Alle traditionele Fords gaan voor de bijl, zo lijkt het.
Het is de ergernis van elk traditioneel benzinehoofd: er is geen ruimte meer voor traditionele auto’s. Eind jaren ’90 was het nog wel aardig, die SUV-boom. De eerste modellen op de markt waren allemaal Dickschiffs, zoals de BMW X5 en Porsche Cayenne. Het was natuurlijk nodeloos zwaar, hoog en duur, maar het had wel wat. Probleem is echter dat de SUV een verslavende drug bleek te zijn. Iedereen wil er kennelijk een en alle fabrikanten willen er graag aan verdienen.
Daarom hebben we nu Capturs, Mokka’s, Q2’s, 2008-en et cetera. Auto’s die niet stoer, niet snel, niet fraai, niet vierwielaangedreven en niet ruim zijn. Daarentegen zijn ze wel minder zuinig en zwaarder dan een reguliere B-segmenter zou zijn. Maar alsnog gaan ze als zoete broodjes over de toonbank. Hetzelfde fenomeen zien we eigenlijk over de hele linie van automotieve segmenten.
Helaas heeft dit ook betekent dat verschillende traditionele modellen zijn verdwenen. Eerst gingen de E-segment niet premiums, zoals de Croma, Omega, Scorpio, 607, C6 en Camry (nu soort van terug). Daarna was het de beurt aan de D-segmenters, zoals de Insignia en Mondeo.
Maar de kaalslag is nog niet klaar. Bij Ford gaat namelijk de Fiesta er ergens dit jaar uit en in 2025 geldt hetzelfde voor de Focus. De Fiesta was op de markt sinds 1976 en de Focus sinds 1997, maar die laatste werd natuurlijk voorafgegaan door de Escort. Na 2025 zijn dan dus alle ‘normale’ Fords dus verdwenen en kan je alleen nog terecht voor een crossover of een Mustang (hopelijk).
Volgens Ford moet het nou eenmaal zo gaan. Het merk heeft financieel lastige jaren achter de rug in Europa en is sowieso bezig haar aanwezigheid ‘hier’ te verkleinen. Hoewel Europa (op gepaste afstand) na Amerika de belangrijkste markt is voor Ford, overweegt CEO Jim Farley hoe prominent Ford aanwezig wil zijn in Europa. Eerder werd bekend dat Ford er 3.200 mensen ‘uit gaat gooien’ verdeeld over België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
The decision really is ‘how much do we need?’. How many engineers, how many people do we need in Europe and how big of a profile do we need in passenger cars?
Jim Farley, Ford CEO
Ford ziet nog wel mogelijkheden in de (veelal in Turkije gebouwde) bestelauto’s en dus in crossovers. In maart zal het merk een nieuwe elektrische instap-SUV/CUV presenteren, die baseert op Volkswagens MEB-platform. Of we daar echt warm van worden, zal moeten blijken. Maar dat het net zo goed stuurt als een Fiesta, is vrijwel uitgesloten. Nog snel een Fiesta ST kopen dan maar?
flyingduckman zegt
Het zal niet het einde zijn van Ford, maar dit is geen goed, nieuws. Juist de Fiesta,Focus en Mondeo waren belangrijk op de markt. Als je nu als merk leentje buur moet spelen met VW om een enigsinds, voor de markt dan,interessante auto te introduceren…. Geen goed nieuws, dus ja misschien toch nog een ST aanschaffen…ow wacht die zijn ook al niet meer interessant…
pignon zegt
Mensen kopen een auto die in de portemonnee past. En daar worden dan argumenten bijgezocht als ‘lekker hoge instap’, ‘goed uitzicht rondom’, ‘kan de caravan goed trekken’ etcetera. Daarom hebben we nu allemaal een suv. Omdat we uiteindelijk iets kiezen waarvoor de argumenten niet gelden, maar die we graag willen hebben. We associëren die auto met vrijheid, stoer zijn en meer onbedwingbare motieven waaraan we in het openbaar niet willen toegeven. Marketing heet het, geloof ik
DeWitteCondor zegt
Amen. Al hoorde ik een niet nader te noemen vaste gast van dit forum ook nog argumenten opwerpen als ‘je kan over de vangrail kijken’ en ‘lekker goed over drempels in de Vinex wijk’.
Ik kon zelfs vanuit mijn 147 gta nog over de vangrail kijken en in de vinex wijk mag je toch niet harder dan 30, dus lekker belangrijk.
shibby zegt
Volgens mij is de winstmarge op die opgehoogde autootjes een stuk hoger en wordt het daardoor ons allemaal door de strot geduwd onder het mom van “ja dit willen jullie”
Dickie zegt
Ik heb 2 opgehoogde autootjes, kan geen reden bedenken om naar laag autootje terug te willen.
Johanneke zegt
Niks mis mee. Als je zoals mijn ouders 60 bent en makkelijk in wilt stappen + een wat hogere tildrempel, dan is een crossover prima.
Ben je nog niet fragiel en oud, en een beetje autoliefhebber (oftewel je wilt een beetje acceleratie en kunnen sturen) dan is een crossover een lomp, vaak krap, inefficiënt en trage manier van transport.
Overigens rijden de crossover EV’s wel best goed, omdat die alsnog een laag zwaartepunt hebben. Die hellen niet zo.
Richmond zegt
Hoe wordt het door de strot geduwd? De Fiesta, focus, worden naast de Puma en andere modellen verkocht en men slaat die eerste twee gewoon over tbv van de Puma. Waarom zou ford dan die eerste twee nog aanbieden? Je verkoopt alleen winst gevende modellen
Gulli zegt
Ik ben altijd liefhebber geweest van Ford. Mijn vader ging van een Escort (Mexico! 😍) naar een Sierra, naar twee Mondeo’s. De twee Mondeo’s heb ik nog meegemaakt in mijn besturende autoleven en ze reden fantastisch. Zelf ook altijd met een schuin oog naar een Fiesta gekeken (kwam te laat) en toen ik meer geld kreeg een Focus ST (kwam steeds veel te laat).
Maar als ik naar de afgelopen 4-5 jaar kijk is het aanbod maar magertjes. Er was heel lang niets elektrisch, bij de gratie van een crossover met paardenbadge op de neus was er ineens iets. Hybride is bij Ford helemaal om te huilen, ja als je ze lief aankijkt krijg je een opgevoerde startmotor en dat noemen ze dan hybride. Of een Kuga met een stekker en 3 AA batterijen in de achterbak. Ze hebben zitten slapen met de energietransitie en lopen nu dus hopeloos achter. Dankzij de skateboards van VAG kunnen ze dalijk nog iets elektrisch aanbieden maar ik hoop dat ze er genoeg Ford-saus overheen kunnen gooien om toch nog uniek te zullen worden. We gaan het zien.
stigspielberg zegt
“Alle traditionele Fords verdwijnen geruisloos uit het modelgamma”, luidt de kop van dit artikel.
Wat zou het mooi zijn als het onderschrift zou zijn “en worden vervangen door afgeleides van de Formule 1 auto waarmee Ford vanaf 2026 meedoet aan de koningsklasse.”
Maar helaas… SUV’s en crossovers zullen domineren. Prima, maar dat de Mondeo, Focus en Fiesta verdwijnen, is zonde!
Je weet wat Pitbull er ooit over zong! “¡Que no pare la fiesta!” 😉
zjos zegt
Als een bedrijf als Ford er geen brood inziet om voor Europa kleine en betaalbare auto’s te produceren betekent dat dat ze voorkennis hebben dat er straks uitgezonderd de zeer welgestelden hier niemand meer auto rijdt. Dat is helemaal conform de WEF plannen.
piebepost zegt
Zjos de Wapstaart.
steephh zegt
@zjos
Hahaha! Al zou die complot praat van je waar zijn, zouden bedrijven die miljarden verdienen aan verkoop van auto’s vrijwillig stoppen? Tuurlijk niet, doe niet zo mal ;-)
Het omgekeerde is eerder waar: lobby (ja, óók bij de WEF-congressen) om huidige verdienmodellen in stand te houden, aka: zo min mogelijk aan milieueisen, veiligheidseisen te moeten voldoen, want dat kost alleen maar geld. Zo goedkoop mogelijk een auto bouwen en zo duur mogelijk verkopen, dát wat het doel is. ;-)
Michel-GR zegt
Yeps zijn we eindelijk van die files af…
piebepost zegt
Nooit een Ford in bezit gehad maar dat doet toch wel pijn. De best sturende auto’s uit hun segment. En daar krijg je dan dinky toys voor terug.
eklasse zegt
Geen paniek mensen, zodra de Volkswagen ID6, of hoe ze de elektrische Passat ook gaan noemen, een succes wordt gaan meer merken volgen. En wanneer Tesla op de markt komt met een model2 en VW met een ID2, gaan andere merken in dat segment ook iets aanbieden. Nog even wachten tot het echt rendabel is én de markt er klaar voor is. Zo ging het met de SUV’s en zo zal het gaan met de elektrische Sedans, hatch- & fastbacks.
joki zegt
Ik heb het gevoel dat Ford gewoon volledig verdwijnt hier. Ik zie bijna geen Fords meer, ik bedoel dan alle types… Ik vraag me af of dit merk niet het meest te lijden heeft onder de opkomst van de Koreaanse merken…