De Alpina B7 is een extra snelle, luxe en exclusieve BMW 7 Serie.
Als er een bedrijf wel tot de verbeelding spreekt, dan is het Alpina wel. Ze pakken BMW’s aan verbeteren deze op geslaagde wijze. Het mooie is dat je van alles iets extra krijgt. Dus meer vermogen, betere wegligging, maar ook meer luxe. Uiteraard is de BMW 7 Serie een geweldige basis om een Alpina van te maken. Dat deed BMW onder de naam B7, echter, de Alpina B7 is zeker niet altijd een 7 Serie geweest.
Inhoudsopgave
Dat komt omdat in de jaren ’70, ’80 en ’90 Alpina onnavolgbare namen gebruikte om de modellen aan te duiden. In 1978 krijgen we voor het eerst met de Alpina B7 te maken, het is een vijf serie met een 3.0 zescilinder plus een knoepert van een KKK-turbocompressor. Hierdoor is er ineens 300 pk beschikbaar, plus een bizar koppel van 450 Nm. Daarom moest Alpina de bak van de BMW 745i monteren. In 1981 verschijnt de Alpina B7 Turbo S met nog meer vermogen 330 pk en 500 Nm!
In 1984 verschijnt er een nieuwe generatie Alpina B7, ditmaal op basis van de E28 5 Serie. Met 320 pk en 509 Nm had deze iets minder vermogen, maar iets meer koppel dan zijn voorganger. De Alpina B7-naam werd overigens ook gebruikt voor de snelle Alpina-versies van de BMW 6 Serie, maar kregen dan e naam ‘Coupé’ erachter. Qua motoren en dergelijke waren ze uniek. Wel bleef de Alpina B7 langer in productie, tot 1989.
Alpina B7 op basis van BMW 7 Serie
De naam Alpina B7 keerde pas in 2002 terug met de BMW 7 Serie E65. Rond deze periode besloot Alpina dat de naamgeving eindelijk logisch moest zijn. Dus een B3 is een 3 Serie, een B5 een 5 Serie en een B7 een 7 Serie. De vorige BMW 7 Series van Alpina waren gebaseerd op de topmodellen met twaalfcilinders. Dat is nu niet het geval. De basis is namelijk de BMW 745i, met V8. Dit wil niet zeggen dat er geen twaalfcilinder voor de 7 Serie was, want die was er met de 760i wel degelijk. Het idee was vrij eenvoudig. De twaalfcilinders waren de luxe limousines, bijna puur gericht op comfort. De Alpina B7 heeft een sportief randje.
Inderdaad, net zoals de Audi S8 zich verhoudt tot de A8 W12 of de S55/63 AMG zich verhoudt tot de S600. De Alpina B7 had een 4.4 V8 mechanische compressor onder de kap, goed voor 500 pk en 700 Nm. Dat is aanzienlijk meer dan de BMW 760i, waarbij de B7 ook nog eens een klap lichter was (zo’n 150 pk). Dit was dus destijds een van de snelste BMW’s. Volgens Alpina was een topsnelheid van 300 km/u mogelijk, maar tijdens een test op Nardo haalde ‘ie op zijn sloffen 311 km/u. De Alpina B7 is ook in Noord-Amerika leverbaar geweest bij de BMW-dealer. Van eind 2013 tot het begin van 2005 werd de ‘eerste’ serie geleverd, de LCI arriveerde in 2005 en bleef tot 2008 leverbaar.
Alpina B7 Bi-Turbo
In 2009 was het tijd voor de Alpina B7 van de F01-generatie. Wederom was de basis een BMW 750i Een groot verschil is dat de 4.4 liter motor geen supercharger erop geschroefd kreeg, maar dat de N63-motor een biturbo-setup kent, vandaar ook de officiële naam Alpina B7 Bi-Turbo. Aanvankelijk kwam er alleen een versie met korte wielbasis (F01), maar de lange wielbasis (F02) kwam een paar maanden later. De motor is goed voor 507 pk en 700 Nm.
Standaard heeft deze B7 achterwielaandrijving, maar in 2010 is er de mogelijkheid voor Allrad-vierwielaandrijving. De LCI versie komt in 2012 en heeft een veel sterkere, betere en betrouwbaardere motor én versnellingsbak. Ook is deze B7 leverbaar bij de BMW-dealer in Noord-Amerika. Alpina’s kun je grijs naar Nederland halen of via specialisten, maar dat is daar niet mogelijk.
Nu alleen lang
In 2016 verschijnt de G12-generatie van de Alpina B7. Het model wordt voorgesteld als B7 Allrad Langversion. Een versie met enkel achterwielaandrijving is later leverbaar op sommige markten. De motor is alsnog een 4.4 en in basis nog altijd de N63, maar dan behoorlijk aangepast. Met 608 pk en 800 Nm is het een van de krachtigste motoren die Alpina ooit gebouwd heeft. Van 0-100 km/u accelereren met de Alpina B7 Bi-Turbo Allrad Langversion duurt 3,7 seconden, de naam uitspreken duurt dus bijkans langer. De topsnelheid bedraagt 310 km/u.
Einde Alpina B7
In 2020 krijgt de BMW 7 Serie een facelift en dus de Alpina B7 ook. De neus is nu gargantuesk. Die Alpina-frontlip zorgt in elk geval zo nog voor een beetje visueel gewicht onder de grille. Het model blijft niet lang in productie. In 2022 stopt Alpina er namelijk mee. Niet alleen met de G12-generatie, maar met de Alpina-varianten op basis van de 7 Serie. Op basis van de laatste generatie 7 Serie komt er géén Alpina. Alpina is in de tussen overgenomen door BMW en er zijn andere manieren om het merk Alpina vorm te geven.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Alpina B7.