• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bandenfabrikant onderuit na toegeven sjoemelpraktijken

Auteur: RubenPriest, gepost 28 februari 2016 om 11:05 – 79 Reacties

Nokian


Niet alleen autofabrikanten proberen gunstiger uit tests te komen. Op het gebied van rubber kunnen ze er ook wat van.

Het Finse Nokian ontwikkelde namelijk speciale banden die enkel werden gebruikt voor tests. Op deze manier kwam de bandenboer altijd beter uit de vergelijkingen dan de kwaliteit daadwerkelijk was. De fabrikant erkent het sjoemelen met de tests in een statement.

De reactie kwam van CEO Ari Lehtoranta nadat de Finse krant Kauppalehti een artikel schreef over de praktijken van Nokian, aldus Bloomberg. De krant schreef dat de bandenboer jarenlang sjoemelde tijdens diverse tests. Media die onderzoek deden naar rubber kregen speciale banden opgestuurd van Nokian. Deze hadden een positievere invloed op het verbruik van de auto, het bandengeluid en de grip. De testbanden waren mogelijk een stuk duurder in ontwikkeling en productie, waardoor deze nooit verkocht werden aan de consument.

Nu Kauppalehti de sjoemelpraktijken kenbaar maakte ging Lehtoranta met de billen bloot. De CEO biedt zijn excuses aan voor het misleiden van de consument en zegt het noooooit meer te doen. Mosterd na de maaltijd, meneer Lehtoranta. Het aandeel Nokian Renkaat maakte een beursklapper van 9,6 procent toen het nieuws kenbaar werd. De beurs sloot vrijdag met een uiteindelijke daling van 7,4 procent.

Ook interessant!

  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!
    Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, fraude

Vorig bericht: « Oorlog bij Top Gear: Evans is een draak, producent vertrekt
Volgend bericht: Wat hebben een 675LT en water met elkaar te maken? »

Lees Interacties

Reacties

  1. faalhaas zegt

    28 februari 2016 om 11:11

    Ik vind die tests toch altijd so-so, wordt met nieuwe banden gedaan. Maar er wordt nergens geschreven over slijtage en grip na bijvoorbeeld 25.000km.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      28 februari 2016 om 11:26

      @faalhaas: ook dat zou een vertekend beeld geven want van de slijtage gedurende 25000 km’s in de stad is beduidend groter dan 25000 km A4 op en neer.

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        28 februari 2016 om 12:01

        @eklasse:
        Voor jou dan slijtage in mm.
        Voor de rest doel ik precies waar @RRRobert het over heeft, en het verbaast mij telkens weer dat men met ogen open in zo’n simpel testje gelooft.

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          28 februari 2016 om 12:03

          @faalhaas: slijtage wordt gewoon getest. Alleen worden er geen versleten banden getest.

          Dat wilde ik dus zeggen..

          Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 februari 2016 om 11:30

      @faalhaas: goed aspect, wat je aanstipt. Heel veel mensen weten ook niet dat een winterband met een profieldiepte van minder dan 4 mm (= 2½ x de minimum profieldiepte conform APK-eisen) soms nog minder presteren dan een goede zomerband.

      Wat mij ook wel opvalt, is dat een band met pak-em-beet een loopvlak van 175 mm breed in verschillende testen soms totaal anders presteert als een band met een loopvlak van bijv. 215 mm breedte.

      Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      28 februari 2016 om 11:34

      @faalhaas: Dan kunnen ze ook wel lekke banden gaan testen.

      Login om te reageren
      • boenderaar zegt

        28 februari 2016 om 19:22

        @mikkeloentje: Dat slaat natuurlijk nergens op, met een lekke band rij je niet, met een band die halverwege zijn levensduur is bijvoorbeeld wel.

        Login om te reageren
    • phaeton zegt

      28 februari 2016 om 13:54

      @faalhaas: Daar zijn dan weer user reviews voor. En dan zoveel mogelijk voor een zo compleet mogelijk beeld, want iedereen rijdt anders qua stijl, gewicht etc.

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      28 februari 2016 om 18:47

      @faalhaas: ik heb ongeveer 20.000-22.000km en 3 seizoenen gereden op die banden, ongeveer 15.000km op een E46 en de rest op een E36, in 225/40/18, Nokian WR A3. Zijn qua slijtage en grip betreft echt hele goede banden, ik rijd nooit rustig en gum regelmatig als wegdek licht vochtig is, maar pas na dit seizoen zijn ze onder de 3.5-4mm gekomen. Heb er circuit mee gereden (ja op winterbanden) en ze bevielen me top. Heb nu weer mijn Dunlop zomerbanden erop in 19″, en dat is toch net wat ff wat meer grip op droog, maar het ontloopt elkaar niet veel.. Ben er iig tevreden mee en mijn volgende winterband wordt weer Nokian ;)

      Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      28 februari 2016 om 21:24

      @faalhaas: Dat is idd een vertekenend beeld aangezien mijn banden rond de 26000 km vervangen worden.

      Login om te reageren
  2. koeckenbacker zegt

    28 februari 2016 om 11:12

    Ik hoorde altijd, die van nokian maken de beste winterbanden, want het is daar altijd winter. In mijn ogen en met mijn ervaringen is er maar eentje de beste. Michelin. Alhoewel er wel bridgestone potenza onder mijn auto en motor gemonteerd zit..

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      28 februari 2016 om 12:45

      @koeckenbacker: ze maken ook de beste winterbanden. In Scandinavië en Finland zweren ze erbij. Ze winnen bijna alle tests (ok, potentieel gevaarlijke opmerking…). Ze hebben de focus op pure hardcore winterprestaties. Geluid: don’t really care, verbruik, meh, grip: hell yeah !!

      Nokian is primair een winterbanden fabrikant. De rest “ist beilage”.

      Laten we sommige vergelijkingstests even buiten beschouwing. Het feit dat de noordelingen niets anders willen zegt al genoeg. In het noorden van Noorwegen bv. zijn ze de onbestreden nummer 1.
      Ze maken versies met spikes (piggdekk) zoals de Hakka7 en 8 en zonder zoals de Hakka2. Beide zijn absoluut top.

      Dus tjsa, de sjefkes bij Nokian deden een VW’tje maar het boeit me niet zolang de consumenten-versies zo goed zijn als ze zijn. Real-life experience is veel belangrijker.

      Nokian winterbanden (de Hakka2 bv.) zijn ook erg populair bij de bergbewoners hier in Zwitserland. Die mensen rijden Audi Quattro’s of Saburu’s en stoppen er vaak Hakka’s onder.
      Ze zijn wel vrij zacht als het warmer wordt maar in de echte winter-ellende zijn ze geniaal.

      Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        28 februari 2016 om 13:18

        @fijnkonijn: maar waarom dan sjoemelen bij de test? Blijkbaar heeft dat product dat dan niet nodig.

        Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          28 februari 2016 om 13:20

          @koeckenbacker: tsja, als we eens in de koppen van die managers konden kijken…

          Login om te reageren
          • mark_nederlof zegt

            28 februari 2016 om 16:00

            @fijnkonijn: Toch vervaag je dan zelf het verschil tussen de beste kwaliteit en de kwaliteit vanaf waar iedereen wel tevreden mee is zodat het bedrijf meer winst maakt. En wat ze maken maken ze natuurlijk zelf uit maar er over liegen is ook jou voorliegen voor geld. Daarna moet je je ook eens afvragen waar het eindigt als je dit liegen goedkeurt. Dan liegen ze volgend jaar nog net wat meer.

            Login om te reageren
            • fijnkonijn zegt

              28 februari 2016 om 17:24

              @mark_nederlof: dat is zo.
              Aanrader wat dat betreft: de docu over Enron “The Smartes Guys in the room”.

              Login om te reageren
        • mashell zegt

          29 februari 2016 om 09:13

          @koeckenbacker: omdat de grote omzet niet in Noorwegen, Finland, Lapland of Zwitserland gemaakt wordt. Maar in landen als Duitsland, waar er het grootste deel van de winter gewoon geen sneeuw ligt. Daar heb je dus een ander type band voor nodig. En heb je met een ander type concurrent te maken: Michellin en Continental (met deze 2 merken zit je altijd goed).

          Login om te reageren
  3. pindakoning zegt

    28 februari 2016 om 11:14

    ‘Sjoemelen’ is eigenlijk zacht uitgedrukt

    Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    28 februari 2016 om 11:23

    Vind dit toch wel een stuk serieuzer dan VW sjoemelen vooral als het aankomt op grip. Genoeg consumenten die zulke tests in hun besluit meenemen voor aankoop van die banden. Vraag ik mij toch af hoeveel slechter de consumentenversies dan zijn…

    Had het een paar weken geleden toevallig nog over Nokian met een buurman van mij. Hij heeft er een paar onder laten monteren en stelde dat hij ze beter vond dan z’n Bridgestone’s. Dacht altijd dat Nokian een B-merk was maar blijkbaar is het tegenwoordig een A-merk?

    Iemand hier ervaringen?

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      28 februari 2016 om 11:40

      @Rick-dos: mijn Nokian-sloffen (Z-line) stammen uit 2008 en zijn nog prima. Ook bij hevige regenval goede grip. Nog nooit last gehad van aquaplaning.
      En qua verbruik: ik zit onder de fabrieksopgave. ?

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        28 februari 2016 om 11:57

        @e1000bmw523i: 2008?! Rij jij wel of zijn die dingen zo slijtvast?! :p Volgens mij heeft hij ook Z-line. Vond het wel mooie banden.

        Ik heb er eigenlijk altijd Bridgestone’s Potenza’s onder gehad, vooral omdat de dealer ze er altijd onder gooit, maar ben nooit echt 100% tevreden geweest met die banden. Als ik in de regen een bocht vlotjes neem dan heb ik het gevoel dat het moment van uitbreken te vroeg komt. Het geeft mij in ieder geval geen vertrouwen. Ook zijn ze te stug voor run flat.

        Login om te reageren
        • koeckenbacker zegt

          28 februari 2016 om 13:21

          @Rick-dos: ik ben echt zwaar tevreden over mijn potenza runflats. Ik moet echt ver gaan willen ze gaan slippen. 225/40-18 is de maat

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            28 februari 2016 om 16:36

            @koeckenbacker: Hier 275 achter en 255 voor op 19 inch volgens mij 50 hoog maar kan ook 45 zijn. Begrijp mij niet verkeerd, op zich zijn het prima banden alleen, zoals gezegd, ben ik er niet 100% tevreden mee.

            Misschien dat het aan mijn rijstijl ligt maar heb het nog nooit eerder meegemaakt in ieder geval.

            Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          28 februari 2016 om 13:37

          @Rick-dos: dat uitbreken heb ik alleen als ik lomp het gas op ga in de bocht en ASC uit heb… Hehe, ik rij wel met dat ding, alleen minder vaak dan voorheen; weekendjes weg enzo. Veel snelwegkilometers, weinig remmen. :) Als hij wat langer stilstaat merk ik het wel, dan is ie wat vlak, maar dat is weg als de banden warm zijn. Zit nu op circa 3 mm.

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            28 februari 2016 om 16:37

            @e1000bmw523i: Wordt binnenkort er nieuwe onder gooien dus. ;)

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              28 februari 2016 om 21:03

              @Rick-dos: yup. Maar heeft geen haast. En mocht het ineens erg hard slijten: apk pas in december. ?

              Login om te reageren
      • norge zegt

        28 februari 2016 om 13:35

        @e1000bmw523i: winter banden zijn na vier jaar oud en moeten vervangen worden…

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          28 februari 2016 om 13:38

          @norge: Is het een winterband dan? Volgens de symbooltjes een all season.

          Login om te reageren
        • slickrick zegt

          28 februari 2016 om 14:23

          @norge: echt onzin, een van mijn medewerkers heeft 4 jaar voor Michelin gewerkt. Indien een band niet gebruikt wordt, dus opgeslagen is, staat elke jaar gelijk aan 1 week op de weg ( qua ouderdom) Voorts zijn de weersinvloeden van belang, dus veel zon en hogere temperaturen kan een winterband uitdrogen, waardoor deze scheurtjes krijgt. De fabrikanten schrijven voor na 6 jaar te vervangen, maar als het rubber geen scheurtjes vertoont kan deze prima 10 jaar mee. Tevens speelt een rol hoe vaak deze van velg wisselt.

          Login om te reageren
          • norge zegt

            28 februari 2016 om 19:00

            @slickrick: Nou dat ga ik maar gelijk eens tegen 5 miljoen Noren zeggen die er heilig van overtuigd zijn na 50 jaar ervaring dat de winterbanden na vier seizoenen weggegooid moeten worden…Toch mooi dat jij het beter weet…..

            Login om te reageren
            • slickrick zegt

              28 februari 2016 om 21:11

              @norge: je moet wat specifieker je stelling formuleren, indien het verplichte winterbanden seizoen in Noorwegen bijvoorbeeld 5-6 maanden duurt dan zullen ze hoogst waarschijnlijk aan vervanging toe zijn. Als je als Nederlander 1 à 2 weken per jaar je winterbandjes gebruik voor een ritje naar Oostenrijk, dan gaan ze een stuk langer mee. Alles valt en staat mer het gebruik, en niet het aantal seizoenen….

              Login om te reageren
              • norge zegt

                28 februari 2016 om 21:43

                @slickrick: Nee……Ook wanneer je nieuwe banden gaat kopen wordt je hier sterk aangeraden om de productie datum te controleren die op de band staat. Winterbanden zijn om hun zachte samenstelling van het rubber na vier gewoon te oud.Dit is hier algemeen bekend .Nou kan het zijn dat de Euro spec winterbanden harder zijn en daarom iets langer mee kunnen…

              • slickrick zegt

                28 februari 2016 om 22:03

                @norge: tja, ook jij trapt in het fabeltje van de rubber lobby. Ik vertrouw liever op de inside knowledge van een technische man van Michelin.

              • norge zegt

                28 februari 2016 om 22:42

                @slickrick: De goeie raad van 1 man tegenover de techische kennis van de onafhankelijke autojournalisten hier en de raad van de Noorse tegenhanger van de ANWB…Zelfs het “rijkswaterstaat” hier komt met die raad..Maar goed, luister jij naar die ene man..

    • slickrick zegt

      28 februari 2016 om 14:16

      @Rick-dos: toen ik op zoek was naar winterbanden voor mijn 911 kon ik slechts bij een klein aantal banden merken terecht, Nokian heeft OEM winterbanden voor Porsche, met name belangrijk voor de hogere aslast achter itt voor. Dit zijn zogenoemde N spec tires die in samenwerking met de engineers van Porsche worden ontwikkeld. Nokian is een van de weinigen die N spec winter banden heeft.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        28 februari 2016 om 16:39

        @slickrick: Ik had ook vernomen dat ze met Porsche werkten. Mijn beeld was altijd dat het b-merk banden waren, maar als Porsche ze standaard er onder legt dan klopt mijn beeld duidelijk niet…

        Login om te reageren
        • norge zegt

          28 februari 2016 om 19:11

          @Rick-dos: Duidelijk een A merk hier, het duurste merk wat winterbanden betreft..

          Login om te reageren
  5. cyclonic zegt

    28 februari 2016 om 11:25

    En waar kan ik mijn geld terug vragen? 4 nieuwe wr d4 gekocht op grond van reviews.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      28 februari 2016 om 11:46

      @cyclonic: https://www.das.nl

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 februari 2016 om 12:07

      @cyclonic: reviews, dat is toch wat andere consumenten van de banden vinden?

      Met andere woorden, als jij je keus daarop hebt gebaseerd zit jij gewoon goed en heb je helemaal geen reden om te willen claimen.

      Login om te reageren
    • stephanotis zegt

      28 februari 2016 om 12:41

      @cyclonic: Even geduld a.u.b., er wordt k€ihard gewerkt aan http://www.nokianclaim.nl

      Login om te reageren
  6. jipino zegt

    28 februari 2016 om 11:28

    Gelukkig heeft het sjoemelen alleen maar geleid tot een “positievere invloed op het verbruik van de auto, het bandengeluid en de grip” ..

    Valt dus best mee eigenlijk, voor de rest prima banden ..

    Login om te reageren
  7. GerbenN zegt

    28 februari 2016 om 11:34

    Nokian banden hahaha

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      28 februari 2016 om 12:46

      @Breitling1993: hahahaha wat een domme reactie hahahaha

      Zucht…

      Login om te reageren
  8. g40freak zegt

    28 februari 2016 om 11:34

    Is Nokian niet een onderdeel van het Volkswagen concern??
    Ja, ja, ja ik weet het: hij is flauw. :)

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      28 februari 2016 om 11:54

      @g40freak: Bovendien nog slecht ook ?

      Login om te reageren
      • g40freak zegt

        28 februari 2016 om 20:31

        @bartteeuwen: ja, ik weet het, sorry. Hahaha
        In mijn hoofd was hij een stuk leuker.
        I failed the gods of comedy :) :) :)

        Login om te reageren
    • Gulli zegt

      28 februari 2016 om 15:10

      @g40freak: nee dat is Continental
      /serieus

      Login om te reageren
  9. fit4fun zegt

    28 februari 2016 om 11:37

    Prima, dat merk staat dus levenslang op mijn zwarte lijst. Nog nooit eerder gekocht, maar dat zal dus ook nooit gebeuren. Wel erg spijtig voor de werknemers, dat crimineel top management het bedrijf kapot maakt met zulke achterlijke praktijken

    Login om te reageren
    • amg65 zegt

      28 februari 2016 om 12:05

      @fit4fun: Tsja.. wat voor tv heb je? Waar doe jij dan je boodschappen, de supermarkt? Er wordt zo veel ‘gesjoemeld’ tegenwoordig..

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        28 februari 2016 om 12:18

        @amg65: of het echt waar is weet ik niet, maar in de landelijke media was vorig jaar eens een stuk over wasmachines, koelkasten etc met energie label ook sjoemelen. Met andere woorden, alle officiële tests worden gewoon besodemieterd. Vrij letterlijk alles dus.

        Login om te reageren
        • amg65 zegt

          28 februari 2016 om 12:25

          @lekbak: Precies.. van benchmarktests op je smartphone tot aan de zuinigheid van je koelkast. Zoals Musk het zei, het geeft aan dat de doelstellingen niet haalbaar zijn met de huidige techniek.

          Login om te reageren
        • amg65 zegt

          28 februari 2016 om 12:31

          @lekbak: Echter, ik vind de voedingsindustrie vele malen erger…

          Login om te reageren
  10. siemi zegt

    28 februari 2016 om 11:56

    Daarom koopt adac voor hun test altijd de banden bij verschillende gewone bandenverkopers. Blijkbaar nodig…..

    Login om te reageren
  11. vorsprungdurchbetrug zegt

    28 februari 2016 om 12:03

    Wat zouden die prijzen nog waard zijn die ze hebben gewonnen, zie onderstaande website.

    https://www.nokiantyres.de/

    Ongelooflijk wat een klungelaars, om zo de zaak te bedotten.

    Login om te reageren
  12. lekbak zegt

    28 februari 2016 om 12:05

    Nou kan de gemiddelde Fransman nog wat van me leren wat chauvinisme betreft, maar ik heb uitermate goede ervaringen met vredestein. Ik heb ze nu onder twee auto’s liggen en ze bevallen beter dan Michelin, Goodyear en continental. Dus nokian komt bij mij niet eens in aanmerking.

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      28 februari 2016 om 12:52

      @lekbak: helemaal mee eens, topband voor een ‘budget’ prijs. Hier ook Vredestein onder beide auto’s.

      Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    28 februari 2016 om 12:12

    Ach ja, nogal mosterd na de maaltijd. Maar als alle fabrikanten met deze banden testen dan kom je uiteindelijk weer op een eerlijke vergelijking…

    Login om te reageren
  14. tbr zegt

    28 februari 2016 om 12:22

    Daar rij ik dan in m’n Skoda 1.6 EA189 met Nokian Hakkapelitan…

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 februari 2016 om 12:31

      @tbr: als je geen klachten hebt zijn de banden goed, ongeacht het sjoemelen met de tests.

      Login om te reageren
      • tbr zegt

        28 februari 2016 om 13:24

        @lekbak: Ja en nee. Als een ander merk beter uit de wintertest was gekomen had ik die waarschijnlijk gekocht, nu was het de nokian hakkapeliitta die de winnaar was.
        En had hadden we wellicht niet de (kleine) schade aan de auto gehad

        Sjoemelen betekend dat je slechtere banden krijgt dan wat je verwacht had/voorgespiegeld hebt gekregen dus ook minder grip (je gaat niet sjoemelen als het geen voordeel oplevert toch?)

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          28 februari 2016 om 13:47

          @tbr: zit wat in… Overigens hoeft het sjoemelen niet betrekking te hebben op de grip. Ze kunnen ook sjoemelen met slijtage, geluid of brandstof verbruik.

          Iemand hier had het er ook over dat oa adac consumenten banden test. Dan is sjoemelen sowieso niet mogelijk. Net zoals je aankoop baseren op reviews van consumenten. Ook daar heeft het sjoemelen geen enkele invloed op.

          Dus ja, jij kunt benadeeld zijn. Maar afhankelijk van hoe de keuze tot stand is gekomen zullen de meeste mensen gewoon eerlijk banden hebben gekocht.

          Login om te reageren
  15. flip2305 zegt

    28 februari 2016 om 12:44

    Kijk er niet eens van op, dat is eigenlijk nog wel het ergste.
    Boeven zijn het, alles voor zelfverrijking

    Login om te reageren
  16. giogiorgio zegt

    28 februari 2016 om 12:46

    Maakt toch niet uit; Ik vond ze sowieso zeer goed, of ze nu met de testen sjoemelde of niet.

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      28 februari 2016 om 12:49

      @giogiorgio: ja ik dus ook. Ik wil niet anders. Boeien mij die tests. Real-life experience is veel belangrijker.

      Ik rij of met de Nokian Hakka 2 of de Michelin X-Ice. Etwas anderes kommt nicht in Frage.

      Maar goed, Zwitserland != Nederland

      Login om te reageren
      • giogiorgio zegt

        28 februari 2016 om 14:45

        @fijnkonijn: Zelf had ik de wr d3, prijs kwaliteit het beste wat er een 2-tal jaar geleden op de markt was. gezien ik voor mijn werk regelmatig in Zweden te vinden ben kan ik ook de real-life experience erbij halen. Ik vind ze alleszins beter als die veel te dure vredestein giugiaro banden. Eigenlijk merk ik zelf geen verschil met mich. Pilot alpin pa4 die ik dit jaar op heb liggen. Volgend jaar gaan er gewoon terug Nokians onder! Rij trouwens tegenwoordig in een seat, dus een beetje gesjoemel kan ik wel hebben!

        Login om te reageren
  17. gerjan zegt

    28 februari 2016 om 12:55

    Ik heb nog nooit van dat banden merk gehoord. Ik zal ook niet weten welk merk ik onder mijn auto heb zitten. Ik zeg altijd ik Moet de goedkoopste straat/modder band hebben. Ik verneem het verschil niet.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 februari 2016 om 13:57

      @gerjan: nou en of je het merkt. Zelfs als je je er niet van bewust bent.

      Een hoop slechte (vaak goedkope) banden maken heel wat meer herrie dan de betere banden. Ook is soms de grip bij regen zo slecht dat je echt als een bejaarde moet rijden anders glij je uit. En ik heb zelfs eens een auto gekocht met nieuwe banden die na 20k op waren, waar de opvolgers (Michelin) er nu na 50k km nog onder zitten (bij de volgende eigenaar). Dus voordelig was dat ook nog eens niet.

      En dan heb ik het dus nog niet eens over het stukje veiligheid. Want je schijnt niet te beseffen dat banden het belangrijkste is aan je auto. Belangrijker dan goede remmen bijvoorbeeld want zonder goede banden kan je niet eens remmen. Je brengt dus eigenlijk iedereen op de weg in gevaar met fuyunghai babipangang banden. Lekker egoïstisch dus.

      Login om te reageren
    • slickrick zegt

      28 februari 2016 om 14:33

      @gerjan: nee, als je bijvoorbeeld met een FIAT panda door de stad rijdt dan zul je dat niet merken nee. Met een auto van >300pk op de autobahn door een bocht , of hard remmen merk je het direct….

      Ik heb een keer hele goedkope nieuwe banden onder een 535d gezet (auto werd toch verkocht) nou op een zomerse dag in NL ging de traction control aan in een bocht op de snelweg (snelheid volgens de regels ) . Na een week lekke band. Nooit maar dan ook nooit komen er budget banden onder mijn auto.

      Login om te reageren
  18. schellekens006 zegt

    28 februari 2016 om 12:56

    Met de Nokian 3310 had ik anders best een goede band.

    Login om te reageren
  19. norge zegt

    28 februari 2016 om 13:39

    Nokian is gewoon het beste in praktijk….Conti is ook erg goed, Michelin wel aardig ….Zo …test klaar…

    Login om te reageren
  20. vroaaar zegt

    28 februari 2016 om 13:46

    Als de media nou eens gewoon de banden kocht bij een bandenboer, dan had je dit gezeik niet. Bovendien is de test dan een stuk onafhankelijker, want er zullen ook heel wat reclame eurootjes naar de media stromen als ze zo’n test doen. Media heeft in dat opzicht boter op het hoofd en is dus ook mede verantwoordelijk voor gesjoemel.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      29 februari 2016 om 11:47

      @vroaaar: doen ze meestal ook, maar vaak wordt er getest met nieuwe bandenmodellen die ten tijde van de test nog niet beschikbaar zijn in de algemene handel… het is dan ook daar waar het schoentje soms wringt. Maar de verschillen met sjoemelbanden zijn eerder klein lijkt me, misschien een paar plaatsen verschil in het eindresultaat, maar niet dat het plots superslechte banden zijn. Er zil zowiezo al zoveel variatie op verschillende bandentests…

      Login om te reageren
  21. parker zegt

    28 februari 2016 om 14:03

    Ok, dus winterbanden zijn toch onzin, blijkt nu…!?

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      28 februari 2016 om 14:13

      @parker: zover wil ik voor bepaalde regionen ook weer niet gaan…

      Login om te reageren
    • norge zegt

      28 februari 2016 om 14:23

      @parker: Eh, Nee…

      Login om te reageren
  22. riddertevoet zegt

    29 februari 2016 om 08:55

    Ik rij al vijf winters naar volle tevredenheid op een set Nokians. Erg goed in de sneeuw en ze zijn ook behoorlijk slijtvast. Zelfs m’n voorbanden zijn nog goed. Dit gesjoemel is een kwalijke zaak maar de producten die ze uiteindelijk aan de consument leveren zijn ook erg goed. Zonde voor het imago van het merk dit.

    Login om te reageren
  23. Onehp zegt

    29 februari 2016 om 11:33

    Sta ondertussen op mijn vierde set Nokians, dé standaard hier in Zweden, alvast qua winterbanden. Erg goede banden.

    Wat ik weet hebben ze wat gezeurd met de Nokian Blue zomerbanden die ik ook had. In de magazinetesten test men keihard op droge grip. Maar hun filosofie voor scandinavische zomerbanden is anders niet ultieme grip, maar goede progressie en zo weinig contrast met natte grip, die dan weer top is. Dat is immers een veilige band in wisselvallige omstandigheden wanneer het gevaar het grootste is op ongelukken. Jammer genoeg komt zoiets niet naarvoor in bandentesten, misschien voelen ze zich daarom genoodzaakt te zeuren?

    Login om te reageren
  24. Onehp zegt

    29 februari 2016 om 11:37

    Overigens is er een zweedse geroutineerde journalist (die ieder jaar meerdere bandentests doet) die beweert dat Continental al járen zeurt à la Ferrari met optimisatie van testbanden. En andere bandenfabrikanten voelen zich dan genoodzaakt te volgen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North