De Lexus LS is bijan zo goed als een Mercedes-Benz S-Klasse, maar dan veel betrouwbaarder.
De Japanse autoindustrie zit een tikkeltje anders in elkaar dan die van de Europese of Amerikaanse markt. In de jaren ’60 waren de fabrikanten voornamelijk aan het produceren voor de thuismarkt. In de jaren ’70 begon de export op gang te komen. De jaren ’80 waren de gouden jaren voor de Japanse merken. Merken als Toyota, Nissan, Honda en Mazda waren naam en faam aan het maken. Niet alleen met huis-, tuin en keukenauto’s. Nee, ook de sportieve automobilist kon zich wenden tot een Japanse fabrikant.
Maar de hoogste gevestigde orde direct aanvallen? Dat was eigenlijk nog niet voorgekomen. Aan het einde van de jaren ’80 waren de Japanse fabrikanten ambitieuzer dan ooit. Mazda perfectioneerde de Britse sportwagen beter dan dat de Britten het zelf konden doen. De Honda NSX liet pijnlijk zien hoe slecht een Ferrari eigenlijk in elkaar geschroefd was en de Nissan Skyline GT-R was in technisch opzicht de meest geavanceerde auto van dat moment. Ook Toyota had zijn doel gevonden: met het F1-project moest de Mercedes-Benz S-Klasse van repliek gediend worden.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Lexus LS400
Vergeet niet dat de Mercedes-Benz S-Klasse toen nog de beste auto ooit was. De Lexus LS arriveerde (als LS400) in 1989 en stelde niet teleur. De Lexus LS400 was zeer ingetogen gestyled, met de nodige invloeden van zijn grote voorbeeld: de Mercedes S-Klasse van de W126-generatie (die bijna vervangen zou worden op dat moment).
Naast een nieuw model, werd er dus ook een nieuw merk gelanceerd: Lexus. In Japan heeft Toyota een meer upmarket imago dan in Europa en in de VS. Daarom werd ervoor gekozen een nieuw merk op te starten. In de VS werd ook een ES250 geïntroduceerd, opdat de LS400 niet ‘alleen’ in de showroom stond.
V8-motor
De Lexus LS400 was voorzien van een 4.0 liter V8, de 1UZ-FE motor. Deze leverde 245 pk en 250 Nm. Het blok was meer afgestemd op verfijning dan prestaties, wat te zien was aan de reclame met de gestapelde champagneglazen, die ondanks een draaiende motor gewoon overeind blijven staan.
Met een topsnelheid van 250 km/u kwam de Lexus LS400 overigens niets te kort. In 1992 werd de LS licht gewijzigd. De rijeigenschappen werden verbeterd dankzij grotere wielen, remmen en een aangepast onderstel. Er waren nu ook meer kleuren mogelijk.
Tweede generatie Lexus LS
In 1994 werd de tweede generatie gelanceerd. Japanse automerken ontwikkelen hun modellen altijd gestaag door. Van de buitenkant was het niet direct duidelijk dat het model compleet nieuw was. Echter, de wielbasis was zelfs groter en bedroeg nu 2,85 meter in plaats van 2,81 meter. Dit zorgde voor nog meer interieurruimte. De S-Klasse (W140) was in de tussentijd flink gegroeid. Opmerkelijk: de kofferbakruimte was juist ietsje kleiner. De V8 werd ietsje gekieteld en leverde nu 265 pk en 365 Nm.
In 1997 werd de LS gefacelift. Ditmaal waren de verschillen vrij duidelijk. De grille was groter, evenals de koplampen. Deze waren nu ook voorzien van helder glas, zowel voor als achter. Ondanks dat het slechts een facelift was, kreeg de Lexus LS ditmaal wél een nieuwe motor én transmissie. De V8 leverde nu 290 pk en de bak was nu een vijftraps automaat.
Derde generatie Lexus LS
Groot nieuws aan het einde van 2000: er staat een nieuwe Lexus LS klaar. Ditmaal heet deze ‘Lexus LS430’, dankzij de grote 4.3 liter grote V8. Deze levert (op papier) iets minder vermogen (281 pk) dan zijn voorganger, maar met 417 Nm aanzienlijk meer koppel.
Het interieur, voorheen een minpuntje van de Lexus, was nu een stuk fraaier vormgegeven, moderner qua uitstraling en voorzien van fraaiere materialen. Helaas zette de concurrentie op dit vlak ook de nodige stappen. Het facelift model kwam in 2003. Belangrijkste wapenfeit was de komst van een zestraps automaat.
Vierde generatie Lexus LS
In 2006 is het tijd voor de ‘XF40’, de vierde generatie. Ditmaal is de styling compleet nieuw. Hetzelfde geldt voor de techniek en het interieur. Geen S-Klasse-kopie meer, maar een eigen model. Weliswaar nog erg anoniem, maar de Audi A8 bewees dat er zeker vraag was naar auto’s voor de stille genieter. Voor het eerst was er nu echt keuze qua uitvoering. Er was een LS460 en een LS460 met vierwielaandrijving. Ook kun je voor het eerst kiezen voor een hybride, de LS600h.
Deze was vervolgens naar keuze leverbaar met korte of lange wielbasis. Dit model moet een behoorlijke tijd mee gaan, zou achteraf blijken. Geen probleem, want het is een van de eerste auto’s met een achttraps automaat (wat tegenwoordig nog steeds veel wordt toegepast). In 2010 wordt het model subtiel gefacelift. De extra chroompartij aan de voorzijde moet je smaak zijn. De V8 komt te vervallen: alleen de hybride is nog mogelijk. In Nederland althans.
Spindle grille
In 2013 wordt het model nogmaals voorzien van een facelift. Ditmaal een stuk uitgebreider. De neus is compleet anders en nu voorzien van de zogenaamde Spindle Grille. Ook is er nu voor het eerst een ‘F Sport’, dit is niet zozeer een snellere dan wel een sportievere LS.
Vijfde generatie Lexus LS
Een geheel nieuwe generatie staat te popelen in 2018. De Lexus LS van de vijfde generatie is eindelijk een herkenbare auto geworden. De laatste facelift toonde al aan dat Lexus minder verlegen was geworden qua design. De nieuwe LS heeft een zeer herkenbaar front. De achterzijde kun je overigens ook vrij eenvoudig herkennen. Opmerkelijk, want concurrent Mercedes is al sinds 2006 heel erg behoudend qua ontwerp.
De keuze tussen benzine en hybride blijft. Er is een V6 turbo of een V6 hybride. Op de V6 turbo is vierwielaandrijving standaard, op de hybride is het een optie. Op sommige markten is de V8 ook leverbaar, maar niet in Nederland. Wederom is er nu ook een sportief getinte F-Sport.
Facelift
De Lexus LS krijgt in 2020 een facelift, al oogt de auto verre van gedateerd. De grootste verandering zijn de koplampen, die compleet anders zijn. In het interieur zijn er wat knopjes toegevoegd voor extra gebruiksgemak, maar verder is daar weinig aan getornd. De techniek van de LS 500h is ook iets aangepast, met een meer actieve rol voor de elektromotor.
In 2022 is er weer een update, waarbij de LS het nieuwe infotainmentsysteem van Lexus krijgt. Dit betekent dat het touchpad verdwijnt en dat het scherm op de middenconsole gewoon een touchscreen wordt.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Lexus LS.