• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lynk & Co-klanten zijn boos, willen rechtszaak aanspannen

Auteur: machielvdd, gepost 31 oktober 2024 om 07:49 – 23 Reacties

Lynk & Co-klanten zijn boos, willen rechtszaak aanspannen

Volgens boze klanten is het een administratieve puinhoop bij Lynk & Co.

Lynk & Co bestormde in 2021 vanuit het niets de Nederlandse markt met hun huurconcept. Dat werd nog een succes ook: opeens zag je overal van die donkerblauwe of zwarte (meer keuze was er niet) Lynk & Co 01’s rondrijden.

Als nieuw merk in één keer een hoop klanten bedienen is een hele opgave, en het huurconcept maakt het allemaal nog wat ingewikkelder. Iets té ingewikkeld misschien, want er zijn nu een hoop ontevreden klanten.

De Telegraaf meldt dat er een vereniging is opgericht die een schadeclaim voorbereidt. Deze telt inmiddels al 106 leden. Deze Lynk & Co-klanten hebben verschillende klachten, maar de rode draad is dat de administratie een puinzooi lijkt te zijn.

De krant sprak bijvoorbeeld een klant die opeens werd geconfronteerd met 26 (!) boetes van de gemeente Den Haag. Deze waren voor het inrijden van de straat van zijn vader, waar een ontheffing voor nodig was. Die had hij, maar kennelijk was er iets mis gegaan bij het overzetten op zijn nieuwe auto. Daar kwam hij alleen heel laat achter, omdat het ruim een jaar duurde voordat Lynk & Co de eerste boetes doorstuurde.

Een andere klant kreeg een rekening van €4.460 voor kilometers waarvan hij de helft niet gereden had. Die kilometers waren gemaakt door kennissen die de auto gehuurd hadden en ermee op vakantie waren gegaan. Lynk & Co was echter vergeten deze kilometers eraf te trekken en kon bij verdere navraag geen specificatie geven. Intussen kreeg de klant wel een incassobureau achter zich aan.

Dit zijn twee voorbeelden van boze klanten, maar er zijn er nog veel meer. Zij hebben zich nu dus verenigd en willen een gezamenlijke schadeclaim van tonnen eisen van Lynk & Co. Wordt vervolgd…

Bron: Telegraaf

Ook interessant!

  • Stopt het Lynk&Co abonnement?
  • Heeft Lynk&Co weer een verkooptopper?
  • Lynk en Co eindelijk nieuwe kleuren!
  • Lynk & Co wordt weer duurder!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

01, Lynk & Co, rechtszaak

Vorig bericht: « Mitsubishi gaat nóg meer Renault-modellen omkatten
Volgend bericht: Hyundai Initium: dit is de volgende waterstofauto »

Lees Interacties

Reacties

  1. tommycooker zegt

    31 oktober 2024 om 08:41

    Tja, voor de chinese fabrikanten is after-sales, service, garantie en spare parts beschikbaarheid voorlopig nog een dingetje. In het VK krijg je je EV daarom al niet of nauwelijks verzekerd of alleen tegen absurd hoge premie.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 oktober 2024 om 10:08

      Als dat een probleem was zou een Chinese auto ook in Nederland een absurd hoge premie kennen. Maar eigenlijk is alles in het VK alleen tegen een absurd hoge premie te verzekeren. Autoverzekeringen zijn daar ongezond duur, cheaper car inssurance is dan ook de meest gebruikte tekst in reclames, snelle en dure auto’s zijn daar nog een status symbool met alle gevolgen van dien…

      Login om te reageren
  2. sidelo zegt

    31 oktober 2024 om 08:44

    Dus er zijn meer dan 20.000 huur contracten gesloten in een jaar en hier hebben we een paar voorbeelden dat het fout ging. Ik denk dat menig dienstverlener jaloers op is hoe snel ze zo’n onverwachte groei onder controle hebben gekregen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      31 oktober 2024 om 08:56

      @sidelo: dit is een mooi voorbeeld van hoe je statistieken misbruikt om recht te praten wat krom is.

      Positief: – slechts een half procent heeft zich aangesloten bij de vereniging die een schadeclaim voorbereidt (dat doe je goed, jongen!).
      Negatief: – nu al hebben 106 mensen zich aangesloten bij de vereniging die een schadeclaim voorbereidt (je zal ze maar op de koffie krijgen!).

      Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      31 oktober 2024 om 14:14

      Jij werkt bij Lynk&Co? Want als ik dit leest is het alles behalve ‘onder controle’…

      Login om te reageren
      • sidelo zegt

        31 oktober 2024 om 20:18

        Zeker niet maar heb er wel al meer dan 2 jaar een zonder problemen en prima service van de Volvo dealer bij onderhoud.

        Login om te reageren
  3. gforce zegt

    31 oktober 2024 om 08:47

    Door dit soort praktijken wil je toch nooit een huurauto hebben. Snap dat het voor sommige misschien lastig is om zelf een auto te kopen, maar deze lynk & co’s zijn ook niet goedkoop meer..
    Met dit soort gekut ben ik blij om gewoon een eigen auto te hebben. Lynke soep!

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      31 oktober 2024 om 19:35

      80% van de auto’s zijn lease auto’s en dus huur. Dat een nieuwe speler het verprutst verbaast mij niets.

      Login om te reageren
  4. dilbert zegt

    31 oktober 2024 om 08:55

    alles wat goodkoop lijkt, heeft een prijs.
    Als je zoiets rijdt zeg je: ik ben bereid voor l*l te rijden, zolang het goedkoop is.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      31 oktober 2024 om 09:00

      Het ís niet eens meer goedkoop te noemen. Het begon met een alleszins aantrekkelijke 500 euro per maand, maar in een periode van anderhalf, twee jaar liep dit hard omhoog naar 679 euro, om voor 2025 gepland door te stijgen naar ca. 739 euro. Ouch!

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        31 oktober 2024 om 09:03

        Het was echt spotgoedkoop. 500 euro voor een gloednieuwe C segment hybride die je iedere maand op kon zeggen. Hebben ze geen cent op gemaakt, allemaal gesponsored door de staat.

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          31 oktober 2024 om 12:26

          De Chinese staat

          Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    31 oktober 2024 om 09:01

    Collega van mij, haar man werd gebeld door de politie. Of ie was weggereden bij een aanrijding in Den Haag. Nee die Lynk&Co had ie al 4 maanden niet meer.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 oktober 2024 om 16:11

      En de nieuwe bestuurder dacht dat het een Boink&Go was…

      Login om te reageren
  6. Motomoto zegt

    31 oktober 2024 om 09:20

    Mijn opa zei vroeger al dat je twee dingen nooit moet uitlenen: je vrouw en je auto

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 oktober 2024 om 10:31

      Gelukkig voor jou was hij minder streng met zijn dochter…

      Login om te reageren
      • Roskampies zegt

        31 oktober 2024 om 11:35

        Lol

        Login om te reageren
  7. potver7 zegt

    31 oktober 2024 om 09:48

    En over oma zei hij waarschijnlijk dat ze nog net zo mooi was als vroeger, maar dat dat een half uurtje langer duurde?

    Login om te reageren
  8. Joost zegt

    31 oktober 2024 om 10:39

    Wel de verkoop “op orde” hebben, maar de hele basis erachter is houtje touwtje….

    Classic!

    Login om te reageren
  9. 't Peugje zegt

    31 oktober 2024 om 10:59

    Als verhuurbedrijf kun je twee dingen doen met boetes. Of standaard bezwaar maken en de boete op naam van de berijder laten zetten zodat de boete naar het privé adres van de berijder gaat. Of de boete zelf betalen en een factuur + administratiekosten + kopie van de boete naar de berijder sturen. Ik vermoed dat als hier een rechtszaak over ontstaat dat Lynck en Co de boetes zelf mag betalen. Zij zijn verantwoordelijk dat de berijder binnen afzienbare tijd ingelicht wordt.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      31 oktober 2024 om 11:37

      Dan moet het verhuurbedrijf wel weten wie er achter het stuur gezeten heeft. Als het voertuig niet op naam van een persoon maar op naam van een werkgever staat, wordt het al een stuk lastiger.

      Bij mijn vorige werkgever hadden wij een drie -of viertal auto’s in de (short)lease, die ter beschikking stonden aan een ieder die voor de werkgever op pad moest. Daar moesten we zelf een rittenregistratie voor bijhouden, want de leasemaatschappij betaalde de CJIB aanslag dan wel het OvJ transactievoorstel, en factureerde deze gewoon. Zo had ik ooit een collega die zo een hele dikke boete ontving, maar daarmee eigenlijk nog flink zwijnde, want als hij persoonlijk aansprakelijk had kunnen worden gesteld, dan had hij waarschijnlijk zijn rijbewijs voor langere tijd kunnen inleveren.

      Login om te reageren
      • 't Peugje zegt

        31 oktober 2024 om 13:26

        In dit geval is dat duidelijk want dit gaat om een maandelijks opzegbare shortlease constructie voor particulieren. Dat is altijd op persoonlijke titel en in dit geval ook het doorverhuren.

        Jouw voorbeeld klopt ook niet helemaal. Het bedrijf is aansprakelijk voor de bevoegdheid van de bestuurders zodra daar schriftelijk toestemming voor is gegeven. Ook eventuele niet verhaalbare schade is voor rekening van het bedrijf, vaak beperkt met een eigen risico. Hier zitten wel grenzen aan uiteraard wat onder het kopje ‘ernstige gebreken’ van de berijder valt. Of dacht jij dat als iemand met een zakelijke huurauto dronken 4 mensen doodrijdt dat het OM dan alleen de werkgever aansprakelijk stelt? Ieder misdrijf met de zakelijke huurauto wordt verhaalt op de berijder. Ik zit al heel wat jaren in de verhuurwereld en heb zelfs berijders gehad die op staande voet ontslagen werden doordat zij 50 te hard reden in een zakelijke huurauto. Het staat ook vaak in je arbeidscontract. Maar dat geldt voor alles, als jij als heftruck chauffeur een ongeluk veroorzaakt is je werkgever aansprakelijk. Als je dat dronken of buiten werktijd doet niet. Ik geloof jouw verhaal daarom niet, er is geen bedrijf dat een misdrijf op zich neemt voor een werknemer die een misdrijf pleegt. Dat komt namelijk ook op je strafblad te staan.

        Login om te reageren
  10. redneckdarian zegt

    31 oktober 2024 om 14:16

    En naast dit alles zijn die dingen ook kotslelijk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North