Ariel Nomad: off-road waanzin met 3,3 kg per pk [updated]

Auteur: , 41 Reacties

Geheel onverwacht komen de Britten met een broertje voor de briljante Atom. Een behoorlijk mud-minded broertje zelfs.

De knotsgekke Atom is misschien wel hét ultieme trackday-wapen voor de notoire circuitganger. Het ding weegt minder dan een winkelwagentje en biedt, afhankelijk van de gekozen motorisering, vermogens waar zelfs auto’s van rond de 1.500 kg prima mee vooruit zouden komen. De ideale auto dus om het belang van normen en waarden mee te propageren.

Omdat louter asfalt na een poosje gaat vervelen, hebben de mannen achter het merk nu een achterwielaangedreven off-roader die uiteraard is gebaseerd op de Atom. Zo deelt deze Nomad het chassis met z’n circuitgerichte broer, al zijn daar wel enkele aanpassingen aan verricht.

Bovendien heeft de Nomad een langere veerweg en andere off-road toeters en bellen. Hiermee is de nieuweling ongeveer 150 kg zwaarder dan een Atom, wat het totaalgewicht op ongeveer 700 kg brengt. Ondanks deze aanpassingen zou de nieuwe Ariel zich trouwens nog steeds als een vis in het water voelen op het asfalt.

Ariel Nomad

De (basis)motorisering bestaat uit een 2.4-liter viercilinderblokje van Honda met ongeveer 200 pk. Dat vermogen wordt via een mechanisch sperdifferentieel op de achterwielen overgebracht. Het interieur vertoont verder grote gelijkenissen met dat van de Atom, en de klant kan z’n Nomad van voor tot achter naar wens laten inkleuren.

Dit kekke karretje wordt volgende maand gepresenteerd en volgens Autocar kunnen we een vanaf-prijs van om en nabij 30.000 GBP verwachten. Da’s aardig wat geld voor een verder vrij onpraktische auto, maar wat zouden we hiermee graag eens een bospaadje of wat onveilig maken…

UPDATE (06-01): We hebben meer beeld! Check de gallery hieronder voor foto’s, een video staat op Autojunk.

Ook heeft Ariel bekendgemaakt dat het met de Nomad wil gaan racen en kunnen we alvast verklappen dat deze offroad funmobiel in het Verenigd Koninkrijk een kale prijs (zonder belastingen) krijgt van 27.500 pond.



41 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Is het straatlegaal?
@bedirhan:
Alsof me dat kan boeien..
Mooie diesel erin gooien en bergen mee beklimmen! Het ziet er in ieder geval al mooi ruig en puur uit!
Lekker mee door de Belgische Ardennen rijden. Heerlijk.
En nu een Atom Nomad V8.. Oh dear Santa
@4x4wheels: Atom = Ariel
@4x4wheels: Denk dat iedereen hem hier wel snapt;). Zou mooi zijn inderdaad.
Geweldig idee !
Maar of zo’n open off-roader leuk blijft betwijfel ik…
Voor wat euro’s meer kunnen ie vast wel spatwater dicht gemaakt worden.
@senne: kunnen = kan
@Senne: Vies worden hoort er ook bij!
@senne: een woord: stofbril. ;-)
Hebbe hebbe hebbe!!!!!!
De ultieme speelbak.
En na drie bochten in de bagger ben je zelf ook zo zwart als de kachel..
@rodger: dan zal ‘ie wel niet toegelaten worden in Nederland, want racistisch….
Voor NL idd niet praktisch maar waar ik zit zou dit prima zijn, de wegen zijn te slecht voor n snelle auto, jeeps zijn te lomp dus dit is perfect man… De ruige snelle moderne mini moke!
@niex: waar zit jij dan?
@edgaar: België.
@edgaar: dutch caribbean…… sint maarten
@niex: ah, heb ik ook 1 jaar gewoond. Maar klopt, kun je daar goed gebruiken! :)
Leuke (prijzige) opvolger voor mijn Pgo Bugracer..
Vet apparaat!
Gewoon leuk. Ook dakar aspiraties?
Fantastisch! Vierwielaandrijving en een iets dichtere cabine zouden hem perfect maken
Zulke karretjes had ik vroeger zelfgebouwd en afstand bestuurbaar. Maar dit is veeeeeel leuker speelgoed!
Wij Autobloggers bouwen zoiets natuurlijk zelf. Ieder weekend het schuurtje in om te lassen en te sleutelen, dan kan je volgend jaar rijden. Ga mijn vrouw meteen vertellen dat ik zo niet mee ga naar mijn schoonouders omdat ik wel wat beters te doen heb!
@moveyourmind: haha dream on. Succes bij je schoonouders :P
@rolov: Thanks! Ik ga maar braaf mee inderdaad. Dat is het beste.

Jij, en alle anderen hier natuurlijk ook, hele fijne Kerstdagen toegewenst!
@moveyourmind: anders “its gonna be a long cold Christmas without you” ;-)
Ik denk dat dit commercieel goud kan zijn. Meer mogelijkheden om los te gaan met zo’n ding dan met een asfalt racer.
@w0o0dy:

Er zijn van die desert buggy’s en dergelijke te koop voor een fractie van de prijs van dit ding. Al hebben die niet de naam Atom, maar voor je zoiets koopt kijk je meestal nog wel eens rond.
Dashing through the snow,
in my one man open Ariel…
Geinig ding, daar moet je jezelf echt tijden mee kunnen vermaken. Jammer dat er in Nederland niet zo veel mogelijkheden voor zijn.

Prijstechnisch is het voor Ariel ook een prachtding. Even wat aanpassingen ontwikkelen, testen, beetje de marketingafdeling zn werk laten doen, en tadaa: een nieuw product dat een totaal andere doelgroep aanspreekt zonder een hele nieuwe productlijn op te hoeven zetten. Het chassis is grotendeels hetzelfde, dus ik verwacht dat het qua regelgeving ook niet te lastig moet zijn.
Van dit soort gekke creatie’s kan ik alleen maar vrolijk van worden …..nu ook weer met v8??? Lol
Leuk ding, maar wordt vast minder succesvol dan de Atom…
Het gebrek aan AWD maakt het geen serieus off-road voertuig maar eerder een zandweg speeltje. Niets mis mee, maar er zijn al veel dune-buggy’s en dessert buggy’s op de markt.

Die hebben dan mss geen Atom erop staan, maar iets of wat koper kijkt meestal toch wel eens rond voordat die iets koopt. Een prijs van 30k pond is nu niet niks.
@Hupke: zal wel goed verkopen in de rijkere zandbaklanden… 700kg en minimaal 200pk is volgens mij retesnel…
@tjorque:

Daar hebben ze goedkopere en ook duurdere meer doelgerichte machines, dus ik weet het niet.
Heb zelf een ruska (550kg)met wrx motor met 218 pk maar je went er snel aan en op de weg heb je er niet veel aan maar op het zand des te leuker
Nét te laat klaar om op te tuigen voor Le Dakar…
Toffe bak. Maar met het oog op de licentie strijd lijkt me de naam nomad niet de juiste ( namelijk de chevy nomad, de bell air station). Uiteraard kan (het gross van) de europeanen wel het onderscheid tussen beide zien, maar ( en ik refereer nu naar de strijd tussen ford en ferrari voor de naam f150) de amerikanen hebben hier meer moeite mee. Nu weet ik niet hoe lang chevy haar namen bewaard.
Naast dat is hij weer typisch knotsgek, minimalistisch design en veel te snel..
M.a.w. ik wil hem!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).