“Sleutels van 100 miljoen VW’s vrij easy te hacken”

Auteur: , 35 Reacties

Onderzoekers menen dat de beveiliging van miljoenen Volkswagens betrekkelijk eenvoudig te omzeilen valt.

Dergelijke uitlatingen zijn tricky business, want enkele jaren geleden nog moest de rechter eraan te pas komen om de publicatie van eenzelfde soort onderzoek te vertragen. Vorig jaar werd het onderzoek trouwens alsnog gepubliceerd. Vrij logisch ook dat Volkswagen liever niet heeft dat de wetenschap bekendmaakt hoe de auto’s van Duitse makelij te jatten zijn, maar dat hield onderzoekers aan de Universiteit van Birmingham niet tegen om nu precies dat te doen.

Alhoewel, zo eenvoudig ligt het nou ook weer niet. Flavio Garcia, die bij het eerder vermelde onderzoek ook al een grote rol speelde, is er met z’n team wederom in geslaagd om de beveiliging van Volkswagensleutels te hacken. Overigens gaat het om meerdere merken die onder de VAG-paraplu vallen. Ditmaal gaat het echter niet om de startonderbreking van de auto, maar om de deurontgrendeling. Bovendien blijkt dat het trucje op vrijwel alle Volkswagens die vanaf 1995 zijn gebouwd werkt.

Garcia cum suis hebben een geheime code weten te achterhalen die op vrijwel alle auto’s van het merk wordt toegepast. Daarnaast heeft elke auto een unieke code, die vrij eenvoudig kan worden onderschept als de sleutel van de auto in kwestie zich binnen 100 meter van goedkope afluisterapparatuur bevindt. Met beide codes in handen zou het een fluitje van een cent zijn om VW’s open te maken.

Long story short: de universele code is door de wetenschappers gekraakt, maar het achterhalen van de tweede (individuele) code heeft wat meer voeten in de aarde. Men verwacht dan ook niet dat de onderzoeksresultaten tot grootschalige roof van VW’s zullen leiden. In elk geval is het lek door Volkswagen erkend en heeft het concern aangegeven dat de nieuwste auto’s van de diverse merken stukken beter zijn beveiligd. Voor wie het -net als wij- een ingewikkeld verhaal vindt: de onderzoeksbevindingen inclusief toelichting check je op Wired.

Dank voor alle tips!



35 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Doormiddel van de roetfilter kunt u de sleutel hacken
Bassie en Adriaan en het geheim van de autosleutel is geboren.
@850t5r: Bassie is er zelfs achter gekomen dat de geheime sleutel op alle Volkswagens past:

http://www.mastersofspeed.info/uploads/images/_DSC6418-Redigera.jpg

Alles is voor Bassie…
@moveyourmind: Drommels, drommels en nog eens drommels!!!
De geheime code is: 0L1381JVU113N
@Jochempie: echt niet! K3tt1n9
@Jochempie: Klopt,

Ze hadden eersr H31l H1tl3r willen doen, maar waren bang dat dat te voor de hand liggend zou zijn.
En daarom een ouderwets extra stuurslot.
@dutchdriftking: en daarom geen VW
Er is wel een maar, de apparatuur om de code te kraken kost bijna nog meer dan een gloednieuwe Volkswagen…

Bovendien wordt deze apparatuur slechts heel zelden te koop aangeboden. En dan is het nog de vraag of zo’n Enigma decoder na al die jaren nog werkt.
@moveyourmind: Met een Bosch KTS en wat programmaatjes om de beveiliging te omzeilen kom je al een end hoor.
@moveyourmind: Een Arduino met een paar componenten en prikbord (development board) kost maar € 70,- een laptop is het duurste van alles om de Arduino mee te programmeren. Meer ben je niet echt nodig, kant en klare apparaten zijn er niet alleen apparaten die een paar honderd euro meer koste die je wat programmeerwerk uit handen neemt.
@moveyourmind:

Bovenstaande snappen het niet.
Geen historisch besef…
Daarom nemen dat boevengespuis al die Audi RS zo gemakkelijk mee. Heeft dus niks met die vierwielaandrijving te maken..
@MauritsH Typfout in de eerste alinea, laatste zin. ;)

Ik denk eigenlijk dat alle auto’s wel eenvoudig te hacken zijn. Zodra je de code sequence van de sleutel kent, kun je de auto altijd openen.
@kliko: Vertel! Ik zie ‘m niet :)
@MauritsH: Potver! Mijn fout. Mijn brein zei: Je moet “makkelijk” lezen ipv. “makelij”. Sorry. :)
@kliko: dat is een beetje een dooddoener. Alsof je zegt dat je elk huis kan openen, mits je de sleutel maar hebt
@hopeloos: Is in feite toch ook zo? In feite kan ik een foto maken van jouw huissleutel vanaf een afstand en deze namaken. (Stel hij ligt op tafel op een terrasje of hij hangt aan je broek).
Dat is net zo vergelijkbaar als dat je met meetapparatuur de sleutelcodes afluistert.
Met de juiste codes log ik zo in de Mijn ING van een miljonair :)
@riri: Alleen de codes van een miljonair liggen niet zomaar open en bloot op straat ;)
@bassx: die hebben ook geen ING maar van Lanschot :-p
@riri: Maar zonder TAN code / SMSje kun je nog steeds geen geld overmaken :)
De pincode van V.A.G sleutels is 0000 (4 keer nix)
@thomasthomas: Gemiste Audi-ringen-grap kans kerel ….
Goh, had ik niet verwacht nadat de Polo van mijn gleufdier 5x in een half jaar leeg is gejat zonder braakschade…
@2wheeler: wat moet je gleufdier dan ook met een auto??
@2wheeler: durf je dat ook in haar bijzijn te roepen ?
@blo3to3t: waarom zou ik dat in hemelsnaam niet tegen haar durven te zeggen?

Die zuignap is 2 turven hoog en ’t weegt nog geen 60 kilo ;)
@2wheeler: Hahaha, en nu weer snel aan de afwas, anders moet je weer op de bank slapen straks :)
@dawwg: haha je hebt gelijk, één scherpe opmerking van haar en ik loop met m’n staart tussen mijn benen weg.
In media staat dat andere veelgebruikte systemen nog eenvoudiger te kraken zijn.
Maar is blijkbaar leuker om VW te noemen.
Ik vind 4 keer moeten afluisteren van de draadloze handzender door middel van een zelfbouw schepsel van 75 euro niet echt vallen onder ‘moeilijk’…
@schuimbekje3: 99% van alle voordeuren maak je in 20s open met een setje van 30 euro (en dat is dus niet de tuimelsleutel-techniek waar ik op doel) zonder ook maar 1x codes af te hoeven luisteren …. en ook die sloten zijn idioot duur …
Is dat niet allang bekend ? Aan het percentage gestolen vagjes moet toch wel te zien zijn dat dit niet zo n groot probleem is ,dat namaken van die sleutels bedoel ik

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).