20% bijtelling voor Mercedes C-klasse Coupé, maar wel met kleine velgjes

Auteur: , 26 Reacties

De Mercedes C-klasse Coupé en dan in het bijzonder de handgeschakelde 163 pk sterke C220 CDI, leek met 117 g/km CO2 uitstoot op het nippertje de 20 procent bijtelling mis te lopen. Ik zeg leek, want Mercedes heeft er een grammetje vanaf weten te snoepen en komt nu toch in aanmerking voor het 20% bijtellingstarief.

Er zit wel een klein addertje onder het gras, want in het Elegance en Avant-Garde pakket zitten standaard 17 inch lichtmetalen velgen. Volgens Mercedes wordt de C-Coupé vrijwel altijd met het Elegance of Avant-Garde pakket besteld. De 17 sloffen worden dan vervangen door 16 inch slofjes, want anders valt de uitstoot hoger dan 116 g/km uit. Zulke kleine velgjes zijn natuurlijk geen gezicht!

In het premium coupé segment is Mercedes de enige met een 20 procent bijteller. Op papier moet de auto dus besteld worden met 16 inch velgen, maar wie weerhoudt je ervan om er direct daarna maatje 18 inch onder te schuiven? Denk bijvoorbeeld ook aan die zuinige 20% leasedieseltjes waarmee men geregeld direct na aflevering onderweg naar huis even langs de chiptuningboer rijdt. Het is allemaal zo verneukeratief.



26 reacties

Opleving voor de Aftermarket velgen waarschijnlijk.
Is dit ook van toepassing als je de velgen op de accessoires lijst besteld?

Normaliter is het dat als je een accessoire besteld dat je deze er extra bijkrijgt t.o.v een optioneel setje velgen.
Zo was het i.i.g bij mijn nieuw auto geregeld, alles van de optielijst was vervanging en accessoire was extra, dus dan kreeg je de originele velgen op de winterbanden.
@Gnermo: Je gaat er wel mee wegkomen nu, maar daar wil de belastingdienst ook een stokje voor gaan steken.
ach dan zet je er toch achteraf grotere velgen onder? niemand die dat dan nog nachecked ;)
Chiptuning en dikke wielen eronder is belastingontduiking en/of milieudelict? Misschien de regels maar afschaffen of vereenvoudigen al kan ik me voorstellen dat e.e.a. ook weer een boel mensen aan het werk houdt.
@bobb: Vooral papierwerk waarschijnlijk…
@bobb: Nee hoor, da´s geen delict. Het is zelfs zo dat de typegoedkeuring van BMW’s gedaan wordt met eco-banden (Michelin Energy Savers) om ze in een voordelig belastingtarief te laten vallen, maar ze werden in Nederland tot voor kort alleen met run-flat banden (en dus ook andere velgen) geleverd. En dat was/is ook niet verboden. Inmiddels kun je bij BMW gratis kiezen tussen de run-flats en de Energy Savers.
Dat is wellicht iets anders dan een andere wielmaat, al zou ik niet weten wat.
Kon dat ene grammetje er niet af door even aan het motormanagement te pielen? Al is dit natuurlijk de goedkoopste oplossing en wordt er achteraf ook nog een extra setje velgen en banden verkocht aan de gelukkige eigenaar van deze coupé.
@gt5guidenl: Of een koffiefiltertje over de uitlaat…
Telt de benzine mee als gewicht voor de auto? Anders kan je de tank 10 liter kleiner maken, scheelt 10kg in gewicht en ook wel een grammetje in CO2…
@Esprit_de_Flandre:
Met benzine in de tank heeft deze MB 0 uitstoot, dan toch maar het koffiefiltertje ;)
@gt5guidenl: dikke lol :)
@gt5guidenl: Oeps, dieseltje…
Lol als je dus een mercedes c coupé ziet rijden met 16 inch velgen, dan zijn dat de gedwongen leasesletjes van nederland :D.
@majinstar: Of een groene jongen…
Wel flauw hoor. Stel dat je zo’n ding wilt kópen, dan zit je dus ook met die 16 inchers terwijl je helemaal niks met dat bijtellingstarief van doen hebt.

Nou ja, de enige bijtelling die je dan hebt is die van die grotere wielen. Bedankt, leaserijders!
@potver7: Waar een wil is, is een weg. Joh, als jij tegen meneer de verkoper zegt dat je er 20 inch onder wil dan kan hij dat zeker voor je regelen.
Verbruik van een auto(co2) zou eigenlijk bij elke APK gecontroleerd moeten worden om het belasting voordeel te kunnen behouden.
@norge: Meeste leasebakken gaan er al uit voordat ze aan hun eerste keer APK toe zijn.
DS3 heeft hetzelfde probleem ongenadig gezeik heb m’n 17 inch maar achteraf besteld
Heerlijk bakkie, ze stond er prachtig bij op de Rai…

En tuurlijk is het verneukeratief maar geniet er lekker van, want geheid dat de kleptomanen die bij de Belastingdienst werken het binnenkort aanpakken… Pakken wat je pakken kan!
Ik moet de eerste 14/20% bijtellings knaller bij mijn bedrijf nog zien met originele velgen :)
Start/stop systemen zet ook iedereen standaard uit en de chiptuning (op de diesels), gaan ook goed. Daar waar de autobedrijven hun auto’s ‘tunen’ om hem net in de juiste categorie te laten vallen, wordt dat nagenoeg direct ongedaan gemaakt al bij aflevering. Op papier leuk, maar je bent vrij om de velgen eronder te zetten die je wilt. Belastingdienst zegt daar niets over.
Het is niet alleen zo verneukeratief, maar zo ontzettend “Nederlands”….

Koop in Belgie of Duitsland dezelfde auto en voila; vol leuke spullen voor de prijs van een Panda…..
Mooie auto, zeker voor 20% bijtelling.

Wat is de stand van zaken omtrent regelgeving chiptuning?
De link hierboven is namelijk aardig gedateerd.

(heb nu eigen auto, getuned bij RS Tuning)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).