De persfoto's van de Audi e-Tron waren voorafgaand aan de IAA al uitgelekt, maar toen konden we je er nog niet alles over vertellen. Naam en z'n vorm doen je meteen denken aan een elektrische R8, maar in het persbericht over de e-Tron Concept wordt de R8 geen enkele keer door Audi aangehaald. Toch mag duidelijk zijn dat Audi voor dit elektrische concept de R8 als uitgangspunt heeft genomen.
De e-Tron is een echte Quattro. Hij is uitgerust met 4 elektromotoren die ieder een wiel aandrijven. Van achteren zijn de twee motoren achter de achteras gemonteerd, terwijl de twee motoren van voren op de vooras zijn gemonteerd. Ongeveer 70 procent van het vermogen gaat naar de achterwielen en 30 procent naar de voorwielen. Sportauto is 4,26 meter lang, 1,90 meter breed, 1,23 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,6 meter.
Bij elkaar zijn de motoren goed voor 313 pk en een bizarre 4.500 Nm koppel. De acceleratie naar 100 km/u hoeft daardoor niet langer dan 4,8 seconden te duren. De tussenacceleratie van 60 naar 120 km/u duurt 4,1 seconden. De topsnelheid wordt bereikt bij 200 km/u.
Het 470 kilo zware litium-ion accupakket levert 42,4 kWh en is net als bij een sportauto met middenmotor achter de bestuurder voor de achteras geplaatst. Het totaalgewicht van de auto komt ondanks bijna een halve ton aan accu’s uit op 1.600 kilo. De accu’s houden het ongeveer 248 kilometer lang uit en moeten daarna weer 6 to 8 uur opladen aan een normaal stopcontact. Aan een 400 volts 63 ampère stopcontact kan de laadtijd verkort worden tot 2,5 uur.
Alle lichtunits zijn uitgerust met zuinige LED technologie. Een elektronisch remsysteem met lichtgewicht keramische remmen brengen de auto middels een “brake by wire” systeem weer tot stilstand. De energie die hierbij vrijkomt wordt uiteraard opgevangen. Op koude dagen kan het zijn dat het aandrijfsysteem niet voldoende restwarmte produceert om het interieur te verwarmen. Daarvoor heeft Audi naar eigen zeggen voor het eerst in auto een warmtepomp toegepast. Nieuw is ook het Car-to-x communicatiesysteem. Daarmee kan de auto communiceren met andere auto’s, maar in de toekomst bijvoorbeeld ook met verkeerslichten, of andere mobiele diensten.
37 reacties
Ik denk doordat ze de motoren direct op de assen hebben staan. Dus geen versnelling.
Je moet dan binnen het toerenbereik van de electromotor accelereren en de snelheid halen.
Mvg
Rob
http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/14/audi-e-tron-100-elektro-313-pk-200-kmu
-edit: Dat was toen dus een foutje. Ik heb het aangepast, thanks-
een electro motor heeft een maximaal koppel bij elk toerental. Daardoor hebben deze auto`s geen versnellingsbak nodig. wat weer de lage topsnelheid verklaard.
Koppel (nm) betekend statische kracht, ofterwijl de kracht om iets van z’n plaats te duwen.
Pk (Kw) betekend dynamische kracht, ofterwijl de kracht om iets op hofe snelheid te krijgen.
Vette auto trouwens!, kvind electrich auto- styling altijd wel mooi, omdat het wat abstracter is.
Nee, ik vind het niks.
Lijkt wel de ultieme uitgemolken versie van de R8.
Ergens kan ik me dus niet aan het idee onttrekken dat het dus 450 Nm moet zijn…
Daar zie ik een mooit TT voor de toekomst in.
Ik ben benieuwd.
En mensen, een elektromotor is nog altijd een motor, er kan zeker een versnellingsbak op.. Het is alleen moeilijk omdat je nu 4 ipv 1 motor hebt.
Btw zijn we zeker van de 4500? Want dan sluit ik mij aan met MDA. Dit is geen goede keuze..
btw, ik snap dat jullie al het geld uit reclames halen, maar kan dan op zijn minst het geluid er van uit? dit is echt irritant
Haal al dat belachelijke chrome er af, zet er fatsoenlijke velgen onder, zorg voor een mooi grilletje en een fatsoenlijke achterklep/ruit….
What the heck… gooi al deze technobabbel in een normale R8 dan heb je tenminste een kicke electro waggie.
Dit is ronduid bagger!
hier heb ik de overbrenging niet voor nodig, ik bereken gewoon het toerental van de motor zelf.
Wetende dat deze 4500Nm heeft bij 313pk kan ik het toerental gewoon uitrekenen door het feit dat P=w*M (staat hier al ergens), als je het zelf uitrekent, zie dan dat je de eenheden juist hebt.
Zegt vrijwel niets, max vermogen, het feit dat je niet hoeft te schakelen en altijd over maximum koppel (oftewel de vorm van de koppelkromme, in dit geval horizontale lijn) beschikt des te meer.
Wat een mega-gigantisch koppel btw.. :shock:
Dat koppel is echt verschrikkelijk belachelijk onnoemelijk ongekend hoog.
Jammer dat ie maar 313 pk’s heeft, waardoor een Passat TSI op top speed sneller is.
Je bent trouwens wel heel erg cool als je deze auto gaat kopen.
Die grill lijkt net een barbaquegrill verd*me kan toch niet. Zo worden de snelwegen alleen maar lelijker.
Ik blaas die ding zo vooruit met mij BMW M3 E46 Cabrio.
Whahaahha hihiih:$
Mooi? => Nee!