• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

30 procent minder vervuiling met katalysator van NASA

Auteur: Dennis, gepost 26 februari 2008 om 23:32 – 30 Reacties

Nasa katalysator

Termen als “ruimtevaarttechnologie” of “ontwikkeld in de ruimte” doen het marketingtechnisch altijd wel aardig. Leuk wordt het pas wanneer het ook echt werkt. Ruimtevaartorganisatie NASA heeft zich ook verdiept in de uitstoot problematiek en heeft een katalysator ontwikkeld die de uitstoot met 30 procent kan verminderen ten opzichte van de katalysatoren die we nu gebruiken.

De technologie werd aanvankelijk ontwikkeld voor ruimte lasers, maar wordt nu dus toegepast op katalysatoren. Ik snap het verband niet zo, maar ik ben dan ook geen wetenschapper. Het probleem van de huidige katalysatoren is dat deze eerst op bedrijfstemperatuur moeten komen voordat ze goed werken. De variant van NASA werkt ook al op lage temperaturen en kan daardoor de totale vervuilende uitstoot met zo’n 30 procent verminderen.

In onderstaande video wordt het een en ander uitgelegd. (via: autobloggreen.com)

Ook interessant!

  • Video: GTST voor gevorderden
  • Video: magistrale herstart Verstappen
  • Video: nachtmerrie van elke student
  • Video: drama bij herstart

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, milieu, Techniek, Video

Vorig bericht: « Rage Motorsport R180T Buggy: 0-100 in 3,5 sec
Volgend bericht: Kopje thee? Audi TT 2.0 TDI »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick dos zegt

    26 februari 2008 om 23:38

    “De technologie werd aanvankelijk ontwikkeld voor ruimte lasers, maar wordt nu dus toegepast op katalysatoren. Ik snap het verband niet zo, maar ik ben dan ook geen wetenschapper.”

    Pffffff………tsssss………hij snapt het verband niet zo……..tsjonge jonge zeg.

    …..*kuch* iemand anders toevallig? *kuch*…….. :D

    Login om te reageren
  2. SR zegt

    26 februari 2008 om 23:38

    eindelijk, de (echte) wetenschappers gaan zich ook eens moeien

    Login om te reageren
  3. Bas zegt

    26 februari 2008 om 23:56

    Zie je wel…(ohw Haagse Volksverlakkers) was gewoon een kwestie van afwachten eer de technologie met een oplossing zou komen.
    Dus wat gaan we nou doen om de Kyoto afspraken te halen? Nog meer onzin belasting heffen of toch maar zo een ding verplichten?
    Wat hoor ik Camiel? Je gaat ons eerst onze centjes afnemen en daarna dat geld investeren om elke automobilist zo een ding te subsidieren?
    Geloof je jezelf nog Camiel (en consorten idv van zogenaamde Adviserende oplichters).

    Login om te reageren
  4. Bas zegt

    26 februari 2008 om 23:57

    Prachtig apparaat trouwens…zo zie je maar dat de ontwikkeling van technologie de politiek altijd inhaalt!
    Hulde aan de ontwikkelaars van dit ding!

    Login om te reageren
  5. saab900 zegt

    27 februari 2008 om 00:02

    Wakker worden allemaal: dit gaat alleen over zwaveloxiden en stikstofoxiden, niet over CO2. Ze hebben een katalysator uitgevonden die ook bij koude start werkt. Handig, maar dat heeft helemaal niets met het klimaatprobleem of de oplossing te maken. Wel opletten allemaal graag…

    Login om te reageren
  6. Patrick zegt

    27 februari 2008 om 00:12

    Plots is het fantastisch en formidabel, en anders wordt er hier bij hoog en laag beweerd dat de uitstoot van auto’s helemaal niet zo’n probleem is………..vooral als het over snelheidsbeperkingen en de Prius gaat. Stelletje hypocrieten.

    Login om te reageren
  7. SR zegt

    27 februari 2008 om 00:16

    zwaveloxide zie ik anders ook nergens staan…
    als wetenschapper in wording kan ik eerlijk gezegd niet aan hun artikel uit, als dat samenraapsel van statements al een artikel te noemen is, maar denk dat saab900 idd gelijk heeft. dan nog is dit een mooie vooruitgang

    Login om te reageren
  8. SR zegt

    27 februari 2008 om 00:17

    @patrick: we zijn eigelijk gewoon blij dat we dan van jou gezaag af zijn :)

    Login om te reageren
  9. Jimmie zegt

    27 februari 2008 om 00:20

    @saab900 dat zijn juist stoffen die schadelijk zijn. CO2 is maar een hype, er is nog niet eens bewezen dat het schadelijk is, alleen maar aannames…

    Login om te reageren
  10. Endlezz zegt

    27 februari 2008 om 00:23

    @Patrick

    dit is helemaal niet hypocriet!
    de meesten hier hebben niets tegen een milieuvriendelijkere wagen zolang die (minstens) even snel is, hetzelfde motorgeluid heeft en er niet uitzit als een … Prius

    :p

    Login om te reageren
  11. JP West zegt

    27 februari 2008 om 00:30

    Wat moet ik hiermee? Ik heb het niet zo op die milieudingen zoals roetfilters, katalysators en andere wapens van de milieu Taliban. Dus ook niet op dit apparaat. Ik ben alleen geinteresseerd in zo’n ding als mijn wagen er als een raket vandoor gaat (of doet de NASA daar niet aan?).

    Login om te reageren
  12. Patrick zegt

    27 februari 2008 om 01:06

    JP West, inderdaad, kunnen ze jou gelijk met een rotvaart naar de maan schieten, zijn we weeral verlost van een milieuterrorist die enkel aan zichzelf denkt.

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    27 februari 2008 om 06:56

    Dus tot nu toe had de spaceshuttle geen katalysator? Verbieden dat ding… of slurptax heffen! ;) Leuk als het met name bij lagere temperaturen werkt…. het opwarmen van motor en katalysator zorgt er nu voor dat een ritje van zo’n 7 km met koude start net zo vervuilend is als de volgende 100km als de kat warm is……

    Login om te reageren
  14. Ben zegt

    27 februari 2008 om 07:42

    Nou. Dat in combinatie met dat schuim en dat scheelt dan weer aanzienlijk.
    Is in ieder geval een verbetering, al is het maar 30 procent.

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    27 februari 2008 om 08:05

    oprotten met die troep .. met alle belastingen en accijnsen wil deze jongen gewoon uitstoten .. en niet zo,n beetje ook ..

    Login om te reageren
  16. Tom zegt

    27 februari 2008 om 08:38

    Katalysatoren die uitlaatlucht filteren voor een beter milieu? Wat een onzin zeg !!! De milieuverontreiniging die wordt voeroorzaakt door opbouw en afbraak van die dingen doet alle “winst” die je tijdens de levensduur van je auto maakt ruimschoots te niet !!

    Ja kan evengoed gewoon zonder rijden , komt echt op hetzelfde neer.

    Als we spreken over “proper” rijden, rij dan op waterstof of electr.

    Login om te reageren
  17. mark zegt

    27 februari 2008 om 08:43

    als het nou ook nog eens geen vermogensafname zou hebben zoals een normale kat dan zou het ideaal zijn

    Login om te reageren
  18. Zoepie zegt

    27 februari 2008 om 08:47

    @Patrick, ik denk dat het niet echt hypocriet is van de mensen die blij zijn met deze uitvinding (hoewel het niet voor CO2 is gemaakt) maar als iedereen dit zou gebruiken hebben de milquada brigade weeral iets waar ze niet meer kunnen over zeuren.

    Login om te reageren
  19. D4D D-CAT zegt

    27 februari 2008 om 08:56

    Nou introduceren die hap,…op de productieversie van de 3-serie,….en hoppa een A-Label!! Moet kunnen toch,..toch,..ah toe!!

    Login om te reageren
  20. D4D D-CAT zegt

    27 februari 2008 om 08:56

    En dan doel ik natuurlijk op een 14% A label he,….

    Login om te reageren
  21. granitKD zegt

    27 februari 2008 om 09:18

    NASA doet mee aan eco probleem om zelf meer subsidie binnen te harken.. of dit nou werkt of niet..

    Login om te reageren
  22. lebastille zegt

    27 februari 2008 om 09:23

    In het filmpje praten ze alleen over “noxious gases” dus NOx. Is dat ook het hoofdbestanddeel wat er normaalgesproken uitgehaald moet worden, of praat je dan ook over COx en SOx? Verder lijkt het erop dat de katalysator is gebruikt voor CO2 lasers, misschien om het gas wat gebruikt wordt in de laser schoner te maken? Ik volg nog niet helemaal het verband en het is ook niet duidelijk hoever NASA al is met het geschikt maken van de technology voor auto’s.

    Login om te reageren
  23. mattie zegt

    27 februari 2008 om 10:42

    volgens mij loopt de politiek en het bedrijfsleven altijd achter de techniek aan. Er wordt namelijk altijd gezeurd over de hoge aanschaf kosten.
    Het milieu probleem had al lang opgelost kunnen zijn. Elektrische voertuigen en windmolens zijn al ouder dan de eerste benzine gestookte auto.

    NASA heeft wel een goed product. Maar het zal wel weer erg duur zijn, die NASA matrassen zijn namelijk ook niet erg goedkoop.

    Login om te reageren
  24. Roger zegt

    27 februari 2008 om 11:44

    @ D4D D-CAT
    Ik denk niet dat deze katalysator je gaat helpen onder de 95 gram/km te komen, nodig om met een diesel op de 14% bijtelling te komen.

    Maar met een dergelijke (aantoonbare?) SOx / NOx reductie wil Camiel misschien de eisen wel aanpassen?

    Login om te reageren
  25. Mercedes zegt

    27 februari 2008 om 12:35

    @SR

    IDD, eindelijk een antwoord van de ECHTE wetenschappers op de “milieuproblematiek”.

    Login om te reageren
  26. Erwin zegt

    27 februari 2008 om 12:51

    Ik zeg maar zo:

    Waar staan de volste en groenste bomen?
    Juist ja, langs de rijksweg.
    Bomen hebben CO2 nodig om O2 te produceren.

    Dus wat is er nou schadelijk?

    wat saab900 schrijft,

    27 February 2008 om 0:02
    Wakker worden allemaal: dit gaat alleen over zwaveloxiden en stikstofoxiden, niet over CO2. Ze hebben een katalysator uitgevonden die ook bij koude start werkt. Handig, maar dat heeft helemaal niets met het klimaatprobleem of de oplossing te maken. Wel opletten allemaal graag…

    en

    wat Tom schrijft,

    27 February 2008 om 8:38
    Katalysatoren die uitlaatlucht filteren voor een beter milieu? Wat een onzin zeg !!! De milieuverontreiniging die wordt voeroorzaakt door opbouw en afbraak van die dingen doet alle “winst” die je tijdens de levensduur van je auto maakt ruimschoots te niet !!

    Ja kan evengoed gewoon zonder rijden , komt echt op hetzelfde neer.

    Als we spreken over “proper” rijden, rij dan op waterstof of electr.

    Duidelijker kan niet ;)

    Login om te reageren
  27. Rovvel zegt

    27 februari 2008 om 14:30

    @Tom:

    “!!! De milieuverontreiniging die wordt voeroorzaakt door opbouw en afbraak van die dingen doet alle “winst” die je tijdens de levensduur van je auto maakt ruimschoots te niet !!”

    Kan je dit ook staven?

    Login om te reageren
  28. dotternetta zegt

    27 februari 2008 om 15:14

    Ach, wat een drukte. 1 flinke vulkaan uitbarsting en alles is opnieuw in de hobbel met de temperaturen op aarde

    Login om te reageren
  29. dotternetta zegt

    27 februari 2008 om 15:16

    Hoeveel CO2 zou er vrij komen bij het fabriceren van zo’n kat?

    Login om te reageren
  30. Rovvel zegt

    6 maart 2008 om 02:42

    @dotternetta: goeie vraag, vertel het ons eens?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North