Diverse samenwerkende Europese politiekorpsen hebben een grote internationale bende opgerold die het voorzien hadden op luxe personenwagens. De werkwijze van deze jatmozen is opvallend.
De tijd dat je een dikke auto simpelweg jat door met een schroevendraaier en wat loshangede draadjes te prutsen is definitief voorbij. Daar waar fabrikanten het dieven steeds moeilijker maken -of juist makkelijker, in het geval van VAG– gaan ook de landhaaien met hun tijd mee. Samenwerkende korpsen uit Italië, Spanje en België hebben, onder supervisie van Europol, een bende opgerold, 28 mensen gearresteerd, 29 locaties doorzocht en in totaal 40 auto’s in beslag genomen, die tezamen een waarde vertegenwoordigen van circa 3 miljoen euro. Dat komt neer op een waarde van gemiddeld 75.000 euro per auto.
De werkwijze van de bende was volgens de politie als volgt: informatie over de dikke auto’s en hun eigenaren werden uit een Italiaanse database gestolen. Vervolgens werden er in Spanje vervalsingen gemaakt van de autopapieren, waarmee men in Italië weer naar de dealers van de betreffende auto’s ging om sleutels te laten bijmaken. Vervolgens hoefden de langvingers enkel nog maar de auto te vinden, in te stappen en weg te rijden. Een stukje verderop werden er valse kentekenplaten gemonteerd en een nagemaakt verzekeringsbewijs in het handschoenenkastje gedropt.
Met dank aan Mark voor de tip!
hokeej zegt
Haha dankjewel voor de tip Mark, eens kijken of het werkt;)
2wheeler zegt
@hokeej: hahaha!
qoekje zegt
En hoe weet mark dit allemaal jaa jaa
madmarky zegt
@qoekje: Op internet kun je alles vinden ;-)
Mika_Hakkinen zegt
@madmarky: Zucht
dampu020 zegt
@Mika_Hakkinen: Zucht
mashell zegt
Waarom kun je nog altijd een sleutel laten bijmaken zonder de wagen met een originele sleutel mee te nemen?
Dizono zegt
@mashell: omdat je je sleutels “kwijt bent” en dus niet met de auto kunt langskomen?
boomhauwer zegt
@Dizono: ik mag dan wel ik België wonen, maar hier moet je toch eerst langs bij de politie om een attest te krijgen van verlies… En ja, je identiteit wordt gecontroleerd eerst.
mashell zegt
@dizono: en bij welke auto krijg je maar 1 sleutel? Jij gaat dus langs met de auto en de reserve sleutel. Heb je die ook niet meer dan op de trailer naar de dealer en alle sloten vervangen. Gewoon met een papier een extra sleutel kunnen krijgen moet niet kunnen.
mennok zegt
Gone in sixty seconds?
fmgarcia zegt
@mennok: Die kwamen uit Hamburg.
reistje zegt
De tijd van de schroevendraaiers mag dan voorbij zijn de huidige elektronische beveiliging heeft toch ook een zwak punt. Het is in principe veiliger, maar als er dan een manier/lek gevonden word is het plots wel heel makkelijk. Het opvangen en kopiëren van het signaal dat de sleutel afgeeft, of de auto een nieuwe sleutel laten inleren zijn voorbeelden die we al in de praktijk hebben gezien.
Geen braaksporen, maar simpelweg instappen en wegrijden alsof er niks aan de hand is. Als ze dan over de grens zijn met valse papieren/kentekens is de kans klein dat je je auto nog terug vind.
Goed dat ze gepakt zijn overigens.
granlusso zegt
@reistje: Dat wordt in het artikel toch ook gezegd?
pomoek zegt
Wel heel gewiekst deze mannen. Waren het nu Italianen?
pinut187 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
esprit84 zegt
als dealer (her)ken je je klanten toch wel n beetje?
peug206 zegt
@esprit84: ehm wat denk je zelf. Bij BMW misschien omdat die zo storingsgevoelig zijn, en audi om de olie bij te vullen maar de rest.. nah
potver7 zegt
@esprit84: Hoeft toch niet bij de dealer waar de auto vandaan komt? Gewoon een paar honderd kilometer verderop doen, met de smoes dat je de sleutels op vakantie of zakenreis verloren bent.
mcaa zegt
@esprit84: tuurlijk alsof je maar bij 1 dealer terecht kan
esprit84 zegt
@mcaa: ja sorry weet ik veel.
rob5nismo zegt
Bepaalde bmw’s waren toch ook makkelijk te stelen omdat je via de wielkas bij de computer kon ofzoiets
pa045 zegt
Bij bijvoorbeeld Volvo dient de sleutel altijd geprogrammeerd te worden met de auto erbij. Dit kan alleen met software rechtstreeks vanuit Zweden te bestellen.
Hoe werkt dit bij andere merken als Mercedes, VAG en BMW? Zijn de sleutels klaar voor gebruik wanneer besteld bij de dealer? Hoeft deze niet meer geprogrammeerd te worden?
Als dit niet hoeft te gebeuren, lijkt mij dat de zwakke schakel.
hplh zegt
@pa045: naar mijn weten wordt een sleutel altijd ongeprogrammeerd aangeleverd.
En heb je minimaal 1werkende sleutel nodig om hem in te leren.
chaos zegt
@pa045: bij Mercedes krijg je voor de oudere modellen een sleutel die startklaar is. Bij Audi moet deze via internet worden ingeleerd op de auto. Daar zou het verhaal dus niet opgaan.
dennisdd zegt
@chaos: Een ML die ik ooit heb gehad uit 2001 moest ik al meenemen om een nieuwe sleutel in te lezen. En dat duurde nog een best poosje ook omdat alles via Duitsland ingelezen werd.
Ultimora zegt
@dennisdd: dat hebben ze je verteld zodat het nog wat lijkt. In werkelijkheid zijn de sleutels van de Mercedessen met die “lasersleutel oid” inderdaad helemaal klaar om hem te starten. Wij hadden een s klasse ingeruild met één inmiddels defecte sleutel. We moesten van Wensink de auto per sé naar hun toe brengen op een auto ambulance om een bijgemaakte sleutel op chassisnummer in te laten leren, en het was super belangrijk dat we niks gingen proberen. Toen we in de auto waren, toch maar even proberen te starten, en jahoor. Hij deed het na 2 of 3 keer proberen.
slickrick zegt
@pa045: je kan zo zelf een sleutel inlezen als je over de juiste apparatuur beschikt. Of je programmeert de immobilizer uit en dan start je hem zo. Aller makkelijkste is key less go, toevallig heb ik er eentje en ben ik,genoodzaakt de sleutels in de koelkast te bewaren om signaal versterkers te weren…..zucht
thomasthomas zegt
Met 28 mensen 40 auto’s stelen. Dat is vragen om problemen.
renegade zegt
Haha ‘landhaaien’
mobieler zegt
Dit is al zo oud als de weg naar Kralingen. Mijn BMW coupé is in 2002 gejat binnen een minuut samen met nog 49(!!) andere BMW’s in Rotterdam. Gewoon op bestelling. Via via wist ik dat ze allemaal binnen een dag in de haven van Antwerpen stonden in containers. Corrupte politie werkte gewoon mee. 14 jaar geleden….
pinut187 zegt
Nou knap hoor! Samenwerkende korpsen uit Italië, Spanje en België hebben, onder supervisie van Europol. En dan hebben ze 40 voitures kunnen vinden wat een geld dat wel niet heeft gekost.. Knap hoor..
futse zegt
@pinut187: wat maakt dat nu uit?
pinut187 zegt
@futse: heel veel geld, dat verspild is. Door mensen zoals jij lijkt het alsof de polisie echt een goed resultaat hebben behaald maar daar kunnen we in dit geval toch niet echt over spreken? Of wel?
pa045 zegt
@pinut187: Uhm…. Meen je dit echt? Dus niet meer optreden tegen georganiseerde misdaad want het levert minder op dan het kost? Jij bent echt een fan van de Mad Max reeks! De hardste en de sterkste zal overleven, de rest is ten dode of als slaaf opgeschreven.
Handhaving van wetten zorgt ervoor dat het niet volledig wild west wordt. En nee, ik weet ook wel dat ze niet iedere crimineel, treiter-vlogger of autodief kunnen oppakken en veroordelen. Maar proberen er tegen op te treden en zorgen dat er consequenties wanneer je gepakt wordt, weerhoudt toch nog een hoop mensen om voor makkelijk geld te kiezen.
dondeboer zegt
@pinut187: als er op dit moment al 40 auto’s in handen waren van dit tuig, dan kan je er veilig vanuit gaan dat ze een veelvoud hiervan hebben gestolen en doorverkocht.
Stel dat ze 40 auto’s per maand jatten (lijkt me weinig gezien hun voorraad, maar goed), dan gaat t om 480 auto’s per jaar. Als ze er 40 per week jatten, dan zijn t er zelfs 2080 per jaar.
Geldverspilling?? Wat mij betreft niet.
clarkson zegt
Dit klopt niet helemaal… Als je een sleutel werkend wil hebben zal hij toch echt ingeleerd moeten worden. Samen met de andere sleutel. Anders gaat het echt niet lukken.
pinut187 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
730ld zegt
Nu pas? Die aantallen zijn niet schokkend maar het is een begin