14:01

    Standaard BMW setje 328 winterbanden Dunlop, runflat en spanningssensoren. Prima spul. 245/45/r18. Merk het verschil nauwelijks bij normaal rijgedrag in vergelijking met 275/40/19 achter in de zomer :).

    Login om te reageren
  25. Simpson zegt

    16 december 2011 om 14:43

    ik zat te wachten op een A-team flip….

    Login om te reageren
  26. mrs250 zegt

    16 december 2011 om 15:04

    Even los van dat collega Dennis z’n advies over de winterbanden levensgevaarlijk was, bewijst dit filmpje helemaal niks. Ik zie gewoon een halve tamme die tijdens een lastwissel z’n gas loslaat, heftig tegenstuurt en vervolgens te laat is om de tweede correctie uit te voeren. Zoals het zo vaak op de weg gaat met onervaren rijders (lees: eigenlijk alle mensen zonder veel circuitervaring). Dan kan je nog zo goede banden aan de achterkant monteren, met zo’n rijdersfout gaat je kont gewoon. Dit filmpje bewijst dus helemaal niks. Ondanks dat de boodschap misschien wel correct is, het is in mijn ogen zwaar overtrokken. De rijdersfout is waar mensen wat aan moeten doen, een paar keer een goede slipcursus zou dan al meer verbetering brengen om het gevaar af te wenden.

    Als ervaren rijder wil ik graag de meeste grip aan de voorkant hebben, omdat je als het erop aankomt overstuur veel makkelijker kunt corrigeren dan onderstuur. Voor de gewone automobilist is dat gevaarlijk en zou ik wel gewoon de beste banden voor doen, en nooit verschillende merken (of banden met meer dan 2 seizoenen verschil tussen beide assen) monteren.

    Login om te reageren
    • Dennis zegt

      16 december 2011 om 15:32

      @mrs250: Advies? Waar heb jij een advies gelezen? Lees het bericht nog eens zorgvuldig terug en vertel dan waar je van mij het advies krijgt om twee winterbanden te monteren.

      Login om te reageren
  27. dennisr zegt

    16 december 2011 om 15:22

    ik dacht dat het ging om ”winterbanden” voor en ”zomerbanden” achter.. zal het filmpje es kijken..

    Login om te reageren
  28. dennisr zegt

    16 december 2011 om 15:25

    en vanzelfsprekend is er ook een filmpje met voor en achter ”goede” banden ? toch ? weinig nut zo.. maar goed, het idee is leuk, om eerst een artikel te schrijven, iedereen mening laten geven en het dan daadwerkelijk laten zien, toppie :)

    Login om te reageren
  29. paere zegt

    16 december 2011 om 16:26

    mijn vader zijn porsche kreeg overstuur met goede banden voor én achter in een flauuwe bocht met regen en zonder gas te geven. het is trouwens een carrera 4s dus vierwielaandrijving :wtf:

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      16 december 2011 om 16:32

      @paere: Volgens mij weet jij zelf wel wat de verklaring hiervoor is..

      Login om te reageren
      • mrs250 zegt

        16 december 2011 om 16:39

        @kaasboerin: grootste deel van de verklaring is al gegeven met het “zonder gas te geven”… :)

        Login om te reageren
    • vale46 zegt

      16 december 2011 om 16:35

      @paere: Dus?
      Koop ne nooit een Carrera 4S? :p

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        16 december 2011 om 16:50

        @vale46: Lol ik rijdt regelmatig Boxer S.. Ding ligt echt als een blok, geloof er geen zak van..

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          16 december 2011 om 17:10

          @kaasboerin: Ik ook niet!
          Sportwagens plakken aan de weg als je er goede banden onder hebt!
          Ik denk dat onze vriend @paere iets vergeten vertellen is over de temperatuur en dat hij overstuur had op een wegdek ijzel.

          Login om te reageren
  30. janklaassen zegt

    16 december 2011 om 18:48

    Dus als je wilt driften of een uitbrekende achterkant wil hebben en je hebt niet de beschikking over een RWD-auto, gooi je slechte banden op de achterbanden en goede banden op de voorbanden? ::p

    Login om te reageren
    • PAN zegt

      16 december 2011 om 20:01

      @philipzuidijk:

      Absoluut ! Dan krijg je zelf een alfa 159 sportwagen rond ! Heb dit zelf al meerdere malen gehad (zie comment hieronder). Wel is het moment van uitbreken niet echt voorspelbaar. Ik weet nu dat boven de 7 graden ik moet interpoleren op mijn banden tot 15 graden. Hierboven glijden ze alle kanten op…

      Login om te reageren
  31. PAN zegt

    16 december 2011 om 19:59

    Zelf rijd ik op top winterbanden achter (Dunlop) en voor sunny snowmasters, deze echt mega gevaarlijk. Gelukkig breekt mijn achterkant niet meer uit, maar de voorkant glijd overal heen.

    Zeer gevaarlijke banden zijn de sunny snowmasters, ze zijn:

    – Niet rond (170 N per band !!)
    – Boven de 7 graden niet meer vormvast en begin vanaf de velg te lopen
    – geen grip als er geen sneeuw ligt
    – Klote naam

    Login om te reageren
  32. mylvan zegt

    17 december 2011 om 05:38

    Wij zagen natuurlijk gelijk dat dit kwam door verschillende banden. Logisch toch? Dat zag zelfs een blinde nog wel…. Jezus, wat een schijt-artikel!! Post dan niets ofzo. En dit is niet alleen met verschillende banden, ook met esp uit en Wouter met een betonnen rechterpoot. Moet je eens proberen om een A6 dwars te krijgen op het droge met alles aan, vergeet het maar!

    @autoblog: jullie hebben jezelf dit keer ECHT overtroffen, sesamstraat is nuttiger als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  33. carbuff zegt

    17 december 2011 om 12:51

    Hoe het ook zij, het advies om 4 goede banden te monteren is gewoon correct. Mensen die per se paar 10-tjes willen besparen met dit soort fratsen verdienen het gewoon om eens een flinke deuk in hun auto te rijden.

    Login om te reageren
    • tstile zegt

      18 december 2011 om 03:06

      @carbuff: man man man, om de pyramide van Austerlitz te beklimmen heb je ook geen Everest outfit nodig.

      Dus wat heb je nou echt nodig in het slaapverwekkende Nederlandse verkeer…? Eerder een kop koffie om wakker te blijven

      Login om te reageren
  34. the-budel-guy zegt

    17 december 2011 om 13:36

    toen wij nog onze 7 serie hadden Model 2002.

    moesten we al vrij snel op de winterbanden. na die auto zijn we heul snel op 4 wiel aandrijving gestapt.

    Login om te reageren
  35. bandenbob zegt

    8 mei 2012 om 16:00

    Welke rijstel je ook hebt. Goede banden zijn een pré voor een veilige rit.

    Login om te reageren
  36. anub1s22 zegt

    13 september 2013 om 14:28

    nu vraag ik me af wat het scenario is bij een auto die minder zwaar achter is en waar het verschil niet zo groot is.

    ik heb binnenkort voor nieuwe banden nodig en kwas vanplan daar yokohama S drive’s te plaatsen ipv de toyo proxy T1-R’s die er momenteel op liggen.

    ik heb achter tot nu toe altijd genoeg grip maar voor wil nog wel eens glijden als ik te hard door de bocht ga (auto is een celica ST uit 94) kan iemand mij trouwens vertellen of het een probleem geeft als ik voor 195x45x15 heb en achter 195x55x15?

    is niet zo zeer voor het groote verschil maar ik wil uiteindelijk als achter nodig is 45 overal hebben 55 is imo net wat te dik voor 15″ banden maar kwil ook niet te kleine banden hebben voor als ik perongeluk een stoep aantik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North