Audi A3 Clubsport Quattro Concept heeft 525 pk

Auteur: , 53 Reacties

Het jaarlijkse Wörthersee festijn komt eraan en dus komen er weer allerhande performancekarren uit de Volkswagen Group bovendrijven. Audi neemt onder meer deze 525 pk sterke Audi A3 Clubsport Quattro Concept mee!

In Reifnitz zal van 28 tot 31 mei weer de meest dwaze verzameling auto’s uit de Volkswagen Group zich verzamelen voor een paar dagen bier, auto’s en bier. Audi presenteert er dit jaar deze 525 pk sterke A3 Clubsport Quattro Concept op basis van de Audi S3 sedan.

Het 2.5 liter grote TFSI vijfcilinder blok is gekieteld tot 525 pk en 600 Nm koppel. Dat zorgt ervoor dat dit beestje in 3.6 seconden naar de honderd kan sprinten en dat een topsnelheid van 310 kilometer per uur behaald kan worden. De auto weegt 1527 kilogram waardoor elke pk slechts 2,9 kilo hoeft voort te bewegen. Het vermogen is bereikt door een grote turbo te monteren met 1.5 bar druk, alsmede een aangepaste intercooler. Het blok is gekoppeld aan een zeventraps S tronic met launch control.

Minstens zo belangrijk als de “go” is ook de “show” op een evenement als Wörthersee. En dus is er een CFRP motorkap gemonteerd op deze gepeperde Audi A3 limousine. Andere zaken die visueel waarneembaar zijn zijn de verlaging van 10 centimeter (wat uiteraard ook de wegligging ten goede komt) en een aangepaste set bumpers met in de voorbumper een CFRP “blade” onder de single frame grille en een splitter. De wielkasten zijn ook sterker aangezet en doen een beetje aan de RS4 denken. Aan de achterkant vinden we een diffuser. De achterspoiler functioneert bij hard remmen als airbrake door een vrijwel verticale positie in te nemen. De ronde tankdop in de C-stijl en kleinere zijspiegels zijn andere elementen die naar de sportiviteit van dit beest verwijzen. Tot slot zijn er nog de 21 inch wielen die remschijven van 370 millimeter herbergen.

Naast deze A3 Clubsport zal Audi ook de TT Quattro Sport Concept meenemen naar de show overigens.



53 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Is het niet gewoon de nieuwe Quattro, undercover? (5 cil etc)
Heel erg dik! Die RS6 velgen staan er ook echt goed onder!
Waarom moet zo’n ding dan 1500+ kg wegen…. Waarom geen concept van 1100kg met de standaard 360pk uit de TT-RS. Net zo snel, zo niet sneller. En all round een veel beter presterende auto. Nu heb je weer zo’n 4×4 tank. Met redelijk wat gewicht in de neus. Maar goed, who cares what i say
@E34M5Touring: I care! Ik ben het helemaal met je eens. Dit ding is inderdaad erg zwaar. Gooi flink wat overbodige luxe eruit en dan hoeft het vermogen ook niet zo hoog te zijn. Neemt niet weg dat ik dit de lekkerste Audi sinds jaren vind (en ik heb niks met Audi).
@berlinetta: Ik deel jou mening! Ik heb niet veel met Audi, maar dit bommetje ziet er toch zeer gaaf uit!
@E34M5Touring: Inderdaad niet wat je zoekt om lekker mee te hoeken op het circuit. En het heeft niet de uitstraling voor op de promenade..
@E34M5Touring:
Tsja, ben het wel met je eens hoor. Maar voor veel mensen is “Powerrrrrrr!!!” nog steeds het belangrijkste aspect van een (sport)wagen. Want je zult immers maar langzamer zijn als de buurman…..

En daarbij is de snelste BMW 2 serie ook al bijna 1500kg schoon aan de haak. Deze Audi heeft 2 deuren extra en vierwielaandrijving, dus ik vind 1500kg voor deze auto nog best meevallen…..
@Rob: Maar dat is een productieklaar model. Met werkende airco, navi, radio, airbags etc etc. Als deze straks roadlegal is met alle opties werkend, praat je over nog meer gewicht. Misschien wel 100kg.
Ik wil niet zeggen dat die BMW lekker licht is maar het valt me gewoon op hoeveel zwaarder ‘kleine’ auto’s worden. Al die merken doen enorm veel aan downsizing maar een behoorlijk gewicht uit je auto halen is blijkbaar niet interessant. Als ik dan sommige merken vol trots hoor melden dat hun 2ton wegende scheurijzer 70kg lichter is dan z’n voorganger…..
@E34M5Touring:
Zijn zaken als airco en dergelijke niet gewoon meegenomen in het gewicht bij dit “concept” (het is eigenlijk niet meer dan een verbouwing van een bestaande A3)? Het ziet er behoorlijk productie-klaar uit.
@Rob: Tot nu toe zijn de meeste Worthersee projecten shell auto’s geweest. Een beetje zoals de mobieltjes in de telefoonzaak. Zien er echt uit, met werkend display maar geen achterliggende techniek. Dus gewoon 21gr op het climate-display maar dan zonder werkende airco. Bekijk de test van TopGear van de W12 Golf anders is, die heeft hetzelfde. Alles lijkt te werken maar is in werkelijkheid nergens op aangesloten.
@E34M5Touring:
Ah oke, dat wist ik niet. Dank ;-)
Maar wel zullen zien wat het wordt, mocht ie ooit in productie gaan….
Audi’s snelle modellen zijn altijd zwaargewichten (RS5 cabrio 1900kg!!) geweest. Met dit model hadden ze het tegendeel kunnen bewijzen……
@Rob: Het lijkt mij dat je als engineer meer uitdaging haalt uit zoiets dan uit een A3 sedan met een enorme motor. En juist in een concept kan dat mooi. Dat veel van die lichtgewicht technieken nog niet productieklaar zijn begrijp ik, maar laat is zien wat mogelijk is. Dat je een snelle auto kunt maken met 4×4 en 525pk weten we (RS6/7 S8 R8). Laat nu is zien wat je kunt qua all round prestaties.
@e34m5touring: is nog altijd een kleine 300 kilo minder dan een E34 m5 of niet?
@samasama: Dude serieus?
@berlinetta: Hmm heb het even opgezocht het is 280 kilo.. Dude
@samasama: 1527 vs 1730 is bij mij net 200kg. Voor een auto die aanzienlijk groter is.
@E34M5Touring: muggenziften. Je hebt helemaal gelijk dat de zogenaamde kleinere auto’s moddervet worden. Is helemaal niet nodig (zie alfa 4c). Het viel me gewoon op dat iemand met een m5 touring daar over klaagt ;-). No worries!
@E34M5Touring: Zie: Een M3 (4deurs) weegt immers ook 1535Kg, Een Lancer Evo X 1565Kg. de laatste Impreza 1480Kg. Voor een dergelijke auto dus niets ‘raars’ zo’n gewicht
@numpty:
Geeft niks hoor, maar een BMW 3 serie is wel een flink maatje groter.
De A3 zal je moeten vergelijken met een 1 of 2 serie BMW.
@tupperware: M3 L 4.671 x B 1.877 -> A3 Limo L 4,456 x B 1,796.
De M3 is dus ruim 21 centimeter langer. (kijk eens op je liniaal hoeveel dat werkelijk is)
De 1 en 2-serie hebben geen 4 deuren. Een Lancer Evo X is 4.505 lang weegt 1565Kg. Zo iets is ook het geval bij de laatste Scooby WRX. En niemand [email protected] daarover met betrekking tot hun potentie. Maar oh-oh-oh… als het een VAG product betreft
@numpty: een 1m “coupe” weegt dan ook 1440 kg? met 2 deuren extra valt dit dan nog dik mee.
@numpty:
Je kan lullen wat je wilt maar je hebt nog steeds niet door dat je een C-segmenter met een D-segmenter vergelijkt. Appels met peren dus.
Een 1 serie is er weldegelijk met 5 deuren, gelijk aan de A3 sportback de 2- serie is er nog niet met 4 deuren maar dat komt nog wel, hallo 2GC..
Als je wilt weten wat die 2GC dan ongeveer zal gaan wegen, dan kijk je toch even naar het gewichtsverschil tussen de A3sb en de sedan..
@tupperware: Lekker ongenuanceerd. Maar kijk naar de maten en gewichten en vraag dan nog een keer wie hier lekker aan het ‘lullen’ is. Een 2.5 vijfcilinder turbo met 500+ pk en AWD. Dat is gewoon een bommetje, ongeacht de fabrikant. Maar het is een VAG product hé? Dus ‘moet’ het onderuit geschoffeld worden door de anti VAG-brigade. Misschien zelf een keer je gekleurde bril af zetten ? Ik heb zulk commentaar nog nooit gelezen bij een Impreza WRX of een Lancer Evo (nog maar een keer dan, min-of-meer zelfde maten, zelfde gewicht etc.) BMW hier dus (nog) geen equivalent voor. Gelukkig zijn het daar over eens.
@numpty: Ik heb niks tegen Audi. Het valt me gewoon op dat ‘kleine’ auto’s ongelofelijk zwaar zijn geworden. Mijn A3 weegt 1340kg, deze is gewoon 200kg zwaarder. Vind ik vrij fors. En als het net zo’n concept is als die W12 Golf destijds, zitten dingen als airco en navi er niet in. Scheelt ook weer gewicht. Zou mij benieuwen wat zoiets productieklaar weegt. Denk dat er misschien nog wel 100kg bijkomt. Dan praat je over een auto van ruim 1600kg. Formaat Jetta… Nogmaals, ook BMW begint er last van te krijgen, zeker met de X-Drive modellen. Maar valt me dan op, ik vind ze echt zwaar worden.
Leuk bakkie!
Zelfs de kleur staat hem goed ik zou zeggen bouwen die auto en hou hem goedkoop aub.


Anders komen andere auto´s in beeld.
Stfu and take my money!!
10 cm / 100 mm verlaagd? Dan hadden ze het onderstel vam een Q7 gepakt als basis?
@ricksmits: Typfoutje, moet 10 millimeter zijn volgens het persbericht.
Ziet er eigenlijk best wel goed uit zo! Blijft natuurlijk een (te) klein bakke, mag t oog goed.
En ach, 525pk, 360 pk is ook prima.
Denk er 19″ wielen onder en ga uit van een realistischer vermogen, zeg 400pk en er staat zowaar een leuke 0000.
Zoals @E34M5Touring terecht opmerkt zal het geen strak sturend rijijzer zijn maar het oogt in elk geval lekker, in dit kleurtje dan.
Yes! \o/ De boxstyle widebody is weer terug!
Gisteren nog kunnen genieten van de BMW Vision Gran Turismo Concept.
Nu past Audi ze ook weer toe op hun modellen.
Laat dit alsjeblieft een trend worden, dat nooit meer weggaat. (^^,)
Ik vind die A3 sedan eindelijk weer eens een lekkere Audi sinds de eerste A4 (b4?). Dus zo’n dikke versie ziet er helemaal lekker uit!

Maar schrik wel van het gewicht wat dhr. M5 aangeeft! Ben het dan ook volledig eens met hem dat ze liever wat aan dat gewicht hadden gedaan.
@reactief: de eerste A4 was de B5, en dat was ook een erg mooie auto. De A3 limousine is overigens maar een paar centimeter kleiner dan die A4.
Wow! Ik zeg het niet snel, omdat ik de laatste jaren Audi’s enorm veel op elkaar vind lijken. Maar deze is echt gaaf!
Meer dan 1500 kilo voor een A3.. phoe.
Dan liever wat anders voor op de baan.
@paulaner: Wat een loze opmerking zeg. Pleur het hele interieur eruit en vervang diverse plaatwerk delen door carbon (of iets dergelijks) en je hebt een 500/+ Pk AWD racertje.
Dat werkt toch met alle auto’s (ongeacht merk/type) zo ? Voor dagelijks gebruik heb ik toch liever sat-nav, climate, lekkere stoelen en een dikke stereo. Een M3 (4deurs) weegt immers ook 1535Kg, Een Lancer Evo X 1565Kg. de laatste Impreza 1480Kg. Dus dit soort gewichten voor een ‘normale’ straatauto zijn niet abnormaal.
@numpty: wat een loze reactie.

Je koopt dit niet om er vervolgens alles uit te slopen om het maar wat lichter te krijgen. Ja een M3 of M4 weegt dat ook maar is ook groter en is ook meer voor het scheurwerk ontwikkeld.
Daarbij wil een echte coureur geen 4wd op het circuit.
@paulaner: Jij begint over een ‘auto voor op de baan’ vandaar de reactie.
En een echte coureur wil zeker wél AWD, alleen laten de regelementen dit vaak niet toe.
AWD stelt een coureur namelijk in staat om nóg harder rond te gaan in alle (weers-) omstandigheden en dat heeft iedere échte coureur als ultiem doel. De FIA en andere organisaties gelijk voor de verschillende types motorsport verbieden dit als ‘handicap’ voor de renstallen en coureurs. Dat alleen al zegt genoeg.
@numpty: ik zie dat persoonlijk anders. Ieder zijn ding. Maar goed dat smaken verschillen.
@paulaner: Met alle respect, heeft niets met smaak te maken.
@numpty: Maar natuurlijk wel. Smaak betreft niet slechts uiterlijk in mijn optiek. Maar dat kan je vast wel opmaken uit wat ik je probeer te zeggen. Ik vind m te zwaar en te vierwiel aangedreven.

En een echte trackcar vind ik bepaalde Lotussen en ander lichtvoetig en achterwiel aangedreven wagens.

Punt.
@paulaner: Kortom, het dus maar nét hoe je het -wil- zien. Okay, punt begrepen.
@paulaner: Volgens mij verwar je de A3 met een trackday auto door de term clubsport.
Dat is het niet. Gewoon een anabolen A3 waar GTI fanboys op Worthersee blij van worden.
@torsen: Haha, die worden er vast blij van ja.
Het is een lastig te plaatsen auto. Geen trackday auto, geen labrador achterin gezinswagen, geen daily drive.
Gewoon iets voor tuning-fans dan maar..
@paulaner: Nouja, wel en niet. De A3 sedan is gewoon een lekkere wagen en word vast niet minder lekker door wat extra vermogen.
Mocht er een RS3 sedan komen is het denk ik ook leuk voor de VS. Daar lopen ze erg veel RS modellen mis.

Wat betreft dit concept is het inderdaad niet meer dan een tuning gimmick.
Dan zie ik liever zo’n maf ding als de Golf W12.
Vind het een plaatje! Wat mij betreft meteen bouwen. Maar ja, met de Worthersee concepts gebeurt vaak weinig..
Heerlijke Audi, velgen maken de auto. Hoop deze zomer ook weer veel te spotten in velden.
De A3 sedan zie ik heel af en toe rijden… Dat ding zit esthetisch beter in zijn proporties dan een A4. Mooie verschijning.
Leuk dat ze die 5 cylinder weer eens van stal halen! Was bijna bang dat ze een 4 cylinder in de RS3 zouden gaan leggen, naar dit geeft weer hoop.
Lekker compacte wagen en stapels vermogen uit de schitterende 5 cilinder. Alleen zou je toch verwachten dat dit ook onder de 1400kg moet kunnen blijven ja. Los daarvan: in productie nemen!
Het kan prima dit vermogen, dus als Audi het niet doet kunnen we bij APR terecht:
http://www.youtube.com/watch?v=VNklpt8CVW4
En de eventuele prijs dat hoef ik niet te weten….
ziet er lekker uit laat maar komen zeg ik

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).