• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Sleutels van 100 miljoen VW’s vrij easy te hacken”

Auteur: Author, gepost 11 augustus 2016 om 11:54 – 35 Reacties


Onderzoekers menen dat de beveiliging van miljoenen Volkswagens betrekkelijk eenvoudig te omzeilen valt.

Dergelijke uitlatingen zijn tricky business, want enkele jaren geleden nog moest de rechter eraan te pas komen om de publicatie van eenzelfde soort onderzoek te vertragen. Vorig jaar werd het onderzoek trouwens alsnog gepubliceerd. Vrij logisch ook dat Volkswagen liever niet heeft dat de wetenschap bekendmaakt hoe de auto’s van Duitse makelij te jatten zijn, maar dat hield onderzoekers aan de Universiteit van Birmingham niet tegen om nu precies dat te doen.

Alhoewel, zo eenvoudig ligt het nou ook weer niet. Flavio Garcia, die bij het eerder vermelde onderzoek ook al een grote rol speelde, is er met z’n team wederom in geslaagd om de beveiliging van Volkswagensleutels te hacken. Overigens gaat het om meerdere merken die onder de VAG-paraplu vallen. Ditmaal gaat het echter niet om de startonderbreking van de auto, maar om de deurontgrendeling. Bovendien blijkt dat het trucje op vrijwel alle Volkswagens die vanaf 1995 zijn gebouwd werkt.

Garcia cum suis hebben een geheime code weten te achterhalen die op vrijwel alle auto’s van het merk wordt toegepast. Daarnaast heeft elke auto een unieke code, die vrij eenvoudig kan worden onderschept als de sleutel van de auto in kwestie zich binnen 100 meter van goedkope afluisterapparatuur bevindt. Met beide codes in handen zou het een fluitje van een cent zijn om VW’s open te maken.

Long story short: de universele code is door de wetenschappers gekraakt, maar het achterhalen van de tweede (individuele) code heeft wat meer voeten in de aarde. Men verwacht dan ook niet dat de onderzoeksresultaten tot grootschalige roof van VW’s zullen leiden. In elk geval is het lek door Volkswagen erkend en heeft het concern aangegeven dat de nieuwste auto’s van de diverse merken stukken beter zijn beveiligd. Voor wie het -net als wij- een ingewikkeld verhaal vindt: de onderzoeksbevindingen inclusief toelichting check je op Wired.

Dank voor alle tips!

Ook interessant!

  • Rechtszaak Sjoemelschandaal
    Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam
  • Maybach Edition 100 is extra luxueus
  • Video: Jeep rijdt VW Bora total loss, vlucht meteen
  • Greenpeace jat sleutels van honderden Volkswagens

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

hacken, onderzoek, sleutel, Techniek, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « Deze auto stond aan de basis van de Ferrari 288 GTO
Volgend bericht: Hier tank je diesel voor € 1 per liter! In Nederland! »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    11 augustus 2016 om 11:59

    Doormiddel van de roetfilter kunt u de sleutel hacken

    Login om te reageren
  2. 850t5r zegt

    11 augustus 2016 om 12:11

    Bassie en Adriaan en het geheim van de autosleutel is geboren.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      11 augustus 2016 om 12:28

      @850t5r: Bassie is er zelfs achter gekomen dat de geheime sleutel op alle Volkswagens past:

      http://www.mastersofspeed.info/uploads/images/_DSC6418-Redigera.jpg

      Alles is voor Bassie…

      Login om te reageren
      • 850t5r zegt

        11 augustus 2016 om 12:30

        @moveyourmind: Drommels, drommels en nog eens drommels!!!

        Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    11 augustus 2016 om 12:12

    De geheime code is: 0L1381JVU113N

    Login om te reageren
    • 850t5r zegt

      11 augustus 2016 om 12:29

      @Jochempie: echt niet! K3tt1n9

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      11 augustus 2016 om 12:55

      @Jochempie: Klopt,

      Ze hadden eersr H31l H1tl3r willen doen, maar waren bang dat dat te voor de hand liggend zou zijn.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    11 augustus 2016 om 12:14

    En daarom een ouderwets extra stuurslot.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      11 augustus 2016 om 17:38

      @dutchdriftking: en daarom geen VW

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    11 augustus 2016 om 12:18

    Er is wel een maar, de apparatuur om de code te kraken kost bijna nog meer dan een gloednieuwe Volkswagen…

    Bovendien wordt deze apparatuur slechts heel zelden te koop aangeboden. En dan is het nog de vraag of zo’n Enigma decoder na al die jaren nog werkt.

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      11 augustus 2016 om 13:49

      @moveyourmind: Met een Bosch KTS en wat programmaatjes om de beveiliging te omzeilen kom je al een end hoor.

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      11 augustus 2016 om 14:55

      @moveyourmind: Een Arduino met een paar componenten en prikbord (development board) kost maar € 70,- een laptop is het duurste van alles om de Arduino mee te programmeren. Meer ben je niet echt nodig, kant en klare apparaten zijn er niet alleen apparaten die een paar honderd euro meer koste die je wat programmeerwerk uit handen neemt.

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      11 augustus 2016 om 15:31

      @moveyourmind:

      Bovenstaande snappen het niet.
      Geen historisch besef…

      Login om te reageren
  6. pinut187 zegt

    11 augustus 2016 om 12:19

    Daarom nemen dat boevengespuis al die Audi RS zo gemakkelijk mee. Heeft dus niks met die vierwielaandrijving te maken..

    Login om te reageren
  7. kliko zegt

    11 augustus 2016 om 12:21

    @MauritsH Typfout in de eerste alinea, laatste zin. ;)

    Ik denk eigenlijk dat alle auto’s wel eenvoudig te hacken zijn. Zodra je de code sequence van de sleutel kent, kun je de auto altijd openen.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      11 augustus 2016 om 12:23

      @kliko: Vertel! Ik zie ‘m niet :)

      Login om te reageren
      • kliko zegt

        11 augustus 2016 om 14:30

        @MauritsH: Potver! Mijn fout. Mijn brein zei: Je moet “makkelijk” lezen ipv. “makelij”. Sorry. :)

        Login om te reageren
    • hopeloos zegt

      11 augustus 2016 om 12:45

      @kliko: dat is een beetje een dooddoener. Alsof je zegt dat je elk huis kan openen, mits je de sleutel maar hebt

      Login om te reageren
      • kliko zegt

        11 augustus 2016 om 14:31

        @hopeloos: Is in feite toch ook zo? In feite kan ik een foto maken van jouw huissleutel vanaf een afstand en deze namaken. (Stel hij ligt op tafel op een terrasje of hij hangt aan je broek).
        Dat is net zo vergelijkbaar als dat je met meetapparatuur de sleutelcodes afluistert.

        Login om te reageren
  8. riri zegt

    11 augustus 2016 om 12:24

    Met de juiste codes log ik zo in de Mijn ING van een miljonair :)

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      11 augustus 2016 om 14:57

      @riri: Alleen de codes van een miljonair liggen niet zomaar open en bloot op straat ;)

      Login om te reageren
      • sjonnie82 zegt

        11 augustus 2016 om 16:40

        @bassx: die hebben ook geen ING maar van Lanschot :-p

        Login om te reageren
    • dawwg zegt

      11 augustus 2016 om 20:09

      @riri: Maar zonder TAN code / SMSje kun je nog steeds geen geld overmaken :)

      Login om te reageren
  9. thomasthomas zegt

    11 augustus 2016 om 12:27

    De pincode van V.A.G sleutels is 0000 (4 keer nix)

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      11 augustus 2016 om 20:10

      @thomasthomas: Gemiste Audi-ringen-grap kans kerel ….

      Login om te reageren
  10. 2wheeler zegt

    11 augustus 2016 om 12:58

    Goh, had ik niet verwacht nadat de Polo van mijn gleufdier 5x in een half jaar leeg is gejat zonder braakschade…

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      11 augustus 2016 om 13:11

      @2wheeler: wat moet je gleufdier dan ook met een auto??

      Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      11 augustus 2016 om 14:11

      @2wheeler: durf je dat ook in haar bijzijn te roepen ?

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        11 augustus 2016 om 16:58

        @blo3to3t: waarom zou ik dat in hemelsnaam niet tegen haar durven te zeggen?

        Die zuignap is 2 turven hoog en ’t weegt nog geen 60 kilo ;)

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          11 augustus 2016 om 20:11

          @2wheeler: Hahaha, en nu weer snel aan de afwas, anders moet je weer op de bank slapen straks :)

          Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            11 augustus 2016 om 22:43

            @dawwg: haha je hebt gelijk, één scherpe opmerking van haar en ik loop met m’n staart tussen mijn benen weg.

            Login om te reageren
  11. Hubert zegt

    11 augustus 2016 om 15:32

    In media staat dat andere veelgebruikte systemen nog eenvoudiger te kraken zijn.
    Maar is blijkbaar leuker om VW te noemen.

    Login om te reageren
  12. schuimbekje3 zegt

    11 augustus 2016 om 18:29

    Ik vind 4 keer moeten afluisteren van de draadloze handzender door middel van een zelfbouw schepsel van 75 euro niet echt vallen onder ‘moeilijk’…

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      11 augustus 2016 om 20:12

      @schuimbekje3: 99% van alle voordeuren maak je in 20s open met een setje van 30 euro (en dat is dus niet de tuimelsleutel-techniek waar ik op doel) zonder ook maar 1x codes af te hoeven luisteren …. en ook die sloten zijn idioot duur …

      Login om te reageren
  13. cthijs zegt

    11 augustus 2016 om 23:34

    Is dat niet allang bekend ? Aan het percentage gestolen vagjes moet toch wel te zien zijn dat dit niet zo n groot probleem is ,dat namaken van die sleutels bedoel ik

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North