De Abarth 500C is een Italiaanse pretletter.
Dat er geld te verdienen valt met kleine auto’s, bewees BMW met de New Mini. Hun idee was vrij eenvoudig, een kleine B-segment driedeurs hatchback met puike rijeigenschappen en herkenbaar iconisch uiterlijk. Vervolgens kon je die samenstellen en zo duur maken als je portemonnee toeliet. In sommige gevallen zorgde dat ervoor dat de Mini in kwestie 40 tot 50 mille kostte. Geen probleem, dat is juist de bedoeling. Bij Fiat zagen ze dat ook en eigenlijk kopieerden ze dat idee. Ze pasten de hele retro-saus op de Fiat 500 toe. Sterker nog, voor de Fiat 500 maakte Fiat gebruik van dezelfde ontwerper als de New Mini! Beide auto’s zijn namelijk getekend door Frank Stephenson.
Inhoudsopgave
Baur-esque cabrio
De Fiat 500 verscheen in 2007 op de markt en uiteraard volgde er snel een sportieve versie, de Abarth 500. In 2010 arriveerde de Fiat 500C, de cabriolet versie van de Fiat 500. Een volledige cabriolet is het niet, want de C-stijlen blijven gewoon overeind staan. Maar, het dak kan wel behoorlijk ver open. Het doet nog het meeste denken aan de Baur Cabriolets van BMW.
Deze benadering heeft een paar voordelen. Zo blijft de carrosseriestijfheid grotendeels intact. Dat betekent weer dat er niet heel veel maatregelen getroffen dienen te worden om het gemis in stijfheid op te vangen. Dat scheelt geld, ontwikkeling en niet onbelangrijk: kilo’s! Overigens is Fiat zeker niet de enige die het zo doet, de Citroen DS3 Cabrio heeft ook deze constructie.
Introductie Abarth 500C
In 2010 voegt fiat dan eindelijk de Abarth en 500C samen. De motor is de bekende 1.4 T-Jet turbo viercilinder met 140 pk aan vermogen en 205 Nm aan koppel. Daarmee kun je in 8,1 tellen naar de 100 km/u accelereren en een top halen van 205 km/u. Standaard is de Abarth 500C voorzien van een handgeschakelde vijfbak, optioneel is een versie met gerobotiseerde handbak leverbaar.
In 2012 wordt het gamma lichtjes opgefrist. De versie met 135 pk wordt vervangen door een 140 pk sterke unit. Ook komt er een versie boven, de T-Jet met 160 pk, die de naam ‘595 Turismo’ mee krijgt. Daarmee kun je in 7,4 seconden naar de 100 km/u sprinten en een top halen van 209 km/u. Dat lijkt niet extreem sportief, maar dan mis je het punt. Het gaat bij de 500C om de branie, het geluid, de beleving. Zeker met de optionele sportuitlaat hoor je ‘m al van ver aankomen. Daarbij is de sensatie in zo’n kleine, licht en hard afgeveerde auto een stuk groter. Nu het dak open kan, is het ook nog eens leuk in de zomer.
Facelift
In 2016 krijgt de Fiat 500 een vrij grote facelift. Althans, relatief gezien is het achteraf de grootste aanpassing van de 500 in 15 jaar tijd. De Abarth 500C blijft nog steeds bestaan, maar wel onder een andere naam: Abarth 595 Cabrio. Deze kan je ook in Nederland krijgen. Het begint bij de 595 Cabrio T-Jet 145. Deze heeft – de naam verklapt het al natuurlijk – precies 145 pk. Het koppel bedraagt 206 Nm. Deze versie sprint in 7,8 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 210 km/u.
Een stapje hoger staat de Abarth 595 Cabrio T-Jet 165. Uiteraard is deze voorzien van een 165 pk sterke versie van dezelfde 1.4 motor. Het koppel bedraagt 230 Nm. Deze versie kan in 7,3 seconden naar de 100 km/u accelereren en een top halen van 218 km/u. Voor het eerst is er nu een nóg snellere variant, de Abarth 595 Cabrio T-Jet 180 en ja, die heeft 180 pk. Het koppel van de T-Jet 180 is 250 Nm. Daarmee haalt Fiat enorm veel vermogen en koppel uit zo’n klein blokje. Qua prestaties is het de snelste open 500, want in slechts 6,7 seconden rijd je 100 km/u en de topsnelheid is 225 km/u. Waarschijnlijk moet je dan wel het dakje sluiten in verband met de aerodynamica.
Einde carrière Abarth 500C in NL
In 2022 gaat het model bij ons in Nederland van het leveringsprogramma af. De basis van de auto is inmiddels al 15 jaar oud. De Fiat 500C blijft nog wel even leverbaar, maar alle Abarth-modellen gaan er (tijdelijk) uit. Als je een open 500C wil, moet je dus een Fiat kopen en genoegen nemen met een 70 pk sterke 1.0 Hybrid (dat eigenlijk een zeer milde hybrid is). Er is gelukkig wel nieuws in de vorm van een elektrische variant, de Fiat 500e. Deze is er ook als open versie, de Fiat 500eC. De komst van Abarth-varianten van de open elektrische 500 worden bevestigd door de Italianen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Abarth 500C.