Luxgen5: de nieuwe sedan van het Taiwanese Luxgen

Auteur: , 38 Reacties

Luxwie?

Sinds enige tijd weten we dat Luxgen een nieuwkomer is in autoland. Het is een spin-off van het Taiwanese Yulon, dat vooral bekend stond om het onder licentie bouwen van Nissan-modellen. Sinds 2009 timmeren ze met en eigen automerk flink aan de weg. In korte tijd zijn er nu al veel auto-ideeën uit hun koker gerold. We noemen een Luxgen7 en dat elektrische MPV-geval. Nu is de tijd rijp voor een good ol’ sedan uit de krochten des Luxgen. Maak kennis met de Luxgen5!

Met deze Luxgen5 mikt het merk zich op de markt van de luxe sedans. Het is de uiteindelijke productieversie van de Neora EV, maar wordt vooralsnog niet aangeboden met een elektromotor. Volgens het persbericht kan de kraakverse Taiwanees wereldwijd worden ingezet. Een aardige feature: doordat ze banden hebben met smartphonegigant hTC is er een best wel groot (9″) THINK-scherm in het dash gemonteerd. Dit touchscreen draait op Android en is te syncen met je smartphone, waardoor de meeste functies van je telefoon op het scherm te bedienen zijn.

O HAI

De krachtbron-opties zijn een 1.8 VVT Turbo en een 2.0 VVT Turbo viercilinder. Eerstgenoemde levert 150 pk en 230 Nm en is gekoppeld aan een vijftraps automaat. De motor met de grootste inhoud levert 170 pony’s en komt uit op een koppel van 256 Nm. Het schakelwerk verloopt bij dit blok middels een zestraps automaatbak. Hier zijn ook wat specs van bekend: 0-100km/u gaat in 8,5 tellen en de Vmax ligt op 210 km/u.

De auto wordt onthuld op de Taipei Auto Show (wie kent ‘m niet) en komt kort daarna op de Taiwanese markt. Een verdere wereldwijde uitrol is bij ons niet bekend, maar wat niet is… Anyway, om de Luxgen5 wat beter te leren kennen -mocht iemand dat blieven- hebben we op Autojunk het nodige videomateriaal van deze nieuwkomer. Zoals deze sneeuwtest, begeleidt door een spannend muziekje. Hierrr hebben we een woestijntest van de bolide en mocht je nu al pijn aan je ogen krijgen van dit geval: kijk ‘m dan eens crashen.

UPDATE: En daar is de video van de onthulling. Een aanrader indien u het Luxgen gangsign (foto) onder de knie wilt krijgen.



38 reacties

Ziet er erg goed uit
Een verdere werdlwijde uitrol… Wereldwijde natuurlijk
Een beetje van alles wat.
Ziet er helemaal niet slecht uit. Raar dat de specs van beide motoren zo dicht bij elkaar liggen, het maakt de 2.0l een beetje overbodig. Ik bedoel die 20pk en 26nm zal hem niet veel sterker maken maar zal waarschijnlijk wel een stuk meer zuipen.
@E34M5Touring: ja en de 1.8 levert paarden, en de 2.0 Pony’s ;)
Hmm.. voorkant niet echt mooi, interieur ziet er wel strak uit!
Enne staan ze op de laatste foto nou aan te geven hoe groot ie is?
*vraagt zich af hoe het met die vrouw dan zit*
@BobbyD: Nee ze geven aan dat je een enorme loser bent als je zo’n auto koopt ;) (vandaar die L)
Leuk al die elektronische goodies aan boord.

Wel vreemd dat er niets bekend is over export. Is de Taiwanese markt niet te klein voor zo’n kostbare eigen ontwikkelde auto?
Wel goeie specs. Zelfs de Japanners en Koreanen hebben Turbomotoren nog niet echt ingevoerd!
Hihi @ricardo: getypt voor je eerste koffie van vandaag? Naast een paar tikfoutjes staan er ook nog wat taalfoutjes in ;)


OT: Ziet er aardig uit. Ben bang dat de motoren teveel uitstoten/verbruiken om concurrerend te zijn hier. Daarnaast is het geen hatchback, sedans zijn hier niet gewild. Benieuwd hoe die zal botsen :) Is het een (natte)Landwind-achtige?
@baasbas: *voet in mond: ik heb zelf mijn eerste koffie ook nog niet gehad. Er staat al een mooi crashfilmpje gelinkt! :-O
@baasbas: Whow. Een voet in je mond! Bij mij in huis is er maar eentje die dat kan, en die is nog geen 2 jaar oud.
@mout: Je vriendin? ;)
@Jesper: Dat zei mijn vrouw vannacht ook :lol:
@baasbas: En, was dat lekker? ;)
ziet er goed uit! stijl maar toch pit, een goede combinatie. ik zou zeggen, stuur maar hier heen. geen problemen mee om die op de weg tegen te komen ;)
Ben ik nou de enige die het ziet of zeggen ze op die laatste foto dat ze allemaal lozers zijn :) haha
de taiwanesen komen er aan. over een poosje worden de hyundais en de kiaas ingerolen vooe dit soort auto’s
@ferrari94tr: Prima, ruil die Picanto maar om voor deze leuke auto.
Knap hoor, hoe een bedrijf van ‘licentie-schroeven’ de ontwikkeling van een eigen model oppakt. Van tekenen tot crashtest, van koude-test tot internationale regelgeving. Ben benieuwd of dit de kant op gaat van een nieuw Korea.
Lol, die sneeuwtest, lekker versneld afspelen, dan lijkt het nog wat.
Heb er nu al zin in: fijn twee jaar lang in de comments klagen dat er mooier plastic en smallere naden bestaan. Dat die ronde banden, ledjes of spiegels duidelijk zijn nagemaakt van een premium Europeaan.
Om dan buiten te komen, en te ontdekken dat die ‘aziatische meuk’ toch kleurrijker is dan ons grauwe blik. En dat het toch wel fijn is om geen rekeningen van €2000 op je nota te vinden voor reparatie van dubbele koppelingen of digitaal motorgeluid.
@mout: Je doet nu zelf ‘tzelfde.. ;)
@kaasboerin: Ik mag. Ik heb proefgereden in Logan MCV en ben wel in voor een CV9. Liefst op LPG natuurlijk.
Mooi! Erg vreemde auto. Maar wel kewl! Hebb0n, hopelijk is de prijs laag??
domme logo, denke ze altijd ah een beginneling met L :D , en domme naam luxgen… typisch voor een merk dat niet luxe(aka premium is) is :)
Vet stuurtje BMw… Ehh.. Sorry, Luxgen bedoel ik.
beetje raar dat iedereen die naam zo gek vind, ze praten daar heel anders dus mischien klinkt het bij hen beter, ik denk dat voor hen bijvoorbeeld ford een heel rare naam is.

over dat gangsign,

dat is volgens mij de L van LOZER
Bwah, achteraan nog wat werk en vooraan eigenlijk ook, doe maar heel de auto opnieuw dan.
Vind ‘m behoorlijk wat van de Avensis weg hebben (afgezien van de koplampunits).
Dashboard ziet er wel strak uit, mooi geintegreerd navischerm.
lijk heel veel op de opel in?
Ziet er heel goed uit, het zou mij niet verbazen als de basis van deze auto de Hyundai Sonata is.
Stop met vergelijken… mooie auto, klaar :)
@G-Ammo: Helemaal mee eens, nu nog 2cm lager (voor de CO2tjes natuurlijk) :)
Erg uit verhouding, achterkant is te hoog + te groot. Interieur is wel weer mooi.
Best wel een aardige auto maar de voorkant doet me een beetje denken aan een peugeot.
Netjes, Was pas in Taiwan en heb daar diverse modellen gezien.
Mooi ding, maar ken ik al langer…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).