De MINI Aceman is de eerste crossover van MINI die uitsluitend als EV verkrijgbaar is.
Vergeet de Paceman, de Aceman is nu de baas. MINI lanceert in 2024 het compleet nieuwe model. Voor de historische MINI’s maatstaf is de Aceman een flinke jongen, maar voor de hedendaagse MINI’s valt de Aceman qua grootte (en qua prijs) precies tussen de Cooper en Countryman.
Als je bovenstaande vraag eens aan jezelf hebt gesteld, is dat erg goed te begrijpen. De Aceman is namelijk een compleet nieuw product. In de basis slaat dit nieuwe model een brug tussen de Cooper en Countryman. Met een lengte van 4.079 mm, een breedte van 1.754 mm en 1.514 mm hoogte is ie ongeveer even groot als de Citroën C3.
Je herkent de Aceman aan zijn eigen ontwerp van de koplampen, dichte grille en zwarte wielkasten. De achterlichten hebben dan wel weer hetzelfde design als die van de MINI Cooper van dezelfde leeftijd. Achter die wielkasten huizen 17-, 18-, of 19-inch wielen. De Aceman wordt standaard geleverd met dakrails en verzonken deurgrepen.
Vanbinnen is de Aceman vrij ruim voor een MINI en zijn er verwijzingen naar de historische MINI’s. Denk aan een rond middenscherm en tuimelschakelaars. Het centrale OLED-display heeft een diameter van 24 centimeter en werkt als een smartphone. Optioneel levert MINI een head-up display. Via de vijf fysieke schakelaars regel je de parkeerrem, versnellingskeuze, start/stop, audiovolume en Experience Modes-rijmodi. Bij deze rijmodi komen aparte sfeerverlichting en rijgeluiden kijken.
Het dashboard en binnenkant van de deuren zijn bekleed met een weefsel van gerecycled polyester. De achterbank is in ongelijke delen neer te klappen. Staat de achterste zitrij omhoog, dan heb je 300 liter aan bagageruimte. Met de achterbank helemaal naar beneden groeit de kofferbak naar 1.005 liter.
Motorisering en uitvoeringen
De MINI Aceman is er in drie verschillende EV-smaakjes met alle drie één elektromotor op de vooras. Naast de motorisering kun je kiezen voor vier uitvoeringen: Essential, Classic, Favoured en JCW.
De instapper heet Aceman E en heeft een 184 pk en 290 Nm sterke elektromotor. Het sprintje naar 100 km/u gaat in 7,9 seconden en de topsnelheid is 160 km/u. Een 38.5-kWh batterij zorgt voor 305 kilometer aan actieradius. Opladen kan met 11 kW (4:15 uur van 0 naar 100 procent) en 70 kW (29 minuten van 10 naar 80 procent). Met een rijklaar gewicht van 1.720 kilo is dit de lichtste Aceman.
Boven de E vinden we de SE. Het vermogen groeit hierbij naar 218 pk, het koppel van 330 Nm en het gewicht naar 1.785. Dat is voor een groot deel te danken aan de 49,2-kWh accu die een range van 388 kilometer verzorgt. De batterij volladen met 11 kW AC-laden duurt 5,5 uur en de 10-80-procent-tijd met 95 kW DC-laden is 31 minuten. De 0-100-tijd is trouwens 7,1 seconden en de topsnelheid is 170 km/u.
Natuurlijk is er ook een John Cooper Works-uitvoering bovenaan het gamma van het nieuwe model. Dat wil zeggen een dikkere motor en een leukere aankleding, maar ook een groter gewicht. Met 1.825 kilo is dit de sportiefste Aceman, ook de zwaarste.
Wat krijg je daarvoor terug? 258 pk, 350 Nm en een topsnelheid van 200 km/u. De batterij uit de SE ligt ook in de JCW. In de topversie haal je er 350 kilometer aan actieradius uit. Opladen gaat net zo snel als in de SE: 5,5 uur met AC-laden en 31 minuten met DC-snelladen tot 95 kW.