Bedrijfswagens

Bedrijfswagens
Bij de aanschaf van een bedrijfswagen komt een hoop kijken. In eerste instantie is de belangrijkste vraag welk type bedrijfswagen bij je past, maar daarvoor moet je wel weten welke keuzes er zijn en welke gevolgen die hebben . Hoe zit het met het grijze kenteken, welke types bedrijfswagens zijn er allemaal. Daarnaast zoomen we in op financiële zaken als BPM en bijtelling. Ook niet onbelangrijk is hoe het zit met de verzekering van zo’n bedrijfswagen.Iedere professional heeft een andere oplossing nodig als het om bedrijfswagens gaat. De één heeft een grote laadruimte nodig, de ander wil vooral een compacte bestelauto om in de binnenstad overal te kunnen komen. Wat is de meest geschikte bedrijfsauto voor een vakman?

Welke bestelwagen is het meest geschikt voor een pakketbezorger? Een dubbele cabine is waarschijnlijk niet nodig, dus zoek je een bus met twee zitplaatsen en een makkelijk toegankelijke laadruimte. Is een elektrische bestelauto interessant voor een installateur? Als het aantal gereden kilometers op een dag niet te groot is. misschien wel. Hoe regel je de juiste inrichting voor jouw auto? Die bestel je op maat bij aanschaf van je auto, of misschien heb je wel genoeg aan een standaardoplossing. Kortom: op deze pagina vind je alle informatie met betrekking tot jouw nieuwe werkbus, bestelauto of andere bedrijfswagen.

Wat is een bedrijfswagen?

Om te beginnen kijken we naar de vraag: wat is een bedrijfswagen? Hoewel het in België een benaming is voor een ‘auto van de zaak’, wordt in Nederland met een bedrijfswagen meestal een bestelwagen, bestelbus of bestelauto bedoeld. Als je het echter over die auto’s hebt, bedoel je in principe een bedrijfswagen of bedrijfsauto die specifiek is ingericht voor het vervoeren van goederen. Het worden ook wel auto’s ‘op grijs kenteken’ genoemd, omdat ze een speciaal kenteken hebben dat meteen aangeeft dat het om een bestelauto gaat. Onder de noemer bedrijfswagen vallen echter ook personenbusjes, bijvoorbeeld taxibusjes of busjes waarmee een bedrijf zijn personeel vervoert.

Aannemers, bezorgers en andere professionals mogen deze auto’s en bussen in principe met rijbewijs B besturen, zo lang het totaalgewicht van de combinatie niet meer dan 3500 kilogram bedraagt. Best iets waar je op moet letten, want als jij bijvoorbeeld stukadoor bent en naar een grote klus op weg bent, moet je wel zeker weten dat je gewicht klopt met al die zware zakken stucmiddel achterin. En mag jouw personenbus nog steeds de straat op als er acht mensen zijn ingestapt die elk gemiddeld 80 kilogram wegen? Het maximaal toegelaten gewicht is slechts één van de belangrijke zaken om uit te zoeken als je een bedrijfsauto gaat inzetten. Een te zware auto is namelijk niet alleen gevaarlijk, maar ook de boetes voor verkeerd beladen bedrijfsauto’s zijn absoluut niet mals.

Grijs kenteken

Voor een bestelauto met een zogenaamd ‘grijs kenteken’ bestaan vaste regels die door onze overheid zijn vastgesteld. Een ondernemer of ZZP’er die in een bestelwagen rijdt kan gebruik maken van de voordelen van een auto met grijs kenteken. Dit scheelt alleen aan BPM al bijna 33 procent van de aanschafwaarde. Bovendien betaal je ook minder MRB (motorrijtuigenbelasting), dubbele winst dus. Overigens is het niet zo dat de kentekenplaten van een auto met grijs kenteken ook daadwerkelijk grijs zijn. Ze zijn gewoon geel, maar vroeger was het papieren kentekenbewijs grijs van kleur. Tegenwoordig is het kentekenbewijs net als bij personenauto’s gewoon groen.

De voordelen van een bestelauto met een grijs kenteken op een rijtje:

  • Je betaalt geen BPM bij aanschaf van de auto
  • Je betaalt minder motorrijtuigenbelasting. Je kan de belasting per kwartaal of per jaar betalen. Betaal je per jaar dan krijg je een kleine korting.
  • Je verzekering is goedkoper, want het te verzekeren bedrag is exclusief BPM en dus lager

De hoeveelheid korting die je krijgt op de motorrijtuigenbelasting hangt af van de gewichtsklasse, waar je woont en ook van welk type brandstof je bestelauto gebruik maakt. De exacte besparing aan wegenbelasting kan je op de website van de Belastingdienst berekenen. Is een bestelauto op grijs kenteken ouder dan 40 jaar, dan ben je zelfs volledig vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting. Als het goed is krijg je daar automatisch bericht van, maar als dit niet zo is kun je zelf de vrijstelling schriftelijk aanvragen bij de Belastingdienst. Is jouw bedrijfswagen op grijs kenteken volledig elektrisch aangedreven, al dan niet in combinatie met een brandstofcel of waterstofmotor? Dan betaal je ook geen motorrijtuigenbelasting.

Er zijn een aantal specifieke regels waaraan je moet voldoen om te genieten van de voordelen van een grijs kenteken. Deze vereisten hebben we hieronder beschreven.

  • Je moet ondernemer / ZZP-er zijn voor de omzetbelasting, met een BTW nummer
  • Je moet de bestelauto ‘meer dan bijkomstig gebruiken’, oftewel: je moet voor minstens 10 procent van je kilometers per jaar rijden voor je werk of het bedrijf
  • Je moet als rechtspersoon geregistreerd staan
  • De bus moet op jouw naam staan
  • De bestelauto / bestelwagen / bestelbus moet ingericht zijn voor goederenvervoer
  • De laadruimte moet een vaste en vlakke vloer hebben
  • De laadruimte mag geen zitplaatsen hebben
  • Het totaalgewicht van de bestelauto / bestelwagen / bestelbus is niet hoger dan 3500 kilogram inclusief inhoud.

Movano

De verschillende types bestelauto’s

De Belastingdienst heeft een aantal verschillende type bestelauto’s gedefinieerd die elk hun eigen set eigenschappen hebben. Om precies te zijn, zijn er vijf type bestelauto’s die een grijs kenteken kunnen voeren, te weten:

  1. Grote bestelauto (grote bestelbus, verhuisbus en dergelijke)
    Deze bestelauto moet minstens een blok kunnen vervoeren van minimaal 200 cm lang, minimaal 130 cm hoog over een breedte van minimaal 20 cm en een lengte van minimaal 200 cm. Voor het meten van de laadruimte geldt dat de bestuurdersstoel zich in de fabrieksmatig achterste stand moet bevinden, waarbij de rugleuning rechtop mag staan. Zijruiten zijn toegestaan in de laadruimte. Een vaste wand tussen de bestuurder en de laadruimte is niet vereist.
  2. Bestelauto met open laadbak, enkele cabine en 1,5 cabine (Xtrcab)
    De open laadbak moet minstens 125 centimeter lang en 20 centimeter breed zijn. De achterwand is de achterwand van de cabine over de volle breedte en hoogte. Deze achterwand bevindt zich maximaal 115 cm achter het achterste punt van het stuur. De vaste wand mag 1 of meer vaste ramen naast elkaar hebben van maximaal 40 cm hoog zijn en met voorzieningen voor de veiligheid. Er mogen geen klapstoeltjes of banken achter de voorste zitplaatsen zijn aangebracht. Als een open laadbak wordt overkapt, moet de auto voldoen aan de eisen voor een bestelauto met gesloten laadruimte. Een afdekzeil of plat deksel is wel toegestaan.
  3. Bestelauto met verhoogd dak (combi’s, kleine bestelauto’s en dergelijke)
    Het dak van de laadruimte is minimaal 25 cm hoger dan de bovenkant van de portieropening van de bestuurder. Aan de rechterzijde van de laadruimte mag 1 zijruit aangebracht zijn, aan de linkerzijde van de laadruimte mogen geen zijruiten zitten. Voor de laadruimte geldt dat er een blok van minimaal 98 centimeter hoog over een breedte van minimaal 20 centimeter over een lengte van ten minste 125 centimeter in moet passen. Deze laadruimte moet middels een vaste wand direct achter de bestuurderszitplaats gescheiden worden van de cabine. Deze want moet ten minste 30 centimeter hoog zijn over de volle breedte van de cabine.
  4. Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto’s en dergelijke)
    Het dak van de laadruimte moet minder dan 25 centimeter hoger dan de bovenkant van de portieropening van de bestuurder zijn. Aan de rechterzijde van de laadruimte mag 1 zijruit aangebracht zijn, aan de linkerzijde van de laadruimte mogen geen zijruiten zitten. Voor de laadruimte geldt dat er een blok van minimaal 125 centimeter lang en minimaal 98 centimeter hoog over een breedte van minimaal 20 centimeter en over een lengte van minimaal 125 centimeter in moet passen. Deze laadruimte moet middels een wand direct achter de bestuurderszitplaats over de volle breedte en hoogte van de bestuurderscabine van de cabine gescheiden zijn. De vaste wand mag één of meer vaste ramen naast elkaar hebben van maximaal 40 cm hoog en met voorzieningen voor de veiligheid.
  5. Bestelauto met dubbele cabine (met gesloten laadruimte of open laadbak)
    De hoogte van de cabine bij een dubbele cabine is de grootste verticale afstand tussen vloer en dak van de cabine, gemeten over een breedte van 20 cm. Er is slechts 1 extra rij zitplaatsen geplaatst. De achterwand van de cabine is vast en geplaatst direct achter de achterbank over de volle breedte en hoogte van de cabine. De vaste wand mag 1 of meer vaste ramen naast elkaar hebben van maximaal 40 cm hoog en met voorzieningen voor de veiligheid. De laadbak of laadruimte bij een bestelauto met dubbele cabine en open laadbak moet minimaal 150 cm lang zijn en bovendien ten minste 2/3 bedragen van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte. De oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot, dat is geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van het stuur. Minimaal 40% van de werkelijke lengte van de laadruimte is vóór het hart van de achterste as geplaatst. Aan de rechterzijde van de laadruimte mag 1 zijruit aangebracht zijn en de laadruimte moet minimaal 130 cm hoog zijn over een breedte van minimaal 20 cm en over een lengte van minimaal 150 cm. Aan de linkerzijde van de laadruimte mogen geen zijruiten zitten. Is de cabine lager dan 130 cm dan moet de overgebleven laadruimte ook minimaal tweemaal de lengte van de cabine hebben. Bij de bestelauto met een dubbele cabine is de lengte van de cabine de afstand tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen de cabine en de laadruimte. Als een open laadbak wordt overkapt, moet de auto voldoen aan de eisen voor een bestelauto met gesloten laadruimte. Een afdekzeil of plat deksel is toegestaan.

Peugeot

Verder gelden er nog regels voor zijruiten. Heeft de bestelauto meer zijruiten dan is toegestaan, dan moeten deze worden vervangen door panelen van ‘ondoorzichtig en vormvast materiaal’. Dit mogen geen (deels) glazen panelen zijn. De panelen moeten rechtstreeks aan de carrosserie worden vastgelast of gelijmd. De panelen mogen niet in de bestaande raamrubbers geplaatst worden of worden vastgezet met bijvoorbeeld popnagels, schroeven, klemmen of bouten en moeren. De constructie mag namelijk niet ongedaan gemaakt kunnen worden zonder te breken of te zagen.

BPM bestelwagen grijs kenteken

Je betaalt bij de aanschaf van een bestelauto op grijs kenteken in principe geen BPM. Wel moet je je er bewust van zijn dat je de bestelbus in de eerste vijf jaar naar aanschaf niet aan een particulier mag verkopen om die BPM-korting te behouden. Doe je dit toch, dan ben je verplicht alsnog de BPM af te dragen aan de fiscus. Ook als blijkt dat je de bestelwagen niet langer als bedrijfsauto gebruikt (bijvoorbeeld omdat je je onderneming beëindigt) of dat je zitplaatsen hebt gecreëerd om de bestelwagen voor personenvervoer om te bouwen, moet je de BPM alsnog afdragen.

Bijtelling bestelwagen grijs kenteken

Lekker goedkoop hè, zo’n grijs kenteken? Klopt! De aanschaf is in verhouding tot wat een gewone particulier moet betalen voor dezelfde auto gunstig. maar let op! Je betaalt misschien geen BPM voor je bedrijfsauto met grijs kenteken, maar je bijtelling wordt wel gebaseerd op de catalogusprijs inclusief BPM. Dit kan serieus verschil maken in je netto maandlasten, dus vergis je hier niet in!

Particulieren en het grijs kenteken

Vroeger was het makkelijker, maar tegenwoordig kun je als particulier in principe geen aanspraak meer maken op een grijs kenteken. De enige uitzondering op deze regel zijn mindervaliden. Als mindervalide mensen kunnen aantonen dat ze echt afhankelijk zijn van een auto met grijs kenteken dan kunnen ze hier nog aanspraak op maken.

Bestelauto’s en bestelwagens

Een kleinere bedrijfswagen wordt meestal bestelauto of bestelwagen genoemd en is vaak gebaseerd op een personenauto. We denken hierbij aan bijvoorbeeld de volgende auto’s:

  • Peugeot Partner
  • Volkswagen Caddy
  • Citroën Berlingo Van
  • Renault Kangoo
  • Opel Combo
  • Fiat Fiorino en Doblò Cargo
  • Dacia Dokker Van
  • Ford Transit Connect
  • Mercedes Benz Citan

Het gaat hierbij om kleine auto’s met meestal alleen plek voor een chauffeur en een bijrijder. Achter de chauffeur is er meestal een laadruimte die via één of meerdere deuren bereikbaar is. Sommige bestelauto’s beschikken ook over één of meer schuifdeuren.

Bestelbussen

Grotere bedrijfswagens worden vaak bestelbussen genoemd. Bij dit soort bussen wordt vaak nog onderscheid gemaakt tussen middelgrote bestelauto’s en grote bestelauto’s.
Voorbeelden van populaire middelgrote bestelauto’s zijn onder andere:

  • Volkswagen Transporter
  • Peugeot Expert
  • Mercedes Benz Vito
  • Nissan NV200
  • Toyota Proace
  • Ford Transit Custom
  • Citroën Jumpy
  • Opel Vivaro
  • Fiat Talento
  • Renault Trafic

Een aantal voorbeelden van populaire grote bestelbussen vind je hieronder:

  • Peugeot Boxer
  • Citroën Jumper
  • Mercedes Benz Sprinter
  • Renault Master
  • Iveco Daily
  • Fiat Ducato
  • Opel Movano
  • Ford Transit

Deze auto’s hebben meestal een modulair chassis waarop meerdere configuraties mogelijk zijn. Vaak zijn er meerdere lengtes mogelijk in combinatie met variërende hoogtes. Ook zijn er verschillende soorten opbouwen waar bij aanschaf van deze bedrijfswagens voor kan worden gekozen. Enkele voorbeelden van bedrijfsautoconfiguraties zijn:

  • enkele cabine
  • dubbele cabines
  • laadruimte
  • open laadbak
  • koelruimte.

Maar ook volledig op persoonsvervoer ingerichte personenbussen worden veel verkocht.

Caddy

Bedrijfswagens voor personenvervoer

Bedrijfswagens voor personenvervoer vallen niet onder de grijs kenteken-regeling. In principe mag je tot acht personen (exclusief de chauffeur) vervoeren met een rijbewijs B. Ook zijn er mogelijkheden om vrijstelling van de MRB te krijgen middels de taxi-regeling van de overheid, maar hiervoor gelden strenge eisen.

Bedrijfswagens lease

Één van de belangrijkste thema’s als het gaat om bedrijfswagens is lease. Welke mogelijkheden zijn er bijvoorbeeld voor het leasen van een bedrijfsauto? Is het handiger om een bestelauto in een financial lease constructie onder te brengen of kun je beter een full operational leasecontract afsluiten? Of misschien zoek je een werkbus voor kortere tijd en is een shortlease oplossing voor jou handig.

Het is van groot belang om te weten waar je aan begint bij het aangaan van je leasecontract. En hoe zit het bijvoorbeeld met bijtelling bij privégebruik van je personenbus of bestelwagen? Op de pagina bedrijfswagen lease leggen we je alles uit over de verschillende vormen lease die er bestaan, en alle zaken waar je verder rekening mee moet houden als het om de lease van bedrijfswagens gaat.

Elektrische bedrijfswagens

Steeds meer ondernemers zien de voordelen van elektrisch rijden. Het is een vorm van rijden die moet passen bij de inzet van de bedrijfsauto, maar in veel gevallen is het goedkoper en bovendien beter voor het milieu. Ook zien veel bedrijven de voordelen van een duurzaam wagenpark. Ook niet onbelangrijk: het is maatschappelijk verantwoord. Veel klanten waarderen het als er een elektrische bestelwagen een pakket komt afleveren in plaats van een ronkende diesel.

Voor ondernemers zijn er bovendien meerdere ondersteuningsregelingen en subsidies vanuit de overheid die het nóg aantrekkelijker maken om als professional een elektrische bedrijfsauto te rijden. En waren er eerder vooral kleine bestelauto’s te krijgen die elektrisch hun kilometers maakten, tegenwoordig is er ook een groeiend aanbod grote elektrische bedrijfsauto’s. Daarnaast neemt ook de range van deze auto’s steeds verder toe en je kunt veel besparen op brandstofkosten. Er zijn dus genoeg redenen om elektrische bedrijfswagens te overwegen. Op de pagina elektrische bedrijfswagens vind je meer informatie over deze trend in bedrijfsauto’s.

Bedrijfswagens verzekeren

Als ondernemer is de verzekering van je bedrijfswagen (of ‘bedrijfswagens’ als het wat beter met je bedrijf gaat) zeer belangrijk. Het is immers je brood, het rollende verlengstuk van je bedrijf. Je mobiele werkplaats of je gereedschapskist op wielen. Als er iets gebeurt dan wil je zeker weten dat alles goed geregeld is. Maar dan is het wel zaak om goed te kijken naar welke verzekering je precies nodig hebt. Moet je bijvoorbeeld een inzittendenverzekering afsluiten voor je collega’s of misschien wel je passagiers? En hoe zit het met al dat gereedschap achterin je klusbus? Als je bus gestolen wordt wil je wel gewoon je klanten kunnen blijven bedienen, want anders kost het je geld.

Vivaro

Ook in geval van ongevallen of andere schades wil je zeker weten dat alles verzekerd is. Niks is vervelender dan dat je bedrijfsauto stilstaat, want dan komen er geen centen binnen. En een lelijke schade op je bus is ook niet representatief, je parkeert toch liever een nette auto bij je klanten op de parkeerplaats. Kortom: je verzekeringen moeten in orde zijn zodat je de ellende voor kan zijn of in ieder geval de zaken zo efficiënt mogelijk weer op gang krijgt. Op de pagina bedrijfswagens verzekeren vertellen we je er alles over.

Bedrijfswagen inrichting

Hartstikke leuk dat uitzoeken van de nieuwe bedrijfswagen. Maar hoe zit het eigenlijk met de inrichting van je mobiele werkplek? Hoeveel stoelen heb je nodig voor je schoolbusje? Hoeveel stoelen mógen er eigenlijk in een schoolbusje? Of heb je een timmerbedrijf en moet er elke dag veel gereedschap mee maar ook een hoop spijkers en schroeven? Dan is het wel zo handig als je bedrijfswageninrichting daar goed op inspeelt. Vervoer je etenswaren? Dan heb je wellicht een opbouw met koeling nodig zodat de vis vers blijft, of het schepijs bevroren. Regel je die inrichting zelf? Laat je die ergens op maat maken? Of laat je het regelen door de leasemaatschappij die je nieuwe bus levert?

Misschien kan je uit de voeten met een standaardoplossing voor je bedrijfsauto, maar soms is maatwerk een beter plan. Voor bijna elke professional is een andere invulling vereist en ook daarover valt veel te vertellen. Dat doen we op onze pagina over bedrijfswagen inrichting.