Nieuwe bestelbus kopen

Nieuwe bestelbus kopen
Je wil een nieuwe bestelbus aanschaffen, maar een snelle zoektocht levert wel heel veel verschillende opties op. Logisch dat je dan even door het woud aan mogelijkheden niet meer ziet waar je moet beginnen.

Want de aanschaf van een bestelbus kan de nodige vragen oproepen, zoals met betrekking tot het rijbewijs, welke brandstof het beste is en welke soort bedrijfswagens je zou moeten kiezen.

Een bedrijfswagen of bestelwagen is net even wat anders dan een reguliere personenauto. Maar ze zijn ontwikkeld en ontworpen voor andere doeleinden. Dat zie je ook terug in de eigenschappen van de verschillende bedrijfswagens. Om je wegwijs te maken in de wereld van bestelwagens, hier een overzicht: ‘wat je moet weten over bestelwagens’.

Rijbewijs B

Het voordeel van een bestelauto is dat je vrachtvervoer kunt uitvoeren zonder speciaal vrachtwagenrijbewijs. Sterker nog, je kunt veel bedrijfswagens gewoon besturen met je reguliere B-rijbewijs. Uiteraard zitten er wel wat haken en ogen aan. Zo geldt er een maximumgewicht van 3.500 kg. Dat is een gecombineerd gewicht van de complete combinatie.

Als deze hoger is dan 3.500 kg, is een ander rijbewijs vereist. Dit is op zich vrij logisch te verklaren, vaak gaat het dan om grote voertuigen die andere capaciteiten vereisen. Zo is de remweg aanzienlijk langer als het gewicht hoger is, bijvoorbeeld.

Nieuwe bestelbus kopen

Brandstof

Dit was altijd de logische keuze: diesel, altijd diesel. Anno 2019 is de diesel nog steeds dominant, maar er zijn verschuivingen te bemerken. Er is een serieuze keuze te maken uit diesel, benzine of elektrische bestelwagen.

Diesel

Diesel is vooralsnog de meest populaire brandstof onder bedrijfswagens. Dat is op zich ook wel logisch. De meeste bedrijfswagens komen tot hoge jaarkilometrages. Diesel is daarnaast overal verkrijgbaar, het is mogelijk om relatief zuinig te rijden, de CO2 uitstoot is laag en de actieradius is groot. Ook hoeft er veelal niet extra geïnvesteerd te worden: het is de beste optie als je op zoek bent naar een goedkope bestelauto.

Benzine

Het is ook mogelijk om te kiezen voor een bedrijfsauto met benzinemotor. Een populaire optie is dit overigens (nog) niet. Vaak is er maar erg weinig keuze qua aandrijflijn (als er al keuze is in vermogen en transmissie). In vergelijking met diesel is de CO2-uitstoot hoger, evenals het verbruik. Het voordeel is dat NOX-uitstoot véél lager is.

Mocht er relatief weinig gereden worden of in een omgeving waar diesel lastig te tanken is, dan is benzine een optie. Voor een bedrijf dat zijn MVO-plan wil uitbreiden zijn er betere opties.

Elektriciteit

In principe past de elektromotor uitstekend bij bestelwagens. Elektrische bestelbussen zijn uitstekend geschikt voor lage snelheden, korte afstanden en met name in druk bevolkte gebieden bewijzen ze hun nut. Een elektromotor levert zijn maximale koppel al vanaf 0 toeren, dus je kan heel efficiënt omgaan met de energie. Nog een voordeel is dat de uitstoot niet plaats vindt bij de auto. Een bedrijf dat met 100 busjes in de binnenstad overschakelt van diesel naar elektra zet grote stappen in het verbeteren van de lokale luchtkwaliteit.

Soorten bedrijfswagens

Er is een enorm aantal soorten bedrijfswagens te koop. Hieronder een overzicht met de verschillenden soorten bedrijfswagens. Ze zijn onder gedeeld in diverse categorieën. Deze zijn niet allemaal volledig afgebakend, soms hebben merken een ‘tussenmodel’, alhoewel dat met bedrijfswagens veel minder het geval is, dan met personenwagens.

Per categorie worden de meeste kenmerken benoemd. Tevens worden uitvoerig alle voor- en nadelen behandeld van de betreffende categorie bedrijfswagens. Als laatste worden er voorbeelden gegeven per categorie. Dat zijn juist de auto’s die tot de categorie behoren. Let op: de benoeming per categorie is om het een en ander duidelijker te maken. Het zijn niet de gangbare benamingen voor deze voertuigen, alhoewel dat zeker voor wat meer duidelijkheid zou scheppen in het woud der nieuwe bedrijfswagens.

Nemo

Groep 1 (micro bestelbussen)

De kleinste categorie bestaat uit ultra kleine bestelauto’s. Ondanks hun compacte afmetingen past er overigens vaak precies een beladen europallet in. Deze klasse auto’s zijn uitstekend geschikt voor zeer dichtbevolkte gebieden of omgevingen met weinig bewegingsruimte. Dankzij de kleine motoren en de lichte bouw zijn belasting, onderhoud en verzekering erg betaalbaar.

Deze categorie is uitstekend geschikt voor koeriersdiensten die niet veel ruimte nodig hebben. Ook de particuliere bestelwagenrijder kan het praktisch gemak van zo’n auto waarderen. Het zijn tevens zeer populaire auto’s voor security-bedrijven. Die hebben immers de ruimte niet nodig, maar willen een zo laag mogelijke overhead.

Voordelen van deze bedrijfsauto’s:
Ze zijn zeer voordelig in aanschaf. De wegenbelasting is dankzij het lage gewicht heel erg gunstig. Ze zijn praktischer dan je zou denken. Het verbruik van de motoren is heel erg laag. Ook is er vaak keuze uit een benzine varianten.

Nadelen van deze bedrijfsauto’s
Het comfort is minder groot dan bij personenauto’s. De beenruimte houdt bijvoorbeeld niet over. Je kan niet even de stoel ver naar achteren schuiven, want daar begint het bagagecompartiment al. Ondanks dat er een pallet mee kan, is de laadcapaciteit heel erg beperkt.

Voorbeelden van deze categorie zijn
Fiat Fiorino, Peugeot Bipper en Citroën Nemo.

Nieuwe bestelbus kopen

Groep 2 (compacte bestelbussen)

Dit was voorheen de kleinste klasse bedrijfswagens. Echter, met elke generatie groeide de auto’s mee. In de jaren ’90 was de Volkswagen Caddy bijvoorbeeld een Polo met een grote bak erachter, tegenwoordig is het een zustermodel van de veel grotere Touran. Let op: veel van deze auto’s worden ook geleverd als personenwagenuitvoering. De Franse automerken noemen deze carrosserievorm een ‘Ludospace’. Heel erg veel ruimte en praktisch gemak tegen een betaalbare prijs.

Voordelen van deze bedrijfsauto’s
Aanzienlijk méér ruimte dan de bovenstaande categorie. Dat geldt al in standaard vorm, maar nog een voordeel is dat veel modellen in diverse lengtes te krijgen zijn. Tevens is de meerprijs ten opzichte van zo’n piepklein busje relatief beperkt.

Nadelen van deze bedrijfsauto’s
Eigenlijk niet veel. Ze zijn niet heel erg luxe, alhoewel er meer mogelijkheden zijn tot aankleden dan de voorgaande categorie.

Voorbeelden van deze categorie zijn
Ford Transit Courier, Opel Combo, Volkswagen Caddy, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Mercedes-Benz Citan, Fiat Doblo en Citroen Berlingo.

vivaro

Groep 3 (bestelbussen)

Dit zijn de bedrijfswagens die men ‘busjes’ noemt. Veel bedrijven met meerdere bussen in hun assortiment hebben dit soort bedrijfswagens in hun assortiment. Ze zijn aanzienlijk groter dan de voorgaande categorie. De mogelijkheden qua opbouw, ombouw, carrosserie en dergelijke zijn bijna onbeperkt. Veel merken hebben dergelijke bedrijfswagen in de aanbieding. De meeste hebben een dieselmotor onder de kap. Een uitzondering is verkrijgbaar met een benzinemotor. Elektrische bedrijfswagens komen vooralsnog zeer weinig voor als je in deze categorie een bedrijfsbus wil kopen.

Voordelen van deze bedrijfsauto’s
Hun versatiliteit. Van deze auto’s kun je bijna alles maken: bedrijfsbus, pickup met laadbak, dubbel cabine aannemersbus: de mogelijkheden zijn eindeloos. Zijn er meerdere lengtes en hoogtes leverbaar, al is dat in sommige gevallen wat beperkt.

Er zijn merken die de auto’s in een klasse hoger hebben om aan de vraag voor groter en meer te voldoen. Nog een heel belangrijk voordeel is de zitpositie. Die is namelijk aanzienlijk hoger dan de auto’s uit groep 2. Dat is niet alleen bevorderlijk voor het zitcomfort, maar ook voor de veiligheid: je hebt immers een veel beter overzicht.

Nadelen van deze bedrijfsauto’s
Veel zal te relateren zijn aan de extra kosten. Dit type bedrijfswagens is nu eenmaal groter en zwaarder, dus moet er een zwaardere motor in. Deze zal aanzienlijk meer verbruiken. Zeker als je de laadcapaciteit gaat benutten. Ook alle andere onderdelen zijn sterker en zwaarder uitgevoerd, dus zal het onderhoud ook prijziger zijn.

Voorbeelden van deze categorie zijn
de Fiat Scudo, Peugeot Expert (klik hier voor meer info), Renault Trafic, Citroen Jumpy, Mercedes-Benz Vito, Opel Vivaro, Ford Transit Custom.

Movano

Groep 4 (grote bestelbussen)

Dit zijn de allergrootste jongens en zijn geschikt voor bedrijven die vooral zeer veel ruimte nodig hebben. In sommige gevallen kan de laadruimte wat tegenvallen, omdat het gecombineerde gewicht niet te hoog uit mag vallen. Dit wil niet zeggen dat de auto het technisch niet zou kunnen hebben. Niet dat ‘wel even overbeladen kan worden’, maar de auto blijft verregaand stabiel en heeft weinig hinder van de mee te nemen inhoud. Ga je een bedrijfsauto kopen dan kan je niet groter gaan dan deze categorie.

Net als bij auto’s uit de vorige categorie is er een enorme variatie in carrosserie. Ook deze worden veelal aangeduid met ‘L’ en ‘H’. Een Boxer ‘L3 / H1’ heeft dus de derde optie qua lengte en eerste optie de hoogte. De auto is dus erg lang en niet hoger dan normaal. Een Boxer L1/H2 is juist erg kort en vrij hoog.

Voordelen van deze bedrijfsauto’s
Simpel: ze zijn standaard enorm groot. En dat is slechts het beginpunt. Als je wil, kun je ze soms wel in drie lengtematen krijgen of juist in drie hoogtematen. Bijna alle varianten zijn mogelijk, in Nederland zeldzaam, maar ze zijn er zelfs als truck met oplegger. Ook kun je ze bestellen met ‘dubbel lucht’, dat wil zeggen dubbele achterbanden.

Nadelen van deze bedrijfsauto’s
De ruimte moet doorslaggevend zijn, want er kleven heel erg veel nadelen aan. Deze zijn ook vrij logisch, gezien de omvang van de auto. Ze verbruiken verreweg het meeste, ze zijn prijzig in aanschaf en onderhoud en slijtage van banden ligt ook een stukje hoger. De zitpositie is weliswaar iets beter dan een categorie kleiner, maar dat is meestal voor de aankoop niet doorslaggevend. Een heel belangrijk nadeel is het gewicht. Sommige uitvoeringen hebben een veel hoger GCW (Gross Combined Wheight), waardoor je niet voldoende hebt aan B-rijbewijs.

Voorbeelden van deze categorie zijn
Citroen Jumper, Peugeot Boxer (kijk hier om meer te zien over de Boxer), Renault Master, Opel Movano, Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter, Ford Transit en Fiat Ducato.

XC90

Groep 5 (omgebouwde personenauto’s)

In sommige gevallen is ruimte of laadvermogen het allerbelangrijkste. Uiteraard biedt een Peugeot Bipper een goede oplossing. In sommige gevallen wenst men wat meer comfort. In dat geval is een bedrijfswagen op basis van een stationwagon een goede optie. Om te voldoen aan de eisen qua binnen afmetingen, moet het dak verhoogd worden en een tussenschot worden geplaatst. Het grote voordeel is dat je tegen bedrijfswagenkosten het personenwagen comfort benaderd.

Voordelen van deze bedrijfsauto’s
We benoemde het natuurlijk al, maar het comfort is natuurlijk verreweg het grootste voordeel. Een personenauto is nu eenmaal veel verfijnder, stiller en comfortabeler dan een bedrijfsauto. Nog een voordeel is de uitstraling, het is niet te zien dat je te maken hebt met een bedrijfsauto. Sterker nog, in sommige gevallen lijkt het gewoon een fraaie SUV of stationwagen te zijn met ‘geblindeerde’ achterruiten. Een ander voordeel zijn de rijeigenschappen: een personenauto is vaak aanmerkelijke sportiever. Als klap- op de vuurpijl zijn deze auto’s zeer veilig.

Nadelen van deze categorie bedrijfsauto’s.
Dit type bedrijfsauto’s zijn bijzonder goed als personenauto, maar overduidelijk een compromis. Als bedrijfswagen vallen ze behoorlijk tegen. De ruimte is weliswaar voldoende voor de wet om door te kunnen gaan als bedrijfsauto, maar zelfs dan moet vaak een stuk van het dak worden opgehoogd. De ruimte is zeer beperkt. Daarbij zijn ze erg prijzig. Het is echt een prestigeobject waarop je iets kan besparen, het is duurder dan een volwaardige bedrijfsauto kopen.

Voorbeelden van deze categorie
Ford Focus, Renault Megane, Volkswagen Touareg, Mercedes-Benz GLE, BMW X5, Volvo XC90, XC60

Land Cruiser

Groep 6 (omgebouwde terreinauto’s)

In principe is deze categorie gelijk aan die van groep 5. Auto’s die aanvankelijk als personenauto worden geleverd, maar omgebouwd worden tot bedrijfsauto. Ook hier worden de ruiten afgeschermd en moet de bagageruimte aan minimale maten voldoen. Toch moet deze groep even apart benoemd worden, gezien de toepassing.

Het gaat hier specifiek om terreinwagens met een zogenaamd ‘ladderchassis’ in plaats van een zelfdragend chassis. Een ladderchassis is niet bevorderlijk voor het comfort, maar wel oersterk. Ook in het terrein is een dergelijk chassis onontbeerlijk als je ver wil komen.

Voordelen van deze categorie bedrijfswagens zijn
Dankzij hun ladderchassis zijn het uitstekende werkpaarden. Het trekgewicht van de auto’s is enorm. Nu is dat niet specifiek een pluspunt voor de omgebouwde terreinauto. Het is het gemak waarmee je alles mee kan krijgen. De terreinwagens hebben vaak een lage gearing, waardoor er nog meer trekkracht voorhanden is. Ook zijn ze vaak uitgerust met vierwielaandrijving, waardoor de tractie erg groot is.

Nadelen omgebouwde terreinauto’s
Ze zijn technisch een stuk complexer, met name de aandrijflijn. Deze zal dus duurder onderhoud kennen dan een eenvoudig diesel-busje. Ook is de hoeveelheid ruimte bijzonder beperkt. Net als bij de omgebouwde personenauto is de omgebouwde terreinauto is er gewoonweg niet veel ruimte. Ook zijn ze vaak als personenauto gebouwd, dus alle banken en toebehoren moeten eruit gesloopt worden. Hierdoor zijn de ook vrij prijzig.

Voorbeelden van deze categorie zijn
Mitsubishi Pajero, Mercedes-Benz G-Klasse, Toyota Land Cruiser.

Volkswagen

Groep 7 (medium pickups)

Een goed alternatief voor de omgebouwde terreinauto’s zijn de zogenaamde pickups. De raszuivere 4×4 terreinwagen wordt telkens zeldzamer en/of prijziger. In principe zijn de voor- en nadelen gelijk van een pick up gelijk aan die van een terreinauto, op twee grote verschillen na. De bak bij een pickup is open.

Je kunt eventueel grotere items vervoeren, mocht dat nodig zijn. Nog een voordeel is dat in sommige gevallen een dubbele cabine mogelijk is. Dan heb je een plaats voor 5 personen én het transport. Mocht je een terreinauto willen verkiezen vanwege het hoge dak, voor veel pickups zijn hier ook oplossingen voor. Deze groep is vooral bekend van de gele Rijkswaterstaat Pickups.

Voordelen van deze categorie bedrijfswagens zijn
Ze zijn op dit moment heel erg populair, dus er is enorm veel keuze. Ze zijn erg stoer om te zien, ondanks hun relatief beperkte formaat. Qua luxe kunnen ze variëren van vrij basis tot zeer luxe. Het is maar net welk merk en type en met name de uitvoering waar je mee te maken hebt. Ze zijn in te zitten op allerlei terreinen.

Nadelen van deze categorie bedrijfswagens zijn
De nadelen van dit soort pickups lijkt erg veel op die van de omgebouwde terreinwagens. Dat komt omdat ze in technische zin veel met elkaar te maken hebben. Een groot voordeel ten opzichte van de omgebouwde terreinauto is dat je veel meer ruimte tot je beschikking hebt: er zit immers geen dak op! Je zit dus niet vast aan aparte binnen- en buiten maten.

Voorbeelden van deze categorie zijn
Nissan Navarra, Mercedes-Benz X-Klasse, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Renault Alaskan.

Silverado

Groep 8 (fullsize pickups)

In principe is de medium-sized pickup alles wat je nodig hebt. Qua ruimte en prestaties kan deze auto vaak al wat er binnen de grenzen van Rijbewijs B mogelijk is. Bij de categorie full size pickup kun je daar in principe vrij eenvoudig overheen gaan. De auto’s wegen soms wel 2.500 kilogram of meer, dus je zit al snel op het toegestane maximale gewicht.

Voordelen van deze categorie bedrijfswagens zijn
Ten eerste zijn ze gewoon heel erg cool. Natuurlijk is dat voor veel bedrijfswagenkopers totaal niet relevant, maar een als uitstraling meetelt, kun je zeker indruk maken met zo’n fullsize pickup.

Tegenwoordig zijn ze zeer luxe uit te rusten en als ‘dubbel-cabine’ kun je met het gezien op pad. De bijna altijd overbemeten motoren (het liefst een V8 natuurlijk) heeft altijd krachtreserves achter de hand. Verder kun je ze inzetten voor heel erg zwaar werk. Ze staan op ijzersterke ladderchassis’ en kunnen tegen een stootje.

Nadelen van deze categorie bedrijfswagens zijn
Hun dorst. De V8 benzinemotoren zijn zeer dorstig en verbruiken erg veel brandstof. In Nederland hebben de meeste pickups een LPG-inbouw. Dat scheelt enorm in de kosten. Deze zijn soms tot 250 liter groot, waardoor je ondanks het verbruik een heel acceptabele actieradius hebt. De pickups zijn zeer groot, waardoor je lang niet overal kan komen. Zeker in krappe straten is het erg lastig tot onmogelijk.

Voorbeelden van deze categorie zijn:
Ford F-150, RAM 1500, Chevrolet Silverado.

Een nieuwe bestelbus kopen

Het bovenstaande maakt duidelijk dat er niet 1 type ‘bedrijfsbus’ is. Welke categorie er voor jou geschikt is hangt af van jouw wensen en de voor- en nadelen van de verschillende categorieën. Naast de reguliere categorieën micro/compact/normaal/groot bestelwagens zijn er varianten gebaseerd op personenwagens. Leg je wensen naast de mogelijkheden en je vindt vast wat je nodig hebt.