De Ford Mondeo is de middenklasse wereldauto van Ford.
Het concept van een wereldauto is niet vreemd, maar wel bijzonder lastig om goed uit te voeren. Er zijn auto’s die wereldwijd verkocht worden, maar een ander stuk van de markt bedienen, De VW Golf is in Duitsland een vrij normale hatchback, maar in de VS en Japan een luxeproduct. Het voordeel van een wereldauto is dat een fabrikant wereldwijd één model in die klasse hoeft te ontwerpen en te ontwikkelen. Dat scheelt enorm in de kosten. In veel gevallen zien we dat fabrikanten er toch vaker voor kiezen een model af te stemmen op de markt in kwestie.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Ford Mondeo
Toch probeerde Ford het in 1994 met de Mondeo. Die auto was de opvolger van de Sierra, althans in Nederland (en Europa). De auto brak met het verleden: de Mondeo had voorwielaandrijving, terwijl de Sierra nog achterwielaandrijving had. Dat betekende overigens niet dat de Mondeo minder dynamisch was, integendeel. Veel zorg was gestoken in het onderstel, waardoor de auto uit de kunst reed. De Ford Mondeo kwam in drie koetswerkvarianten: een vierdeurs sedan, vijfdeurs liftback en een stationwagon.
Op motorisch gebied lag de focus enorm op benzinemotoren. Er waren drie Zetec-viercilinders: een 1.6 (90 pk), 1.8 (110 pk) en een 2.0 (130 pk). Als topmodel stond daar de 2.5 Duratec V6 met 24 kleppen (170 pk). Er is één diesel, een 2.0 TDI met 90 pk. Qua uitvoeringen kun je alle kanten op. Leuk voor Ford: de Mondeo pakt de titel Auto van het Jaar 1993. De Ford Mondeo wordt in de VS verkocht als Ford Contour en Mercury Mystique.
New Edge facelift
De Ford Mondeo wordt geroemd om zijn rijeigenschappen, gunstige prijsstelling en prima uitrusting. Echter, het is niet een bijzonder fraaie verschijning. Daar komt met de facelift in 1996 verandering in. Ford introduceert de New Edge-designlijn. Deze kenmerkt zich met ronde vormen, scherpe vouwen en andere opvallende details. De Mondeo krijgt dan ook een compleet andere neus. Bij de sedan en hatchback is de achterzijde ook afwijkend, die van de stationwagon blijft gelijk. Nieuw was het topmodel, de Ford Mondeo ST200.
Deze was voorzien van een 205 pk sterke V6. De Mondeo ST200 is de eerste Ford met de ST-badge. De facelift deed wonderen voor de verkoopcijfers: die stegen van 12.500 naar bijna 15.000 units. In de meeste gevallen zorgt een facelift ervoor dat het verval in aantal verkochte auto’s beperkt blijft. Mede daardoor en het grote visuele verschil tussen het pre- en post-facelift-model noemt men die laatste de Mondeo Mk2, terwijl het eigenlijk een soort ’1.5’ is.
Tweede generatie Ford Mondeo
De tweede generatie Mondeo is compleet anders. Alles is namelijk helemaal nieuw. De Mondeo krijgt een nieuw platform, een nieuw interieur en een compleet nieuw koetswerk. Nog altijd wordt er gebruikt gemaakt van de New Edge-designlijn, zij het iets meer ingetogen. Sterker nog, volgens de criticasters heeft Ford gewoon een Passat gebouwd, zo zakelijk ziet het model eruit. Daar zitten ook positieve kanten aan. De Ford Mondeo heeft namelijk een veel fraaier interieur met mooiere afwerking en hoogwaardigere materialen. Net als voorheen is er keuze uit een sedan, liftback en stationwagon.
Qua motoren is het aanbod redelijk vergelijkbaar. Qua benzine sowieso: er zijn twee 1.8 motoren: eentje met 110 pk en eentje met 125 pk. Daarboven staat een 2.0 met 145 pk. Het topmodel is de 2.5 Duratec V6 met 170 pk. Op het gebied van diesel worden er eindelijk stappen gemaakt. Ford liep hiermee behoorlijk achter op Fiat en Volkswagen. De 2.0 TDdi (90 pk en 115 pk) is nog een redelijk ouderwetse diesel, maar de 2.0 TDCi (130 pk) met common-railinspuiting is een van de beste in zijn klasse. De 115 pk TDdi wordt gelukkig na enkele jaren vervangen door een TDCi-variant.
ST220
De leukste versie voor de petrolheads is de Mondeo ST220. Deze is herkenbaar aan de enorme 18” multispaakvelgen, de dikke bodykit en en het sportieve interieur. Het onderstel is onder handen genomen en als klap op de vuurpijl heeft de auto ook een unieke motor, de 3.0 Duratec V6 met 226 pk. Je zou kunnen zeggen dat deze motor een halve Aston Martin V12 is. In 2004 wordt de gehele range subtiel gefacelift. Tussen de 170 pk V6 en de ST220 propt Ford nog een 3.0 V6, gek genoeg.
Derde generatie Ford Mondeo
De derde generatie Mondeo is in Nederland niet eens met een V6 te krijgen. In 2007 verschijnt dit model op de markt, alhoewel het model een jaar eerder al konden zien in de nieuwste James Bond-film ‘Casino Royale’. De Mondeo III volgt de ‘Kinetic Design’-taal. De auto staat op het EUCD-platform waar diverse grotere Fords (S-Max, Galaxy) en Volvo’s (S60, S80) ook gebruik van maken.
Zoals gezegd, een zescilinder was niet meer mogelijk. Ook een sportieve topuitvoering ontbrak. Wel kon je de Mondeo met een 2.5T vijfcilinder (van Volvo-origine) bestellen. In 2008 verkoopt Ford bijna 10.000 exemplaren in Nederland. Daarna lopen de verkoopcijfers ver terug. De facelift in 2010 kan het tij niet keren.
Vierde generatie Mondeo
In 2015 verschijnt de compleet nieuwe Ford Mondeo. In tegenstelling tot de voorgaande twee generaties wordt deze auto ook in de VS aangeboden (als Ford Fusion). Sterker nog, de Fusion wordt eerst geleverd, wij Europeanen moeten even wachten. Wederom is er keuze uit een sedan, liftback en stationwagon. Met name die liftback-versie is vrij uniek in autoland. Qua motoren draaien het om de EcoBoost motoren. Enkele eenvoudige diesels genieten beperkte populariteit dankzij gunstige bijtellingsvoorwaarden.
Ook is er een hybride-uitvoering. Bijzonder vermeldenswaardig is de zeer luxe Mondeo Vignale. Deze generatie is qua verkopen geen schim meer van wat het was in de jaren ’90. Ook een facelift kan daar niet veel aan veranderen. In de tussentijd heeft Ford aangekondigd de Fusion van de markt te halen en niet te voorzien van een opvolger. Voor de eens zo populaire Mondeo ziet de toekomst er ook somber uit.
Artikelen Mondeo
Wil je meer weten over de Ford Mondeo? Bekijk dan de artikelen over de Ford Mondeo die eerder al op Autoblog verschenen.