• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpina B7 Turbo/1 is epische jaren ’80 heerlijkheid

Auteur: willeme, gepost 2 december 2022 om 11:58 – 17 Reacties

Alpina B7 Turbo/1

Kom kom, deze Alpina B7 Turbo/1 willen we allemaal.

Ah, hoe de tijden veranderen. Tegenwoordig doet een C-segment hatchback de 0-100 km/u sprint in 5 tellen en haalt ‘ie (zonder begrenzer) 270 km/u. Met een standaard Civic Type-R is dat echt geen probleem. Maar ja, dat kost je tegenwoordig 80 mille. De afschrijving zal dan ook niet mals zijn. Wellicht kun je dan beter investeren in deze dikke BMW.

Qua snelheidspotentieel scheelt het namelijk niet heel erg veel met de Japanse superhatch waar eergisteren de prijs bekend werd van gemaakt. Tegenwoordig is er niet zoiets als B8 Coupé, alleen een Alpina B8 Gran Coupé.

Alpina B7 Turbo/1

Dat was met de E24-generatie veel beter geregeld. Niet alleen maakte Alpina modellen op basis van de 6 Serie E24, er waren zelfs verschillende versies. Van de relatief milde Alpina B2 (230 pk), B8 (240 pk) B9 (245 pk tot 265 pk) tot de auto die je op de foto’s ziet: een Alpina B7 Turbo/1 Coupé.

Nummer 58 van de 110

Van die laatste zijn er 110 gebouwd en dit is nummer 58. De auto wordt te veil aangeboden via RM Sotheby’s. Nette Alpina’s met lage kilometerstanden zie je niet heel erg veel.

Het zijn kennelijk auto’s waar men graag in rijdt. Daarbij houdt het Apina Archive (leestip) heel veel bij. Dit exemplaar heeft 122.902 km op de klok. Niet heel erg weinig, maar voor een auto uit de jaren ’80 is het natuurlijk niets.

Alpina B7 Turbo/1
Alpina B7 Turbo/1

Onder de kap van de Alpina B7 Turbo/1 ligt een zes-in-lijn met turbo, nog voordat de BMW N54B30 een dingetje was. Het is een behoorlijk potent blok, een 3.5 liter met 330 pk. In dit geval is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak van Getrag (enkele Japanse exemplaren zijn namelijk met automaat geleverd).

Een sperdifferentieel en Bilstein-onderstel zijn ook aanwezig. In de jaren ’80 was dit een serieus snelle auto: 0-100 km/u in 5,9 seconden en een top van 265 km/u.

Alpina B7 Turbo/1
Alpina B7 Turbo/1
Alpina B7 Turbo/1

Schatting prijs Alpina B7 Turbo/1 Coupé

De kleurstelling (zwart op zwart) is niet heel bijzonder, maar ja, daar heb je nooit keuze in met dit soort auto’s. Daarbij is het absoluut niet lelijk. Uiteraard zijn er typische Alpina-details als de gouden striping, 20-spaaks velgen en frontlip. Ja, het is een tikkeltje fout, maar daar is helemaal niets mis mee. Conformisten maken zich daar druk om en een Alpina is altijd non-conformistisch.

Alpina B7 Turbo/1
Alpina B7 Turbo/1
Alpina B7 Turbo/1
Alpina B7 Turbo/1

De houten pookknkop, Recaro-sportstoelen en het sportstuur zien er geweldig uit. De telefoon is een hilarische accessoire. Ja, dames en heren, dit vonden wij vroeger echt mega-modern.

Heb je interesse? Goedkoop gaat het niet worden. Dat kunnen we al verklappen. De estimate (da’s Engels voor schatting) ligt op 90.000 tot 110.000 euro. Dat lijkt ons een meer verstandige investering dan een Honda Civic Type-R, toch?

Fotocredits: RM Sotheby’s.

Ook interessant!

  • Alpina B7 (G70)
    Waar blijft de Alpina B7 (G70) eigenlijk?
  • Alpina B7 productie stopt, geen opvolger in de pijplijn
    Officieel: Alpina B7 productie stopt en er is geen opvolger
  • ALPINA B8 Gran Coupe rijtest en video
  • Alpina B3 facelift: nog meer vermogen en fraaie neus

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

6-serie, alpina, b7, BMW, Coupe, e24, Klassiekers, RM-sothebys, veiling, youngtimer

Vorig bericht: « Corvette wordt wéér een apart automerk?
Volgend bericht: Veel meer bestuurders onder invloed betrapt »

Lees Interacties

Reacties

  1. roverbmwdriver zegt

    2 december 2022 om 13:00

    Goede spot en inderdaad een zeer fraaie B7 inderdaad. Mijn M635CSi haalt ook 270 km/h (op GPS) en iets meer, dus ik denk dat deze B7 daar nog wel een tikkeltje overheen gaat.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      2 december 2022 om 14:45

      Jouw shark nose kwam met 286pk van de band rollen? Want ik denk dat die Alpina spoiler lip nog best wat luchtweerstand genereert ten opzichte van een “reguliere” E24. Mss loopt zo’n Alpina zonder iconische bumper wel een paar km harder.

      Login om te reageren
  2. harrie zegt

    2 december 2022 om 13:35

    Jammer van die kleine nieren.

    Login om te reageren
  3. pignon zegt

    2 december 2022 om 13:46

    Prachtige tijdcapsule, deze Alpina. Leuk om te rijden èn te bewaren

    Login om te reageren
  4. GebakkenLei zegt

    2 december 2022 om 13:57

    Als ze nou dit design, en dan vooral het zijaanzicht, vandaag zouden maken…

    Login om te reageren
    • mijosu zegt

      2 december 2022 om 18:47

      Ja, dit is hoe een bmw eruit hoort te zien. Als jochie zat ik bij die sharknoses te kwijlen. Ik word oud.

      Login om te reageren
  5. pimmie zegt

    2 december 2022 om 14:23

    Dat Top 5 garagelijstje van pas geleden heb ik toen niet ingevuld, maar wist wel dat een rode M635CSI op nummer 1 zou staan. Het zou zo maar eens stuivertje wisselen kunnen worden met deze, of met die groene uit het Zweedse filmpje. Wat is dit toch een prachtige en tijdloze auto.

    Login om te reageren
  6. kaeser zegt

    2 december 2022 om 15:13

    Na Sretens debacle met een B7 voor mij nooit meer om te heb een Alpina. Maar mooi blijf ik ze wel vinden😁

    Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      2 december 2022 om 18:32

      Volgens mij zijn oudere generaties juist enorm betrouwbaar.

      Alles bij BMW na de E39/E46/E38 is gewoon veel minder betrouwbaar. Dus ook de Alpina’s van deze generatie(s).

      Login om te reageren
  7. snuif zegt

    2 december 2022 om 15:22

    Het vreemde is dat BMW’s mij nagenoeg niets doen, maar van Alpina’s word ik heel hebberig.

    Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      2 december 2022 om 18:30

      Ja is wel vreemd idd. Ze lijken namelijk erg veel op elkaar.

      Persoonlijk zou ik voor een M635csi gaan ipv deze Alpina. Ieder zijn ding dus 🙌

      Login om te reageren
  8. wjeurs zegt

    2 december 2022 om 16:40

    Ik zie opeens dat er een deel-knop in de app zit! Lekker! Kan ik mijn kenniskring weer spammen met dikke BMW’s

    Login om te reageren
  9. schreute01 zegt

    2 december 2022 om 18:48

    Goh. Daar droomde ik dus van terwijl ik in mijn 2 628CSI’s reed. Toen kon ik ze niet betalen. Nu wil ik t niet. T onderhoud…. Pfffff

    Login om te reageren
  10. mijosu zegt

    2 december 2022 om 18:48

    Wat een übergeile bak!!!!111!!!!

    Login om te reageren
  11. arthur75 zegt

    2 december 2022 om 20:28

    Ik heb helemaal niks met BMW, behalve de oude 6 serie. Deze alpine is pure porno. En dan graag een 560sec erbij!

    Login om te reageren
  12. mc96 zegt

    2 december 2022 om 22:48

    Wat een enorm gaaf ding!

    Login om te reageren
  13. oetelaar zegt

    3 december 2022 om 11:21

    Wat een mooie auto, toch zou ik liever de M635 CSi in de garage hebben. De geschatte waarde van de Alpina is wel iets hoger dan ik dacht, zeker met de km stand.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North